Precis.HanneZ skrev:I Sverige är nationalism något fult, det gör att flaggan inte är så poppis. I andra länder är nationalism "da-shitt" så att säga.
Politikerna vill att vi ska skämmas över vår nationalitet, så vi inte förolämpar nån.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Precis.HanneZ skrev:I Sverige är nationalism något fult, det gör att flaggan inte är så poppis. I andra länder är nationalism "da-shitt" så att säga.
newstead skrev:Så bara för att nynassarna börjar vifta med svenska flaggor och sjunger nationalsången så börjar "vi" associera allt svenskt med rasism? Snarare är det så att fega rektorer, politiker och annat löst folk inte vågade stå upp och behålla sånt som representerar landet och dess invånare (inklusive nysvenskar).
Varför ska man fira julafton? Eller midsommar? Man sjunger väl nationalsången på skolavslutningen som en hyllning till landet som skolan man just slutat är en del av. Och som en tradition.
Ehm, kvarsittning på skolavslutningen kanske inte är så kul?lorkan skrev:Du själv måste ju vara bland de som inte "vågade" stå upp ju, det ligger väl inte bara i "fega rektorers", politikers eller annat "löst folks" händer ? vad har du gjort för att förhindra att nazisterna tar vår flagga och sång ? Har du gjort något överhuvudtaget för att till exempel förhindra att främlingsfientliga parti får inflytande i politiken ?
Nynazzarna tar vår flagga och vår nationalsång, just därför är det lätt hänt att dessa två associeras med främlingsfientlighet/rasism/nazism.
Jag tycker inte att nationalsången har någonting med att man slutar skolan att göra, isåfall kan jag borde jag sjunga nationalsången när jag har köpt smör från skånemejerier som en hyllning till kossan som är en del av landet?
En grej till bara, Julafton är såvitt jag vet inget typiskt svenskt ?![]()
![]()
Ehh... va? Varför måste jag vara bland de som inte vågade stå upp? När jag gick i högstadiet (i slutet på 80-talet) så fick inte vi sjunga nationalsången varken på nationaldag eller skolavslutning men jag, bland flera, sjöng ändå.lorkan skrev:Du själv måste ju vara bland de som inte "vågade" stå upp ju, det ligger väl inte bara i "fega rektorers", politikers eller annat "löst folks" händer ?
Jag kan inte förhindra att en nazist viftar med svenska flaggan eller sjunger nationalsången men om dom gör det så associerar jag inte varken flaggan eller sången med nazism och rasism utan jag associerar den till Sverige och Sveriges befolkning. Det är åsikter jag står för och så länge alla som inte är nazister gör samma sak så kan inte nazisterna göra flaggan och nationalsången till "deras".lorkan skrev:vad har du gjort för att förhindra att nazisterna tar vår flagga och sång ?
Jag har röstat på partier som inte står för nazistiska eller främlingsfientliga åsikter.lorkan skrev:Har du gjort något överhuvudtaget för att till exempel förhindra att främlingsfientliga parti får inflytande i politiken ?
Nej, det är inte typiskt svenskt. Sättet vi firar den på är dock ganska typiskt svenskt, eller åtminstone nordiskt. Jag har dock inte hävdat att det skulle vara typiskt svenskt heller. Tror du att det är typiskt svenskt att sjunga nationalsången på skolavslutningen?lorkan skrev:En grej till bara, Julafton är såvitt jag vet inget typiskt svenskt ?![]()
![]()
HanneZ skrev:Ehm, kvarsittning på skolavslutningen kanske inte är så kul?
Hur tycker du han ska förhindra att nazister tar Svenska flaggan som en symbol?
Men det är ju just det jag säger, att de inte ska få göra det. Om man förbjuds att sjunga nationalsången på ens nationaldagen av överordnade, har de redan givit upp flaggan, då får man aldrig sjunga den, de enda som kommer sjunga den är nassarna.War-psycho skrev:Nu tänker du som en äkta politiker.
Så om nassarna vill använda Sveriges flagga & nationalsång i deras syfte, så ska vi låta dom göra det? Är det inte att erkänna deras sak då ?
Och låta folk förstå att svenska flaggan står för Sverige, och inte nazism.
Det är först när vi ger upp svenska flaggan till nassarna, som den blir rasistisk.
Du gnäller på "löst folk" som inte vågade stå upp, vad är löst folk ?newstead skrev:Ehh... va? Varför måste jag vara bland de som inte vågade stå upp? När jag gick i högstadiet (i slutet på 80-talet) så fick inte vi sjunga nationalsången varken på nationaldag eller skolavslutning men jag, bland flera, sjöng ändå.
Ja, jag håller med, svenska flaggan står för Sverige, inte för främlingsfientlighet, men många idag associerar tydligen flaggan och nationalsången med rasism/nazism/främlingsfientlighet, varför skulle det annars vara så känsligt att sjunga nationalsången på nationaldagen ? Går du omkring i en så kallad "Sverige"-tröja med svenska flaggan på bröstet finns en risk att folk kallar dig rasist, just för att du har svenska flaggan på bröstet.newstead skrev:Jag kan inte förhindra att en nazist viftar med svenska flaggan eller sjunger nationalsången men om dom gör det så associerar jag inte varken flaggan eller sången med nazism och rasism utan jag associerar den till Sverige och Sveriges befolkning. Det är åsikter jag står för och så länge alla som inte är nazister gör samma sak så kan inte nazisterna göra flaggan och nationalsången till "deras".
newstead skrev:Jag har röstat på partier som inte står för nazistiska eller främlingsfientliga åsikter.
