Bilförare frias efter dödsolycka

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Måste bara sticka in med en sak som är rätt OT egentligen:

Jag retar mig något grymt mycket på hur folk säger att bilister inte kan uppföra sig mot motorcyklister i trafiken, att de aldrig tittar tillräckligt noga o.s.v. Jag ska statuera ett exempel:

Jag har haft körkort för hoj i snart 5 år och har kört aktiv under nästan hela denna perioden. När jag sitter på hojen kan jag ibland skrika idiot till en bilist som inte ser mig utan bara kör/svänger rakt ut.

För några veckor sedan satt jag i bilen bakom 2 motorcyklister. Höll gott om avstånd. Rätt vad det är får jag syn på att jag nästan har hojjarna uppe på motorhuven och jag får ställa mig på bromsen, för att de fick för sig att bromsa för en ekorre. Ingen skada skedd, men jag hade ju ögonen framåt hela tiden? Ja, men jag tittade inte PÅ motorcyklisterna utan på vägen framför. Trots deras bromsljus uppfattade jag inte att dom bromsade, jag såg inte ljusen, och jag såg inte ljusen tändas fast det var nästan precis bredvid där jag tittade.

Vad skrek jag då i bilen tror ni? IDIOT såklart.. Nu var det helt plötsligt hojjarna som inte kunde köra.

Att man inte uppfattar vissa saker i trafiken har inget med att man är dålig på att köra att göra. Det är helt enkelt så hjärnan är konstruerad. Man ser inte hojjar i trafiken lika ofta som bilar, därför blir det automatiskt att hjärnan inte noterar dem på samma sätt, undermedvetet.

Motorcyklister vet om det, bilister tänker inte på det för de har själva aldrig sett risken från samma vy som en hojjare har. Man kan inte anklaga dem för att vara askassa förare som inte hör hemma i trafiken p.g.a. det.

Alla reklamjippon för motorcyklister med budskapet "se mig" kommer aldrig nånsin fungera. Motorcyklar är ändå på pass sällsynt att den gamla hederliga "sannorlikhetsinlärningen" tar vid. Det kommer vi aldrig ifrån...

Förstår inte riktigt vad du far efter. Det finns idioter på alla fordon. Om du nu hade krossat en MC-ist för att denne bromsade för den ekorre/valross/hasselmus hade det varit ditt fel för att du inte hållt avståndet.

Nu klarade du situationen och allt stog rätt till. Ekorren kunde varit en älg och då hade inte inbromsingen varit konstig.

Det viktigaste är att man själv gör rätt, hela tiden.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Har man inte all fakta skall det inte spekuleras över huvud taget. Visst kan man ha en åsikt men vi vet inte alla omständigheter, media skall alltid blåsa upp det och få det att låta förjävligt för att folk skall köpa/läsa deras nyheter.

Det jag tycker och som troligtvis många håller med om att det skulle införas kurser som man måste gå så fort man får ett nytt kk (pga. 10 års förnyelsen) för det finns många regler som skapas hela tiden och som alla inte tar reda på själva. samt ett nytt lämplighetsintyg kanske vore på sin plats vart 5år efter 65?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Sen när är alkohol inte en drog????? visst brukar de väl skriva alkohol när det är just alkohol, men alkohol är en drog och dricker du alkohol är du drågpåverkad.

Valde alkohol för det är nåt som de flesta gör, men för min del spelar det ingen större roll om han rökt en joint, opium eller vadsomhelst. Oansvarigt av han att köra MC påverkad javisst, men skäl att döda???? göra samhället en tjänst??? va ju inte med flit tanten gjorde det men nog fan borde hon inte ha kvar kortet efter en sån incident.

Sen kanske hon lägger ner bilkörandet endå, får man ju iaf hoppas...
Nikotin är också en drog. Men rubriceringen "drogpåverkad" betyder aldrig att någon rökt en vanlig cigarett. Men visst, jag förstår vad du menar. Du är upprörd för att man kan tro att vissa tycker tanten gjorde rätt i att svänga in framför motorcyklisten och körde ihjäl "knarkaren". Jag tror att de flesta inlägg som syftar på något åt det hållet bottnar i en avsky för droger och dess påverkan på samhället.

Däremot anser inte jag att hon ska bli av med sitt körkort för att någon, oavsett sinnesnärvaro, uppenbarligen tidigare under färden brutit mot hastighetsbestämmelser eller andra trafikregler, och sen krockat med tanten. Han kan ju lika gärna kommit över ett backkrön, påtänd som en lärka och solen i ryggen, i 270 km/h och daskat in i bilen. Det är ju ingen som vet, inte av det som framgår i artikeln i varje fall. Vad de däremot tycks veta är att motorcyklisten varit påverkad av något, som i samhällets ögon inte är hostmedicin. Eller så aspirerar de på att bli precis lika kass som Aftonbladet.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Shit vilka diskussioner!

