Bilrelaterade diskussioner

Sonen vill köpa en Beemer och har väl runt 80k att spendera, give or take.
Det lutar nog mot en 3-serie med E91-kaross för det är väl vad pengarna räcker till.
Har hört massor om att "vissa" motorer ska undvikas pga av kamkedje-ras etc etc.

Är någon bevandrad i BMW och kan guida mig rätt så jag kan hjälpa sonen undvika de vanligaste fallgroparna...?
Bensin eller diesel?

Tack :Bugar
Generellt vill man undvika 4-cyl motorer. En 6:a eller 8:a är bättre byggda med mer marginaler. Men sen är det de detaljer som nämns i inlägget ovan med vissa modeller.

Kolla fjädringen och byt gärna fjädrar i förebyggande syfte. Av god kvalitet. Några modeller, minns ej vilka, har en benägenhet att skicka in en brusten fjäder rakt in i däcket. Obra när man kör.

Sonen vill köpa en Beemer och har väl runt 80k att spendera, give or take.
Det lutar nog mot en 3-serie med E91-kaross för det är väl vad pengarna räcker till.
Har hört massor om att "vissa" motorer ska undvikas pga av kamkedje-ras etc etc.

Är någon bevandrad i BMW och kan guida mig rätt så jag kan hjälpa sonen undvika de vanligaste fallgroparna...?
Bensin eller diesel?

Tack :Bugar
Slår ett slag för 1.6 dieseln. Skottsäker och ger >200 hk modifierad. Har ingen koll på BMW själv men ChatGPT säger såhär:

BMW använde en variant av PSA:s 1.6 HDi-dieselmotor under samarbetet mellan BMW och PSA (Peugeot-Citroën). Den motorn är känd som N47D16 hos BMW, men är i grunden en modifierad version av PSA:s 1.6 HDi-motor (DV6). Hos BMW benämns den ofta som 1.6d eller 116d, beroende på modell.
BMW-modeller som använde PSA:s 1.6 HDi (DV6)-baserade motor:
Främst i följande modeller från ca 2009–2014:

BMW 114d (F20) – 1.6d

BMW 116d (E81/E87 och F20) – 1.6d

BMW 118d (tidiga modeller, vissa motorer) – vissa hade 1.6d innan bytet till 2.0d

BMW 316d (E90/E91) – vissa årsmodeller (mest 2009–2012)

BMW 318d (E90/E91) – vissa modeller med 1.6d

BMW 1-serie E81/E87/E88 (2009–2011) – 1.6d varianter

BMW Mini (Cooper D) – många modeller använde också DV6-motorn (eftersom Mini tillhör BMW men samarbetade med PSA)

Motorerna är ofta märkta som N47D16 eller i vissa fall N47D16U1, och motsvarar PSA:s DV6C eller liknande, men med viss BMW-specifik modifiering (bland annat styrsystem och komponentval).

Slår ett slag för 1.6 dieseln. Skottsäker och ger >200 hk modifierad. Har ingen koll på BMW själv men ChatGPT säger såhär:

BMW använde en variant av PSA:s 1.6 HDi-dieselmotor under samarbetet mellan BMW och PSA (Peugeot-Citroën). Den motorn är känd som N47D16 hos BMW, men är i grunden en modifierad version av PSA:s 1.6 HDi-motor (DV6). Hos BMW benämns den ofta som 1.6d eller 116d, beroende på modell.
BMW-modeller som använde PSA:s 1.6 HDi (DV6)-baserade motor:
Främst i följande modeller från ca 2009–2014:

BMW 114d (F20) – 1.6d

BMW 116d (E81/E87 och F20) – 1.6d

BMW 118d (tidiga modeller, vissa motorer) – vissa hade 1.6d innan bytet till 2.0d

BMW 316d (E90/E91) – vissa årsmodeller (mest 2009–2012)

BMW 318d (E90/E91) – vissa modeller med 1.6d

BMW 1-serie E81/E87/E88 (2009–2011) – 1.6d varianter

BMW Mini (Cooper D) – många modeller använde också DV6-motorn (eftersom Mini tillhör BMW men samarbetade med PSA)

Motorerna är ofta märkta som N47D16 eller i vissa fall N47D16U1, och motsvarar PSA:s DV6C eller liknande, men med viss BMW-specifik modifiering (bland annat styrsystem och komponentval).
Fast den kallas också allmänt för koksmotorn. Kolla så det inte läcker runt spridarna speciellt treans cylinder

Fast den kallas också allmänt för koksmotorn. Kolla så det inte läcker runt spridarna speciellt treans cylinder
Ja läckande spridare kan uppstå, men det drabbar bara ett fåtal. Lyckligtvis sitter de lätt åtkomliga och nya tätningar kostar inte mycket.