Trodde att vi pratade om Sverige men så var visst inte fallet. Isåfall har jag inget att invända emot.newstead skrev:Nej, det är inte typiskt svenskt. Sättet vi firar den på är dock ganska typiskt svenskt, eller åtminstone nordiskt. Jag har dock inte hävdat att det skulle vara typiskt svenskt heller. Tror du att det är typiskt svenskt att sjunga nationalsången på skolavslutningen?
Missminner jag mig eller hålls det inte en stor nazistdemonstration i just Sala varje år? Det var där ordet svenskfientlighet dök upp också, år 2003.Markus skrev:Sala? Vad fan gör de i Sala?
Klumpigt uttryckt av mig. Borde skrivit andra beslutsfattare eller nåt liknande istället.lorkan skrev:Du gnäller på "löst folk" som inte vågade stå upp, vad är löst folk ?
Precis. Dock tycker jag att det blivit något bättre idag än vad det var för 10-15 år sen även om problemet fortfarande finns kvar.lorkan skrev:Ja, jag håller med, svenska flaggan står för Sverige, inte för främlingsfientlighet, men många idag associerar tydligen flaggan och nationalsången med rasism/nazism/främlingsfientlighet, varför skulle det annars vara så känsligt att sjunga nationalsången på nationaldagen ? Går du omkring i en så kallad "Sverige"-tröja med svenska flaggan på bröstet finns en risk att folk kallar dig rasist, just för att du har svenska flaggan på bröstet.
Så länge vi har åsiktsfrihet i Sverige så kommer nog även rasistiska åsikter att existera. Det enda "vi" som svenskar kan göra för att inte låta partier med dessa åsikter komma till makten är nog att just se till att inte rösta in dom på maktpositioner.lorkan skrev:me2. Dock har jag bara kunnat delta i kyrkovalet än så länge, men partier som SD försöker ta sig in via kyrkan, de lyckades tills viss mån också senast, de tog några till röster då.
Bra!lorkan skrev:Och nej, jag tar det inte alls personligt.![]()
lorkan skrev:...Går du omkring i en så kallad "Sverige"-tröja med svenska flaggan på bröstet finns en risk att folk kallar dig rasist, just för att du har svenska flaggan på bröstet....
du var ingen vidare bra fläjm.general skrev:blablabla... en massa text
newstead skrev:Klumpigt uttryckt av mig. Borde skrivit andra beslutsfattare eller nåt liknande istället.
Precis. Dock tycker jag att det blivit något bättre idag än vad det var för 10-15 år sen även om problemet fortfarande finns kvar.
Så länge vi har åsiktsfrihet i Sverige så kommer nog även rasistiska åsikter att existera. Det enda "vi" som svenskar kan göra för att inte låta partier med dessa åsikter komma till makten är nog att just se till att inte rösta in dom på maktpositioner.
Bra!
Vi verkade bli relativt överens i slutändan![]()
Det måste vara det löjligaste som finns. Mina invandrar kompisar blir irriterade på mig om jag går omkring å småbryter och lägger in ett "ey" lite varsom, det verkar ju som om man driver med dom då ..Extreem_ skrev:Vad tycker ni om svenskar som pratar på ett sådant sätt som många invandrare gör, trots att de växt upp hela livet i svensk miljö?
Lugn skrev:Nä, fram för rejäla flaggor längs motorvägar, i köpcentra och i myndighetsbyggnader.
Markus skrev:Jag tycker vi borde ha porträtt på våra ledare också.![]()
snabbåka skrev:Gå bort till Grammofonen och rätta till pickupen för "Staten och kapitalet" har hakat upp sig.
bästa hitillsIronMike skrev:FYFAN!
Ringde till Ystad idag för att beställa hem en grej till lagret..........
Det gick inte att prata med dom...bad dom att brassa i helvet å la på luren. Skickade pm istället, hoppas dom förstår rikssvenska i skrift.
Värre än danska.
--
Sist jag jobba på mitt andra jobb, så kom det en iranie till entren, han ropa "brorsaaan" efter mig, jag vände mig om å sa "jag e inte din bror", då sa han "men ey kompis", då sa jag "är inte din kompis heller.." - då kalla han mig för rasistmen då sa jag "jag är inte svensk heller. Sen kunde han inte fortsätta, han försökte få ur sig ngt, men det var stop
![]()
perkihlen skrev:bästa hitills![]()
![]()
IronMike skrev:Gillar inte ögontjänar-attityden.
LayDeeOmega skrev:och så länge man inte använder ordet "Svenne" som ett skällsord så är det väl helt okej att säga det också...
Menar också att det är okej att säga alla andra ord så länge man inte använder dom som skällsord. Trodde att det skulle vara underförstått att jag menade alla andra liknande ord![]()
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |