bmw 850csi mot min hornet 900

Stefanp skrev:
2078734 ...och bilen har ju sex växlar och det är ett jävla vrid i den. du KANSKE hänger med upp till 100 men sen är du chanslös.

Jag får känslan av att många, i synnerhet bland bilfolket, har en övertro på det s.k. "vridet". Visst är det bra med många Nm, men om man har dom på för låga varv blir det ändå inga hissnande effektsiffror för snabba 0-100-tider. Farsans V70 D5 har ett fint register och ett maxvrid på 400 Nm, men angiven 0-100-tid är inte bättre än 8.5 s.

Nu hade ju den här BMW ganska bra med effekt ändå, jag menade alltså mer allmänt.

PacMan skrev:
2079229 Jag får känslan av att många, i synnerhet bland bilfolket, har en övertro på det s.k. "vridet". Visst är det bra med många Nm, men om man har dom på för låga varv blir det ändå inga hissnande effektsiffror för snabba 0-100-tider. Farsans V70 D5 har ett fint register och ett maxvrid på 400 Nm, men angiven 0-100-tid är inte bättre än 8.5 s.

Nu hade ju den här BMW ganska bra med effekt ändå, jag menade alltså mer allmänt.

Att börka jämnföra en D5-a är la inget bra??? upp till hundra e de inga problem mena ska du ha en bil som skulle ha en chans till det så får man la ta en koenigsegg då kanske man har en chans..... men därimot om man jämnför 850-in på landsväg när dom riktiga fartena börjar komma så har inte en hoj så mycket att sätta mot....om inte ja har fel så sitter de en V12-a i 850-in o tror inte riktigt en sån motor e så klen???? eller e jag helt ute på isen elle :va

J.R skrev:
2079250men därimot om man jämnför 850-in på landsväg när dom riktiga fartena börjar komma så har inte en hoj så mycket att sätta mot....
Beror väl på vilken hoj och hur man definierar "dom riktiga farterna". En literhoj lär hålla CSi:n bakom sig upp till toppfart utan några som helst problem. CSi:n accar nog inte ens bättre än en 600cc förrän en bit över 200km/h.

Fred00 skrev:
2079303 Beror väl på vilken hoj och hur man definierar "dom riktiga farterna". En literhoj lär hålla CSi:n bakom sig upp till toppfart utan några som helst problem. CSi:n accar nog inte ens bättre än en 600cc förrän en bit över 200km/h.

Jag skulle tippa på att 850-in drar en 600 redan under 200....Annars skulle de va konstigt....

J.R skrev:
2079250 Att börka jämnföra en D5-a är la inget bra???

För min poäng tyckte jag att det var ganska bra jo. Att förhållandevis många Nm i maxvridmoment inte alltid innebär hög effekt eller låga 0-100-tider, utan att det handlar om produkten mellan vridmoment och vartal.

Stefanp skrev:
2078734 Visade just siffrorna på hornet 900 och bmw:n , det lät ungefär,, nänä,, fyfan,, det där är ju gamla siffror, och bilen har ju sex växlar och det är ett jävla vrid i den. du KANSKE hänger med upp till 100 men sen är du chanslös.
Jag tycker det är skitkul me sånna här människor. Satte några av dessa bakpå R6an när jag ägde en sån. Slutade alltid på samma sätt. De klev av och blev tysta. När man frågar vad de tyckte så säger de antingen att en sån där ska de aldrig ha för att den e livsfarlig eller så börjar de fråga om försäkringskostnader, körkort och vad cykeln kostar :hihi

PacMan skrev:
2079323 För min poäng tyckte jag att det var ganska bra jo. Att förhållandevis många Nm i maxvridmoment inte alltid innebär hög effekt eller låga 0-100-tider, utan att det handlar om produkten mellan vridmoment och vartal.

En volvo D5 har ett vrid på 400nm mellan 2000-2750 varv....går inte riktigt att jänmföra med bil som har 400nm över ett större register eller har jag fel???? :7peta

Stefanp skrev:
2078294 Hamnade som så många andra med hoj i en hoj vs bil diskussion.

Har en här på jobbet som till att böjra med sa att han kört en bil med mycket motor igår, 231hk , och jag sa att med den får du se bakylset på min hoj upp till 100,, det köpte han nästan, men kontrade med att min sons bmw 850 csi är du chanslös mot upp till 100.

En hornet 900 är ju inte värsting på nåt sätt, men jag har ändå svårt att tro att bmw:n är för mig till 100.

Vad säger ni, ska jag ställa upp i ett race till sommaren,,

Vad är toppfarten på hornet 900? BMWn är elektroniskt begränsad till 250km/h och du axar ifrån honom så det sjunger om det, så det är väl tveksamt om han hinner ikapp före din bränsletank är tom.

J.R skrev:
2079322 Jag skulle tippa på att 850-in drar en 600 redan under 200....Annars skulle de va konstigt....
Det är bara att kolla på siffrorna så får du svaret.

