Billig standardracing-serie?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag håller med dig, men ser på det på ett annat sätt. :)
Är man så snabb att man dödar däck som fungerar kalas över 1,15 på åsen - så är det ju dags för bättre grejer (och tuffare klasser?).

Men då går man ifrån tankarna på att hålla kostnader nere med, och hålla det enkelt, få in mer folk helt enkelt.
En enkel, billig instegsklass för halvdana bandagsåkare är något jag söker iaf.

Är det så att sillmjölkarna som Bigred kallade dem kan åka 1,19 på motorsvaga hojar utan problem på gatgummi, men hamnar däcket på en 600:a så dör man direCkt? :va Enlighten me, jag har ingen aning, är alldeles för långsam och har aldrig åkt slicks. :D


Det är omöjligt. 1.15 är nog inte SÅ snabbt om man väl tar steget och vill börja racea. Svaret blir helt enkelt att klassen skulle kräva en extrem hög tillväxt av nya förare för att ha ett startfält öht, eftersom de flesta snabbt skulle växa ifrån 1,15 tider.

Fan, jag kapade 3 sek på Sviestad bara genom att bestämma mig för att jag ville försöka bli snabb istället för att harva runt och "ha kul". Bara inställningen att började leta tid tog 3 sek utan att jag egentligen blivit särskilt duktig. Jag åkte <1,20 med SuperDuken på Åsen förra säsongen. Och med ett par träningar och ev nåt race samt hyfsat anpassat material så tror jag inte att 1.15 ligger alltför långt bort (spekulation, jag är inte där. Men det finns ju helt klart en himla massa tid att hämta runt banan).

Sen har gatdäck en tendens att bli överhettade efter x antal hårda varv. Och vurpor pga sånt fyller ingen vettig funktion.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Det är omöjligt. 1.15 är nog inte SÅ snabbt om man väl tar steget och vill börja racea. Svaret blir helt enkelt att klassen skulle kräva en extrem hög tillväxt av nya förare för att ha ett startfält öht, eftersom de flesta snabbt skulle växa ifrån 1,15 tider.

Fan, jag kapade 3 sek på Sviestad bara genom att bestämma mig för att jag ville försöka bli snabb istället för att harva runt och "ha kul". Bara inställningen att började leta tid tog 3 sek utan att jag egentligen blivit särskilt duktig. Jag åkte <1,20 med SuperDuken på Åsen förra säsongen. Och med ett par träningar och ev nåt race samt hyfsat anpassat material så tror jag inte att 1.15 ligger alltför långt bort (spekulation, jag är inte där. Men det finns ju helt klart en himla massa tid att hämta runt banan).

Sen har gatdäck en tendens att bli överhettade efter x antal hårda varv. Och vurpor pga sånt fyller ingen vettig funktion.

Håller med dig helt o fullt. En enhetsklass skulle ju vara för alla, även snabba. Swedie var iaf knappast ute efter en nybörjarklass. Race-chassie med 60hk fyrtakt som KTM-bygget ovan vore perfekt. :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och köpa en knarr är ju billigt. ;) Men det är klart, vill man inte behålla sin sporthoj så går ju den att byta ut, personligen skulle jag inte göra det bytet.

Om nu däcken sätter begränsning hur hårt man kan köra, är inte det något bra då? Är det inte precis det man behöver? :va

Hur långt kommer man på endurancegummi, kostnad vs kul är min infallsvinkel helt klart.

Jag förstår fortfarande inte hur man kan veva iväg 10 lock på en racehelg (och det verkar lågt räknat på startavgift, lite runtomkring, en uppsättning däck och inga krascher), består roadracingvärlden av värdetransportrånare och mammaspojkarmedguldsked? :D För sponsorer som hostar upp tusenlappar kan jag inte tänka mig att det dräller av på rookies som provar sin första säsong.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Blev en lång tråd denna.

Kanske får lov att döpa om den till "billig standardracing emd 400 cc racingchassi" för att slippa sidospåren ;)

Man kan ju hoppas att Yama, Honda osv har planer att bygga mindre hojar, mer "miljövänliga" och mindre bullriga som klarar alla krav. Grymma chassin osv, som sliter lite däck.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ärsch. gör det till folkrace. Varje hoj kan köpas via lottdragning för 40000kr efter varje race, av vem som helst.

Gotta keep it down..
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det hade ju underlättat att komma igång och stoppat att folk plöjer ner makalösa pengar i sin hoj vart fall :D

Ärsch. gör det till folkrace. Varje hoj kan köpas via lottdragning för 40000kr efter varje race, av vem som helst.

Gotta keep it down..
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kawasaki Ninja 400R säljs i andra länder, så det borde ju gå att få in den i Sverige. Fast den verkar inte så rejsig faktiskt...

Ifall KTM skulle göra en 690 supermono skulle den nog sälja bra.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ärsch. gör det till folkrace. Varje hoj kan köpas via lottdragning för 40000kr efter varje race, av vem som helst.

