Billiga momentnycklar

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett skäl till att inte släppa helt kan vara att om du tappar den så kan fjädern hoppa loss inuti.
Men jag släpper alltid helt på mina och har aldrig haft ett bekymmer.
Kontrollerar mot kalibrerad nyckel ibland och de är tillräckligt bra för mig .
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Absolut. Glöm dock inte att efterdra hjulbultarna om du drar så pass löst.
Och förvara inte momentnyckeln inställd på högre än precis över minimiinställningen så kommer den troligen duga resten av livet.
Efterdra hjulskruvar? Om de är dragna med korrekt moment från början? Det behövs inte. En ”bluff” som däckverkstäderna vill basunera ut så de inte får skyllen när skruvarna lossnar. Varför? Därför att de aldrig drar med korrekt moment, utan på ”känn” med mutterpickan.

Önskar att den myten dog samtidigt som den där om att man inte ska bada efter man ätit, för man kan få kramp och drunkna. Nä, den där kan dom dra för ungarna. ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efterdra hjulskruvar? Om de är dragna med korrekt moment från början? Det behövs inte. En ”bluff” som däckverkstäderna vill basunera ut så de inte får skyllen när skruvarna lossnar. Varför? Därför att de aldrig drar med korrekt moment, utan på ”känn” med mutterpickan.

Önskar att den myten dog samtidigt som den där om att man inte ska bada efter man ätit, för man kan få kramp och drunkna. Nä, den där kan dom dra för ungarna. ?
Det finns ett viktigt skäl till att efterdra hjulskruvar och det är att skruven kan vara överdragen, dvs dragen över sträckgränsen. Eller på ren svenska hjulskruven kan ha varit så hårt dragen så den är på väg att gå av.
Har själv bytt från vinter till sommarhjul (kompletta hjul, fälgar med däck) på jobbets poolbil. För jag hade hjulen och ville få det gjort snabbt.
Som vanligt efter några mil kontroll att alla hjulskruvar sitter. Hjulskruvarna sitter utom på ett framhjul.
Där kan jag efterdra. Fortsätter ner till Malmö från Göteborg. Ny kontroll, alla hjulskruvar sitter utom på samma framhjul där de åter är lösa. Åker till "jobbets" lokala däckverkstad i Malmö och beskriver problemet och ett proffs byter snabbt samtliga hjulskruvar på framhjulet till nya.
Det är ju bara att lossa en skruv i taget och sätta en ny hjulskruv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Efterdra hjulskruvar? Om de är dragna med korrekt moment från början? Det behövs inte. En ”bluff” som däckverkstäderna vill basunera ut så de inte får skyllen när skruvarna lossnar. Varför? Därför att de aldrig drar med korrekt moment, utan på ”känn” med mutterpickan.

Önskar att den myten dog samtidigt som den där om att man inte ska bada efter man ätit, för man kan få kramp och drunkna. Nä, den där kan dom dra för ungarna. ?
Jag skulle snarare säga att däckverkstäderna "alltid" drar alldeles för hårt både av lathet och för att undvika risken att hjulen lossnar. Brukar krävas stora muttermaskinen för att lossa när verkstaden bytt däck.
Jag har testat att dra alufälgar till 110nm och dessa behövde efterdras. Drar jag på känn blir det hårdare och då behövs det ingen efterdragning.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Köpte momentnyckeln på Biltema. Hade också en fundering på förvaring. När jag plockade min momentnyckel ur lådan så var den inställd på startmomentet 40 Nm. Antar att det är OK att förvara den på 40 Nm då? Går att skruva ner den tills fjädern inte är i spänn, men kan inte tänka mig att ha den på startmomentet skulle ställa till med något slitage med tanke på att den levererades så?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Antar att det är OK att förvara den på 40 Nm då?
Jämför ventilfjädrar. Där är det materialutmattning (av rörelse) största orsaken till slapphet. Vill man "fräscha upp dem" kan man köra 30 minuter i 250C ugn (fattigmans-refresh). Om du lägger momentnyckeln i lådan med 40 Nm eller 80 Nm inställt, spela roll.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag skulle snarare säga att däckverkstäderna "alltid" drar alldeles för hårt både av lathet och för att undvika risken att hjulen lossnar. Brukar krävas stora muttermaskinen för att lossa när verkstaden bytt däck.
Jag har testat att dra alufälgar till 110nm och dessa behövde efterdras. Drar jag på känn blir det hårdare och då behövs det ingen efterdragning.
Min erfarenhet också, vilket gör det än mer onödigt att efterdra. Men alla är saliga i sin tro, även jag. Och ingen har dött av att göra något en extra gång. :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Min erfarenhet också, vilket gör det än mer onödigt att efterdra. Men alla är saliga i sin tro, även jag. Och ingen har dött av att göra något en extra gång. :)
Ska man vara riktigt petig är det ju fel att efterdra en skruv som dragits med korrekt moment, då kan ju moment bli för högt även om man drar en extra gång med samma moment inställt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska man vara riktigt petig är det ju fel att efterdra en skruv som dragits med korrekt moment, då kan ju moment bli för högt även om man drar en extra gång med samma moment inställt.
Tveksamt. Eller missförstod jag dig ?
Eftersom Rörelsefriktionen är lägre än Vilofriktionen försöker jag alltid dra till angivet moment i ett svep.
Och tar jag sedan ett nytt tag med momentnyckeln så rör sig inte skruven ur fläcken innan knäppet.
På grund av den högre Vilofriktionen även kallat Statisk friktion.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte momentnyckeln på Biltema. Hade också en fundering på förvaring. När jag plockade min momentnyckel ur lådan så var den inställd på startmomentet 40 Nm. Antar att det är OK att förvara den på 40 Nm då? Går att skruva ner den tills fjädern inte är i spänn, men kan inte tänka mig att ha den på startmomentet skulle ställa till med något slitage med tanke på att den levererades så?
Var startmomentet det minsta momentet momentnyckeln rekommenderas för, inga problem.
Då är fjädern så lite spänd att den inte utmattas med tiden.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top