Bilrelaterade diskussioner

Nä, viss typ av momentnycklar Ska ge med när det är nog :mattias

Kanske mer imponerad av att du verkar använt ett spärrskaft till 600Nm.. är det en äkta biltema och lever den fortfarande?
Nja, inte mitt spärrskaft på bilden, det är ett klipp ur TomK-inlägget ovanför och det var till honom som decitonfrågan var ämnad.
Själv så har väl några kina-rör böjt sig på hårt sittande skruvar/muttrar men numera så har jag diverse olika längder av rostfria rör med lagom godstjocklek.

Haha, nä röret har varit böjt sedan tidigare - säkert när jag förlängde ett spett eldyl. Har andra rör med, men detta passar de flesta spärrskaft. Just det skaftet köptes nog på Mekonomen, Jula eller något liknande för länge sedan. Sonen säger att de är eftertraktade, för kvaliteten är mycket bättre än något man hittar idag. Minns inte namnet på den (kan kolla om jag kommer ihåg).

Hjulbultarna drar jag alltid på känn och är bättre än moment för man vet hur den sätter sig och vilken friktion det är mot fälgen. Samma moment ger bara olika spänning pga fälg, gänga osv. Lagom, är nyckelordet

Den här lossar jag alla hjulmuttrar/-skruvar med innan jag hissar upp bilen för att lossa hjulen helt. Oftast är det lätt drag som skulle klarats av mutterknacken, men ibland får man ta i ordentligt när det dragits åt lite för hårt. Men aldrig misslyckats hittills.

Har också något motsvarande från Kamasa, var rea hos Autoexperten har jag för mig.. många år sen nu. Den har dock stjärnmönstrat handtag så glömmer man handskar är risken att handflatan lossnar #sitter fast och jävel.

Swedols såg len o fin ut, där är väl risken bara att man slår sig själv på käften & då vet man vem som ska skyllas på.. jävla straff när man ska ge igen bara :glömdet

Har också något motsvarande från Kamasa, var rea hos Autoexperten har jag för mig.. många år sen nu. Den har dock stjärnmönstrat handtag så glömmer man handskar är risken att handflatan lossnar #sitter fast och jävel.

Swedols såg len o fin ut, där är väl risken bara att man slår sig själv på käften & då vet man vem som ska skyllas på.. jävla straff när man ska ge igen bara :glömdet
Du får väl använda hela armen, inte lägga axeln mot.

VW Caddy maxi 2,0 Tdi från 2018 med 13000 mil ungefär.. Åsikter? Fel att se upp med?

Läckande packbox vevaxel, läckande vattenpump, läckande ventilkåpa. rasslande svänghjul, servicehistorik (oljebyte DSG viktigt) fungerande parkeringsvärmare...osv
Givetvis läser du av felkoder först.
Den står på en seriös firma just nu, så garanti finns väl till viss mån iallafall.
Tänkte åka och kika på den i mellandagarna om den finns kvar.
Får försöka låna en felkodsläsare, jag har aldrig behövt någon då jag alltid åkt Saab. :crash
Tack för svar.

Den står på en seriös firma just nu, så garanti finns väl till viss mån iallafall.
Tänkte åka och kika på den i mellandagarna om den finns kvar.
Får försöka låna en felkodsläsare, jag har aldrig behövt någon då jag alltid åkt Saab. :crash
Tack för svar.
Inget av ovanstående behöver ju vara aktuellt, bara bra att kika på. Hoppas den är till belåtenhet.

Transit, typ denna.

Är det någon som har erfarenhet av de bussarna?

Inom nåt år eller så behöver vagnparken moderniseras och kanske ett släp avyttras om man blir av med platsen för det.
Om den har kamrem i oljebad så finns det risk att den börjar upplösas och fragmenten sätter sig i pickup:en i tråget med taskigt oljetryck som följd.
Kolla om den är bytt enligt spec, helst tidigare.
Läckande vattenpump vanligt.

Om den har kamrem i oljebad så finns det risk att den börjar upplösas och fragmenten sätter sig i pickup:en i tråget med taskigt oljetryck som följd.
Kolla om den är bytt enligt spec, helst tidigare.
Läckande vattenpump vanligt.
Själv har man ju mer åsikter än kompetens i frågan om "hantverkarbussar".

Du som, av mitt intryck att döma, har god koll. Hur verkar Vito Mixto, är det rosten som tar den?

Du som, av mitt intryck att döma, har god koll. Hur verkar Vito Mixto, är det rosten som tar den?
De Vito jag har sett lider av detta ja.
Förutom alla andra vanliga fel med Dieslar idag, igensatt DPF, EGR osv.

Den där ljusmodulen var ett felköp... Bara för att det är en modul till samma bilmodell, så innebär det inte att den passar. Det är därför jag inte kunnat koda in den med ISTA/INPA.

Fick mer info om vilka som passar just min årsmodell och motor och det finns tre artikelnr. Så nu är det beställt en begagnad via eBay med den senaste som funkar. Så kanske äntligen databussen mår bättre - det har varit lite sporadiska fel pga att den inte vill känna igen ljusmodulen.

Och så behöver jag byta det tre år gamla batteriet som verkar ha blivit förstört av att laddas av en dålig generator lite för länge. Vilospänningen är nu bara 12,4V även efter att ha kört ganska många mil. Laddning från nya generatorn är 13,9-14,0V, men batteriet droppar fort.IMG_20241223_103636540_HDR~2.jpg

Jag kör Vito sedan snart 1år en 2018 och har hitintills funkat helt utan problem. Har inte sett någon rost på den.
Går ganska billigt, hyfsad tyst och komfort för en skåpbil
Har tidigare haft transit/vivaro/primastar/caddy
Den första generationen vito rostade fruktansvärt fort.

Transit, typ denna.

Är det någon som har erfarenhet av de bussarna?

Inom nåt år eller så behöver vagnparken moderniseras och kanske ett släp avyttras om man blir av med platsen för det.
Ingen aning egentligen, Transit brukar väl vara den bästa europa-forden, och en av de bästa (vanliga) skåpbilarna, men det är ju ingen bragd, då de andra byggs av fransmän och vw....

Men jag villhöver också en 5-personers skåp som man får en hoj i. :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D