*En R6:a gör 180-200 km/h på 2 sek.

*BMW 850 CSi gör 180-200 km/h på 4.5-5 sek.

Så, nej BMW:n hänger inte med under 200 km/h, den saken är säker.

J.R skrev:
2079363 En volvo D5 har ett vrid på 400nm mellan 2000-2750 varv....går inte riktigt att jänmföra med bil som har 400nm över ett större register eller har jag fel???? :7peta
En Scania lastbil har 2700Nm i vrid vid 1100rpm. Ganska uppenbart att den drar en Volvo D5.

J.R skrev:
2079363 En volvo D5 har ett vrid på 400nm mellan 2000-2750 varv....går inte riktigt att jänmföra med bil som har 400nm över ett större register eller har jag fel???? :7peta

Det går alldeles utmärkt att jämföra jo, och det var det jag gjorde. Vad ska man annars med uppgifter om vridmoment och effekt till, om inte att jämföra? :7peta
Min poäng var precis det du beskriver ovan, att många Nm i maxvrid inte behöver betyda att fordonet är snabbt.

PacMan skrev:
2079434 Det går alldeles utmärkt att jämföra jo, och det var det jag gjorde. Vad ska man annars med uppgifter om vridmoment och effekt till, om inte att jämföra? :7peta
Min poäng var precis det du beskriver ovan, att många Nm i maxvrid inte behöver betyda att fordonet är snabbt.

Ojoj....Men om du tar en V12-a med va vad de 380hk?? o en jäkla massa vrid skulle tippa på att de e över 400 i den....så går de äl inte att jämnföra med en disel femma????? medan diseln har sitt bästa drag läge mellan 2000-2750 varv så kan jag tänka mig att bmw-n har det från botten till slutet på varv räknarn istället....

hade varit mycke lättare om hade haft en bmw 850csi o en 600cc hoj o en tur på autobahn o helt enkelt testat men så lär inte fallet bli..... :rofl
Elle någon som ställer upp på en tur ner med en bumsing o någon 600cc??? :tuttar He He...

Från stillastående hinner bilen aldrig ikapp om det inte är flera mil motorväg. Bilar som inte har mer än 3-400hk är slöa, speciellt från stillastående.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2079618 Från stillastående hinner bilen aldrig ikapp om det inte är flera mil motorväg. Bilar som inte har mer än 3-400hk är slöa, speciellt från stillastående.

horneten gör ca 250 på mätaren , verklig fart ca 230 , så i dom farterna så får jag nog smisk, men det är upp i fart det var frågan om från första början.

ska snacka lite mera om det imorgon på jobbet och försöka få till ett race till sommaren, och om så blir fallet så kommer självklart en kamera att finnas på plats.

Stefanp skrev:
2079703 horneten gör ca 250 på mätaren , verklig fart ca 230 , så i dom farterna så får jag nog smisk, men det är upp i fart det var frågan om från första början.

ska snacka lite mera om det imorgon på jobbet och försöka få till ett race till sommaren, och om så blir fallet så kommer självklart en kamera att finnas på plats.

Från stillastående försvinner du i fjärran, i fart har du ju begränsningar av att inte ha kåpa och att inte ha effekt så över 150-160 ska du inte vara för kaxig, men efter blir du nog inte förrens efter 180-200.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2079775 Från stillastående försvinner du i fjärran, i fart har du ju begränsningar av att inte ha kåpa och att inte ha effekt så över 150-160 ska du inte vara för kaxig, men efter blir du nog inte förrens efter 180-200.

jag är helt med på att när det börjar gå fortare så blir jag efter, men det var 0-100 det var frågan om från första början.

det är så roligt när man pratar med gubben vars son äger nämda bil,, -jag har åkt i bilen med min son och det är så innihelvete att köra med så du hänger aldrig med.

min lilla rgv drar den där gamla bmw csi:n på 0-100 ;) 3,6 med orginal 50-55hk på slangen, min cykel har dock 72,5hk på slangen, aningen snabbare än orginal ;) stackars 5 liters bmw motor blir efter en liten japansk 250cc 2 taktare :D säg det åt gubben, tror han inte på det så kan jag komma i sommar och köra förbi den där bmw:n med hojjen, är inte rädd för gamla bilar utan tcs och så vidare, kanske den har tcs, who cares :rolleyes:

Stefanp skrev:
2079797 jag är helt med på att när det börjar gå fortare så blir jag efter, men det var 0-100 det var frågan om från första början.

det är så roligt när man pratar med gubben vars son äger nämda bil,, -jag har åkt i bilen med min son och det är så innihelvete att köra med så du hänger aldrig med.

Jag har pratat med sådana med, de brukar tystna och smyga undan när jag berättar att min hoj gör 0-200 på 8 sekunder. Du kan ju presentera 0-100 tider på din hoj och hans bil. Det kan de ju studera innan de blir avtorkade.

Axl45 skrev:

Antispinn osv kopplar man ur innan det ska rejsas seriöst, annars gör man inga bra tider.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti