Billig standardracing-serie?

Jag håller med dig, men ser på det på ett annat sätt. :)
Är man så snabb att man dödar däck som fungerar kalas över 1,15 på åsen - så är det ju dags för bättre grejer (och tuffare klasser?).

Men då går man ifrån tankarna på att hålla kostnader nere med, och hålla det enkelt, få in mer folk helt enkelt.
En enkel, billig instegsklass för halvdana bandagsåkare är något jag söker iaf.

Är det så att sillmjölkarna som Bigred kallade dem kan åka 1,19 på motorsvaga hojar utan problem på gatgummi, men hamnar däcket på en 600:a så dör man direCkt? :va Enlighten me, jag har ingen aning, är alldeles för långsam och har aldrig åkt slicks. :D


Det är omöjligt. 1.15 är nog inte SÅ snabbt om man väl tar steget och vill börja racea. Svaret blir helt enkelt att klassen skulle kräva en extrem hög tillväxt av nya förare för att ha ett startfält öht, eftersom de flesta snabbt skulle växa ifrån 1,15 tider.

Fan, jag kapade 3 sek på Sviestad bara genom att bestämma mig för att jag ville försöka bli snabb istället för att harva runt och "ha kul". Bara inställningen att började leta tid tog 3 sek utan att jag egentligen blivit särskilt duktig. Jag åkte <1,20 med SuperDuken på Åsen förra säsongen. Och med ett par träningar och ev nåt race samt hyfsat anpassat material så tror jag inte att 1.15 ligger alltför långt bort (spekulation, jag är inte där. Men det finns ju helt klart en himla massa tid att hämta runt banan).

Sen har gatdäck en tendens att bli överhettade efter x antal hårda varv. Och vurpor pga sånt fyller ingen vettig funktion.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Det är omöjligt. 1.15 är nog inte SÅ snabbt om man väl tar steget och vill börja racea. Svaret blir helt enkelt att klassen skulle kräva en extrem hög tillväxt av nya förare för att ha ett startfält öht, eftersom de flesta snabbt skulle växa ifrån 1,15 tider.

Fan, jag kapade 3 sek på Sviestad bara genom att bestämma mig för att jag ville försöka bli snabb istället för att harva runt och "ha kul". Bara inställningen att började leta tid tog 3 sek utan att jag egentligen blivit särskilt duktig. Jag åkte <1,20 med SuperDuken på Åsen förra säsongen. Och med ett par träningar och ev nåt race samt hyfsat anpassat material så tror jag inte att 1.15 ligger alltför långt bort (spekulation, jag är inte där. Men det finns ju helt klart en himla massa tid att hämta runt banan).

Sen har gatdäck en tendens att bli överhettade efter x antal hårda varv. Och vurpor pga sånt fyller ingen vettig funktion.

Håller med dig helt o fullt. En enhetsklass skulle ju vara för alla, även snabba. Swedie var iaf knappast ute efter en nybörjarklass. Race-chassie med 60hk fyrtakt som KTM-bygget ovan vore perfekt. :tummenupp
 
...och köpa en knarr är ju billigt. ;) Men det är klart, vill man inte behålla sin sporthoj så går ju den att byta ut, personligen skulle jag inte göra det bytet.

Om nu däcken sätter begränsning hur hårt man kan köra, är inte det något bra då? Är det inte precis det man behöver? :va

Hur långt kommer man på endurancegummi, kostnad vs kul är min infallsvinkel helt klart.

Jag förstår fortfarande inte hur man kan veva iväg 10 lock på en racehelg (och det verkar lågt räknat på startavgift, lite runtomkring, en uppsättning däck och inga krascher), består roadracingvärlden av värdetransportrånare och mammaspojkarmedguldsked? :D För sponsorer som hostar upp tusenlappar kan jag inte tänka mig att det dräller av på rookies som provar sin första säsong.
 
Last edited:
Blev en lång tråd denna.

Kanske får lov att döpa om den till "billig standardracing emd 400 cc racingchassi" för att slippa sidospåren ;)

Man kan ju hoppas att Yama, Honda osv har planer att bygga mindre hojar, mer "miljövänliga" och mindre bullriga som klarar alla krav. Grymma chassin osv, som sliter lite däck.
 
Ärsch. gör det till folkrace. Varje hoj kan köpas via lottdragning för 40000kr efter varje race, av vem som helst.

Gotta keep it down..
 
Det hade ju underlättat att komma igång och stoppat att folk plöjer ner makalösa pengar i sin hoj vart fall :D

Ärsch. gör det till folkrace. Varje hoj kan köpas via lottdragning för 40000kr efter varje race, av vem som helst.

Gotta keep it down..
 
Kawasaki Ninja 400R säljs i andra länder, så det borde ju gå att få in den i Sverige. Fast den verkar inte så rejsig faktiskt...

Ifall KTM skulle göra en 690 supermono skulle den nog sälja bra.
 
Ärsch. gör det till folkrace. Varje hoj kan köpas via lottdragning för 40000kr efter varje race, av vem som helst.

Gotta keep it down..
Idiotiskt i mina ögon. Du har ju en hoj och skaffar en relation till den, lär dig den och utvecklas. Det är en jävla skillnad med en folkracebil som ju är utbytbar mot i princip vad som helst.
 
