Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Dags att kasta smartphonen i återvinningen. Man märker ju hur apparna i telefonen lägger ihop saker. T ex okända nummer matchas med telefonnummer i inkorgen i mailen. Visst är det smidigt, men är det i förlängningen önskvärt? Facebook och telefonboken matchas också. Man får förslag på "vänner" bara för att man ha lagt till ett bra att ha nummer.

Föga intresse av en sådan app som tagits fram även om jag så skulle köra idealiskt enligt körskolans alla regler alla mil bakom ratten eller styret.

Vill man premiera mig får man göra det baserat på att man inte förorsakat någon incident på alla år trots innehav av motorstarka prestandafordon i princip ända sedan man fick sina behörigheter. Det tycker jag säger mer än om man kör prickfritt 100 mil per år. Det är ju bara att köra en t&r resa till Stockholm med farthållare. No big deal. Sedan köra som ett svin resten av året. Sänder ut helt fel signaler tycker jag personligen att gynna ögontjäneri.
 

Jimmy

Guest
Är det orimligt att tro att samma app kollar av mat, alla ska tydligen fota sin mat numer, där feta människor äter ohälsosamt och sätter en sjukförsäkringspremie efter detta?
Personligen bryr jag mig inte ett skit om detta påhitt. Tror på medel och motmedel. Jag kommer ha ett sätt att kringå monitorering av mitt körsätt den dag det blir dags, lita på det!
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag ser inte problemet?

Det gnälls tex ju om att förare utan körtkort men med försäkring drar upp försäkringskostnaderna för alla andra när de klotar.
Här har ju de som faktiskt kör lugnt och stilla en chans att få en bättre premie och vi andra som inte är beredda att ha appen och samtidigt köra lugnt får betala mer. Är inte det rättvist?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag ser inte problemet?

Det gnälls tex ju om att förare utan körtkort men med försäkring drar upp försäkringskostnaderna för alla andra när de klotar.
Här har ju de som faktiskt kör lugnt och stilla en chans att få en bättre premie och vi andra som inte är beredda att ha appen och samtidigt köra lugnt får betala mer. Är inte det rättvist?
Nej. Det är det inte.
Du får inte ett körkort bara för att du installerar en app.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
"En app som man slår på när man kör mc".

Vad hindrar en att slå på appen när man kör mc eller bil i lugnt temp för att ha den avstängd när man kör fortare?
Helt onödig med andra ord.

Jag kör för övrigt amerikanskt gjutjärn sedan några dagar och det går inte fort, men jag vägrar mer övervakning ändå, inte en chans att jag använder något sånt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Även om en bil orsakar en olycka med mc, så belastas mc-försäkringen och då även mc-kollektivet.:fakta

Vi måste värna om vår personliga integritet och inte bli kränkta. :mad:
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Kommer ni ihåg 90-tals filmen :näsblod:näsbloddemolition man med stallone och wesly. Likheterna känns inte långt bort.
Blir detta lagkrav/tvång annars påslag på försäkringen, blir det lika bra att köra utan i protest, tff finns ju av någon anledning:7peta:näsblod

Demolition Man!
Fy fan vad längesen jag såg den, Stallone, Snipes och Sandra Bullock!
Måste hitta på den gamla rullen.. :yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det orimligt att tro att samma app kollar av mat, alla ska tydligen fota sin mat numer, där feta människor äter ohälsosamt och sätter en sjukförsäkringspremie efter detta?
Personligen bryr jag mig inte ett skit om detta påhitt. Tror på medel och motmedel. Jag kommer ha ett sätt att kringå monitorering av mitt körsätt den dag det blir dags, lita på det!

Störsändare :banana
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Kommer nog att finnas en marknad för ett bolag som inför bonussystemet igen. Du behöver inte köra som en ängel jämt bara du undviker olyckor. Ju längre tid du håller dig från olyckor desto bättre premie.

