Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Snart huvudförfallodag på min MT. Då blir det till att lämna Bilsport för Svedea.
Hur har ni gjort för att understryka anledningen tiill bytet? Skrivit brev till någon ansvarig?

Jag tog upp det när jag ringde och sa upp försäkringen, men mailade även till deras info-adress och skrev det i mitt svar på den automatiska enkäten som går ut efter att man varit i kontakt med kundtjänst.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Moderna Försäkringar är dom som verkar driva utvecklingen hårdast just nu.
Moderna äger Bilsport, och drivs av Danskt management, även om jag vill minnas att kapitalet kommer från Island. Hur det nu är möjligt...

Så här marknadsför Moderna sin försäkring för bilar tillsammans med appen Enerfy, i bland annat Expressen:

M3Jg8ed.jpg


Pladdrande i telefon, kaffekopp i handen, inga händer på ratten, blicken borta i tjottahejti. Bilen kanske inte ens framförs?
Men varför står den ute i körbanan då?
En perfekt illustration över vad vi har att kämpa emot varje dag ute i trafiken.

http://kampanj.expressen.se/enerfy/...a-kan-du-sjalv-paverka-din-forsakringspremie/


Inroparna är att det är "modernt", "digitalt", "miljövänligt" och att man "slipper betala för andras misstag".
Det där sista resonemanget är extra intressant

Oj, Moderna går till och med snabbare fram än vad jag anade. I deras smart-försäkring är det ju valfritt att köra med appen igång, men med Enerfy-försäkringen är det obligatoriskt. Enligt villkoren kommer körningar utan övervakning att räknas som att man kör enligt den högsta riskprofilen och därmed premien. I och med att man har en dosa som kopplas in i OBD2-uttaget kan ju appen upptäcka om det finns "luckor" genom att jämföra mätarställning mellan registreringstillfällena.

Helt plötsligt blir det väldigt logiskt varför en av punkterna på Trafikverkets 30-punktslista var:
"25. Uppgifter om en individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndighet för lämplighetsbedömning".

Detta är den kvarvarande pusselbiten för att i princip låta försäkringsbolagen överta all trafikövervakning. Inte nog med att det garanterat kommer kosta dig varje gång du överträder hastighetsgränsen, det skulle med denna förändring även kunna kosta dig körkortet i förlängningen, utan att någon polis någonsin skulle behöva bli inblandad.
 
Last edited by a moderator:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Tja, var väl bara att vänta p.g.a teknisk utveckling.
Har funnits länge i lastbilsbranschen, dock inte kopplat till försäkring tror jag.

Sen kan man bygga ut systemet till att gälla tid också.
Klotat efter 8,5 timme i sadeln, tagit för korta pausar enligt gps, det blir noll på försäkring.

För att riktigt få ett drömsamhälle bör man kanske införa åsiktsregistrering också.
Stasi var ju långt framme där innan man rev muren.
Inte hade man några statsterrorister där inte, man mulade misstänkta i närmaste källare, tyvärr var 90 procent oskyldiga.

Man funderar ju var det ska sluta, kanske inte anspelningen på "demolition man" var helt fel.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top