Billig standardracing-serie?

Idiotiskt i mina ögon. Du har ju en hoj och skaffar en relation till den, lär dig den och utvecklas. Det är en jävla skillnad med en folkracebil som ju är utbytbar mot i princip vad som helst.

Inte idiotiskt.
Folkracereglementet innehåller betydligt fler punkter än lottningen.
Jag anser att grundkraven, med säkerhetsbesiktning , banan som hastighetsbegränsare, absolut inga gathojjar, avsaknad av mästartitel och (faktiskt) lottning är fullt överförbart till hojjsport.
Gärna med enhetsdäck.
Förmodligen får man sätta anbudssumman och hastighetsgränsen högre, men det är detaljer.
 
Ekipagevikt används ju i 125 GP, där funkar det ju bra.
Men den är väl anpassad till sparvar och inte gubbar som du och jag? Vart placerar man 30-40 Kg extra vikt på en 250? :D

Man kanske skulle kunna ha interna viktklasser i serien? Typ upp till 80 Kg och upp till 100 Kg.
(Är man större än så får man fan banta!)

En Ninja 250-klass för seniorer hade varit kul :)

EDIT: 50 lök för en 2011. Med nytt slip-on och kraschkåpor står man på startlinjen med en sprojtans Ninja för 60.000:-! :tummenupp

Jag skulle köra skjortan av amatörer som Mattias, Skit-Sege, Sleven (fast Mattias skulle så klart inte våga...) :D

Sista året var det ok med slipon, slicks, regndäck 250 2t, 400 4cyl 4t, 650 2cyl 4t samt A och B förare i SP men det hjälpte inte att få fram några som ville köra även att klassen hade ett brett utbud på billiga hojar med lika villkor. Kanske problemet ligger på ett annat plan?
I fallet med SP tror jag problemet var det du räknar upp: En salig blandning av hojar och lite titta-vad-katten-släpade-in-feeling över hela klassen.
 
Last edited:
Last edited:
Finns det nåt till Ninja250n som ger lite lägre styre alt högre sadel? Ser ut som att det är som att köra streethoj ungefär med det touringaktiga styret.

Men gosh vad kul. Då hade jag inte behövt lida så mkt av att jag är farträdd heller :hoppa
 
Kawa 250 ser ju skitkul ut. Orginal i motor men fjädringen borde man kanske få fixa lite med? Det är ju inte den initiala konstanden som är problemet.

Sign me up!
 
Den hoj/klass ni är ute efter är egentligen en effektsvag mindre hoj, men med ett chassi som om det vore taget från en modern sporthoj? Som samtidigt är så pass standard att det mer eller mindre är rejs från början (inte köpa en cross, sedan köpa allt till den för att göra sporthoj av den)? Och inte heller en så pass lätt cykel att man måste vara en bulimisk 13-åring för att fettet inte ska dra ner på varvtidern?

Varför inte vanliga 600 sporthoj men med varvtalsregulator? Modernt chassi, slö motor som inte tuggar i sig däck, en motor som inte slits mycket maskinellt (även om det inte verkar vara den stora kostnaden).
 
Ska ju helst vara något som väger 30-40 kilo mindre äne n 600a. Klarar krascher bättre, sliter ännu mindre däck, man lär sig köra på riktigt och så.

Typ Aprilia RS250. ;)
 
Okej, då har farbror Mozzberk fått det här med ekipagevikt om bakfoten ;)

Så vad är ekipagevikt?

Det JAG menar är den minsta vikt hojen får väga efter race (i STK600 är det väl 161 kg) plus 80 kg. Det ska ekipaget väga in i efter race!
 
Jag bytte hoj med en tjej på Gotland ring.
hon ville prova min gsx 1000 så jag norpade hennes SV 650.
Nja nu får ni säga vad ni vill men jag hade vansinnigt roligt.
Ja den gungade hejdlöst
Ja den var slö
Nej det gick knappt att köra om 1000 cc hojar med slicks.
Men någonstans kände jag att det finns en hejdundrande potential för en rolig cykel.
Så trots att jag aldrig kommer att kunna tävla på den i sverige så tänker jag bygga en banhoj av en sv 650.
För i england där kan dom minsann. Kolla denna tex:
http://www.motoforum.net/index.php?showtopic=60611

Har man sagt det så.
Bättre sent än aldrig. Ett husbygge kom ivägen men nu har jag iaf införskaffat en inlöst Suzuki SV 650-03. Kanske en byggtråd är på sin plats?
IMG_1398.jpg
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top