Billiga momentnycklar

Ett skäl till att inte släppa helt kan vara att om du tappar den så kan fjädern hoppa loss inuti.
Men jag släpper alltid helt på mina och har aldrig haft ett bekymmer.
Kontrollerar mot kalibrerad nyckel ibland och de är tillräckligt bra för mig .
 
Absolut. Glöm dock inte att efterdra hjulbultarna om du drar så pass löst.
Och förvara inte momentnyckeln inställd på högre än precis över minimiinställningen så kommer den troligen duga resten av livet.
Efterdra hjulskruvar? Om de är dragna med korrekt moment från början? Det behövs inte. En ”bluff” som däckverkstäderna vill basunera ut så de inte får skyllen när skruvarna lossnar. Varför? Därför att de aldrig drar med korrekt moment, utan på ”känn” med mutterpickan.

Önskar att den myten dog samtidigt som den där om att man inte ska bada efter man ätit, för man kan få kramp och drunkna. Nä, den där kan dom dra för ungarna. ?
 
Efterdra hjulskruvar? Om de är dragna med korrekt moment från början? Det behövs inte. En ”bluff” som däckverkstäderna vill basunera ut så de inte får skyllen när skruvarna lossnar. Varför? Därför att de aldrig drar med korrekt moment, utan på ”känn” med mutterpickan.

Önskar att den myten dog samtidigt som den där om att man inte ska bada efter man ätit, för man kan få kramp och drunkna. Nä, den där kan dom dra för ungarna. ?
Det finns ett viktigt skäl till att efterdra hjulskruvar och det är att skruven kan vara överdragen, dvs dragen över sträckgränsen. Eller på ren svenska hjulskruven kan ha varit så hårt dragen så den är på väg att gå av.
Har själv bytt från vinter till sommarhjul (kompletta hjul, fälgar med däck) på jobbets poolbil. För jag hade hjulen och ville få det gjort snabbt.
Som vanligt efter några mil kontroll att alla hjulskruvar sitter. Hjulskruvarna sitter utom på ett framhjul.
Där kan jag efterdra. Fortsätter ner till Malmö från Göteborg. Ny kontroll, alla hjulskruvar sitter utom på samma framhjul där de åter är lösa. Åker till "jobbets" lokala däckverkstad i Malmö och beskriver problemet och ett proffs byter snabbt samtliga hjulskruvar på framhjulet till nya.
Det är ju bara att lossa en skruv i taget och sätta en ny hjulskruv.
 
Efterdra hjulskruvar? Om de är dragna med korrekt moment från början? Det behövs inte. En ”bluff” som däckverkstäderna vill basunera ut så de inte får skyllen när skruvarna lossnar. Varför? Därför att de aldrig drar med korrekt moment, utan på ”känn” med mutterpickan.

Önskar att den myten dog samtidigt som den där om att man inte ska bada efter man ätit, för man kan få kramp och drunkna. Nä, den där kan dom dra för ungarna. ?
Jag skulle snarare säga att däckverkstäderna "alltid" drar alldeles för hårt både av lathet och för att undvika risken att hjulen lossnar. Brukar krävas stora muttermaskinen för att lossa när verkstaden bytt däck.
Jag har testat att dra alufälgar till 110nm och dessa behövde efterdras. Drar jag på känn blir det hårdare och då behövs det ingen efterdragning.
 
Köpte momentnyckeln på Biltema. Hade också en fundering på förvaring. När jag plockade min momentnyckel ur lådan så var den inställd på startmomentet 40 Nm. Antar att det är OK att förvara den på 40 Nm då? Går att skruva ner den tills fjädern inte är i spänn, men kan inte tänka mig att ha den på startmomentet skulle ställa till med något slitage med tanke på att den levererades så?
 
Antar att det är OK att förvara den på 40 Nm då?
Jämför ventilfjädrar. Där är det materialutmattning (av rörelse) största orsaken till slapphet. Vill man "fräscha upp dem" kan man köra 30 minuter i 250C ugn (fattigmans-refresh). Om du lägger momentnyckeln i lådan med 40 Nm eller 80 Nm inställt, spela roll.
 
Jag skulle snarare säga att däckverkstäderna "alltid" drar alldeles för hårt både av lathet och för att undvika risken att hjulen lossnar. Brukar krävas stora muttermaskinen för att lossa när verkstaden bytt däck.
Jag har testat att dra alufälgar till 110nm och dessa behövde efterdras. Drar jag på känn blir det hårdare och då behövs det ingen efterdragning.
Min erfarenhet också, vilket gör det än mer onödigt att efterdra. Men alla är saliga i sin tro, även jag. Och ingen har dött av att göra något en extra gång. :)
 
Min erfarenhet också, vilket gör det än mer onödigt att efterdra. Men alla är saliga i sin tro, även jag. Och ingen har dött av att göra något en extra gång. :)
Ska man vara riktigt petig är det ju fel att efterdra en skruv som dragits med korrekt moment, då kan ju moment bli för högt även om man drar en extra gång med samma moment inställt.
 
Ska man vara riktigt petig är det ju fel att efterdra en skruv som dragits med korrekt moment, då kan ju moment bli för högt även om man drar en extra gång med samma moment inställt.
Tveksamt. Eller missförstod jag dig ?
Eftersom Rörelsefriktionen är lägre än Vilofriktionen försöker jag alltid dra till angivet moment i ett svep.
Och tar jag sedan ett nytt tag med momentnyckeln så rör sig inte skruven ur fläcken innan knäppet.
På grund av den högre Vilofriktionen även kallat Statisk friktion.
 
Köpte momentnyckeln på Biltema. Hade också en fundering på förvaring. När jag plockade min momentnyckel ur lådan så var den inställd på startmomentet 40 Nm. Antar att det är OK att förvara den på 40 Nm då? Går att skruva ner den tills fjädern inte är i spänn, men kan inte tänka mig att ha den på startmomentet skulle ställa till med något slitage med tanke på att den levererades så?
Var startmomentet det minsta momentet momentnyckeln rekommenderas för, inga problem.
Då är fjädern så lite spänd att den inte utmattas med tiden.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top