Billig standardracing-serie?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Idiotiskt i mina ögon. Du har ju en hoj och skaffar en relation till den, lär dig den och utvecklas. Det är en jävla skillnad med en folkracebil som ju är utbytbar mot i princip vad som helst.

Inte idiotiskt.
Folkracereglementet innehåller betydligt fler punkter än lottningen.
Jag anser att grundkraven, med säkerhetsbesiktning , banan som hastighetsbegränsare, absolut inga gathojjar, avsaknad av mästartitel och (faktiskt) lottning är fullt överförbart till hojjsport.
Gärna med enhetsdäck.
Förmodligen får man sätta anbudssumman och hastighetsgränsen högre, men det är detaljer.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ekipagevikt används ju i 125 GP, där funkar det ju bra.
Men den är väl anpassad till sparvar och inte gubbar som du och jag? Vart placerar man 30-40 Kg extra vikt på en 250? :D

Man kanske skulle kunna ha interna viktklasser i serien? Typ upp till 80 Kg och upp till 100 Kg.
(Är man större än så får man fan banta!)

En Ninja 250-klass för seniorer hade varit kul :)

EDIT: 50 lök för en 2011. Med nytt slip-on och kraschkåpor står man på startlinjen med en sprojtans Ninja för 60.000:-! :tummenupp

Jag skulle köra skjortan av amatörer som Mattias, Skit-Sege, Sleven (fast Mattias skulle så klart inte våga...) :D

Sista året var det ok med slipon, slicks, regndäck 250 2t, 400 4cyl 4t, 650 2cyl 4t samt A och B förare i SP men det hjälpte inte att få fram några som ville köra även att klassen hade ett brett utbud på billiga hojar med lika villkor. Kanske problemet ligger på ett annat plan?
I fallet med SP tror jag problemet var det du räknar upp: En salig blandning av hojar och lite titta-vad-katten-släpade-in-feeling över hela klassen.
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Finns det nåt till Ninja250n som ger lite lägre styre alt högre sadel? Ser ut som att det är som att köra streethoj ungefär med det touringaktiga styret.

Men gosh vad kul. Då hade jag inte behövt lida så mkt av att jag är farträdd heller :hoppa
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Kawa 250 ser ju skitkul ut. Orginal i motor men fjädringen borde man kanske få fixa lite med? Det är ju inte den initiala konstanden som är problemet.

Sign me up!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Den hoj/klass ni är ute efter är egentligen en effektsvag mindre hoj, men med ett chassi som om det vore taget från en modern sporthoj? Som samtidigt är så pass standard att det mer eller mindre är rejs från början (inte köpa en cross, sedan köpa allt till den för att göra sporthoj av den)? Och inte heller en så pass lätt cykel att man måste vara en bulimisk 13-åring för att fettet inte ska dra ner på varvtidern?

Varför inte vanliga 600 sporthoj men med varvtalsregulator? Modernt chassi, slö motor som inte tuggar i sig däck, en motor som inte slits mycket maskinellt (även om det inte verkar vara den stora kostnaden).
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Ska ju helst vara något som väger 30-40 kilo mindre äne n 600a. Klarar krascher bättre, sliter ännu mindre däck, man lär sig köra på riktigt och så.

Typ Aprilia RS250. ;)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Okej, då har farbror Mozzberk fått det här med ekipagevikt om bakfoten ;)

Så vad är ekipagevikt?

Det JAG menar är den minsta vikt hojen får väga efter race (i STK600 är det väl 161 kg) plus 80 kg. Det ska ekipaget väga in i efter race!
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag bytte hoj med en tjej på Gotland ring.
hon ville prova min gsx 1000 så jag norpade hennes SV 650.
Nja nu får ni säga vad ni vill men jag hade vansinnigt roligt.
Ja den gungade hejdlöst
Ja den var slö
Nej det gick knappt att köra om 1000 cc hojar med slicks.
Men någonstans kände jag att det finns en hejdundrande potential för en rolig cykel.
Så trots att jag aldrig kommer att kunna tävla på den i sverige så tänker jag bygga en banhoj av en sv 650.
För i england där kan dom minsann. Kolla denna tex:
http://www.motoforum.net/index.php?showtopic=60611

Har man sagt det så.
Bättre sent än aldrig. Ett husbygge kom ivägen men nu har jag iaf införskaffat en inlöst Suzuki SV 650-03. Kanske en byggtråd är på sin plats?
IMG_1398.jpg
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top