Blatteförmedlingen... Är det ok att säga Blatte nu då eller?

Det känns lite fel att skilja ut invandrare/barn till invandrare på detta sätt. Ok, de försöker neutralisera ordet blatte men varför ska vissa kalla sig blattar och andra svenskar? Är man svensk medborgare räcker det väl att kalla sig svensk, speciellt barn till invandrare. En sån här grej riskerar ju att öka vi-och-dom-känslan.

Ska vi skapa en arbetsförmedling för norrlänningar som inte kan anpassa sig till storstadslivet också? Jag är skeptisk...

Coola Ola skrev:
Det känns lite fel att skilja ut invandrare/barn till invandrare på detta sätt. Ok, de försöker neutralisera ordet blatte men varför ska vissa kalla sig blattar och andra svenskar? Är man svensk medborgare räcker det väl att kalla sig svensk, speciellt barn till invandrare. En sån här grej riskerar ju att öka vi-och-dom-känslan.

Ska vi skapa en arbetsförmedling för norrlänningar som inte kan anpassa sig till storstadslivet också? Jag är skeptisk...

Jag tycker inte att det ska neutraliseras, även om det nog håller på att hända. "Blatte" är ju ett skällsord från början, precis som "nigger". Och "nigger" används ju inte mycket längre, eller rättare sagt det är inte accepterat, möjligen av en del dumma hiphopare som tror dom är balla när dom förtrycker sig själva och vitklädda kristna fundamentalister.

Ravetrancer skrev:
blatte kan säga blatte, blatte kan säga svenne.
svensk får inte säga blatte, svensk får säga svenne men då låter han som en tönt.
War-psycho skrev:
Rasist är du ändå om du firar svenska flaggan, eller sjunger nationalsången på skolavslutningen. :D
Äh, förresten, rasist är du för att du är svensk helt enkelt. :tummenupp
Så sant så!!
Och nu börjar vi få in namn som Abdallahulialla i namnsdagskalendrarna... hmm :va

MikkE skrev:
Så sant så!!
Och nu börjar vi få in namn som Abdallahulialla i namnsdagskalendrarna... hmm :va

Är detta rätt eller fel? För mig är det fel!

Tycker vi ska behålla Sverige för vad det är idag och låta invandrarna anpassa sig efter våra stadgar m.m.

Anser någon att detta är rasistiskt tycker jag det är sorgligt, det bevisar dessutom vad det är jag försöker få sagt med detta inlägg.

Är väl okej att säga blatte så länge man inte använder det som ett skällsord?!

Pinky skrev:
Är detta rätt eller fel? För mig är det fel!

Tycker vi ska behålla Sverige för vad det är idag och låta invandrarna anpassa sig efter våra stadgar m.m.

Anser någon att detta är rasistiskt tycker jag det är sorgligt, det bevisar dessutom vad det är jag försöker få sagt med detta inlägg.

Ja, det e helt fel.
Att anpassa sig till ett nytt land kan inte vara så svårt och passar det inte så får dom väl söka nåt annat.

LayDeeOmega skrev:
Är väl okej att säga blatte så länge man inte använder det som ett skällsord?!

Vad används ordet "Svenne" som?

Interceptor skrev:
Vad används ordet "Svenne" som?

och så länge man inte använder ordet "Svenne" som ett skällsord så är det väl helt okej att säga det också...
Menar också att det är okej att säga alla andra ord så länge man inte använder dom som skällsord. Trodde att det skulle vara underförstått att jag menade alla andra liknande ord :jisses

Mr_White skrev:
Om jag säger blatte till en invandrare blir jag kallad rasist :confused:
Varför frågar du det egentligen? Det är väl bara att testa, sen vet du. Välj ut en mörkhårig, storvuxen man som bryter på något slaviskt språk. Gör det helst direkt när han slutat jobbet i garderoben på något hak :D

