Billiga momentnycklar

De va ett skämt man kan ju inte köpa 500kr momentnyckel och en testare för 27000kr.
Men de finns billigare testare men då blir man ju orolig att den är lika dålig som de billiga momentnycklarna. Nä vanlig dragvåg för att testa nyckel är nog säkrast.

https://www.tomtop.com/p-e4771.html...MI-67VjtH23gIVVomyCh2c9gksEAQYAyABEgKgKvD_BwE

Trodde på ett trådlyft från Billiga till Lite bättre momentnycklar med Dyr kalibrator ! :D

Och glöm inte att en vanlig dragvåg är värd ingenting innan den blivit kalibrerad
med ett set referensvikter, skulle föreslå de som används i kylteknik klass M1
som för några år sedan kostade hos Kylma 1kg 230kr, 2kg 295kr, 5 kg 375kr och 20kg 1090 kr + moms
idag med SEKs fall mot USD sedan 2013 kanske 40% dyrare.
Lite billigare köpa yoghurt och testa vad dragvågen visar med fyllt paket och tömt och rengjort paket. Skillnad 1kg. Förhoppningsvis.
https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/varfor-anger-ni-mangden-fil-och-yoghurt-med-vikt-i/
 
Last edited:
Som någon skrev tidigare. Det är med all säkert stor dif skillnaden mellan torr gänga vs smord. Säkert större en vad dessa moment nycklar har.
Tror inte det spelar någon stor roll om man kalibrera eller inte.

Sätt tungan mellan tänder och dra åt bulten.. Muskel minnet är klockrent.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
Trodde på ett trådlyft från Billiga till Lite bättre momentnycklar med Dyr kalibrator ! :D

Och glöm inte att en vanlig dragvåg är värd ingenting innan den blivit kalibrerad
med ett set referensvikter, skulle föreslå de som används i kylteknik klass M1
som för några år sedan kostade hos Kylma 1kg 230kr, 2kg 295kr, 5 kg 375kr och 20kg 1090 kr + moms
idag med SEKs fall mot USD sedan 2013 kanske 40% dyrare.
Lite billigare köpa yoghurt och testa vad dragvågen visar med fyllt paket och tömt och rengjort paket. Skillnad 1kg. Förhoppningsvis.
https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/varfor-anger-ni-mangden-fil-och-yoghurt-med-vikt-i/

Vikter är nog säkrast ,,jag har skivstångsvikter i många olika tyngder men jag måste först kontrollväga dem med en våg och sedan kontrollera att vågen stämmer :näsblod:3freak:gnissla:huvet
 
Eller så knallar man in på Tools och testar sin momentnyckel.

PERFEKT, tack för ett kalastips!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Nu VET jag att min billiga Busetto 1-25 Nm visar 2 Nm för lite; 20 inställt var 18 "på riktigt", 18 inställt var 8 "på riktigt" och så vidare. PERFEKT! Nu vet jag att jag ska "lägga på två"!:fakta
 
PERFEKT, tack för ett kalastips!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Nu VET jag att min billiga Busetto 1-25 Nm visar 2 Nm för lite; 20 inställt var 18 "på riktigt", 18 inställt var 8 "på riktigt" och så vidare. PERFEKT! Nu vet jag att jag ska "lägga på två"!:fakta

Du e matteläraret va :banana
 
PERFEKT, tack för ett kalastips!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Nu VET jag att min billiga Busetto 1-25 Nm visar 2 Nm för lite; 20 inställt var 18 "på riktigt", 18 inställt var 8 "på riktigt" och så vidare. PERFEKT! Nu vet jag att jag ska "lägga på två"!:fakta

Om vi bortser från matten ;);)

Vad har dom för besväret att kolla upp en moment nyckel?
 
Om vi bortser från matten ;);)

Vad har dom för besväret att kolla upp en moment nyckel?

