Biltemas olja?

Frågade ChatGPT om varifrån Biltema får sin olja och fick följande svar:

View attachment 514986

Tetrosyl är svaret numera enligt vissa bilforum.

Och frågar man lite mer så får man svaret

Att Biltemas motoroljor uppges uppfylla vissa klassningar – exempelvis API (American Petroleum Institute), ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) eller biltillverkares egna specifikationer (t.ex. VW 504.00, MB 229.5) – innebär i praktiken att produkten deklareras uppfylla kraven. Men hur vet man att det faktiskt stämmer? Här är ett utförligt svar:

1. Tillverkardeklaration – inte certifiering

Biltemas oljor är i regel inte officiellt certifierade av exempelvis API eller ACEA. Det innebär att de inte testats och godkänts av organisationerna själva, utan att Biltema (eller dess leverantör) själva intygar att produkten uppfyller kraven.

Detta är vanligt hos lågprisprodukter, medan större märken som Mobil, Castrol, Shell etc. ofta har officiella certifieringar.

2. Saknas i officiella sökbara databaser

Om du vill kontrollera om en viss olja är certifierad enligt API kan du:
• Gå till API:s Product Certification Directory
• Söka efter tillverkare eller produktnamn

Biltemas oljor brukar inte finnas listade där, vilket tyder på att de saknar officiell API-certifiering.

3. Laboratorietester och oberoende granskning

Ett fåtal motoroljor från lågpriskedjor har blivit testade av t.ex. motortidningar eller tekniska laboratorier (t.ex. “Teknikens Värld” eller “Auto Motor & Sport”). Testresultat har ibland visat att:
• Oljan uppfyller kraven – men med minsta marginal (billigare tillsatser)
• Tillsatsnivåer är låga
• Viskositetsindex eller slitageegenskaper är sämre än hos premiumoljor

Men testerna är sällsynta och rör inte alltid just Biltemas oljor.

4. Leverantörens roll är avgörande

Eftersom Biltema byter leverantör ibland, varierar också kvaliteten över tid. T.ex. kan en viss olja vara mycket bra ett år, men byta basolja eller tillsatsmedel nästa år utan att klassningen ändras – förpackningen ser likadan ut, men innehållet är annorlunda.

5. Vad innebär det för konsumenten?
• För äldre eller mindre krävande motorer är Biltemas oljor ofta tillräckliga.
• För moderna motorer med känslig avgasrening, turbo och långa bytesintervall rekommenderas oljor med verifierade och certifierade specifikationer.
• Om din bil är under garanti: följ biltillverkarens specifikationer och använd certifierade oljor.

Med vänlig hälsning,

Och frågar man lite mer så får man svaret

Att Biltemas motoroljor uppges uppfylla vissa klassningar – exempelvis API (American Petroleum Institute), ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) eller biltillverkares egna specifikationer (t.ex. VW 504.00, MB 229.5) – innebär i praktiken att produkten deklareras uppfylla kraven. Men hur vet man att det faktiskt stämmer? Här är ett utförligt svar:

1. Tillverkardeklaration – inte certifiering

Biltemas oljor är i regel inte officiellt certifierade av exempelvis API eller ACEA. Det innebär att de inte testats och godkänts av organisationerna själva, utan att Biltema (eller dess leverantör) själva intygar att produkten uppfyller kraven.

Detta är vanligt hos lågprisprodukter, medan större märken som Mobil, Castrol, Shell etc. ofta har officiella certifieringar.

2. Saknas i officiella sökbara databaser

Om du vill kontrollera om en viss olja är certifierad enligt API kan du:
• Gå till API:s Product Certification Directory
• Söka efter tillverkare eller produktnamn

Biltemas oljor brukar inte finnas listade där, vilket tyder på att de saknar officiell API-certifiering.

3. Laboratorietester och oberoende granskning

Ett fåtal motoroljor från lågpriskedjor har blivit testade av t.ex. motortidningar eller tekniska laboratorier (t.ex. “Teknikens Värld” eller “Auto Motor & Sport”). Testresultat har ibland visat att:
• Oljan uppfyller kraven – men med minsta marginal (billigare tillsatser)
• Tillsatsnivåer är låga
• Viskositetsindex eller slitageegenskaper är sämre än hos premiumoljor

Men testerna är sällsynta och rör inte alltid just Biltemas oljor.

4. Leverantörens roll är avgörande

Eftersom Biltema byter leverantör ibland, varierar också kvaliteten över tid. T.ex. kan en viss olja vara mycket bra ett år, men byta basolja eller tillsatsmedel nästa år utan att klassningen ändras – förpackningen ser likadan ut, men innehållet är annorlunda.

5. Vad innebär det för konsumenten?
• För äldre eller mindre krävande motorer är Biltemas oljor ofta tillräckliga.
• För moderna motorer med känslig avgasrening, turbo och långa bytesintervall rekommenderas oljor med verifierade och certifierade specifikationer.
• Om din bil är under garanti: följ biltillverkarens specifikationer och använd certifierade oljor.

Med vänlig hälsning,
Bra punkter att ha koll på 👍

Så länge oljan håller sig rinnande, växlarna klaffar som dom ska och kopplingen inte slirar, samt att det luktar gott från avgasröret, så menar jag att min hoj är nöjd.

Jag har haft i både dyrare oljor och billiga Biltema-oljor i mina hojar, och dom har alltid gått lika fint under samtliga. Så jag har väl insett att så länge man byter olja innan den blir till knäck så får motorn det smörj den behöver, och jag behöver inte göda hela märkeshierarkin.

