Blata-kopia drygt 35hästar!!!

Filip RSR skrev:
Kolla bland bilder minisar, Jösses hoj (näst sista sidan) har 6-kolvsok
som är gjorda för downhill-cyklar.
Kostar iofs en slant (runt 2600) men dom är heeelt grymma! :tummenupp

Kan köpas hos Daniel (Minibike-racing), finns i Eslöv eller på RH varje sön mellan 10-14. :D
Han har alltid grejorna med sig. men ring först och snacka med honom.

Han har även 2-kolvs och 4-kolvs ok, men ska du köra med liten skiva får jag
npg rekomendera 6-kolvs...

Hans nummer är: 070-519 12 67

Mvh / Filip

Låter mycket bra. Har träffat honom förr, en bra kille.
Tack för tipset.

Mvh Joakim
 
Downhillbromsar kan du köpa här http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=191 bra pris och bra leveranser de gånger jag beställt därifrån. Jag gissar att det är Hope mono 6-pot som är de 6-kolvsoken som rekomenderas ovan. Du får ett par Hayes HFX-9 för halva priset, och i bromskraft skiljer det inte mycket. Däremot är 6-poten givetvis snyggare. Formula Oro vann ett test av skivbromsar nyligen i en tysk mtb-tidning om jag inte minns fel.
 
Zam skrev:
Downhillbromsar kan du köpa här http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=191 bra pris och bra leveranser de gånger jag beställt därifrån. Jag gissar att det är Hope mono 6-pot som är de 6-kolvsoken som rekomenderas ovan. Du får ett par Hayes HFX-9 för halva priset, och i bromskraft skiljer det inte mycket. Däremot är 6-poten givetvis snyggare. Formula Oro vann ett test av skivbromsar nyligen i en tysk mtb-tidning om jag inte minns fel.


Joo men de där får man inte plats med på en 6,5" fälg.
Dessutom fick man ju med en 200 mm skiva, större än 165mm
går nog f-n inte.

GRC RR har 145mm skiva, där passar oket rätt på (hope).
GRC RSR har större, 160mm tror jag, det går också men man flytta ut skivan
och det blir ändå trååångt!

Om jag inte missminner mig får man en 165mm skiva med hope-oket!

Annars var ju priset betydligt bättre. :tummenupp
 
Med Hope 6-pot får du bara med en 205mm skiva, men det är många av de bromsarna på sidan som finns med 160mm skiva också. Hayes har 160mm som option till deras ok, och hope har till några andra av deras ok. Med 160mm skiva och några av de bromsarna från den sidan så hade jag gått på Hayes. Har 203mm hayes på min cykel, och det är duktigt nyp i dem.
 
ang 52 häst kan vi säga så här då

Att de som leder utvecklingen idag kan max få ut 52 häst ur en 125 sen ger sig materialet.

om man sedan utvecklar nytt material kan du nog få ut fler hästkrafter.
 
KTM´s 125 racer i gp vm -04 hade 55hp/ 13700 rpm.
( fabrikens uppgifter ).

52 bhp är där säkert någon Aprilia som hade -05.
 
Vi kan också säga så här; De som vill diskutera om utveckling vad gäller 2-taktare kan ju gärna öppna en ny tråd i ämnet. Vänligt men bestämt vill jag ha den här tråden för mitt projekt och alla som är intresserade.

Håller på nu med uppdateringar efter provkörningen på racehouse. Har varit lite stilla nu under jul, men nu kommer det att ta fart igen. 1 provkörning återstår på racehouse innan Ni, kära läsare ska få se det färdiga resultatet.Lovar dock mer bilder och mer film efter nästa provkörning.
Håll ut!!!



Mycket tacksam för tipsen ang. bromsar. Jag håller på att kontrollera just nu vilket som kan passa min hoj bäst. Tack!

Mvh Joakim
 
B1 80cc

This is my B1 rep with a RM80 5 speed motor.


b1.jpg
 
Provkörning två är genomförd!

Nu undrar jag om det finns någon som vill lägga upp filmen åt mig. När detta är gjort ska jag berätta lite mer.

Hjälp!

Mvh Joakim.

PS. Denna gången gav jag halv gas under säkert en 1/2 sekund.......
 
Jodå. Nu är provkörning nr 2 genomförd. Denna gången blev det inte på racehouse, som jag tidigare sagt. Tack vare att snön smält bort fanns det möjlighet att ta det utomhus. Lite roligare, mycket läskigare. Men tvunget för att se om allt stämmer även när man kommer upp i lite fart.
Som max idag har jag varit uppe i drygt 100km/tim. Och då finns det mycket kvar.
Ska försöka mig på att ge en beskrivning om hur det känns...först vill jag bara säga att det fortfarande bara är provkörningar och många saker kommer förhoppningsvis inte kännas samma när den är färdig.

