Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
If - samma från 2013
Folksam köra säkert - det är på mera riktigt..

bara info only


Folksam hjälper dig att hålla rätt hastighet! Vad är rätt hastighet?
http://www.folksam.se/forsakringar/rabatter-och-formaner/kora-sakert

Enligt Folksam är det skyltad hastighet men vi som kört lite längre och inte håller hastigheten utan anpassar den vet att det kan vara trafiksäkert att köra i högre men ibland faktiskt lägre hastighet än skyltad.

Vad finns det för anledning att som förare vara riskmedveten när den gröna lampan visar rätt hastighet och du möter cyklister i bredd efter den skymda kurvan?:va

När den enskilda människan slutar tänka själv kommer det bli väldigt farligt utan hjälpmedel som tänker åt oss...:(

Nu behöver vi som motorcyklister inte bry oss om Folksam eftersom de inte vill försäkra oss och kommer att vara dyrast på motorcykelförsäkringar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sådär, då var det dags för den årliga förnyelsen av försäkringar och Bilsport/Moderna förlorade mig därmed som helkund, då jag sagt upp samtliga försäkringar hos dem (MC, Bil, Hem och Olycksfall). Jag skrev även ett mail till dem där jag förklarade att de förlorar mig som kund enbart pga. att de startat med de s.k. Smart-försäkringarna, där GPS-övervakning ger rabatt på premien.

Jag hoppas att ni som är missnöjda och sagt upp försäkringarna gör samma sak, så att de får veta anledningen. Den på Bilsport som jag jag pratade med när jag sade upp försäkringarna lät nämligen väldigt förvånad och hade aldrig hört talas om detta som en anledning. Han hade bara hört glada tillrop från kunder som gladeligen körde med övervakning mot lite lägre premie.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Han hade bara hört glada tillrop från kunder som gladeligen körde med övervakning mot lite lägre premie.

Vilket jävla BS det där måste vara, på riktigt... Svevia började göra samma sak för oss som har snöröjning för några år sen och det blev ett jävla liv. Aldrig jag sätter dit en gps på hojen, nah-ah.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det jag inte gillar med den här affärsidén är att jag kan:
Köra mot rött ljus så ofta jag kan,
Skita i allt vad väjningsplikt och stopplikt heter,
Köra om på fel sida eller i vägrenen,
Köra på trottoarer och cykelbanor,
Köra mot trafiken,
Köra mot enkelriktat,
Ligga 40cm bakom nån på motorvägen,
I största allmänhet bete mig som ett jävla rövhål i trafiken....

Så länge jag håller hastighetsgränserna kommer jag belönas med en lägre försäkringspremie. Ett jävla konstigt sätt att premiera riskfri körning.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Måste vara perfekt för gammelhojen från -44. Omöjligt att göra kraftiga inbromsningar. Har man tur får man stopp i samma kommun. Vadå häftig acceleration? Jo har man tålamod ökar farten om det inte är uppförsbacke. Hastighetsöverträdelser är bara en våt dröm. Hård kurvtagning kanske en dåre utan självbevarelsedrift kan lyckas med. G-krafter? Motorvibrationer räknas väl i G eller?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sådär, då var det dags för den årliga förnyelsen av försäkringar och Bilsport/Moderna förlorade mig därmed som helkund, då jag sagt upp samtliga försäkringar hos dem (MC, Bil, Hem och Olycksfall). Jag skrev även ett mail till dem där jag förklarade att de förlorar mig som kund enbart pga. att de startat med de s.k. Smart-försäkringarna, där GPS-övervakning ger rabatt på premien.

Jag hoppas att ni som är missnöjda och sagt upp försäkringarna gör samma sak, så att de får veta anledningen. Den på Bilsport som jag jag pratade med när jag sade upp försäkringarna lät nämligen väldigt förvånad och hade aldrig hört talas om detta som en anledning. Han hade bara hört glada tillrop från kunder som gladeligen körde med övervakning mot lite lägre premie.
Det är ju samma sak med aktivitetsmätare som kopplar upp sig, folk tycker att det är kul att kunna se sin info på mobilen/nätet, och det är ju nästa steg för försäkringsbolagen. Idag får du lägre premie om du går 10 000 steg om dagen, i morgon får du högre om du inte gör det. Jag går inte så mycket, däremot cyklar jag 30-35 mil i veckan, men dom där prylarna reagerar ju bara på just steg, så annan motion räknas inte. Visst, titta på pulsen då, men många som sitter i bilköerna har nog samma vilopuls som jag har när jag promenerar, och så var vi på ruta ett igen :huvet

Att det ska vara så förbannat svårt att låta folk börja använda skallen själva, och inte bara tvinga in alla i curlingträsket? :mad:
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Det jag inte gillar med den här affärsidén är att jag kan:
Köra mot rött ljus så ofta jag kan,
Skita i allt vad väjningsplikt och stopplikt heter,
Köra om på fel sida eller i vägrenen,
Köra på trottoarer och cykelbanor,
Köra mot trafiken,
Köra mot enkelriktat,
Ligga 40cm bakom nån på motorvägen,
I största allmänhet bete mig som ett jävla rövhål i trafiken....

Så länge jag håller hastighetsgränserna kommer jag belönas med en lägre försäkringspremie. Ett jävla konstigt sätt att premiera riskfri körning.

