Biltemas olja?

Vi testade en sån grej när jag var tekniker i Försvarsmakten.
Jag skulle döda en gammal Volvo 142:a med B20.
Steg 1 var att sätta en pinne mot gaspedalen, så gasen i botten med ventilflyt tills kasernvakten kom på grund av klagande omgivning, uppskattad tid mellan en halv och en timme - testet fick allstå avbrytas.
Steg 2 var ett test om den gick att köra på smält margarin.
Sagt och gjort, vi tappade ur oljan, smälte motsvarande fyra liter margarin, hällde i, och körde hårt igen.
Gick precis lika bra som alltid, körde hårt tills det blev tråkigt.
Steg 3 aktiverades då, vilket var att tappa ur kylvattnet och köra den hårt runt på kasernområdet, utan kylvatten och med smält margarin.
Det slutade med att motorn började gå tung, för att sedan stanna, efter mindre än en timme.
Succe....trodde vi - men efter en fika så skulle vi bogsera bort den, och då startade den jäkeln igen, och gick som vanligt.
Plågade den en halvtimme ungefär, innan den började gå tung, och stannade igen.

Spiken i kistan kom dagen efter.
Vi lämnade den över natten, och på morgonen startade den som vanligt, men med lysande oljetryckslampa.
Margarinet hade troligvis återgått till sin ursprungsform, och nu gick den inte länge, kanske 10 minuter, sedan stannade det den på ett "stummare" sätt än tidigare, vi körde naturligvis hårt med den från start, precis som man ska.
Nu var det färdigt, veven satt pall, och förblev så.
Så, helt utan olja vettetusan om ens en B20 blir så långlivad.
Vi hade i och för sig gett den mycket stryk till att börja med, men ändå.

Inget vetenskapligt test kanske, men kul där och då....fler borde prova...

Ja, särskilt med B20… ;)

Man undrar ju hur kamaxel och överfall klarade sig med tanke på att de slets hårt redan med bra olja.

Mvh

Ja, särskilt med B20… ;)

Man undrar ju hur kamaxel och överfall klarade sig med tanke på att de slets hårt redan med bra olja.

Mvh
Just B20 kanske börjar bli dött.
Men en V70 kanske, med valfri motor :)

Kamaxeln ligger ju lågt på dom där, med arborrade lager, och dom var långt från outslitliga.
Alla jag hade behövde renovering efter ca 20.000mil.
Gissar väl att den skar på vevlagren, men där slutade doktorerandet…

Under mina 150 år som bil/mc-mekaniker så har jag hört 3700 versioner av den storyn, no offence...

Jag tänker inte springa upp på vinden för att leta, men jag är ganska säker på att jag har läst just detta nummer av Start & Speed i min barndom. Start & Speed hade för övrigt en överjävligt bra artikelserie om lackering, något som studerades intensivt innan jag lackade både epa och tre-fyra andra bilar i min ungdom.

Jag tänker inte springa upp på vinden för att leta, men jag är ganska säker på att jag har läst just detta nummer av Start & Speed i min barndom. Start & Speed hade för övrigt en överjävligt bra artikelserie om lackering, något som studerades intensivt innan jag lackade både epa och tre-fyra andra bilar i min ungdom.
Jag kan ha blandat ihop Start & Speed med Colorod.
Ett par lackfirmor jag minns var Skurk & Flytlack och Ingersjö. Om någon av dessa hade någon artikelserien minns jag inte.
Skurk & Flytlack hade flera namn, några kanske var på skoj i samma linje.
Deras jobb var ofta med i tidningen.
Var ens Ingersjö en lackfirma? Bilbyggare? En Ranchero i modern lack har jag ett svagt minne av.

Gale Banks har några bra klipp på sin kanal, han besöker AMSOils anläggningar där dom framställer sina motoroljor. Just detta klipp tar upp exempel på hur en 5W-30 olja tillverkas (ca 29m in i klippet), med förklaringar hur viskositet bestäms och regleras. Mycket teori och grafer också, men i stort rätt så bildande om man har tålamod. Kolla dom andra klippen med anti-skum och anti-oxidering samt annat kul dom laborerar med hos AMSOIL.

Visst kan man alltid diskutera och spekulera kring motorolja. Även om det i praktiken kanske inte är så stor skillnad mellan märken och specar, så är ju oljan ändå en viktig faktor för att motorn ska gå bra och trivas på sikt också.

Jag tänker på en intressant observation jag gjorde nyligen med Biltemas mc-oljor; mellan delsyntet och helsyntet. Med delsynteten (grön dunk) blir det lite mer sot kring avgasröret, och det luktar godare. Med helsynteten 'racing-oljan' (röd dunk) blir det aldrig sotigt, alltså mycket renare, och det luktar knappt något alls.

Nån mer som lagt märke till det?

Visst kan man alltid diskutera och spekulera kring motorolja. Även om det i praktiken kanske inte är så stor skillnad mellan märken och specar, så är ju oljan ändå en viktig faktor för att motorn ska gå bra och trivas på sikt också.

Jag tänker på en intressant observation jag gjorde nyligen med Biltemas mc-oljor; mellan delsyntet och helsyntet. Med delsynteten (grön dunk) blir det lite mer sot kring avgasröret, och det luktar godare. Med helsynteten 'racing-oljan' (röd dunk) blir det aldrig sotigt, alltså mycket renare, och det luktar knappt något alls.

Nån mer som lagt märke till det?

Kör du tvåtakt? Eller har du en slutkörd hoj som gått 20000 mil och tar 1 dl olja per mil?

Den enda rimliga slutsatsen av ovanstående resonemang är ju att delsyntet läcker in vid kolvringar och / eller ventiltätningar medans helsyntet inte läcker in.

Kör du tvåtakt? Eller har du en slutkörd hoj som gått 20000 mil och tar 1 dl olja per mil?

Nej, alltså detta gäller båda mina KTM. 350in och 450in. Samt min KLX230. Det verkar som att delsyntetoljan generar sot.

Den enda rimliga slutsatsen av ovanstående resonemang är ju att delsyntet läcker in vid kolvringar och / eller ventiltätningar medans helsyntet inte läcker in.

Ja, det låter ju rimligt. Men jag tror inte det är så. Ingen av hojarna verkar 'äta olja', eller nåt. Kan det vara kanske i början när hojen är kall som olja bräns och .. läcker sot?

Är kolvringar lika "täta" när motorn är kall, som när den fått värmas upp lite?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back