Blata-kopia drygt 35hästar!!!

jompe4 skrev:
Och så finns det gokart klassen där du i princip får göra vad som helst med motorn, dvs fri trimmning. Hur man mäter effekten är ju alltid omdiskuterat. På vevaxel, på kopplingen, på primärdrivning eller liknande. Vilka effekt siffror man får efter bänken varierar mycket beroende på var du mäter effekten. På en 125cc icc motor tas effekten ner betydligt i mätningar beroende på att växellådan stjäl en del. I 100cc finns det däremot inget som stjäl hästar förutom drivning och koppling, på denna. Motorn jag har kommer dessutom från en erkänd trimmare i småland. Joakim Waad. Mina angivna 35hp är ingen överdrift!

Däremot är den utlovade rymdfärden inget jag ser framemot utan en enligt reglerna iso, eg, eller ec märkt rymdoverall. Jag kan med all anledning säga att jag är fruktansvärt nervös för att låta den komma in i sitt effektregister och börja arbeta så som en go kart motor ska. Om det räcker med 1/2 gas för att allt ska kännas obehagligt nu, vad händer då när effekten kommer???

Den dagen detta sker ska det finnas ordentlig kamera på och bredvid minimoton för att kunna föreviga både mig och hojen till eftervärlden.

Joakim


Hej,
I dom klasserna som man får trimma så får man endast TA bort matrial INTE lägga till matrial.
I 125cc växlat mäter man oftast på bakhjulet och när man sen räknat bort ev .förluster i transmission ( 3-5%) så hamnar man på 33-35 hk.

I en 100cc luftkyld så ligger man på dom siffrorna som jag angett allt annat är överdrivna effekter.

Sen är det inte många "trimmare " i sverige som har egen bänk då dom kommer till min gode vän för effektmätning.
Vem är din trimmare? gärna ett namn.

Trimma vidare :)

Jörgen , Vobbla Racing
 
Hej.

Jag har en bromsbänk.

Kommer med den till Lockarp i sommar eller kom hem till mig så kör vi lite tester :tummenupp
 
Jösse skrev:
300 kr så kan vi stå och bestycka tills det fungerar optimalt.


Billigt som tusan. Jag har HCC-membran förgasare, så några munstycken behövs inte. Bara att ratta lite på hög- och lågfart. Jag hör av mig i god tid innan jag har möjlighet att komma förbi.

:tummenupp
 
Jösse skrev:
Hej.

Jag har en bromsbänk.

Kommer med den till Lockarp i sommar eller kom hem till mig så kör vi lite tester :tummenupp

Hej,
Kan du inte lägga upp lite bilder på bänken?vore kul att se.

Vad för sorts bänk har du ? rullande landsväg?
Vilken mjukvara använder du och har den en kalibreringsfunktion med?

Jörgen , vobblaracing.se
 
Inte kanske så aktuellt men har hört vid flera tillfällen att 52hästar är vad du max kan plocka ur en 125tvåtakt stämmer det?

Sedan ska tydligen materialet vara problemet?

Ska bli kul att se blatan på 201m kanske?
 
jäklar va coolt
riktigt fränt, har själv tänkt på det här mkt, försökte övertyga brorsan att vi skulle skruva på en kapad minimoto på hans 200hk hayabusamotor innan han sålde den, men det fanns inte tid..

vore så kul att se live, i skövde har vi en stor fin ny bana... :)
 
Vilket pucko skulle köra den där :3freak Jag skulle! Samt halva SH tror jag :hihi

Snacka om ha begär. Jag vill också ha.
 
Blondie skrev:
Inte kanske så aktuellt men har hört vid flera tillfällen att 52hästar är vad du max kan plocka ur en 125tvåtakt stämmer det?

Sedan ska tydligen materialet vara problemet?

Ska bli kul att se blatan på 201m kanske?


1: låter inte rimligt med en maxgräns vad gäller effekt, i någån slags motor. Låt säga: du trimmar som satan och får 52hp. Jag köper motorn av dig och trimmar lite till. I logikens och utvecklingens namn kan jag med all sannolikhet få ut 52,1hp. Och så går det vidare i ett lagom tempo...

2: Det hänger alltid på materialet. Gör en motor i papp, och den går nog inte särskilt länge...

3: I mån av tid och mod så kommer maskinen att få sträcka ut sig på någon officiell rak bana... Jag är lika nyfiken som alla andra!

:tummenupp

moto-gg skrev:
Skulle vara najs med en riktig expansionskammare på den där hör med wrm roffe på forumet http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=7981 vad han säger


Som jag skrivit tidigare är det inte motorn på bilderna som sitter i nu. Även avgassystemet är bytt till ett "riktigt", med expansionskammare.

Joakim

Mr.PB skrev:
fin liten skapelse:tummenupp
men jag fick inget ljud till filmen:(

Prova filmen i "realplayer". Det var den enda spelaren jag kunde få ljud i.

mvh Joakim

enduroemil skrev:
Vilket pucko skulle köra den där :3freak Jag skulle! Samt halva SH tror jag :hihi

Snacka om ha begär. Jag vill också ha.

