Billig standardracing-serie?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hejsan. Jag har personligen inte direkt råd längre faktiskt att köra hoj på "elitnivå". Har för många andra utgifter ett tag framöver. Men någon gång i framtiden vill man ju ha en hoj igen att harva runt med billigt.

Är det något rykte, eller kanske vi kan starta ett, om standardracing med mindre effektfulla hojar som inte behöver däckbyte för varje pass? T.ex 1 set per helg i snitt räcker?

Finns det några nyproducerade hojar som ligger på eller runt 400 cc, ca 160-180 bakhjulsbredd, och standarddäck? (vid regn ska såklart regndäck tillåtas).

Syftet ska inte vara att bringa fram juniorer, utan en klass för alla oavsett ålder. Unga, som gamla... men med stramare plånbok och som bara vill ha kul.

Regler:
- Ej fisiga 250cc som 250 standard-hojar var. Tråkigare moppar får man ju leta efter.
- Inget krav på något, mer än att hojarna ska vara standard. Även avgassystem alltså.
- Quickshifter får dock tillåtas.

I tider av osäkerhet i svenska hems ekonomi tror jag det finns grund för att skapa en sådan här klass vars syfte inte är att nå ut internationellt, få massa publik. Bara kul för utövarna!

Vad säger ni? Bu eller bä?
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Kolla på Thunderbikes, en serie dom kör i England, är nått max vikt/effekt förhållande dom kör efter så allt möjligt kvalar in allt från hemmabyggen till ducatis och kawa 750.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
va det inte i frankrike som dom hade något av en folkrace serie? har för mig jag läst nånstans.. maxgräns på grejernas värde, inga licensförare osv..

tycker det vore skoj, spelar ingen roll vilken av dom befintliga serierna man kollar på i dagsläget, dom i topp ligger ljusår före dom i mitten/botten både i erfarenhet och material. :(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kolla på Thunderbikes, en serie dom kör i England, är nått max vikt/effekt förhållande dom kör efter så allt möjligt kvalar in allt från hemmabyggen till ducatis och kawa 750.
Det låter som att det blir mycket jobb, och som upplagt för misstankar och fusk, om man får bygga eget bara man klarar vikt/effektförhållandet? Ett intyg säger ju inget, så det är ju isf invägning och bänkning av alla hojar på besiktningen som gäller :(
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tanken är enhetlighet. Helst en typ av hoj, eller som sagt, en viss kubik och en viss typ av däck och inga chassimodiferingar.

Så Thunderbikes, som jag faktiskt såg på TV i morse, är inte helt rätt heller. Det mesta där verkar även vara streetfighters, något iaf jag inte diggar som "racinghojar".
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Eller som Natjonal i Norska mästerskapet 5 år gamla hojar!

Antingen 600 cc alt 1000 standard med ett däcksmärke hård blandning!

Man kör garanterat ett set på en helg Lör - Söndag

Endast byte gaffelfjädrar oljenivå!

slipon.

originalklossar.

Typ
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Just däcksfrågan undrar jag varför den inte blivit större. Jag tror att alla svenska RR klasser skulle må bättre av en däcksbegränsning per helg.

SST/SBK har ju blivit nya däck till varje pass och gärna komma in i halvtid och byta bak. Det är en utveckling de flesta inte har råd med i längden. Att tjacka Öhlins och kittprylar är ju billigt i jämförelse....
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Tror att det måste bli lättare och billigare att komma igång, initialkostnaden för att köra igång ett race projekt är för stor däckvärmare, transponder, tält, mm alla möjliga prylar.
Minimera detta så kommer nog deltagarantalet strömma till(sen att gamla rävar redan har allt får dom väl tugga i sig) de är ju ett stort startfält som är räddningen, annars dör ide´n direkt.

Knyt upp en generalagent till sporthoj.com och driv en serie med många race runt sthlm närmaste banor.
Kör typ ER-6 och tillåt alla årsmodeller helt utan tekniska modifikationer förutom fjädrar i gaffeln och styre.
Buntband på stöd och naja oljeplugg, inga däcksvärmare.

Fixa enhetsdäck och ordna deal med en däck leverantör som levererar till inköpspris mot spons på hojarna.
Märk däcken före varje tävling och tillåt inget byte unter tävlingsdagen.

Gör det till endags race= genomförbart även för barnfamiljer + slipp övernattningskostnaden.
Inget kval=ingen transponder, fri träning förmiddag, efter lunch 2xrace, race 1 lottad startordning, race 2 startas på resulltatet från race 1


Mycket köra för liten peng

Succe :tummenupp:tuttar:D:yoparty:Bugar:banana
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Gamla Starbike, Där man körde bara Yamaha RD500. Man fick väl bara montera styrdämpare och plocka bort lysen, det var ju ganska bra prestanda i de hojarna.

Annars kan du ju köra veteran, en gammal Honda cb 750 74 borde väl inte kosta så mycket.
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
i england kör dom ju standard rejsing med triumph street triple. borde väl vara en lagom hoj för vad du tänkte på.
de har ju en standard klass med superduke med men då är det ju mer vrid/effekt så då kommer däckslitaget till
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Skulle själv uppskatta en (Typ ER6) cup med standard hojar.
Funderar faktiskt på att börja rejsa lite och köra KTM 690 cupen, som väl är det roligaste för pengarna i dag, men vet inte om jag vågar. :rolleyes:
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Erf sprint e väl lite som det du vill ha.

Ska ta licens nu o erf e väl det som står närmast för rookie klasserna e ju rätt snabba för en glad amatör:gnissla
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
@Swedie: Klassen du vill köra/uppfinna finns ju redan! Supermoto i motionsklass lr KTM 690 "Supermono" cup, de billiga att äga/köra samt mer basic o skoj per krona blir det väl inte i Scandinavien? Kör bara kör!!
Om ovanstående luktar för mkt "farmers paradise" för dig, finns ju alltid ERF-sprint som sagt...:)

Provat på riktig supermotard-fiddy lr den lite större typen av minimotos inomhus? Kul o billigt + man kan köra året om (oberoende av vädret) på gokartbanor inomhus. Finns nån form av mästerskap redan.
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Man vill ju ha en 125-junior-klass fast för seniorer eller gamla 250SP. Alla kör samma hojar, alla går lika fort (fast långsamt).

Är inte största problemet att det inte finns någon vettig hoj för ändamålet (lagom stor motor med vasst chassi)?
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Skulle själv uppskatta en (Typ ER6) cup med standard hojar.
Funderar faktiskt på att börja rejsa lite och köra KTM 690 cupen, som väl är det roligaste för pengarna i dag, men vet inte om jag vågar. :rolleyes:

Jag lobbar också för 690 Cup, billigare är svårt att få, och man kan få till helt OK varvtider

/P
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top