Blata-kopia drygt 35hästar!!!

Mrlind skrev:
2222830 Hej Jörgen!
Vet att det står 21kw i Radnekatalogen.
Men när Micke Carsting (det vet du nog vem det är) som jobbar på radne
(han är en av få som har tillstånd att serva Rotax) han kör själv Sp2000/rotax ibland.
Han vet absolut vad han sysslar med, han bänkade min och en kompis Rotax motor. den lämnade 36hk. jag blev förvånad själv och frågade honom tävlingen efter och det stämde. Sp2000 har samma... men rotax har varvstopp vid ca: 14200rpm vid dem varvtalen har vi endast några få hk, så jag vet ej varför micke som t.o.m jobbar på radne skrivet att den har 21kw :confused:
ICA har 32 hk men har mycket mer att ge gämfört med våra på högre varv.

Är det någon som kan lägga upp bänkningspappret åt mig?

Förresten vem vann Sm i Skellefteå? Prosi, Ekman eller Olsson?

Oj!!! jag råkade skriva från en annans Profil.
Det är jag som skrivit allt ovanstående, inte Alex

Mrlind skrev:
2222830 Hej Jörgen!
Vet att det står 21kw i Radnekatalogen.
Men när Micke Carsting (det vet du nog vem det är) som jobbar på radne
(han är en av få som har tillstånd att serva Rotax) han kör själv Sp2000/rotax ibland.
Han vet absolut vad han sysslar med, han bänkade min och en kompis Rotax motor. den lämnade 36hk. jag blev förvånad själv och frågade honom tävlingen efter och det stämde. Sp2000 har samma... men rotax har varvstopp vid ca: 14200rpm vid dem varvtalen har vi endast några få hk, så jag vet ej varför micke som t.o.m jobbar på radne skrivet att den har 21kw :confused:
ICA har 32 hk men har mycket mer att ge gämfört med våra på högre varv.

Är det någon som kan lägga upp bänkningspappret åt mig?

Förresten vem vann Sm i Skellefteå? Prosi, Ekman eller Olsson?

Hej igen,

när det gäller Micke Carting så vet han inte hur man bänkar en motor, det programet som dom har kan dom inte läsa eller vet inte hur man arbetar med.
Som ex så påstår dom att en Mini motor har 8 kw effekt , 10,88 hk vilket inte stämmer, den har ca 8-9 hk, inte mer.

Gå in och kolla på min gode väns Thomas hemsida ( http://web.telia.com/~u30500916/ ) där man får en mycket bra förklaring och en del bilder till hjälp och då förstår man bättre.

Bromsbänkning är precis som datorer, skit in skit ut :)

Mvh Jörgen Vobbla Racing

caper skrev:
2225054 Hej igen,

när det gäller Micke Carting så vet han inte hur man bänkar en motor, det programet som dom har kan dom inte läsa eller vet inte hur man arbetar med.
Som ex så påstår dom att en Mini motor har 8 kw effekt , 10,88 hk vilket inte stämmer, den har ca 8-9 hk, inte mer.

Gå in och kolla på min gode väns Thomas hemsida ( http://web.telia.com/~u30500916/ ) där man får en mycket bra förklaring och en del bilder till hjälp och då förstår man bättre.

Bromsbänkning är precis som datorer, skit in skit ut :)

Mvh Jörgen Vobbla Racing

Konstigt?
När jag körde Mini så bänkades den bästa motorn i träningslägret i Italien på 11.3 hk
Och ca: samma i sverige på en träning i GBG och resultaten var jämförelsebara.
Micke som jobbar på radne (där Raketerna tillverkas) har nog rätt i detdär med orginal effekt på 11.3hk.
När man sedan bänkade en ica-j parilla hade den samma reslutat som vid bänkningen av Forsman Motor AB (dom jag kör för) och den stämde.

Edit: kollade på hemsidan, bänkningsmaskinen såg annorlunda ut...
inte alls som den i Italien som CRG ställde upp med.
Flera grejer stämde inte riktigt med det vi skrivit upp efter tester med t.ex. munstycke, nålhöjder och nålar till dellorto VHSB med updaterade flotörer.

