Billig standardracing-serie?

Tvitakt går ju bort på enkelhet.

Jag hade velat köra 600 med ett annat regl.

- Originalmotorer
- QS, dämpare ok att byta
- Kraftig däcksbegränsning.. 1 set per helg + regndäck. Då hade alla helt plötsligt åkt Endurancedäck då det är det enda som håller, och racen blir lika tighta som vanligt.

Resor, startavgifter, boende och mat är ju svårt att pruta på. Men jag måste erkänna att jag baxnade lite när jag hörde hur mkt vissa plöjer ner på däck redan i Rookieklasserna.

Alltså, det går att tävla rätt bra i iaf. R600 på endurancedäck eller bättre begagnade. Kom t.ex. nästan* tvåa på Falken på senaste R600 på ett SST-däck jag hittat i TL:s slänghög. Själv köper jag alltid hårdaste blandningen som finns av just ekonomiska skäl. Fram har jag kört på samma däck hela säsongen och bak brukar jag köpa ett nytt till varje racehelg + nått extra om det sliter mycket på träningarna. Trots det blir det ändå väldigt mycket pengar på däck. Själv skulle jag gärna se att anmälningsavgifterna minskade lite på racen också.

* Kraschade ur från andraplats på sista varvet pga. dålig dämpariställning som orsakade framhjulssläpp.
 
otrimmad med 63hk så bör den ju inte tugga däck i alla fall och priset borde bli rimligt :tummenupp
 
Det går att få sponsorer som betalar rubbet även om du kanske lägger 75K på en säsong i Rookie. Det handlar bara om att sälja sig själv till rätt personer.

Men det är väl ingen hemlighet att många av dem som lyckas inom motorsport har det väl förspänt hemifrån.

har fått uppfattningen att få tag på spons inte är det lättast inom RR,
pga sporten syns ju inte!

vlt (lokalblaskan i v-ås) skriver ungefär 3artiklar om året om filip backlund, ytterst sällan med bild.. och han är ju ändå det bästa RRsverige har, borde vällan få lite mer uppmärksamhet i sin egen hemby.
 
har fått uppfattningen att få tag på spons inte är det lättast inom RR,
pga sporten syns ju inte!

vlt (lokalblaskan i v-ås) skriver ungefär 3artiklar om året om filip backlund, ytterst sällan med bild.. och han är ju ändå det bästa RRsverige har, borde vällan få lite mer uppmärksamhet i sin egen hemby.
Det handlar mycket om välgörenhet från sponsorerna men en del förare är duktiga på att sälja sig själva och erbjuder sig att ställa ut hojen på någon mässa som sponsorn är på, att ordna föredrag osv osv.

Vad jag vill ha sagt är väl att sponsorerna i Rookie-träsket sällan betalar för den exponering de får i samband med tävlandet. Men man ska inte glömma att journalister är slöa och om man matar dem med texter och bilder ökar chanserna att komma med i lokalblaskan.
 
Behöver det verkligen vara så dyrt som det beskrivs här i tråden? Eller är det bara korvkioskhybris?
Nej, det behöver inte vara dyrt alls eftersom summan av förmåga och material är lika med resultatet. Ju högre förmåga, ju billigare material.

Problemet är att så länge man inte vinner i Pro Superbike är den enklaste vägen att lägga pengar på materialet eftersom förmågan är svårare att påverka.
 
Jag bytte hoj med en tjej på Gotland ring.
hon ville prova min gsx 1000 så jag norpade hennes SV 650.
Nja nu får ni säga vad ni vill men jag hade vansinnigt roligt.
Ja den gungade hejdlöst
Ja den var slö
Nej det gick knappt att köra om 1000 cc hojar med slicks.
Men någonstans kände jag att det finns en hejdundrande potential för en rolig cykel.
Så trots att jag aldrig kommer att kunna tävla på den i sverige så tänker jag bygga en banhoj av en sv 650.
För i england där kan dom minsann. Kolla denna tex:
http://www.motoforum.net/index.php?showtopic=60611
 
mini22.jpg
 
Jag håller med föregående om att sv'n var otroligt kul att tävla med, den har sina tydliga begränsningar vilket gör att man måste hantera den som förare.

Lite tider standard sv:
Sviestad 1.03
Atorp 1.49
Falkenberg 51

Minitwins skulle jag köra i direkt om den klassen kom till Sverige.
 
Last edited:
Jag hade också varit på
 
Frågan är bara vem som skulle kunna / orka dra ihop någon serie? Blir ju en hel del att pyssla med..

Någon som kan hitta en spec på dessa sv hojjar?
Vart hittar man alla delarna för ett sådant bygge?

Finns det någon i sverige alt england som skulle kunna ta fram ett färdigt "kitt"?

Vore ballt. Får fundera lite på detta..:va
 
Jag bytte hoj med en tjej på Gotland ring.
hon ville prova min gsx 1000 så jag norpade hennes SV 650.
Nja nu får ni säga vad ni vill men jag hade vansinnigt roligt.
Ja den gungade hejdlöst
Ja den var slö
Nej det gick knappt att köra om 1000 cc hojar med slicks.
Men någonstans kände jag att det finns en hejdundrande potential för en rolig cykel.
Så trots att jag aldrig kommer att kunna tävla på den i sverige så tänker jag bygga en banhoj av en sv 650.
För i england där kan dom minsann. Kolla denna tex:
http://www.motoforum.net/index.php?showtopic=60611

På LMS RRs KM kan man visst tävla med den! Åtminstone två race per säsong! ;)
 
tripple challange..

Om man kolar lite på england och 675 tripple challange.

där står väl t3-racing för cyklarna och man hyr / leasar / köper en tävlingsklar cykel av dom för att använda en sässong?

Om man kunde få någon att hålla i själva serien, och någon typ Grevens, SBK One eller liknande att ta ram ett kitt / cykel för serien..

:va

Lite vilda tankar bara..
 
Om man kolar lite på england och 675 tripple challange.

där står väl t3-racing för cyklarna och man hyr / leasar / köper en tävlingsklar cykel av dom för att använda en sässong?

Om man kunde få någon att hålla i själva serien, och någon typ Grevens, SBK One eller liknande att ta ram ett kitt / cykel för serien..

:va

Lite vilda tankar bara..

Det skulle inte vara några problem att hitta någon som är sugen på att rodda det. Att köpa in 10-15st CBR600 eller dyl och hyra ut för enhetsracing är inga problem. Fast särskilt budget blir det sällan att hyra cykel....
 
Nej kanske inte är rätt väg att gå att hyra om man nu vill hålla kostnaderna nere. Men att ta fram et kitt för sin gatcykel så man kan vara med och köra kanske..
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top