Blatteförmedlingen... Är det ok att säga Blatte nu då eller?

HanneZ skrev:
I Sverige är nationalism något fult, det gör att flaggan inte är så poppis. I andra länder är nationalism "da-shitt" så att säga.
Precis.

Politikerna vill att vi ska skämmas över vår nationalitet, så vi inte förolämpar nån.

newstead skrev:
Så bara för att nynassarna börjar vifta med svenska flaggor och sjunger nationalsången så börjar "vi" associera allt svenskt med rasism? Snarare är det så att fega rektorer, politiker och annat löst folk inte vågade stå upp och behålla sånt som representerar landet och dess invånare (inklusive nysvenskar).

Varför ska man fira julafton? Eller midsommar? Man sjunger väl nationalsången på skolavslutningen som en hyllning till landet som skolan man just slutat är en del av. Och som en tradition.

Du själv måste ju vara bland de som inte "vågade" stå upp ju, det ligger väl inte bara i "fega rektorers", politikers eller annat "löst folks" händer ? vad har du gjort för att förhindra att nazisterna tar vår flagga och sång ? Har du gjort något överhuvudtaget för att till exempel förhindra att främlingsfientliga parti får inflytande i politiken ?

Nynazzarna tar vår flagga och vår nationalsång, just därför är det lätt hänt att dessa två associeras med främlingsfientlighet/rasism/nazism.
Jag tycker inte att nationalsången har någonting med att man slutar skolan att göra, isåfall kan jag borde jag sjunga nationalsången när jag har köpt smör från skånemejerier som en hyllning till kossan som är en del av landet?

En grej till bara, Julafton är såvitt jag vet inget typiskt svenskt ? :va :confused:

lorkan skrev:
Du själv måste ju vara bland de som inte "vågade" stå upp ju, det ligger väl inte bara i "fega rektorers", politikers eller annat "löst folks" händer ? vad har du gjort för att förhindra att nazisterna tar vår flagga och sång ? Har du gjort något överhuvudtaget för att till exempel förhindra att främlingsfientliga parti får inflytande i politiken ?

Nynazzarna tar vår flagga och vår nationalsång, just därför är det lätt hänt att dessa två associeras med främlingsfientlighet/rasism/nazism.
Jag tycker inte att nationalsången har någonting med att man slutar skolan att göra, isåfall kan jag borde jag sjunga nationalsången när jag har köpt smör från skånemejerier som en hyllning till kossan som är en del av landet?

En grej till bara, Julafton är såvitt jag vet inget typiskt svenskt ? :va :confused:
Ehm, kvarsittning på skolavslutningen kanske inte är så kul?

Hur tycker du han ska förhindra att nazister tar Svenska flaggan som en symbol?

lorkan skrev:
Du själv måste ju vara bland de som inte "vågade" stå upp ju, det ligger väl inte bara i "fega rektorers", politikers eller annat "löst folks" händer ?
Ehh... va? Varför måste jag vara bland de som inte vågade stå upp? När jag gick i högstadiet (i slutet på 80-talet) så fick inte vi sjunga nationalsången varken på nationaldag eller skolavslutning men jag, bland flera, sjöng ändå.

lorkan skrev:
vad har du gjort för att förhindra att nazisterna tar vår flagga och sång ?
Jag kan inte förhindra att en nazist viftar med svenska flaggan eller sjunger nationalsången men om dom gör det så associerar jag inte varken flaggan eller sången med nazism och rasism utan jag associerar den till Sverige och Sveriges befolkning. Det är åsikter jag står för och så länge alla som inte är nazister gör samma sak så kan inte nazisterna göra flaggan och nationalsången till "deras".

lorkan skrev:
Har du gjort något överhuvudtaget för att till exempel förhindra att främlingsfientliga parti får inflytande i politiken ?
Jag har röstat på partier som inte står för nazistiska eller främlingsfientliga åsikter.

lorkan skrev:
Nej, det är inte typiskt svenskt. Sättet vi firar den på är dock ganska typiskt svenskt, eller åtminstone nordiskt. Jag har dock inte hävdat att det skulle vara typiskt svenskt heller. Tror du att det är typiskt svenskt att sjunga nationalsången på skolavslutningen?