Vi kommer ingenstans med detta

Aja, ha det bra! Tja!

Last edited:
RääZer skrev:
2225102 Konstigt?
När jag körde Mini så bänkades den bästa motorn i träningslägret i Italien på 11.3 hk
Och ca: samma i sverige på en träning i GBG och resultaten var jämförelsebara.
Micke som jobbar på radne (där Raketerna tillverkas) har nog rätt i detdär med orginal effekt på 11.3hk.
När man sedan bänkade en ica-j parilla hade den samma reslutat som vid bänkningen av Forsman Motor AB (dom jag kör för) och den stämde.

Edit: kollade på hemsidan, bänkningsmaskinen såg annorlunda ut...
inte alls som den i Italien som CRG ställde upp med.
Flera grejer stämde inte riktigt med det vi skrivit upp efter tester med t.ex. munstycke, nålhöjder och nålar till dellorto VHSB med updaterade flotörer.

Vi kommer ingenstans med detta

Aja, ha det bra! Tja!

Hej,
bänken som Radne har är en sk Konstantvarvbänk och den som Thomas har är en Tröghetsmomentbänk (man får ut effekten på drivande hjul minus transmissionsförluster i kedja eller växellåda )

Bänken och programmet som Radne har är av en äldre sort som kan vara lite svår att jobba med ,gäller att lägga in rätt kalibreringsdata annars så blir det stora fel.

Dom allra flesta som köpt en bromsbänk för Karting bla, har väldigt dålig koll på detta med kalibrering och därför litar jag inte på många som kommer med siffror som är alldeles uppåt väggarna.

Som ex, så pratade jag med en representant ifrån Rotax för ett par år sedan och frågade om Rotaxmotorn och dess siffror som dom skickar med manualen om dessa stämmer, och till svar så fick jag att det gör det.
När vi sen själva kör en Rotaxmotor i Thomas bänk så stämmer våra kurvor på pricken emot Rotax egna och av den anledningen så litar jag inte på specieltt många som "säger sig ha dom rätta siffrorna".

Vi har bänkat dom flesta Kartingmotorerna som finns på marknaden och dom siffror som man hör det pratas om ute på banorna stämmer inte alls.

Bänkar ni en motor hos någon så se till att fråga dom om dom har kalibrerar bänken innan körningen, så att ni får ett rättvist resultat ( måste kalibreras ifrån dag till dag, kan behövas flera gånger på en dag om man bänkar en hel dag .

Mvh Jörgen Vobbla RAcing

Ta det på Zatzy istället! Jag tror inte trådskaparen eller någon annan är intresserad av er interna gocart diskussion.

Ämnet är intressant, men visst. Jag kanske blivit lurad att jag inte har 35 hp i min motor, däremot upplever jag den ganska snabb.

Tacksam för att ni fortsätter ert samtal på någon annans tråd än min.

Har ni frågor angående mitt bygge eller bara vill lägga en kommentar gällande det samma går det alldeles utmärkt.

Senaste uppdateringen kring bygget är: vid senaste provkörningen tog visst cdi´n i marken och skrapades upp med följd att alla gnistor rann ut. Dessa var dock ganska små, så jag har inte kunnat hitta dem igen. Har köpt 2 olika nya som akulle vara fulla med gnistor, men de visade sig vara tomma de med. Söker nu en 3:e. När detta är fixat packas bilen för att ta mig till Lockarp. Det är väl där det blir succe´ eller fiasko, men jag hoppas kunna visa att den är hyggligt snabb....

Mvh Joakim :tummenupp

Grym minimoto, akta så du inte bryter nacken av dig, hehe, ha det :yoparty bra!

Livet kom mellan mig och projektet...

Nu kommer det dock en ny tändning från PVL i veckan. Den ska monteras och sedan ska monstret väckas ur sitt vintermörker....

Hoppas att det fortfarande finns intresse för folk att följa utvecklingen av min minimoto och att det finns någon bana som tar emot den...
Hoppas på lockarp eller kristianstad.

Uppdatering kommer inom kort!

:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...