BMW Club SH.com

[YOUTUBE-ID]ji1rDlt4m60[/YOUTUBE-ID]

Schysst att vi "fans" fick vara med.

Luft i hydraliken... Kanske läckage någon stans.
Prova att fylla på bromsvätska och pumpa kopplingspedalen. (kan ta en bra stund)

Problemet fixat! Huvudkopplingscylindern var paj, skitenkelt att byta. Bara att köpa en reparationssats. Behövde inte ens demontera cylindern, bara att lossa kolven från pedalen, dra ut den ur cylindern och i med den nya. Jag är ingen jätteduktigduktig mek men det verkar som att det sitter en backventil i änden på kolven och den hade nog gått sönder.

Det blev enkelt att fylla på vätska från luftnippeln på slavcylindern med hjälp av en 20 ml injektionsspruta och en stump 4 mm spolarslang. Sprutor finns på Apoteket eller hos veterinären. Jag fick två st gratis på djursjukhuset här i stan.

Kan någon förklara varför i helvete BMW envisas med att vända torkararmen på förarsidan åt fel håll. Eller torkarinfästningen. Ja visst för att man ska köpa BMW original, men jag vill ha den nya bladtypen vad den nu heter. Nu har jag efter mycket fipplande lyckas få dit en billigt Kina variant. Böja om armen helt samt släppa på armspänningen så verkar det torka bättre än vad Bosch någonsin gjort.

Kan någon rycka ut till BMWs försvar?

Kan någon förklara varför i helvete BMW envisas med att vända torkararmen på förarsidan åt fel håll. Eller torkarinfästningen. Ja visst för att man ska köpa BMW original, men jag vill ha den nya bladtypen vad den nu heter. Nu har jag efter mycket fipplande lyckas få dit en billigt Kina variant. Böja om armen helt samt släppa på armspänningen så verkar det torka bättre än vad Bosch någonsin gjort.

Läs inlägget 13 juni 2007:

http://autopower.se/galleriet/blogg.asp?bil=42191

Problemet fixat! Huvudkopplingscylindern var paj, skitenkelt att byta. Bara att köpa en reparationssats. Behövde inte ens demontera cylindern, bara att lossa kolven från pedalen, dra ut den ur cylindern och i med den nya. Jag är ingen jätteduktigduktig mek men det verkar som att det sitter en backventil i änden på kolven och den hade nog gått sönder.

Det blev enkelt att fylla på vätska från luftnippeln på slavcylindern med hjälp av en 20 ml injektionsspruta och en stump 4 mm spolarslang. Sprutor finns på Apoteket eller hos veterinären. Jag fick två st gratis på djursjukhuset här i stan.

Kanon det :tummenupp

Tack. Jag har dock lyckats få till det bra nu. Problemet var att jag fick trycket lite fel. Strax under fästet så "lyftes" bladet. Efter lite bråk och framför allt släppa på trycket så funkar det. Det jag retar mig på är att BMW störar sig från början. Någon måste försvara BMW annars blir jag sur för alltid.

Nya sorten sitter ju original nu mera på bmw så kanske funkar till din?

HenRRik: Grymt läckra skapelser och videosnuttar! :tummenupp

Nu har tyvärr tjejen varit och krockat lite smått med bumsen, så omlackering börjar kännas aktuellt. Tur jag känner lackerare, kan nog få det pissbilligt. Så då är det lika bra att lacka hela bilen och fixa de små rostangrepp som kommit. Jag tror att jag ska lacka ner den, så att det svarta längst ner också blir vitt. Vad tycker ni?
(Om ni ens orkar kommentera en gammal skräpkombi...) ;)
bmw.jpg

HenRRik: Grymt läckra skapelser och videosnuttar! :tummenupp

Nu har tyvärr tjejen varit och krockat lite smått med bumsen, så omlackering börjar kännas aktuellt. Tur jag känner lackerare, kan nog få det pissbilligt. Så då är det lika bra att lacka hela bilen och fixa de små rostangrepp som kommit. Jag tror att jag ska lacka ner den, så att det svarta längst ner också blir vitt. Vad tycker ni?
(Om ni ens orkar kommentera en gammal skräpkombi...) ;)
bmw.jpg

Alpineweiss! Hade jag på min E34 540. Stört fint. Klart du ska lacka ner den.

Nya sorten sitter ju original nu mera på bmw så kanske funkar till din?

Åt vilket håll är kroken böjd på de nya då? Ut från eller mot rutan?

Last edited:
Alpineweiss! Hade jag på min E34 540. Stört fint. Klart du ska lacka ner den.

Åt vilket håll är kroken böjd på de nya då? Ut från eller mot rutan?

Alpinweiss III om jag minns rätt.
Tack för ert stöd, cheyen är inte så jävla intresserad av omlackning...

Jag har tejpat igen grillen, var så jävla kallt runt jul med 80 mil norrut...
Tror det är termostaten, men vet inte riktigt.
Går upp bara till 3/4, sen stannar den. men nu när jag tejpat går den högre. Vete fan om jag bara ska byta termostat??

Last edited:
Jag behåller min lilla 120D priset vs körupplevelse att byta till en A5 a är inte värt det hela sen kommer nya 3 serien 2011.

Har köpt uppsättning fälgar från oz istället.

sen kommer nya 3 serien 2011.

Det är ju det som är det jävliga. Den ska tydligen få lite högre front, i stil med ettan. Var tydligen något säkerhetskrav så att alla som litar blint på zebraregeln ska få drägligare frakturer på "femur caput" i stället för krossade knän. Jag tror den kommer bli en hit.

Jag har span på en 530 Touring med M-sport paketet, 2001:a
Har ägt en 330 Ci & det är ju samma (underbara) snurra.
Men hur är 5 serien? något man ska se upp med?
Den har steptroniclåda.

Var väl framröstad som väldens bästa bil ett antal ggr?
Såvitt jag vet är det inga andra typfel på den än andra bumsar.
Bussningar och vibrationer är det jag hört mest om.
Så snart jag har flis blir det nog en femma.

Läser just på autopower.se om massa fel på dessa.....hade också för mig att dom var skottsäkra...men å andra sidan, vilken bil är det?

Sant.
De som har en fungerande bil skriver inte så mkt efter hjälp på internetforum. De man läser om är ju de som krånglar.

Jepp, så sant så!
Ska provköra den imorgon iaf, har kört svärfars 520 & tycker den är bekväm, 530 med automat måste ju vara soft, otroligt mycket bil för 80 papp iaf....vad kan en fullutrustad 530 M-sport touring ha kostat 2001?? :näsblod

BMW:s automatlådor tycker jag är riktigt bra. Dessutom går ju faktiskt 530 tämligen billigt med tanke på effekt och motorvolym.
Hoppas den är i bra skick, en sån vill jag också ha! :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...