Vi är hej och du, jag och JOVAB-Varberg. De tog inget, och maskinen stod där, jobbet tog en minut. In och fråga, jag tror bara att de tycker det är kul. De certifierar eller kalibrerar inte (tror jag), men kan kolla.:tummenupp
 
Vikter är nog säkrast ,,jag har skivstångsvikter i många olika tyngder men jag måste först kontrollväga dem med en våg och sedan kontrollera att vågen stämmer :näsblod:3freak:gnissla:huvet

Riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Gravitationen varierar geografiskt och skulle dessutom, skulle månen passera förbi så blir kalibreringen helt fel och din motorcykel kommer förmodligen ramla i bitar.

Hur gör ni förresten när ni kalibrerar era däcktrycksmätare?
 
Vikter är nog säkrast ,,jag har skivstångsvikter i många olika tyngder men jag måste först kontrollväga dem med en våg och sedan kontrollera att vågen stämmer :näsblod:3freak:gnissla:huvet

Bäste Boost 3 så här skulle det bli innan du halkade på tangenterna.
Kontrollera att vågen stämmer med kontrollvikterna, sedan väga skivstångsvikterna och märka dom med rätt vikt !
Tex från ESSKA om inte Kylmas klass M1 duger( se tidigare inlägg)
https://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/iboshop.cgi?show27060,0


PS jag har faktiskt en momentnyckel till som inte kom med !:D
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986
Universalöppnaren där jag böjt tillbaka gummibandet så det går in i tången igen istället för att sticka utanför.
Det blir då ca 25cm från oljefiltrets centrum till öglan där jag drar med en billig analog väsk-/dragvåg.
Till 5kg för att dra oljefiltret med 12Nm.
Hittills allt väl. (Jag har inte tappat oljefiltret och det pissar inte olja ! :)
Och jag har inte kontrollerat vare sig måttbandet (ca 25cm) eller dragvågen. ! :)
Turen kan stå den djärve bi ! :D DS
 
Hej!
Nu lyfter jag denna tråd för jag är intresserad av Biltemas momentnycklar. Ska dra bland annat hjulbultar på bil. I mitt fall är det M12x1.5 som ska dras med 110 Nm. Kommer förmodligen även användas på andra förband men mest frekvent på hjulen.


Duger denna till mitt ändamål tycker ni?
 
Hej!
Nu lyfter jag denna tråd för jag är intresserad av Biltemas momentnycklar. Ska dra bland annat hjulbultar på bil. I mitt fall är det M12x1.5 som ska dras med 110 Nm. Kommer förmodligen även användas på andra förband men mest frekvent på hjulen.


Duger denna till mitt ändamål tycker ni?
Jag har bland andra en sån. Den är superbra och jag är mycket nöjd. Jag spänner mina hjulbultar till 140nm enligt bok, och om det blir 130 eller 150 skiter jag i. Ingen bult har lossat och ingen har suttit hårt fast. Räcker fint för mig.
 
Hej!
Nu lyfter jag denna tråd för jag är intresserad av Biltemas momentnycklar. Ska dra bland annat hjulbultar på bil. I mitt fall är det M12x1.5 som ska dras med 110 Nm. Kommer förmodligen även användas på andra förband men mest frekvent på hjulen.


Duger denna till mitt ändamål tycker ni?
Jag har en och är helt nöjd med den. Om jag minns rätt så följer det med ett kalibreringscertifikat (men det kan ha varit till en annan modell - jag har flera Biltema momentnycklar).
 
Hej!
Nu lyfter jag denna tråd för jag är intresserad av Biltemas momentnycklar. Ska dra bland annat hjulbultar på bil. I mitt fall är det M12x1.5 som ska dras med 110 Nm. Kommer förmodligen även användas på andra förband men mest frekvent på hjulen.


Duger denna till mitt ändamål tycker ni?
Absolut. Glöm dock inte att efterdra hjulbultarna om du drar så pass löst.
Och förvara inte momentnyckeln inställd på högre än precis över minimiinställningen så kommer den troligen duga resten av livet.
 
Och förvara inte momentnyckeln inställd på högre än precis över minimiinställningen så kommer den troligen duga resten av livet.