F.ö. känns det som det snart är dags att byta bolag, frågan är till vilket?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det slog mig plötsligt att det som skulle förbättra trafiksäkerheten allra mest vore om försäkringsbolagen tog fram en app som startas när man framför ett motorfordon som lägger sig över alla andra funktioner på mobilen och bara tillåter nödsamtal. Släck möjligheten att ringa strösamtal, spela spel, kolla sociala medier och ta självporträtt. Då tror jag vi skulle se resultat i antalet incidenter i trafiken.

Alternativt en app som helt enkelt lade inlägg på polisens facebooksida att "Nu är jag ute och kör och SMS:ar" Eller "här är min selfie samtidigt som jag kör"
Då kan polisen bara skicka böteslapparna på direkten.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Alternativt en app som helt enkelt lade inlägg på polisens facebooksida att "Nu är jag ute och kör och SMS:ar" Eller "här är min selfie samtidigt som jag kör"
Då kan polisen bara skicka böteslapparna på direkten.
"Ha appen igång och få 10% rabatt på dina böter." :gnissla
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men hoppsan!?

125;an - en MTX som stått kvar påställd och hållits försäkrad sedan 125-ans dag 2012 men tyvärr körts mycket sparsamt sedan dess är nu avställd.
Ja, eller "avställd" är ju inte så mycket mening med i detta fallet.
Avställd via ägarbyte till hustrun, om ni förstår. :fakta

Visst, absolut inte inte mycket pengar på just den hojen - men ändå: räknat över 4 år blir det kronor ändå.
Jag skulle ställt av den vid huvudförfallodagen för länge sedan, men det blev aldrig av.
Tack Moderna, för detta tumutryckardrag med "Smart Försäkring".
Nu slipper ni ta in stålar på just den hojen.
Jag håller på att kolla dom andra cyklarna, var huvudförfallodag är, och vad jag egentligen betalar - och vad som skall hända härnäst.
Update följer.


Så, nu är det bytt!
Dra åt h-vete Bilsport & MC!!! :fakta
Hej och välkommen Svedea! :banana


-1 hoj med dig?

Isf är ställningen -2 med min första.

Någon som känner för att fylla på, för man att få se omfattningen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så, nu är det bytt!
Dra åt h-vete Bilsport & MC!!! :fakta
Hej och välkommen Svedea! :banana

Beundransvärt initiativ och förmodligen det enda som hjälper, i alla fall på kort sikt. I dessa tider är högsta möjliga vinst på kortaste möjliga tid högt prioriterat hos alla företag, stora som små. Den ekonomichef som inte jobbar för detta sitter löst. Därför skulle en plötslig massflykt av kunder vara fullständigt förödande.

De som väljer att följa Kawa_Krille bör tydligt meddela Bilsport & MC om orsaken till detta beslut. Oavsett hur politiskt korrekt det är, då ett hundratal kunder under en och samma vecka meddelat att de inte längre vill ha något med bolaget att göra "på grund av rabatterad försäkring om man låter sig övervakas och på grund av vad som förmodligen kommer som ett nästa steg", då kommer ekonomerna i detta bolag att skrika högt och då kommer omedelbara frågetecken att uppstå. Detta kräver dock massuppslutning och då kan det fungera. På kort sikt. Hur stort är egentligen hela sporthojskollektivet jämfört med kromslädarna som tacksamt tar emot denna rabatt och hur långt efter är övriga bolag...?

Det andra alternativet är ju att tacksamt ta emot denna rabatt och sedan kasta telefonen i sin personbil för att få ihop hundra lugna mil. Den person eller det dataprogram på försäkringsbolaget som ska granska datan kommer knappast att vara hämtad ur MotoGP-depån och därmed knappast kompetent nog att lista ut att telefonen faktiskt ligger i en personbil.