Nån som har koll på rn Skoda Yeti, bägge dörrarna pä passagerarplan är låsta, inga låsknappar finns och den gåt inte att öppna med handtaget inne i bilen. Datorn säger att bilen saknar kontakt med styrdonen i höger fram och bakdörr och inget elektiskt funkar i dörrarna och inga kabelbrott i förardörren. Dom jag talat med tror att det är kabelbrott i passagerardörren som stör ut cambusen och jag gjorde en insats för att få upp låset men det är ju inget hål i plåten på insidan av dörren så man kommer åt låset.

Jag är nu totalt övertygad att jag aldrig ska köpa en bil med cambus, frågan ärnlm man på nåt vis kan lägga spänning på låset ovh på så sätt få upp dörren eller lm den styrs av nån sån där konstigt cambus skit.

En bild på eländet
20250421_121153.jpg

Nån som har koll på rn Skoda Yeti, bägge dörrarna pä passagerarplan är låsta, inga låsknappar finns och den gåt inte att öppna med handtaget inne i bilen. Datorn säger att bilen saknar kontakt med styrdonen i höger fram och bakdörr och inget elektiskt funkar i dörrarna och inga kabelbrott i förardörren. Dom jag talat med tror att det är kabelbrott i passagerardörren som stör ut cambusen och jag gjorde en insats för att få upp låset men det är ju inget hål i plåten på insidan av dörren så man kommer åt låset.

Jag är nu totalt övertygad att jag aldrig ska köpa en bil med cambus, frågan ärnlm man på nåt vis kan lägga spänning på låset ovh på så sätt få upp dörren eller lm den styrs av nån sån där konstigt cambus skit.

En bild på eländet
View attachment 513728
Lossa högtalaren så ser du förmodligen något.
Och angående CAN-bussen, sitter i alla bilar från typ 2000 i ökande omfattning till total omfattning på nyaste bilarna.

Du kan förmodligen hitta de två färgerna (vilka färger hittas i elschemat) på CAN-bussslingan och bygla förbi dörrstolpen.

Blev merjobb. Har fått felkod på ABS, enligt VIDA så stod det mekaniskt fel. Fick använda mina nya lyftramper för första gången, upptäckte att de också är för höga så att det tar emot, men jävligt mycket snällare att köra upp på, inte så branta. Ska antingen svetsa ihop en miniramp för att köra upp på del ett eller så blir det bara ihopskruvade brädbitar. Den lilla träbiten räcker, men den kan fara iväg.

Hur som helst blev det att ta sig till Biltema och köpa fler delar.

1745822635795.png

1745822670560.png

1745822695890.png

1745822731858.png

1745822766846.png

Blev merjobb. Har fått felkod på ABS, enligt VIDA så stod det mekaniskt fel. Fick använda mina nya lyftramper för första gången, upptäckte att de också är för höga så att det tar emot, men jävligt mycket snällare att köra upp på, inte så branta. Ska antingen svetsa ihop en miniramp för att köra upp på del ett eller så blir det bara ihopskruvade brädbitar. Den lilla träbiten räcker, men den kan fara iväg.

Hur som helst blev det att ta sig till Biltema och köpa fler delar.

View attachment 514074

View attachment 514075

View attachment 514076

View attachment 514077

View attachment 514078
Nästa gång så skruvar du loss fjäderbenet från spindeln, OM du har ett fjäderben som kan justeras i spindeln så märker du upp med färg för att få rätt läge när du skruvar tillbaka.

Nästa gång så skruvar du loss fjäderbenet från spindeln, OM du har ett fjäderben som kan justeras i spindeln så märker du upp med färg för att få rätt läge när du skruvar tillbaka.
Inte så rackarns lätt. Spindelleden sitter rätt specifikt på den här konstuktionen. Har ett sånt här verktyg för att underlätta montaget, inte jättelätt att få dit när länkarmen är där.

Faktiskt första gången jag har haft problemet att inte kunnat dra loss muttern där. Har haft loss det på våra bilar ett antal gånger.

1745831728572.png

Inte så rackarns lätt. Spindelleden sitter rätt specifikt på den här konstuktionen. Har ett sånt här verktyg för att underlätta montaget, inte jättelätt att få dit när länkarmen är där.

Faktiskt första gången jag har haft problemet att inte kunnat dra loss muttern där. Har haft loss det på våra bilar ett antal gånger.

View attachment 514083
Jag lossar alltså på ovansidan och viker och vrider ut spindeln(navet inte spindelleden) så får jag ut drivaxeln ur hjullagret.
1745839690760.png
Är två skruvar som lossas där.

e3c55c72b65fb29cb3db6aa9942f7cd8.jpg

Påmindes idag om en åktur i en tämligen ovanlig bil.

Mvh

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back