Oj här får jag lära mig nytt. Jag har fått för mig att som skall förvaras helt "obelastad" eller vad man ska kalla det.
Äger ingen momentnyckel själv men när jag lånat har jag fått förklarat att dom inte ska lämnas "spänd" utan skruvas ut hela vägen.

Vad är anledningen att man ska förvara dom precis ovan min och inte helt lös?
 
Oj här får jag lära mig nytt. Jag har fått för mig att som skall förvaras helt "obelastad" eller vad man ska kalla det.
Äger ingen momentnyckel själv men när jag lånat har jag fått förklarat att dom inte ska lämnas "spänd" utan skruvas ut hela vägen.

Vad är anledningen att man ska förvara dom precis ovan min och inte helt lös?
Det är helt rätt att släppa den helt. Men överdriv det inte.
 
Ett skäl till att inte släppa helt kan vara att om du tappar den så kan fjädern hoppa loss inuti.
Men jag släpper alltid helt på mina och har aldrig haft ett bekymmer.
Kontrollerar mot kalibrerad nyckel ibland och de är tillräckligt bra för mig .
 
Absolut. Glöm dock inte att efterdra hjulbultarna om du drar så pass löst.
Och förvara inte momentnyckeln inställd på högre än precis över minimiinställningen så kommer den troligen duga resten av livet.
Efterdra hjulskruvar? Om de är dragna med korrekt moment från början? Det behövs inte. En ”bluff” som däckverkstäderna vill basunera ut så de inte får skyllen när skruvarna lossnar. Varför? Därför att de aldrig drar med korrekt moment, utan på ”känn” med mutterpickan.

Önskar att den myten dog samtidigt som den där om att man inte ska bada efter man ätit, för man kan få kramp och drunkna. Nä, den där kan dom dra för ungarna. ?
 
Efterdra hjulskruvar? Om de är dragna med korrekt moment från början? Det behövs inte. En ”bluff” som däckverkstäderna vill basunera ut så de inte får skyllen när skruvarna lossnar. Varför? Därför att de aldrig drar med korrekt moment, utan på ”känn” med mutterpickan.

Önskar att den myten dog samtidigt som den där om att man inte ska bada efter man ätit, för man kan få kramp och drunkna. Nä, den där kan dom dra för ungarna. ?
Det finns ett viktigt skäl till att efterdra hjulskruvar och det är att skruven kan vara överdragen, dvs dragen över sträckgränsen. Eller på ren svenska hjulskruven kan ha varit så hårt dragen så den är på väg att gå av.
Har själv bytt från vinter till sommarhjul (kompletta hjul, fälgar med däck) på jobbets poolbil. För jag hade hjulen och ville få det gjort snabbt.
Som vanligt efter några mil kontroll att alla hjulskruvar sitter. Hjulskruvarna sitter utom på ett framhjul.
Där kan jag efterdra. Fortsätter ner till Malmö från Göteborg. Ny kontroll, alla hjulskruvar sitter utom på samma framhjul där de åter är lösa. Åker till "jobbets" lokala däckverkstad i Malmö och beskriver problemet och ett proffs byter snabbt samtliga hjulskruvar på framhjulet till nya.
Det är ju bara att lossa en skruv i taget och sätta en ny hjulskruv.
 
Efterdra hjulskruvar? Om de är dragna med korrekt moment från början? Det behövs inte. En ”bluff” som däckverkstäderna vill basunera ut så de inte får skyllen när skruvarna lossnar. Varför? Därför att de aldrig drar med korrekt moment, utan på ”känn” med mutterpickan.

Önskar att den myten dog samtidigt som den där om att man inte ska bada efter man ätit, för man kan få kramp och drunkna. Nä, den där kan dom dra för ungarna. ?
Jag skulle snarare säga att däckverkstäderna "alltid" drar alldeles för hårt både av lathet och för att undvika risken att hjulen lossnar. Brukar krävas stora muttermaskinen för att lossa när verkstaden bytt däck.
Jag har testat att dra alufälgar till 110nm och dessa behövde efterdras. Drar jag på känn blir det hårdare och då behövs det ingen efterdragning.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top