Bilrelaterade diskussioner

Den kluriga mekanikern/elektrikern som fixar våra bilar på jobbet har dåliga erfarenheter av att byta en spridare, brukar inte dröja länge innan det blir fel på en annan. Men de har ju blivit så sjukt dyra så jag förstår att du bara byter en.

Jag _tror_ inte att det är så att dom påverkar varandra egentligen, det är nog mera så att dom är jämnslitna, så dom pajjar snart ändå.

På bilar med individuella tändspolar, där verkar det som att en ny bra spole gör att dom andra ger upp snart, och dom borde ju inte påverka varandra heller.

Jag _tror_ inte att det är så att dom påverkar varandra egentligen, det är nog mera så att dom är jämnslitna, så dom pajjar snart ändå.

På bilar med individuella tändspolar, där verkar det som att en ny bra spole gör att dom andra ger upp snart, och dom borde ju inte påverka varandra heller.
Så är det ju, och han tycker inte heller att det borde vara så men har varit med om det flera gånger när en spridare ger upp i "förtid" och han byter bara en går snart de 3 andra också.
Han servar bland annat bilar åt en byggfirma i stan med en stor flotta Ford Transit Connect där det tydligen är standard.

Så är det ju, och han tycker inte heller att det borde vara så men har varit med om det flera gånger när en spridare ger upp i "förtid" och han byter bara en går snart de 3 andra också.
Han servar bland annat bilar åt en byggfirma i stan med en stor flotta Ford Transit Connect där det tydligen är standard.

Det är klart, om en spridare är ny så kommer förmodligen den cylindern att förbränna rent, medans dom andra förbränner sämre, vilkt leder till att insprutningen känner att den kan feta på lite (motför med 4 dåliga spridare) vilket får dom andra spridarna att jobba hårdare...

Det är långsökt, men det skulle kunna vara något sådant

Oavsett, om en av fyra av någonting har nått vägs ände, så kanske övriga börjar vara där också

Den kluriga mekanikern/elektrikern som fixar våra bilar på jobbet har dåliga erfarenheter av att byta en spridare, brukar inte dröja länge innan det blir fel på en annan. Men de har ju blivit så sjukt dyra så jag förstår att du bara byter en.
Ja egentligen skulle jag vilja byta alla på en gång, men 3.800/st om man inte ska hålla på med stomretur, så svider det lite. Jag behövde beställa nya vintersulor till X5:an och det tog ett rejält bett i budgeten :död har jag tur så lirar det ett tag till efter att jag nu rengjort dem noga med ultraljud och sitter med färska packningar.

Frågan är då om de andra spridarna plockas ur och rengörs, för att sedan återmonteras på korrekt sätt? Om man inte gör det, så förstår jag om de snart packar ihop de med, pga kox som bygger upp och till slut gör spridaren så tät att den bränner slut på det elektriska (speciellt nyare av plast, är väldigt känsliga). Mer sällan som de rent mekaniskt har givit upp, utan det handlar om läckage som ger följdfel och kraftig nedsmutsning.

Receptet borde vara att packa om dem var tiotusende mil tex och att köra rengöring i bränslet med jämna mellanrum. Jag gör det senare, medan förebyggande service inte händer - man kör tills det blir problem...

Last edited:
Frågan är då om de andra spridarna plockas ur och rengörs, för att sedan återmonteras på korrekt sätt? Om man inte gör det, så förstår jag om de snart packar ihop de med, pga kox som bygger upp och till slut gör spridaren så tät att den bränner slut på det elektriska (speciellt nyare av plats, är väldigt känsliga). Mer sällan som de rent mekaniskt har givit upp, utan det handlar om läckage som ger följdfel och kraftig nedsmutsning.

Receptet borde vara att packa om dem var tiotusende mil tex och att köra rengöring i bränslet med jämna mellanrum. Jag gör det senare, medan förebyggande service inte händer - man kör tills det blir problem...
Trevligt att läsa om andra som skruvar. Har tänkt att jag på sikt ska byta packningar och rengöra spridarna i våran 1.6 HDI. Brukar spridarna sitta fast i hålet? Hur gör man bäst för att få de ut?

Trevligt att läsa om andra som skruvar. Har tänkt att jag på sikt ska byta packningar och rengöra spridarna i våran 1.6 HDI. Brukar spridarna sitta fast i hålet? Hur gör man bäst för att få de ut?
Jag gjorde en liten video om arbetet med spridarna och främst hur man använder ISTA för att kolla live data och koda om mm. Nämner lite om hur jag fick loss grejerna:
Spridarjobb PSA-motor

Om de sitter fast eller inte, beror på skicket och om det läckt via packningar eller från spridaren eller ej. Jag hade två som lossade fint med handkraft när jag ruckade på dem sidledes samtidigt som jag lyfte i dem. De andra två satt som fan - fick knacka i sidan med en mejsel och handslägga på den del som sticker ut och där bränsleledningen kopplas på (se videon). Tog kanske en halvtimme per spridare innan de var så lösa att jag kunde lyfta upp dem med försiktig kraft under med annan mejsel. Svårt att få bra mothåll, då det är plast uppe på toppen, så man behöver vara försiktig och ha mellanlägg så man inte spräcker något.

Du behöver en lång smal mejsel som böjs i nederkant som du kan fiska upp kopparpackningen med om den sitter kvar i hålet. Jag hade ett smalt kopparrör som jag klämde till i änden, men en mejsel man värmer/avhärdar och sedan böjer som en lite svag krok, är nog bättre. Brotsch för att skrapa rent sätet med, är ett måste - annars får man det inte tätt (Biltemas kit är kanon).

Det är väl värt att byta pinnarna och muttrarna som håller spridarna, så att du kan dra åt med rätt moment sedan och få lagom kraft ner. De gamla är oftast sträckta till max och flexar inte. När man dragit med först 4Nm, sedan slutdragit med 8Nm och vinkel på ca 90 grader (de säger 65, men det är liten skillnad) så känns det inte så hårt. Man bör varmköra maskinen rejält och efterdra muttrarna en liten bit när kopparpackningen blivit varm och mjukare. Det fick bli en ny momentnyckel från Biltema också, som gick från 4Nm och uppåt, då den gamla hade legat förvarad kallt och fuktig några år på fel ställe (utlånad :näsblod).

Jag köpte packningssatser, pinnar/muttrar från Trodo.

Plocka inte isär spridarna! Jag gjorde det misstaget för att jag ville kolla status, men de är nästan alltid i bra skick invändigt och det är först om de är hårt slitna som man behöver renovera, men det syns inte visuellt ändå. Var svårt att få dem att hålla tätt och tre av dem tryckte ur sig diesel, så jag fick plocka loss och dra åt för kung och fosterland. Bäst att låta dem vara och bara fokusera på rengöring med tex ultraljud och fotogen/diesel och ATF-olja.

Just idag kommer en spridare med posten, så jag ska byta den som krånglade trots alla åtgärder (bla läckte diesel i en gänga) så får vi se om jag får ordning på de problem som varit. Kräver kodning av den nya, men det har jag flera olika verktyg/datorer som kan fixa (ISTA, Foxwell och en kina-Launch).

Hur ska du rengöra dom?

Jag bytte tätningar till spridarna i somras, aldrig gjort det förut så jag vet inte men mina satt inte så värst hårt. Min draghammare hade med en liten krok i lådan och draghammaren med den kroken kunde jag använda för att rycka lös injektorerna och mina satt inte hårt, kändes som att jag kunde ha lirkat lös dom för hand också.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!