Edit: Ursäkta om du tar det personligt, men jag uttryckte bara min åsikt i förra inlägget. Fast dina föräldrar kanske är rektorer och politiker som är av slaget jag beskrev i det?

Last edited:
HanneZ skrev:
Ehm, kvarsittning på skolavslutningen kanske inte är så kul?

Hur tycker du han ska förhindra att nazister tar Svenska flaggan som en symbol?

Har jag missat något inlägg ? "kvarsittning på skolan kanske inte är så kul" ? :confused:

War-psycho skrev:
Nu tänker du som en äkta politiker.

Så om nassarna vill använda Sveriges flagga & nationalsång i deras syfte, så ska vi låta dom göra det? Är det inte att erkänna deras sak då ?

Och låta folk förstå att svenska flaggan står för Sverige, och inte nazism.

Det är först när vi ger upp svenska flaggan till nassarna, som den blir rasistisk.
Men det är ju just det jag säger, att de inte ska få göra det. Om man förbjuds att sjunga nationalsången på ens nationaldagen av överordnade, har de redan givit upp flaggan, då får man aldrig sjunga den, de enda som kommer sjunga den är nassarna.

Vet inte riktigt om jag har uttryckt mig luddigt ? :va

newstead skrev:
Ehh... va? Varför måste jag vara bland de som inte vågade stå upp? När jag gick i högstadiet (i slutet på 80-talet) så fick inte vi sjunga nationalsången varken på nationaldag eller skolavslutning men jag, bland flera, sjöng ändå.
Du gnäller på "löst folk" som inte vågade stå upp, vad är löst folk ?
newstead skrev:
Jag kan inte förhindra att en nazist viftar med svenska flaggan eller sjunger nationalsången men om dom gör det så associerar jag inte varken flaggan eller sången med nazism och rasism utan jag associerar den till Sverige och Sveriges befolkning. Det är åsikter jag står för och så länge alla som inte är nazister gör samma sak så kan inte nazisterna göra flaggan och nationalsången till "deras".
Ja, jag håller med, svenska flaggan står för Sverige, inte för främlingsfientlighet, men många idag associerar tydligen flaggan och nationalsången med rasism/nazism/främlingsfientlighet, varför skulle det annars vara så känsligt att sjunga nationalsången på nationaldagen ? Går du omkring i en så kallad "Sverige"-tröja med svenska flaggan på bröstet finns en risk att folk kallar dig rasist, just för att du har svenska flaggan på bröstet.
newstead skrev:
Jag har röstat på partier som inte står för nazistiska eller främlingsfientliga åsikter.
:) me2. Dock har jag bara kunnat delta i kyrkovalet än så länge, men partier som SD försöker ta sig in via kyrkan, de lyckades tills viss mån också senast, de tog några till röster då.
newstead skrev:
Nej, det är inte typiskt svenskt. Sättet vi firar den på är dock ganska typiskt svenskt, eller åtminstone nordiskt. Jag har dock inte hävdat att det skulle vara typiskt svenskt heller. Tror du att det är typiskt svenskt att sjunga nationalsången på skolavslutningen?
Trodde att vi pratade om Sverige men så var visst inte fallet. Isåfall har jag inget att invända emot.

Och nej, jag tar det inte alls personligt. :)

Markus skrev:
Sala? Vad fan gör de i Sala?
Missminner jag mig eller hålls det inte en stor nazistdemonstration i just Sala varje år? Det var där ordet svenskfientlighet dök upp också, år 2003.

lorkan skrev:
Du gnäller på "löst folk" som inte vågade stå upp, vad är löst folk ?
Klumpigt uttryckt av mig. Borde skrivit andra beslutsfattare eller nåt liknande istället.

