Biltemas olja?

Under mina 150 år som bil/mc-mekaniker så har jag hört 3700 versioner av den storyn, no offence...

Jag tänker inte springa upp på vinden för att leta, men jag är ganska säker på att jag har läst just detta nummer av Start & Speed i min barndom. Start & Speed hade för övrigt en överjävligt bra artikelserie om lackering, något som studerades intensivt innan jag lackade både epa och tre-fyra andra bilar i min ungdom.

Jag tänker inte springa upp på vinden för att leta, men jag är ganska säker på att jag har läst just detta nummer av Start & Speed i min barndom. Start & Speed hade för övrigt en överjävligt bra artikelserie om lackering, något som studerades intensivt innan jag lackade både epa och tre-fyra andra bilar i min ungdom.
Jag kan ha blandat ihop Start & Speed med Colorod.
Ett par lackfirmor jag minns var Skurk & Flytlack och Ingersjö. Om någon av dessa hade någon artikelserien minns jag inte.
Skurk & Flytlack hade flera namn, några kanske var på skoj i samma linje.
Deras jobb var ofta med i tidningen.
Var ens Ingersjö en lackfirma? Bilbyggare? En Ranchero i modern lack har jag ett svagt minne av.

Gale Banks har några bra klipp på sin kanal, han besöker AMSOils anläggningar där dom framställer sina motoroljor. Just detta klipp tar upp exempel på hur en 5W-30 olja tillverkas (ca 29m in i klippet), med förklaringar hur viskositet bestäms och regleras. Mycket teori och grafer också, men i stort rätt så bildande om man har tålamod. Kolla dom andra klippen med anti-skum och anti-oxidering samt annat kul dom laborerar med hos AMSOIL.

Visst kan man alltid diskutera och spekulera kring motorolja. Även om det i praktiken kanske inte är så stor skillnad mellan märken och specar, så är ju oljan ändå en viktig faktor för att motorn ska gå bra och trivas på sikt också.

Jag tänker på en intressant observation jag gjorde nyligen med Biltemas mc-oljor; mellan delsyntet och helsyntet. Med delsynteten (grön dunk) blir det lite mer sot kring avgasröret, och det luktar godare. Med helsynteten 'racing-oljan' (röd dunk) blir det aldrig sotigt, alltså mycket renare, och det luktar knappt något alls.

Nån mer som lagt märke till det?

Visst kan man alltid diskutera och spekulera kring motorolja. Även om det i praktiken kanske inte är så stor skillnad mellan märken och specar, så är ju oljan ändå en viktig faktor för att motorn ska gå bra och trivas på sikt också.

Jag tänker på en intressant observation jag gjorde nyligen med Biltemas mc-oljor; mellan delsyntet och helsyntet. Med delsynteten (grön dunk) blir det lite mer sot kring avgasröret, och det luktar godare. Med helsynteten 'racing-oljan' (röd dunk) blir det aldrig sotigt, alltså mycket renare, och det luktar knappt något alls.

Nån mer som lagt märke till det?

Kör du tvåtakt? Eller har du en slutkörd hoj som gått 20000 mil och tar 1 dl olja per mil?

Den enda rimliga slutsatsen av ovanstående resonemang är ju att delsyntet läcker in vid kolvringar och / eller ventiltätningar medans helsyntet inte läcker in.

Kör du tvåtakt? Eller har du en slutkörd hoj som gått 20000 mil och tar 1 dl olja per mil?

Nej, alltså detta gäller båda mina KTM. 350in och 450in. Samt min KLX230. Det verkar som att delsyntetoljan generar sot.

Den enda rimliga slutsatsen av ovanstående resonemang är ju att delsyntet läcker in vid kolvringar och / eller ventiltätningar medans helsyntet inte läcker in.

Ja, det låter ju rimligt. Men jag tror inte det är så. Ingen av hojarna verkar 'äta olja', eller nåt. Kan det vara kanske i början när hojen är kall som olja bräns och .. läcker sot?

Är kolvringar lika "täta" när motorn är kall, som när den fått värmas upp lite?

Frågade ChatGPT om varifrån Biltema får sin olja och fick följande svar:

View attachment 514986

Tetrosyl är svaret numera enligt vissa bilforum.

Och frågar man lite mer så får man svaret

Att Biltemas motoroljor uppges uppfylla vissa klassningar – exempelvis API (American Petroleum Institute), ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) eller biltillverkares egna specifikationer (t.ex. VW 504.00, MB 229.5) – innebär i praktiken att produkten deklareras uppfylla kraven. Men hur vet man att det faktiskt stämmer? Här är ett utförligt svar:

1. Tillverkardeklaration – inte certifiering

Biltemas oljor är i regel inte officiellt certifierade av exempelvis API eller ACEA. Det innebär att de inte testats och godkänts av organisationerna själva, utan att Biltema (eller dess leverantör) själva intygar att produkten uppfyller kraven.

Detta är vanligt hos lågprisprodukter, medan större märken som Mobil, Castrol, Shell etc. ofta har officiella certifieringar.

2. Saknas i officiella sökbara databaser

Om du vill kontrollera om en viss olja är certifierad enligt API kan du:
• Gå till API:s Product Certification Directory
• Söka efter tillverkare eller produktnamn

Biltemas oljor brukar inte finnas listade där, vilket tyder på att de saknar officiell API-certifiering.

3. Laboratorietester och oberoende granskning

Ett fåtal motoroljor från lågpriskedjor har blivit testade av t.ex. motortidningar eller tekniska laboratorier (t.ex. “Teknikens Värld” eller “Auto Motor & Sport”). Testresultat har ibland visat att:
• Oljan uppfyller kraven – men med minsta marginal (billigare tillsatser)
• Tillsatsnivåer är låga
• Viskositetsindex eller slitageegenskaper är sämre än hos premiumoljor

Men testerna är sällsynta och rör inte alltid just Biltemas oljor.

4. Leverantörens roll är avgörande

Eftersom Biltema byter leverantör ibland, varierar också kvaliteten över tid. T.ex. kan en viss olja vara mycket bra ett år, men byta basolja eller tillsatsmedel nästa år utan att klassningen ändras – förpackningen ser likadan ut, men innehållet är annorlunda.

5. Vad innebär det för konsumenten?
• För äldre eller mindre krävande motorer är Biltemas oljor ofta tillräckliga.
• För moderna motorer med känslig avgasrening, turbo och långa bytesintervall rekommenderas oljor med verifierade och certifierade specifikationer.
• Om din bil är under garanti: följ biltillverkarens specifikationer och använd certifierade oljor.

Med vänlig hälsning,

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...