Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är väll sen när du smäller och inte har gps pucken med dig det blir problem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Då det är telefonen som används kan ju batteriet försvarligt vara slut den dagen..

Nu vet jag inte riktigt om jag känner det är värt 300kr eller nåt för att tvingas köra som ett rundningsmärke bland allehanda mottrafikanter under 100mil.

För en sak är säker, sen Benny Batong, Farbror Blanka Knapp och Harry Haffa nära nog slutat patrullera annat än i ytterst enskilda fall, så ligger man duktigt i vägen om man följer skyltad hastighet. Det må va sin sak i en plåtlåda men på hojen är det inte behagligt att bli omflåsad på tveksamma platser i tid och otid. Även om det bara är 100mil..

Är det 90, får man hålla 110 för att slippa köbildning bakom med uppseendeväckande trafiksituationer.

Jobbpendlarn.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är väll sen när du smäller och inte har gps pucken med dig det blir problem?
"Innan du kör iväg med din motorcykel startar du Bilsport & Mc:s app och med hjälp av GPS-teknologi och gyro-information mäts och analyseras din hastighet, inbromsningar, accelerationer, svängningar (G-kraft) och körsträcka."

Det är alltså en app som använder telefonen och därmed kör slut på batteriet bra mycket snabbare än det skulle i vanliga fall.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Blir Trafikverkets dödsräcken plötsligt säkra för att man har en app?
Har bil-ister mer respekt för en app än för själva mig i korsning?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Räkna med att försäkringsbolagen ser mobilappen som ett test i liten skala inför det som komma skall. Det blir lagkrav på eCall i alla nya personbilar från 2018, vilket innebär att bilarna då kommer ha den teknik som krävs för övervakningen inbyggd redan från början. Vad får dig att tro att lagstiftarna inte vill gå samma väg även när det gäller MC?

BMW lanserade nyss eCall på sina motorcyklar? Tycker jag läste om det i MC-folket. Tillval just nu iofs.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
"Innan du kör iväg med din motorcykel startar du Bilsport & Mc:s app och med hjälp av GPS-teknologi och gyro-information mäts och analyseras din hastighet, inbromsningar, accelerationer, svängningar (G-kraft) och körsträcka."

Det är alltså en app som använder telefonen och därmed kör slut på batteriet bra mycket snabbare än det skulle i vanliga fall.

Lägg därtill det faktum att sensorerna i telefonerna inte är direkt superexakta. Det skulle förvåna mig om du får särskillt låga felmarginaler på exempelvis mätning av G kraft. Eftersom kraften alltid går rakt ner så innebär en sväng med fullt nedlägg på gata att du lägger ner ca 45 grader (Lite marginal vill man säkert ha kvar för småsten på asfalten samt partier med lägre friktion) så innebär fullt nedlägg att kraften som telefonens sensor går från 1 till 1,4G i det läget. Det känns som att det finns gott om utrymme till konstiga slutsatser baserat på mätningar med sensor med bristande nogrannhet.

Det innebär ju som du skriver också med största sannolikhet att du inte kan åka längre än kanske 2 eller max 3 timmar om telefonen skall ligga och logga värden från GPS och gyra hela tiden.

Illa genomtänkt lösning om du frågar mig.

Jag kommer aldrig att skaffa en sådan försäkring om jag inte blir tvingad till det. Och om jag skulle bli tvingad till det och det baseras på en app så skulle jag i så fall ha appen aktiverad under våren när det ändå är en massa sand och annat kvar efter vintern så man inte vågar gasa så att man får statistik på att man kör sakta för att sedan aldrig slå på den efter att vägarna är sopade och rena.

Skulle det hända något eller bli diskussioner om det så skulle jag helt sonika konstatera att jag nog glömt att slå på appen alternativt att den nog måste ha hängt sig eller något sådant.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det slog mig plötsligt att det som skulle förbättra trafiksäkerheten allra mest vore om försäkringsbolagen tog fram en app som startas när man framför ett motorfordon som lägger sig över alla andra funktioner på mobilen och bara tillåter nödsamtal. Släck möjligheten att ringa strösamtal, spela spel, kolla sociala medier och ta självporträtt. Då tror jag vi skulle se resultat i antalet incidenter i trafiken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
låter som om det kommer finnas en marknad för GPS-jammers i en snar framtid. :hihi
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
"1984" lyser klarare och klarare för var dag.
det känns som ett litet test idag, för att sedan implementeras på allt på 2 hjul- vill du inte bli övervakad finns det fortfarande möjlighet (om du har bill gates plånbok att ösa ur- för ingen kommer till att behålla sina premier från idag)
fyyyyfaaaaeen för vår utveckling- kräks vid blotta tanken på ett ännu mer kontrollerat personligt liv (ser att vi snart kommer till att ha en analsond som registrerar även antal juck per tidsenhet och och kompatibilitet/samtycke med motparten)