lorkan skrev:
Ja, jag håller med, svenska flaggan står för Sverige, inte för främlingsfientlighet, men många idag associerar tydligen flaggan och nationalsången med rasism/nazism/främlingsfientlighet, varför skulle det annars vara så känsligt att sjunga nationalsången på nationaldagen ? Går du omkring i en så kallad "Sverige"-tröja med svenska flaggan på bröstet finns en risk att folk kallar dig rasist, just för att du har svenska flaggan på bröstet.
Precis. Dock tycker jag att det blivit något bättre idag än vad det var för 10-15 år sen även om problemet fortfarande finns kvar.

lorkan skrev:
:) me2. Dock har jag bara kunnat delta i kyrkovalet än så länge, men partier som SD försöker ta sig in via kyrkan, de lyckades tills viss mån också senast, de tog några till röster då.
Så länge vi har åsiktsfrihet i Sverige så kommer nog även rasistiska åsikter att existera. Det enda "vi" som svenskar kan göra för att inte låta partier med dessa åsikter komma till makten är nog att just se till att inte rösta in dom på maktpositioner.

lorkan skrev:
Och nej, jag tar det inte alls personligt. :)
Bra!

Vi verkade bli relativt överens i slutändan :)

Hahahaha... sitter å glor på "Malmvägen" på Kanal 5.

Vilka lirare, har inte pröjsat hyran på fem månader, är skyldiga 17 papp.
Sen går dom till Johnny & Mattias, och vill att dom ska fixa problemet. :tummenupp

Bäst är förklaringen... :
"...blah...blah...förståru va ja menar... blah...blah...förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar... blah...blah... förståru va ja menar...osv osv... "

(Nej, jag överdriver inte.)

Hahaha, ja, vad ska man säga... :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Last edited:
lorkan skrev:
...Går du omkring i en så kallad "Sverige"-tröja med svenska flaggan på bröstet finns en risk att folk kallar dig rasist, just för att du har svenska flaggan på bröstet....

Jadu... Knallade runt i en Sverigetröja under fotbolls-EM (eller var det VM...? :va ) för ett par år sedan. När jag är på väg till affären möter jag två killar med uppenbar "blattekompetens", som "låter mig gå" med kommentaren:
- "Där tyr add där fottbål no..." Wtf ?!?! :3freak

Sickna lirare...

Samma tröja används flitigt här i USA, där det går bra att sticka ut och visa stolthet över sitt ursprung. Inte behöver man heller vara orolig för vad folk ska tänka om man har en amerikansk flagga på kläderna (GE delade ut en tröja med amerikansk flagga på ryggen, när jag jobbade där).

Nä, fram för rejäla flaggor längs motorvägar, i köpcentra och i myndighetsbyggnader. Då kanske fler kan se flaggan för den symbol den egentligen är och vad den står för...

läs å skratta!
KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"
BAD SHORTS - inte är de bra inte...
HUGG ORM - Effektivare än att slå den?
BRUNSTENS BATTERIER - något för massageapparater?
SKUM TOMTE - tar klapparna själv.
RÖK FRITT - bolma på bara!
SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.
SJÖ NÄRA TOMT - inte sjönära då?
KASSA SKÅP - inget att förvara något värdefullt i.
HAND TVÄTTAS - före maten.
KLIPP PYTON - har ormar hår?
NACKA NAPRAPATERNA - ta livet av dem!
LÅNG HÅRIG - men kanske snaggad?
BIND GALEN - innan han skadar någon!
SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.
JÄST SVAMP - alkoholhaltig?
ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
SKYGG LAPP - skraj same?
HÅLL PLATSEN - så ingen annan tar den.
SJUK GYMNAST - kan behöva en sjukgymnast.
MORGON ROCKAR - kväll suger?
BARN UNDER KLÄDER - rädda dem innan de kvävs!
SUPER UNDER STÄLL - dricker alkohol medan han sladdar?
ETT TRUMPET SOLO - tutar lite motvilligt?
SNODD MAPP - Åhléns kränger hett kontorsmateriel för 19:90
"Är du djur och naturintresserad?" - är inte de flesta djur naturintresserade?
"Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?
"Extra knäck till jul" - lite julgodis är aldrig fel.
"Svensk general agent för Kinaföretag" - militär med rätt att döda...
"Inte rädd för att visa fram fötterna" - hoppas bara att han tvättade dem innan.