För att starta motorn krävs en extern startapparat. Det vill säga en liten låda med en axel på som man sätter direkt på den utgående axeln från motorn. Här börjar nervositeten, man tror att man minns hur den låter, men varje gång den startar så påminns man direkt om att det inte är den lilla vattenkylda motorn som sitter där längre, utan istället den stora luftkylda. Den låter j-vligt förbannad när man väcker den till liv. Så fort gasen nuddas springer motorn upp i nästan maxvarv. Lyfter upp den från stödet och sätter försiktigt ner den på backen. Bakhjulet snurrar redan eftersom kopplingen inte ser ut som på en vanlig minimoto. Håller in frambromsen för att inte glida iväg.

Nu börjar det riktiga allvaret. Hur mycket gas vågar man ge? vad kommer hända när effekten verkligen kommer? kommer jag slå runt? Kommer jag att dö??? Ger 1/4 gas och det känns som motorn kommer att dö, släpper gasen fort och ger 1/4 igen(koppling och förgasare justeras). Nu går framhjulet upp i höjd med sittdynan och jag tvingas slå av igen. Försöker samma sak igen men med mer vikt på framhjulet och nu accar det rejält. Hänger så långt framdet går, men känner ändå hur framhjulet vill uppåt.
varvet ökar sisådär snabbt, men allt runt omkring börjar springa mot en fort som fan... Undertiden försöker jag vrida gasrullen i takt med att varvet höjs(syns i filmen efter mötet med bilen). Framhjulet åker uppåt och det accar något sjukt i h-lv-t-.... slår av igen och den fast monterade telefonen(som filmar) slås av sin infästning när framhjulet tar mark igen.... Och JA efter mötet med bilen går det på bakhjulet. Vänder, stannar sätter fast telefonen igen och tänker: Nu är motorn nog varm, Nu ska jag gasa på riktigt!!!

sätter igång kameran igen och gasar. Denna gången går det FORT!!! Men förmodligen tålde inte telefonen det kalla vädret och fartvinden. När jag stannade så var telefonen död. Den vaknade efter att ha fått ligga inne i värmen en stund, men gas nr2 idag var borta.....

Kommer mer inom kort.

Klicka nedan för att se provkörning nr 2

Click here to watch 35hp2test

eller här för att ladda ner:

http://s52.yousendit.com/d.aspx?id=0NKIE7VGASZ2U2OKVPGJTM5X3J


Mvh Joakim

PS. För alla som undrar så är detta en maskin man älskar att hata. Samtidigt som man är jävligt rädd för den, så kan man inte vänta på att få se hur mycket gas man vågar ge nästa gång... :tummenupp
 
Last edited:
Är det någon som kan säkrare uppladdningar av filmer än "putfile" och "yousendit" får gärna komma med tips och beskrivning


Mvh Joakim
 
jompe4 skrev:
Är det någon som kan säkrare uppladdningar av filmer än "putfile" och "yousendit" får gärna komma med tips och beskrivning


Mvh Joakim

Jag Kan lägga upp den på min Hemsida om du vill. Det är en del som besöker den så många kommer se den!
 
tja, varför inte. Men då vill jag ha upp alla kommande filmer också. Kanske även med mitt namn?!
Då skulle jag även länka dit.

Mvh Joakim
 
jompe4 skrev:
tja, varför inte. Men då vill jag ha upp alla kommande filmer också. Kanske även med mitt namn?!
Då skulle jag även länka dit.

Mvh Joakim

Jepp det kan vi fixa :)
Hur stora är filmerna?
 
Meli skrev:
Jepp det kan vi fixa :)
Hur stora är filmerna?


för nuvarande är de inte större än 1Mb. När hojen blivit färdig och filmen gjorts kan jag inte svara på riktigt, kanske ett par hundraMb.
Exklusivt för dig som får förhandsse filmerna.... :tungan

Mvh Joakim
 
jompe4 skrev:
för nuvarande är de inte större än 1Mb. När hojen blivit färdig och filmen gjorts kan jag inte svara på riktigt, kanske ett par hundraMb.
Exklusivt för dig som får förhandsse filmerna.... :tungan

Mvh Joakim

Haha okej,
Storleken är inga problem för min del men tänk på att folk ska laga ner dom hyffsat snabbt iallafall!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top