caper
Caper S7
jompe4 skrev:Och så finns det gokart klassen där du i princip får göra vad som helst med motorn, dvs fri trimmning. Hur man mäter effekten är ju alltid omdiskuterat. På vevaxel, på kopplingen, på primärdrivning eller liknande. Vilka effekt siffror man får efter bänken varierar mycket beroende på var du mäter effekten. På en 125cc icc motor tas effekten ner betydligt i mätningar beroende på att växellådan stjäl en del. I 100cc finns det däremot inget som stjäl hästar förutom drivning och koppling, på denna. Motorn jag har kommer dessutom från en erkänd trimmare i småland. Joakim Waad. Mina angivna 35hp är ingen överdrift!
Däremot är den utlovade rymdfärden inget jag ser framemot utan en enligt reglerna iso, eg, eller ec märkt rymdoverall. Jag kan med all anledning säga att jag är fruktansvärt nervös för att låta den komma in i sitt effektregister och börja arbeta så som en go kart motor ska. Om det räcker med 1/2 gas för att allt ska kännas obehagligt nu, vad händer då när effekten kommer???
Den dagen detta sker ska det finnas ordentlig kamera på och bredvid minimoton för att kunna föreviga både mig och hojen till eftervärlden.
Joakim
Hej,
I dom klasserna som man får trimma så får man endast TA bort matrial INTE lägga till matrial.
I 125cc växlat mäter man oftast på bakhjulet och när man sen räknat bort ev .förluster i transmission ( 3-5%) så hamnar man på 33-35 hk.
I en 100cc luftkyld så ligger man på dom siffrorna som jag angett allt annat är överdrivna effekter.
Sen är det inte många "trimmare " i sverige som har egen bänk då dom kommer till min gode vän för effektmätning.
Vem är din trimmare? gärna ett namn.
Trimma vidare

Jörgen , Vobbla Racing