Efter att ha kört den själv undrar jag om det egentligen var så klokt att bygga denna med tanke på den egna och nära och käras hälsa... men samtidigt så längtar man tillbaka och få köra besten!!!

Den kommer att bli till salu en dag, håll ut!

:tummenupp
 
Tja det va ju 125klassen innan moto gp som påstod att 52hästar e max vad du kan få ur en 125.

Men kan du JOMPE4 fixa ur mer så kansek du kan hjälpa de killarna med deras motorer.

//Blondie
 
Filip RSR skrev:
Hoppas du meddelar i god tid innan du ska till RH! :banana


Till din besvikelse kommer jag inte att meddela någon om när min nästa körning på racehouse blir av, då jag fortfarande bara provkör. Har några småsaker att fixa innan jag kan sätta på kåporna (modell feta). Men förhoppningsvis har jag bara en provkörning kvar.
Tänkte sedan att jösse skulle få bänka den till mig. Givetvis kommer detta på film, med bekräftade hästkrafter. Kommer att väga den noga, så ett korrekt vikt/effekt förhållande kan ges.

Förhoppningsvis kommer den att stå helt färdig om ca en månad.
Om det finns intresse kan jag ta kort för att lägga upp. Då det blir filmer hoppas jag även att dessa kommer hitta hit.

Övriga planer är att ta den till Lockarp så fort de öppnar för träning. Ta den till någon stripp för korrekt tidtagning, samt att med den värsta drevningen hitta en raksträcka som är len nog att våga sätta en toppfartsnotering.

Någon som vet vad rekordet är för 100cc motorcykel samt minimoto????? Mycket tacksam för svar!!!


:tummenupp Framtiden är lika ljus som tunneln.......




Bilden visar ett motorfäste!
 

Bifogat

  • Undre motorfäste 2förminskad.JPG
    Undre motorfäste 2förminskad.JPG
    34.6 KB · Visningar: 136
Inte meddela?!!?
Fegis :7peta
Ser dock fram emot filmer, bilder och skvaller från Jösse... :D

Lockarp blir det dags för i April.
Gott om tid!

Behövde du förresten riktiga bromsar?
 
Blondie skrev:
Tja det va ju 125klassen innan moto gp som påstod att 52hästar e max vad du kan få ur en 125.

Men kan du JOMPE4 fixa ur mer så kansek du kan hjälpa de killarna med deras motorer.

//Blondie


Tillrättavisning: I mitt svar till dig tidigare menade inte jag att jag är trimmdoktor nr1, utan det var helt och hållet ett exempel på hur det går till med utveckling. Att ange en maxgräns för vad en viss cylindervolym kan krama ur sig i hästkrafter och newton är att stå och ljuga framför en spegel. Ett annat exempel är med lokomotivet; då de pressat upp detta i 7km/tim. Då sa en mycket framstående vetenskapsman att fortare än så här skulle aldrig någonting kunna gå, och om det skulle göra det skulle ingen våga ta risken att köra det....

Mvh Joakim

Filip RSR skrev:
Inte meddela?!!?
Fegis :7peta
Ser dock fram emot filmer, bilder och skvaller från Jösse... :D

Lockarp blir det dags för i April.
Gott om tid!

Behövde du förresten riktiga bromsar?

Att bromsa kan ju vara bra när man har gott om effekt. Har ingen aning om vad hydrauliska eller ordentliga mekaniska kostar eller var de finns att tilllgå.
Vet du? Vore tacksam om du ville dela med dig av informationen i så fall.

Det handlar dessvärre inte om att vara feg. Det handlar om att folk är folk. Om jag sitter här och säger att jag har ett fett/brutalt bygge, men vid visning så ser det ut som skit. Då tycker nog de flesta att man kanske inte är riktigt seriös. Men om jag lägger lite tid på de planer som är tänkta att hålla och sedan visar ett seriöst bygge som jag kan stå för, in i minsta detalj, då är jag nöjd. Inte annars! Folk är folk!

Tack på förhand Joakim
 
Last edited:
R2 skrev:
jäklar va coolt
riktigt fränt, har själv tänkt på det här mkt, försökte övertyga brorsan att vi skulle skruva på en kapad minimoto på hans 200hk hayabusamotor innan han sålde den, men det fanns inte tid..

vore så kul att se live, i skövde har vi en stor fin ny bana... :)

Sorry för OT men vill bli av med den

får gärna köpa mitt liknade projekt inte allt för mycket kvar
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=95252&page=1

Borde ju visst finnas en sorts gräns tycker man. 52hk tar dom väll ur mer än!

Riktigt snyggt bygge
 
Kolla bland bilder minisar, Jösses hoj (näst sista sidan) har 6-kolvsok
som är gjorda för downhill-cyklar.
Kostar iofs en slant (runt 2600) men dom är heeelt grymma! :tummenupp

Kan köpas hos Daniel (Minibike-racing), finns i Eslöv eller på RH varje sön mellan 10-14. :D
Han har alltid grejorna med sig. men ring först och snacka med honom.

Han har även 2-kolvs och 4-kolvs ok, men ska du köra med liten skiva får jag
npg rekomendera 6-kolvs...

Hans nummer är: 070-519 12 67

Mvh / Filip
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top