Jag tycker "blatte" är ett väldigt fult och fönedrande ord och hör jag någon säga det dyker nog "rasist" upp i huvudet på mig iaf... :va

Yamaha_Tobbe skrev:
det värsta efter idioter på vissa internet forum (ingen nämd ingen glömd) är dialekten skånska. kanske ser en skit snygg tjej o man flörtar lite sådär o går fram, sen öppnar hon käften och ut kommer nåt som får kulorna att dra ihop sig till 2 russin
dalmål däremot är rätt hett
Hade gärna bytt ut min bonniga östgötska mot skånska...
:gnissla

Mr_White skrev:
Om jag säger blatte till en invandrare blir jag kallad rasist :confused:

Hur är det då med
Blatteförmedlingen

Med ditt nick blir du per automatik nsu soldat (eller vafan dom kallar det, är inte direkt insatt)

Ne skönast är pollares pollare, han heter matte men om du tar hans nummer så skriv blatte matte för de gör alla andra. Självdistans är annars nått "nysvenskar"(låter inte det värre?:va) borde få lära sig i den obligatoriska medborgaranpasningsskolan som inte finns.

Läste föresten något roligt i en resetidning när jag vänta på läkaren idag. "Tuppfäktning återspeglar macholiteten som många negorianska unga män lider av" Miss uppfattade jag de eller betyder det på svenska"tuppfäktning speglar agrisiviteten och tempramentet många lantinamerikaska unga män lider av"? i sånna fall tycker jag det låter lite för rasistiskt för en resetidnig.

Interceptor skrev:
Ja, det e helt fel.
Att anpassa sig till ett nytt land kan inte vara så svårt och passar det inte så får dom väl söka nåt annat.

Ja vafan skulle hända om vi flytta ner ditt och trode man kunde leva som här? :3freak

Last edited:
War-psycho skrev:
Rasist är du ändå om du firar svenska flaggan, eller sjunger nationalsången på skolavslutningen. :D

Äh, förresten, rasist är du för att du är svensk helt enkelt. :tummenupp

Trodde fan det var ett skämt när jag läste det i tidningen förra året.
Det är ett sånt jävla daltande med dem att de har det svårt osv men itne skall väl vi anpassa oss efter dem i vårt land?

Pinky skrev:

:tummenupp

newstead skrev:

Vad är svenska?

jaha ni

Rasist hmm??? nope....Realist hmmmm.yup :7peta

stoooffe skrev:
Skriv upp alla punkter där inte skånskan passar in. :tummenupp
FYFAN!

Ringde till Ystad idag för att beställa hem en grej till lagret..........

Det gick inte att prata med dom...bad dom att brassa i helvet å la på luren. Skickade pm istället, hoppas dom förstår rikssvenska i skrift.

Värre än danska.

--

Sist jag jobba på mitt andra jobb, så kom det en iranie till entren, han ropa "brorsaaan" efter mig, jag vände mig om å sa "jag e inte din bror", då sa han "men ey kompis", då sa jag "är inte din kompis heller.." - då kalla han mig för rasist :) men då sa jag "jag är inte svensk heller. Sen kunde han inte fortsätta, han försökte få ur sig ngt, men det var stop

:hihi

IronMike skrev:
FYFAN!

Sist jag jobba på mitt andra jobb, så kom det en iranie till entren, han ropa "brorsaaan" efter mig, jag vände mig om å sa "jag e inte din bror", då sa han "men ey kompis", då sa jag "är inte din kompis heller.." - då kalla han mig för rasist :) men då sa jag "jag är inte svensk heller. Sen kunde han inte fortsätta, han försökte få ur sig ngt, men det var stop

:hihi

Istället för att säga
- ja vad kan jag hjälpa dig med. (Problemet löst)

Men ditt sätt funkar ju oxå :tummenupp

Vem fan tar illa upp när man säger blatte? Likaså svenne?

Jag förstår fan inte :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...