Vad tycker ni om svenskar som pratar på ett sådant sätt som många invandrare gör, trots att de växt upp hela livet i svensk miljö? :va

newstead skrev:
Klumpigt uttryckt av mig. Borde skrivit andra beslutsfattare eller nåt liknande istället.

Precis. Dock tycker jag att det blivit något bättre idag än vad det var för 10-15 år sen även om problemet fortfarande finns kvar.

Så länge vi har åsiktsfrihet i Sverige så kommer nog även rasistiska åsikter att existera. Det enda "vi" som svenskar kan göra för att inte låta partier med dessa åsikter komma till makten är nog att just se till att inte rösta in dom på maktpositioner.

Bra!

Vi verkade bli relativt överens i slutändan :)

Haha jo, vad bra. :) Fast det verkade inte så från början. Uttryckte mig något luddigt antar jag.

Extreem_ skrev:
Vad tycker ni om svenskar som pratar på ett sådant sätt som många invandrare gör, trots att de växt upp hela livet i svensk miljö?
Det måste vara det löjligaste som finns. Mina invandrar kompisar blir irriterade på mig om jag går omkring å småbryter och lägger in ett "ey" lite varsom, det verkar ju som om man driver med dom då ..

Men men. Jag förstår ärligt talat inte de invandrare som klär sig i 50cent-stil och tror att de kommer från något "getto" fast de bor som många andra "svenssons". Ibland misstänker jag att de tror att de är svarta "gettoslummare", fast de har invandrat från Serbien.. :va

Lugn skrev:
Nä, fram för rejäla flaggor längs motorvägar, i köpcentra och i myndighetsbyggnader.

Jag tycker vi borde ha porträtt på våra ledare också. :mattias

Bifogat

• delete korea.JPG
    delete korea.JPG
    24.5 KB · Visningar: 49
snabbåka skrev:
Gå bort till Grammofonen och rätta till pickupen för "Staten och kapitalet" har hakat upp sig.

Tror jag har den på vinyl faktiskt, och ännu värre - det är nog inte det sämsta jag har. :rodnar

IronMike skrev:
FYFAN!

Ringde till Ystad idag för att beställa hem en grej till lagret..........

Det gick inte att prata med dom...bad dom att brassa i helvet å la på luren. Skickade pm istället, hoppas dom förstår rikssvenska i skrift.

Värre än danska.

--

Sist jag jobba på mitt andra jobb, så kom det en iranie till entren, han ropa "brorsaaan" efter mig, jag vände mig om å sa "jag e inte din bror", då sa han "men ey kompis", då sa jag "är inte din kompis heller.." - då kalla han mig för rasist :) men då sa jag "jag är inte svensk heller. Sen kunde han inte fortsätta, han försökte få ur sig ngt, men det var stop

:hihi
bästa hitills :hihi :hihi

perkihlen skrev:
:tomten ... haha jo, men man behöver inte om man inte vill. Jag gillar dock att fördumma rinkeby-svenskan, spela dum men samtidigt lite smyg-förnedrande som dom inte riktigt förstår. Inte för att jag på ngt sätt har ngt emot dom för hudfärg eller sånt, bara det att jag avskyr ghetto-kulturen å allt skitsnack, brorsa, en kompis. Gillar inte ögontjänar-attityden.

:pannkyss

IronMike skrev:
Gillar inte ögontjänar-attityden.

Bra där! finns inget värre än just den typen av agerande hos en människa.

Precis det där hala beteendet får mig att rasa! somliga (kanske en majoritet)
har samma uppförande och beteendemönster som försäljarna jag mötte på marknaden i Kairo.
Men det grundar väl sig i rädsla för främmande kulturer och seder man vet liksom inte hur man skall föra sig :rolleyes: .

Last edited:
LayDeeOmega skrev:
och så länge man inte använder ordet "Svenne" som ett skällsord så är det väl helt okej att säga det också...
Menar också att det är okej att säga alla andra ord så länge man inte använder dom som skällsord. Trodde att det skulle vara underförstått att jag menade alla andra liknande ord :jisses

Eller hur :3freak

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...