//jj
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Framtidens "vanliga" försäkringar, dvs de utan att vara övervakad, kommer säkert att bli som dagens sporthojförsäkringar, fullkomligt skamlöst dyra.
Skrämmande utveckling som tyvärr bara är i sin linda.
Om 50 år kommer det enda sättet som folk har råd med sin försäkring vara att sitta hemma dygnet runt i en av försäkringsbolag ergonomiskt utformad fåtölj som minimerar kroppsskador
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Blir Trafikverkets dödsräcken plötsligt säkra för att man har en app?
Har bil-ister mer respekt för en app än för själva mig i korsning?
Nej men för att kompensera för 10%-sänkningen så justeras ju sådant osäkert beteende på försäkringsavgiften.
200% påslag om du kör på vajerväg eller genom korsningar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej men för att kompensera för 10%-sänkningen så justeras ju sådant osäkert beteende på försäkringsavgiften.
200% påslag om du kör på vajerväg eller genom korsningar.

Ja, i konsekvensens namn så borde man bli straffad för hur lång sträcka man kör längs vajerväg, där risken för allvarlig skada eller död är skyhög, men däremot inte straffas för hur bra man är på att bromsa.

Förbannat underligt upplägg.
Kommer detta visa sig vara ett praktskott i foten av Moderna?

Jag har alla mina hojar försäkrade i Bilsport & MC sedan mer än ett decennie tillbaka, och är nöjd med det mesta - utom den vväärrddeellöössaa supporten vid utlandstrubbel via deras samarbetspartner Viking.

Har tidigare inte funderat på att shoppa runt - orkar inte med sådant, men nu har jag faktiskt mailat Svedea för att fråga om dom har, eller planerar att införa något liknande.

Svarar dom rätt så skall dom få räkna på det jag har.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har tidigare inte funderat på att shoppa runt - orkar inte med sådant, men nu har jag faktiskt mailat Svedea för att fråga om dom har, eller planerar att införa något liknande.

Svarar dom rätt så skall dom få räkna på det jag har.

Bra, kan vi visa att det finns en marknad och efterfrågan på försäkringsbolag som inte har eller använder denna tjänst så borde det rimligtvis finnas ett utbud också.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Köpte hoj i Maj. Tog försäkring via Bilsport och MC eftersom jag haft de tidigare och varit nöjd.
Hade jag vetat detta då så hade jag nog valt en annan försäkring. :3freak

Får väl kolla upp vad som gäller 2017 om man kanske ska byta då...
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Kommer ni ihåg 90-tals filmen :näsblod:näsbloddemolition man med stallone och wesly. Likheterna känns inte långt bort.
Blir detta lagkrav/tvång annars påslag på försäkringen, blir det lika bra att köra utan i protest, tff finns ju av någon anledning:7peta:näsblod
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
"Innan du kör iväg med din motorcykel startar du Bilsport & Mc:s app och med hjälp av GPS-teknologi och gyro-information mäts och analyseras din hastighet, inbromsningar, accelerationer, svängningar (G-kraft) och körsträcka."

Det är alltså en app som använder telefonen och därmed kör slut på batteriet bra mycket snabbare än det skulle i vanliga fall.

Den dagen du ligger i diket och behöver hjälp så kan du inte använda telefonen, för det var någon app som tog slut på batteriet... :kryckor
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det slog mig plötsligt att det som skulle förbättra trafiksäkerheten allra mest vore om försäkringsbolagen tog fram en app som startas när man framför ett motorfordon som lägger sig över alla andra funktioner på mobilen och bara tillåter nödsamtal. Släck möjligheten att ringa strösamtal, spela spel, kolla sociala medier och ta självporträtt. Då tror jag vi skulle se resultat i antalet incidenter i trafiken.

Då blir det ju spännande med en sån här app som loggar allt i realtid, bara den kan visa massa rolig statistik och möjlighet att dela informationen på facebook, twitter etc :huvet
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ju äldre jag blir och ju längre jag ägt motorcykel desto mer inser jag hur jävla rätt det är att köra oförsäkrat.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hur länge tror ni det dröjer innan de använder datan för att kolla om du ska få ersättning vid olyckstillfälle? Har du appen igång när du klotar är det ju självklart att de kommer kolla igenom den.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top