Utan en avancerad gyroplattform som är exakt monterad i en känd position - alltså inte en telefon som är godtyckligt instoppad i skinnställets ficka - är jag tveksam till att de kommer att kunna kolla något annat än toppfart under längre sträckor.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Svarade nyligen på ett erbjudande från Moderna/Bilsport om att bli helkund hos dem, vilket innebar nya försäkringar för bil, hem och olycksfall samt fortsättning för MC. Då erbjudandet inte är bindande förrän jag betalt premierna i anslutning till förfallodagarna lär de nog bli av med mig som kund helt och hållet om de inte ändrat på detta tills det blir dags för förnyelse.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Beundransvärt initiativ och förmodligen det enda som hjälper, i alla fall på kort sikt. I dessa tider är högsta möjliga vinst på kortaste möjliga tid högt prioriterat hos alla företag, stora som små. Den ekonomichef som inte jobbar för detta sitter löst. Därför skulle en plötslig massflykt av kunder vara fullständigt förödande.

De som väljer att följa Kawa_Krille bör tydligt meddela Bilsport & MC om orsaken till detta beslut. Oavsett hur politiskt korrekt det är, då ett hundratal kunder under en och samma vecka meddelat att de inte längre vill ha något med bolaget att göra "på grund av rabatterad försäkring om man låter sig övervakas och på grund av vad som förmodligen kommer som ett nästa steg", då kommer ekonomerna i detta bolag att skrika högt och då kommer omedelbara frågetecken att uppstå. Detta kräver dock massuppslutning och då kan det fungera. På kort sikt. Hur stort är egentligen hela sporthojskollektivet jämfört med kromslädarna som tacksamt tar emot denna rabatt och hur långt efter är övriga bolag är...?

Det andra alternativet är ju att tacksamt ta emot denna rabatt och sedan kasta telefonen i sin personbil för att få ihop hundra lugna mil. Den person eller det dataprogram på försäkringsbolaget som ska granska datan kommer knappast att vara hämtad ur MotoGP-depån och därmed knappast kompetent nog att lista ut att telefonen faktiskt ligger i en personbil.

På bilsport & mc tror jag inte där finns många sporthojar, eftersom att de inte vill ha dem som kunder. Men, kromslädefolket är inte heller så värst bra på att hålla hastighetsbegränsningarna, och brukar inte ovanligtvis vara helgrebeller om man ska generalisera lite, så svepande övervakning kanske sitter lite dåligt hos dem med.

Hade jag haft några försäkringar hos bilsport & mc hade jag definitivt bytt, men... De är ju för dyra även för mina högst osportiga hojar.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
De som väljer att följa Kawa_Krille bör tydligt meddela Bilsport & MC om orsaken till detta beslut. Oavsett hur politiskt korrekt det är, då ett hundratal kunder under en och samma vecka meddelat att de inte längre vill ha något med bolaget att göra "på grund av rabatterad försäkring om man låter sig övervakas och på grund av vad som förmodligen kommer som ett nästa steg", då kommer ekonomerna i detta bolag att skrika högt och då kommer omedelbara frågetecken att uppstå. Detta kräver dock massuppslutning och då kan det fungera. På kort sikt. Hur stort är egentligen hela sporthojskollektivet jämfört med kromslädarna som tacksamt tar emot denna rabatt och hur långt efter är övriga bolag är...?

Precis. "Rösta med fötterna" är det som gäller nu, och det så samfällt det bara går.

Det är egentligen inte detta första steg med ett tydligen sällsynt trubbigt instrument som är det stora problemet - det är som Alatalo säger det som kommer införas härnäst, det som ännu ligger dolt bakom horisonten. De små stegens tyranni, helt enkelt.

Personligen tror jag inte att detta är "Bilsports & MCs" förslag.
Detta låter som en skrivbordsidé från ett moderbolag (Moderna försäkringar) som inte har en aning om vem dom sysslar med.

Jag kan säga att jag är en lojal jävla konsument, och inte byter leverantör för varken ören, kronor eller större belopp än så - så länge jag är nöjd med service och inte känner mig rakt av rånad.
Detta är dock värre än rånad och vad man vill - jag ser det som ett steg i helt fel riktning, och något jag absolut inte vill vara en del av.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top