Jodå. Nu är provkörning nr 2 genomförd. Denna gången blev det inte på racehouse, som jag tidigare sagt. Tack vare att snön smält bort fanns det möjlighet att ta det utomhus. Lite roligare, mycket läskigare. Men tvunget för att se om allt stämmer även när man kommer upp i lite fart.
Som max idag har jag varit uppe i drygt 100km/tim. Och då finns det mycket kvar.
Ska försöka mig på att ge en beskrivning om hur det känns...först vill jag bara säga att det fortfarande bara är provkörningar och många saker kommer förhoppningsvis inte kännas samma när den är färdig.
För att starta motorn krävs en extern startapparat. Det vill säga en liten låda med en axel på som man sätter direkt på den utgående axeln från motorn. Här börjar nervositeten, man tror att man minns hur den låter, men varje gång den startar så påminns man direkt om att det inte är den lilla vattenkylda motorn som sitter där längre, utan istället den stora luftkylda. Den låter j-vligt förbannad när man väcker den till liv. Så fort gasen nuddas springer motorn upp i nästan maxvarv. Lyfter upp den från stödet och sätter försiktigt ner den på backen. Bakhjulet snurrar redan eftersom kopplingen inte ser ut som på en vanlig minimoto. Håller in frambromsen för att inte glida iväg.
Nu börjar det riktiga allvaret. Hur mycket gas vågar man ge? vad kommer hända när effekten verkligen kommer? kommer jag slå runt? Kommer jag att dö??? Ger 1/4 gas och det känns som motorn kommer att dö, släpper gasen fort och ger 1/4 igen(koppling och förgasare justeras). Nu går framhjulet upp i höjd med sittdynan och jag tvingas slå av igen. Försöker samma sak igen men med mer vikt på framhjulet och nu accar det rejält. Hänger så långt framdet går, men känner ändå hur framhjulet vill uppåt.
varvet ökar sisådär snabbt, men allt runt omkring börjar springa mot en fort som fan... Undertiden försöker jag vrida gasrullen i takt med att varvet höjs(syns i filmen efter mötet med bilen). Framhjulet åker uppåt och det accar något sjukt i h-lv-t-.... slår av igen och den fast monterade telefonen(som filmar) slås av sin infästning när framhjulet tar mark igen.... Och JA efter mötet med bilen går det på bakhjulet. Vänder, stannar sätter fast telefonen igen och tänker: Nu är motorn nog varm, Nu ska jag gasa på riktigt!!!
sätter igång kameran igen och gasar. Denna gången går det FORT!!! Men förmodligen tålde inte telefonen det kalla vädret och fartvinden. När jag stannade så var telefonen död. Den vaknade efter att ha fått ligga inne i värmen en stund, men gas nr2 idag var borta.....
Kommer mer inom kort.
Klicka nedan för att se provkörning nr 2
Click here to watch 35hp2test
eller här för att ladda ner:
http://s52.yousendit.com/d.aspx?id=0NKIE7VGASZ2U2OKVPGJTM5X3J
Mvh Joakim
PS. För alla som undrar så är detta en maskin man älskar att hata. Samtidigt som man är jävligt rädd för den, så kan man inte vänta på att få se hur mycket gas man vågar ge nästa gång...