Gotta keep it down..
Idiotiskt i mina ögon. Du har ju en hoj och skaffar en relation till den, lär dig den och utvecklas. Det är en jävla skillnad med en folkracebil som ju är utbytbar mot i princip vad som helst.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Du har ju en hoj och skaffar en relation till den...
Där har vi en som talar ur hjärtat och egen dyrköpt erfarenhet. I nöd och lust osv. Och jag håller med. De allra flesta älskar sina hojar och investerar massor av energi, tid och pengar i dem.
 

Bifogat

  • rossi-bye-bye-yamaha-46.jpg
    rossi-bye-bye-yamaha-46.jpg
    77.8 KB · Visningar: 107
  • fig_2004welkom-thumb.jpg
    fig_2004welkom-thumb.jpg
    44 KB · Visningar: 95

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
...och köpa en knarr är ju billigt. ;) Men det är klart, vill man inte behålla sin sporthoj så går ju den att byta ut, personligen skulle jag inte göra det bytet.

Om nu däcken sätter begränsning hur hårt man kan köra, är inte det något bra då? Är det inte precis det man behöver? :va

Hur långt kommer man på endurancegummi, kostnad vs kul är min infallsvinkel helt klart.

Problemet som det är nu är att moderna sporthojar äter däck. De har för mycket effekt helt enkelt. Jag kör t.ex. en R6 -03 och under en säsong så använder jag ett (!) framdäck och säkert 7 bakdäck (ett nytt per racehelg + 1 på KM1&2 + ett extra). Och jag köper endurancedäck. Detta på en relativt gammal R6:a. Med en effektsvagare hoj kan du fortfarande köra hårt utan att mosa däcken. Det intresse jag ser i den här serien är inte att det skulle vara en lekserie för "alla" utan att det skulle vara en seriös, tävlingsinriktad serie för de som kan köra, men som inte kostar aset att ställa upp i. Som Rookie/SST är idag fast billigare alltså. För när det väl kommer till kritan är det att tävla som är riktigt kul. Det är det som får hornen att växa fram och det är det som ger adrenalinkickar och viljan att bli bättre förare!
 

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Varför inte starta en motionsklass på Kava 250 med helsystem.
Billiga ja
Driftsäkra ja
Effektstarka Nä
Kul ? har inte provat men kolla på 125juniorklassen dom kör på ca1,10 på sviesta och det ser skitkul ut. Kan inte det funka?

/ Peter
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Varför inte starta en motionsklass på Kava 250 med helsystem.
Billiga ja
Driftsäkra ja
Effektstarka Nä
Kul ? har inte provat men kolla på 125juniorklassen dom kör på ca1,10 på sviesta och det ser skitkul ut. Kan inte det funka?

/ Peter
Den tanken slog mig redan när nya 250:n presenterades men jag tror det faller på problem med vikten. På en så pass effektsvag hoj kommer den som är lätt att ha en stor fördel och det blir lite som i MotoGP där nästan bara kortväxta pojkar med tanig kropp kan hävda sig (lite överdrivet).

Det går kanske att sätta en minimivikt och de som ligger under den får helt enkelt lasta på med straffvikter. Eller så sätter man en åldersgräns runt 35 så är alla lika runda och fina :D
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Den tanken slog mig redan när nya 250:n presenterades men jag tror det faller på problem med vikten. På en så pass effektsvag hoj kommer den som är lätt att ha en stor fördel och det blir lite som i MotoGP där nästan bara kortväxta pojkar med tanig kropp kan hävda sig (lite överdrivet).

Det går kanske att sätta en minimivikt och de som ligger under den får helt enkelt lasta på med straffvikter. Eller så sätter man en åldersgräns runt 35 så är alla lika runda och fina :D

Ekipagevikt används ju i 125 GP, där funkar det ju bra.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
alla pratar om olika hojjar osv, kan man inte bara ha upp till 650cc sen får man komma med vadsomhällst som är sporthoj, men allt måste vara standard förutom kåpor, gatdäck osv.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Vad jag tror efterfrågas är nya billiga hojar som är riktigt bra och snabba utan att äta däck.
Om nu inte den utopin fungerar i realiteten så borde man väl satsa på det som är viktigast dvs billigt och lika villkor. Men om man ser till anmälningar i de flesta klasserna i år känns det snarare som att vi behöver färre klasser inte en ytterligare. Minitwins tror jag riktigt mycket på, skulle önska att Ktm bygger sin rc4 som då kan bli en utopisk enhetsklass men realiteten ser ju inte så bra ut.

Sista året var det ok med slipon, slicks, regndäck 250 2t, 400 4cyl 4t, 650 2cyl 4t samt A och B förare i SP men det hjälpte inte att få fram några som ville köra även att klassen hade ett brett utbud på billiga hojar med lika villkor. Kanske problemet ligger på ett annat plan?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tycker nog att det ser rätt dramatiskt och kul ut med 250-ninjas, faktiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=OgQDPC81Lg0

Jäävlar vilken kul fight..

Inte helt otippat slut dock, men jag håller med. Det behöver inte gå fort för att ge racing-känsla. Jag hade lätt bytt ut 600an mot en sån om det fanns fler och en klass att köra i. Då hade man ju haft råd att hålla grejerna sjyssta trots en hel säsong. Känns rätt omöjligt att va med materiellt i 600 som det är nu :( (Om jag nu lidit av det.. Måste ju lära mig köra först, men det är en annan sak)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top