Du har ju en hoj och skaffar en relation till den...
Där har vi en som talar ur hjärtat och egen dyrköpt erfarenhet. I nöd och lust osv. Och jag håller med. De allra flesta älskar sina hojar och investerar massor av energi, tid och pengar i dem.
 

Bifogat

  • rossi-bye-bye-yamaha-46.jpg
    rossi-bye-bye-yamaha-46.jpg
    77.8 KB · Visningar: 107
  • fig_2004welkom-thumb.jpg
    fig_2004welkom-thumb.jpg
    44 KB · Visningar: 95
...och köpa en knarr är ju billigt. ;) Men det är klart, vill man inte behålla sin sporthoj så går ju den att byta ut, personligen skulle jag inte göra det bytet.

Om nu däcken sätter begränsning hur hårt man kan köra, är inte det något bra då? Är det inte precis det man behöver? :va

Hur långt kommer man på endurancegummi, kostnad vs kul är min infallsvinkel helt klart.

Problemet som det är nu är att moderna sporthojar äter däck. De har för mycket effekt helt enkelt. Jag kör t.ex. en R6 -03 och under en säsong så använder jag ett (!) framdäck och säkert 7 bakdäck (ett nytt per racehelg + 1 på KM1&2 + ett extra). Och jag köper endurancedäck. Detta på en relativt gammal R6:a. Med en effektsvagare hoj kan du fortfarande köra hårt utan att mosa däcken. Det intresse jag ser i den här serien är inte att det skulle vara en lekserie för "alla" utan att det skulle vara en seriös, tävlingsinriktad serie för de som kan köra, men som inte kostar aset att ställa upp i. Som Rookie/SST är idag fast billigare alltså. För när det väl kommer till kritan är det att tävla som är riktigt kul. Det är det som får hornen att växa fram och det är det som ger adrenalinkickar och viljan att bli bättre förare!
 
Varför inte starta en motionsklass på Kava 250 med helsystem.
Billiga ja
Driftsäkra ja
Effektstarka Nä
Kul ? har inte provat men kolla på 125juniorklassen dom kör på ca1,10 på sviesta och det ser skitkul ut. Kan inte det funka?

/ Peter
 
Varför inte starta en motionsklass på Kava 250 med helsystem.
Billiga ja
Driftsäkra ja
Effektstarka Nä
Kul ? har inte provat men kolla på 125juniorklassen dom kör på ca1,10 på sviesta och det ser skitkul ut. Kan inte det funka?

/ Peter
Den tanken slog mig redan när nya 250:n presenterades men jag tror det faller på problem med vikten. På en så pass effektsvag hoj kommer den som är lätt att ha en stor fördel och det blir lite som i MotoGP där nästan bara kortväxta pojkar med tanig kropp kan hävda sig (lite överdrivet).

Det går kanske att sätta en minimivikt och de som ligger under den får helt enkelt lasta på med straffvikter. Eller så sätter man en åldersgräns runt 35 så är alla lika runda och fina :D
 
Den tanken slog mig redan när nya 250:n presenterades men jag tror det faller på problem med vikten. På en så pass effektsvag hoj kommer den som är lätt att ha en stor fördel och det blir lite som i MotoGP där nästan bara kortväxta pojkar med tanig kropp kan hävda sig (lite överdrivet).

Det går kanske att sätta en minimivikt och de som ligger under den får helt enkelt lasta på med straffvikter. Eller så sätter man en åldersgräns runt 35 så är alla lika runda och fina :D

Ekipagevikt används ju i 125 GP, där funkar det ju bra.
 
alla pratar om olika hojjar osv, kan man inte bara ha upp till 650cc sen får man komma med vadsomhällst som är sporthoj, men allt måste vara standard förutom kåpor, gatdäck osv.
 
Vad jag tror efterfrågas är nya billiga hojar som är riktigt bra och snabba utan att äta däck.
Om nu inte den utopin fungerar i realiteten så borde man väl satsa på det som är viktigast dvs billigt och lika villkor. Men om man ser till anmälningar i de flesta klasserna i år känns det snarare som att vi behöver färre klasser inte en ytterligare. Minitwins tror jag riktigt mycket på, skulle önska att Ktm bygger sin rc4 som då kan bli en utopisk enhetsklass men realiteten ser ju inte så bra ut.

Sista året var det ok med slipon, slicks, regndäck 250 2t, 400 4cyl 4t, 650 2cyl 4t samt A och B förare i SP men det hjälpte inte att få fram några som ville köra även att klassen hade ett brett utbud på billiga hojar med lika villkor. Kanske problemet ligger på ett annat plan?
 
Jag tycker nog att det ser rätt dramatiskt och kul ut med 250-ninjas, faktiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=OgQDPC81Lg0

Jäävlar vilken kul fight..

Inte helt otippat slut dock, men jag håller med. Det behöver inte gå fort för att ge racing-känsla. Jag hade lätt bytt ut 600an mot en sån om det fanns fler och en klass att köra i. Då hade man ju haft råd att hålla grejerna sjyssta trots en hel säsong. Känns rätt omöjligt att va med materiellt i 600 som det är nu :( (Om jag nu lidit av det.. Måste ju lära mig köra först, men det är en annan sak)
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top