Väl rutet broder - men du glömde mina favoriter i Stockholmstrafiken:

Filbyte utan att använda vare sig blinkers, backspeglar eller hjärna.
Maila/sms:a/lägga ut bilder på sig själv i diverse media - samtidigt som man framför sin förmånsAudi tvärs över två körfält...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jahapp - så förlorade Bilsport&MC en mångårig och lojal kund till förmån för Svedea när det gäller min Thruxton R. Som jag befarat så gick premien upp, förmodligen för att finansiera rabatterna till de som lydigt och snällt låter bolaget logga 100 mils körning! Så jag skulle ha bytt bolag i vilket fall, och när Svedea dessutom ligger riktigt bra i pris för oss SMC-medlemmar blev valet enkelt.

Att SMC fick en riktigt stor check med många siffror av Svedea under MC-mässan som tack för samarbetet drar ju inte heller ifrån. Faktiskt. Den blir ett viktigt tillskott i arbetet med att utveckla kursverksamheten.

Näst på tur kommer min RD350. Den kommer också att hamna i annat bolag när det är dags att förnya den försäkringen.

Bye bye, Bilsport & MC:hej
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kan bara tala väl om Svedea när det gäller snöskoter. Snorbillig märkesförsäkring på lössnömonstret och billigast med en faktor tre på gammklassikern...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Men här är en idé.

Om jag lägger telefonen (kan ju vara vilken som av mina telefoner) i svärmors bil, och hon kör verkligen som en kärring, och låter den logga några hundra mil, då kan jag ju kanske räkna med en rejäl premiesänkning. Ja, hon gör förvisso alla misstag som finns i arsenalen och är helt livsfarlig i trafiken men hon kör aldrig för fort... Aldrig! Eller kanske anlita en "premiemålvakt" som kör omkring med ett helt gäng telefoner mot en billig penning. Nån som är yrkeschafför och kör 12000 mil motorväg i 80 km/h om året kanske?

Man ska komma ihåg att så fort det finns ekonomiska incitament så skapas också kvalificerat fusk. För det ligger i människans natur... Även av denna anledning så är jag inte intresserad av detta affärsupplägg.

Faran är dock att vi ärliga måste hänga med för att inte drabbas av oskäliga höjningar. Så även vi måste hitta en snäll tradarchaffis som kan hjälpa oss sänka premien....
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ett tillägg: Fan vad korkad man är egentligen. Jag åker ju SL-buss ca 1:30 timmar om dagen till och från jobbet.... Går alltid mjukt och fint, aldrig för fort.... Snacka om "säker körning"... Vad kan det ge? 15-20% rabatt eller?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ett tillägg: Fan vad korkad man är egentligen. Jag åker ju SL-buss ca 1:30 timmar om dagen till och från jobbet.... Går alltid mjukt och fint, aldrig för fort.... Snacka om "säker körning"... Vad kan det ge? 15-20% rabatt eller?

Men använder du sökerhetsbälte?

Annars får du betala 15 - 20 % mer! :fakta :D
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Numera ja, den tragiska olyckan utanför Sveg visar med all önskvärd tydlighet nyttan med bältet även i en buss....
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Här satt jag och tänkte att Bilsport MC var ohotat billigast i branschen för mig som 28 åring.

Visar sig att Svedea är hela 600kr billigare. Är ju ändå lite pengar...

Dags att byta kanske?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om inte annat för den goda sakens skull. Från ett bolag som försöker lura alla att de är motorhobbyns beskyddare till ett bolag som inte verkar ha några som helst problem med att försäkra "powersportindustrin" till rimlig peng.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste säga att det jag haft att göra med Svedea har skänkt mig lite hopp om försäkringsbranschen. De har alltid varit trevliga, alltid varit hjälpsamma och den senaste omgången ringde de till och med upp efter ett år och frågade hur det var med mig och sedan började de jaga på ett annat försäkringsbolag i samma oreda. Hade jag kunnat flytta över bilen dit hade jag gjort det. Tyvärr tycker de inte att min stora, trötta SUV är värdig, iaf inte sist jag testade. :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Måste säga att det jag haft att göra med Svedea har skänkt mig lite hopp om försäkringsbranschen. De har alltid varit trevliga, alltid varit hjälpsamma och den senaste omgången ringde de till och med upp efter ett år och frågade hur det var med mig och sedan började de jaga på ett annat försäkringsbolag i samma oreda. Hade jag kunnat flytta över bilen dit hade jag gjort det. Tyvärr tycker de inte att min stora, trötta SUV är värdig, iaf inte sist jag testade. :hihi

Det som är synd med Svedea är att de ogillar sporthojar... :(
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Räkna med att försäkringsbolagen ser mobilappen som ett test i liten skala inför det som komma skall. Det blir lagkrav på eCall i alla nya personbilar från 2018, vilket innebär att bilarna då kommer ha den teknik som krävs för övervakningen inbyggd redan från början. Vad får dig att tro att lagstiftarna inte vill gå samma väg även när det gäller MC? Innan dess kommer vi troligen se olika paketeringar för MC-försäkringar där man installerar en GPS-dosa på hojen med möjlighet till spårning vid stöld, rabatt på premien om man kör lagligt samt en mängd andra tjänster som man lägger med för att få erbjudandet att bli tillräckligt attraktivt.

Där slog du huvudet på spiken! Det är exakt vad det handlar om, ett STASI fast i modern tappning, ubervakning fur alle:)

NKVD o Goebbels hade kissat i byxan av avund...
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top