Trevligt att läsa om andra som skruvar. Har tänkt att jag på sikt ska byta packningar och rengöra spridarna i våran 1.6 HDI. Brukar spridarna sitta fast i hålet? Hur gör man bäst för att få de ut?
Jag gjorde en liten video om arbetet med spridarna och främst hur man använder ISTA för att kolla live data och koda om mm. Nämner lite om hur jag fick loss grejerna:
Spridarjobb PSA-motor
Om de sitter fast eller inte, beror på skicket och om det läckt via packningar eller från spridaren eller ej. Jag hade två som lossade fint med handkraft när jag ruckade på dem sidledes samtidigt som jag lyfte i dem. De andra två satt som fan - fick knacka i sidan med en mejsel och handslägga på den del som sticker ut och där bränsleledningen kopplas på (se videon). Tog kanske en halvtimme per spridare innan de var så lösa att jag kunde lyfta upp dem med försiktig kraft under med annan mejsel. Svårt att få bra mothåll, då det är plast uppe på toppen, så man behöver vara försiktig och ha mellanlägg så man inte spräcker något.
Du behöver en lång smal mejsel som böjs i nederkant som du kan fiska upp kopparpackningen med om den sitter kvar i hålet. Jag hade ett smalt kopparrör som jag klämde till i änden, men en mejsel man värmer/avhärdar och sedan böjer som en lite svag krok, är nog bättre. Brotsch för att skrapa rent sätet med, är ett måste - annars får man det inte tätt (Biltemas kit är kanon).
Det är väl värt att byta pinnarna och muttrarna som håller spridarna, så att du kan dra åt med rätt moment sedan och få lagom kraft ner. De gamla är oftast sträckta till max och flexar inte. När man dragit med först 4Nm, sedan slutdragit med 8Nm och vinkel på ca 90 grader (de säger 65, men det är liten skillnad) så känns det inte så hårt. Man bör varmköra maskinen rejält och efterdra muttrarna en liten bit när kopparpackningen blivit varm och mjukare. Det fick bli en ny momentnyckel från Biltema också, som gick från 4Nm och uppåt, då den gamla hade legat förvarad kallt och fuktig några år på fel ställe (utlånad

).
Jag köpte packningssatser, pinnar/muttrar från Trodo.
Plocka inte isär spridarna! Jag gjorde det misstaget för att jag ville kolla status, men de är nästan alltid i bra skick invändigt och det är först om de är hårt slitna som man behöver renovera, men det syns inte visuellt ändå. Var svårt att få dem att hålla tätt och tre av dem tryckte ur sig diesel, så jag fick plocka loss och dra åt för kung och fosterland. Bäst att låta dem vara och bara fokusera på rengöring med tex ultraljud och fotogen/diesel och ATF-olja.
Just idag kommer en spridare med posten, så jag ska byta den som krånglade trots alla åtgärder (bla läckte diesel i en gänga) så får vi se om jag får ordning på de problem som varit. Kräver kodning av den nya, men det har jag flera olika verktyg/datorer som kan fixa (ISTA, Foxwell och en kina-Launch).