Både tjafs om Olja och Biltema?
Jag tar fram🍿

Aldrig fel med pop, men jag befarar att laddningen i diskussionen börjat avta då mystiken kring motoroljan blåst bort med faktum att det går nästan lika bra med Felix ceasardressing.

Som med kosmologi och all andlig vetenskap är bristen på tydliga bevis för exakt funktion och verkan i mekaniken ganska frånvarande. Vad vi har är företagens reklam och kampanjer i syfte att 'bilda' oss närmare deras produkter, samt den personliga tron om vad som är "bäst", och vilket märke vi väljer att tro på.

Köper motorolja efter hur fordonet används och servas.
Enskilt viktigaste indatan till val av oljemärke förutsatt rätt klassing oavsett självcert eller inte.

Skonsam användning och täta byten av olja och filter gör att jag sällan köper märkesoljor.
Nu kan jag iofs göra det ändå ibland, bara för att jag vill. Färgen på Motul 7100 tilltalar mig.

Aldrig fel med pop, men jag befarar att laddningen i diskussionen börjat avta då mystiken kring motoroljan blåst bort med faktum att det går nästan lika bra med Felix ceasardressing.

Som med kosmologi och all andlig vetenskap är bristen på tydliga bevis för exakt funktion och verkan i mekaniken ganska frånvarande. Vad vi har är företagens reklam och kampanjer i syfte att 'bilda' oss närmare deras produkter, samt den personliga tron om vad som är "bäst", och vilket märke vi väljer att tro på.

Det är din slutsats, men kanske inte allas…

Med vänlig hälsning,

Underutprovning av ny motor så tror jag att de inte
tillverkaren använder Motul 7100.
Det är vad jag tror :hej

@BrooklynS Biltemas leverantörer har nog ordnat det där. Det vore nog väldigt dumt att ljuga om vilken klassning en olja håller.
Eftersom ingen råkar ut för oljerelaterade problem med Biltemas produkter så håller de antagligen utlovad spec.
Alt är det inte så jäkla noga helt enkelt...
Deras marknadsandel lär inte vara obetydlig heller.

Jag körde 18 000 mil med min Honda Civic Type R som vad ganska hårt sugtrimmad och lämnade 255 hästar vid 8000 varv. Den gick på Biltemas 5W-40 olja hela tiden med oljebytesintervall på kanske 600-800 mil. Den gick på bankörningar, långa motorvägskörningar med höga varv och inspirerade småvägar såväl som i Stockholms kötrafik på det viset i 14 år. Absolut ingenting gick någonsin snett, och motorn drog mindre olja än de flesta K20-motorer även efter 18 000 mil.

Jag körde 18 000 mil med min Honda Civic Type R som vad ganska hårt sugtrimmad och lämnade 255 hästar vid 8000 varv. Den gick på Biltemas 5W-40 olja hela tiden med oljebytesintervall på kanske 600-800 mil. Den gick på bankörningar, långa motorvägskörningar med höga varv och inspirerade småvägar såväl som i Stockholms kötrafik på det viset i 14 år. Absolut ingenting gick någonsin snett, och motorn drog mindre olja än de flesta K20-motorer även efter 18 000 mil.

En bra bytesintervall är viktigare än att ha bästa oljan… :)

Med vänlig hälsning,

Men då återstår bara frågan; hur långt kan man köra .. t ex en 2024 KTM 450 EXC-F på samma olja, t ex Biltemas MC Racing-olja, innan motorn börjar uppvisa tydliga tecken på nedbrytning?
Forumets vishet säger att en KTM inte kan köras runt hörnet utan tecken på nedbrytning.

Alright, men om vi låtsas att det är en Honda då?
Min Honda CRF450L har bytes intervall på oljan på 100 mil, men har sett folk i Staterna som åkt 5-600 mil med sina 450L utan byte och sedan skickat oljan för analys som visat att oljan är OK. Dom åker säkert inte på Biltemas oljor där visserligen..
Jag byter efter 50 mil på min. Pga mycket offroad/ enduro så det blir inte så många mil men mycket timmar.. Har ingen timräknare men antar att det blir timmar.
Jag åker inte heller på Biltemas olja i den.
I min VFR däremot har jag Biltema olja.

Alright, men om vi låtsas att det är en Honda då?
Jag har fått lära mig att olja som är för racingbruk är gjord för täta byten och därmed saknar en del "tvättmedel" som krävs vid långvarig användning. Om Biltema Racing faller där vet jag inte. Den kanske bara heter nåt coolt...
Som Saabraggarn är inne på påverkar körstilen också.

Jag tror att man kan gå på vad motortillverkaren säger om intervall och följa specarna när man väljer olja. Om det sen står Biltema eller Quaker State på dunken tror jag är irrelevant.

Biltemas oljor har inte lägre nivåer av additvier än övriga vad jag ser av oljeanalyser. Det kan diffa en del på oljor men inom samma API klassning så är de hyfsat lika, billiga som dyra. För övrigt så finns det bara få producenter av additiver där ingen anses dåliga.
Har också sett tester där billiga oljor presterar lina bra som dyra märkesoljor. Nä det bara marknadsföring som gör att många betalar mer för vissa oljor. Sen diffar de lite beroende på användningsområde och motor. Har aldrig sett tester där tex M7100 skulle skydda bättre än andra oljor heller. Men vad vet jag?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back