Ni vet ju inte omständigheterna runt det hela.
Motorcykeln kan ha kommit i 300km/h...tror ni själva att ni skulle ha hunnit reagera om ni svänger ut i en korsning, i ena sekunden finns ingen där och sekunden efter sitter han i sidan på bilen.
Lika väl som det kan ha varit tantens fel kan det ha varit motorcyklistens fel.

Vad ska man säga om motorcyklisten i Bålsta som drog rakt in i en bil i över 200km/h och dödade två pensionärer? Jag menar det måste ju ha varit pensionärernas fel för dom färdades ju ändå i bilen...eller?

Tänk till lite, allt är inte svart och vitt!!!
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Shit vilka diskussioner!

Ni vet ju inte omständigheterna runt det hela.
Motorcykeln kan ha kommit i 300km/h...tror ni själva att ni skulle ha hunnit reagera om ni svänger ut i en korsning, i ena sekunden finns ingen där och sekunden efter sitter han i sidan på bilen.
Lika väl som det kan ha varit tantens fel kan det ha varit motorcyklistens fel.

Vad ska man säga om motorcyklisten i Bålsta som drog rakt in i en bil i över 200km/h och dödade två pensionärer? Jag menar det måste ju ha varit pensionärernas fel för dom färdades ju ändå i bilen...eller?

Tänk till lite, allt är inte svart och vitt!!!

Var väl lite det som jag skrivit i mina senaste inlägg? Tanten som vänstersvängt kan plötsligt blivit påkörd av Hayabusaturbon i 350 knyck, tanten som vänstersvängt kan ha missat guldvingen i laglig fart då hon vart halvt blind....
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Det jag tycker och som troligtvis många håller med om att det skulle införas kurser som man måste gå så fort man får ett nytt kk (pga. 10 års förnyelsen) för det finns många regler som skapas hela tiden och som alla inte tar reda på själva. samt ett nytt lämplighetsintyg kanske vore på sin plats vart 5år efter 65?

Finns det?
Jag har haft körkort i 20 år nu... vad har jag missat? Nygatan fick 30 på en sträcka, men det står ju på skylten. Å promillegränsen sänktes en bit åxå men det minns jag inte när det var...
Upplys mig! :tummenupp
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Shit vilka diskussioner!

Ni vet ju inte omständigheterna runt det hela.
Motorcykeln kan ha kommit i 300km/h...tror ni själva att ni skulle ha hunnit reagera om ni svänger ut i en korsning, i ena sekunden finns ingen där och sekunden efter sitter han i sidan på bilen.
Lika väl som det kan ha varit tantens fel kan det ha varit motorcyklistens fel.

Vad ska man säga om motorcyklisten i Bålsta som drog rakt in i en bil i över 200km/h och dödade två pensionärer? Jag menar det måste ju ha varit pensionärernas fel för dom färdades ju ändå i bilen...eller?

Tänk till lite, allt är inte svart och vitt!!!

Hon friades i domstol, så ärendet borde vara utrett så väl det går.
 

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha TZR 125
Jag brukar avsky förmyndarsaker, men att ta bort triangeln på mediciner är fan skandal. Cocillana är mig veterligen en medicin med rätt skarpa saker i, att köra bil/MC/whatever på den borde strängt förbjudas. Vissa blir ju fan dåsiga av åksjuketabletter för böveln!

Angående olyckan kan jag inte uttala mig utan mer fakta. Det finns lika många olämpliga personer bakom styret som det finns olämpliga åldringar bakom ratten.

Men det är just för att visa riskerna med alla läkemedel som varningstriangeln togs bort. Så idag ska du teoritiskt kunna åka dit för vårslöshet i trafik om du tar en Ipren och orsakar en olycka för att du har synrubbningar som Ipren kan ge (vilket står i bipacksedeln). Även om du blir dåsig av dina mediciner mot pollen, eller åksjuketabletter. Men då inte alla drabbas av dessa biverkningar så är det idag upp till var och en att avgöra om man är kapabel att framföra ett fordon.

Men läs bipacksedlarna på era läkemedel, och var medveten om riskerna! :fakta

Har själv varit i en olycka (glömde kolla döda vinkeln) då jag gått på Tavegyl, fick en att tänka till lite... (men visst jag va säkert bättre förare då än när jag knappt sovit på tre veckor innan p.g.a klådan som jag fick medicien mot...) Förhoppningsvis har jag blivit äldre och klokare:tungan

Kanske överdrivet, men jag själv undviker att framföra fordon efter tagit Ipren, då jag vet att ofta blir seg i huvudet av det... man lär av sina misstag...:rolleyes:
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Ni som skriver att det kvittar eftersom det fanns spår av droger i kroppen. Har ni tänkt på att det kanske var cannabis som han kanske rökt en vecka tidigare? Eller något annat som finns kvar i kroppen en tid efter? Respektlöst att sitta och skriva sånt, skärp er.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det står iaf att motorcykeln höll hög hastighet vid kollisionen, så det är definitivt inte enbart drogpåverkan som gav den friande domen. Så vitt vi vet är det inte säkert att spåren av droger påverkade domen överhuvudtaget.

Med infon i artikeln som bas kan jag inte mer än att lita på att de dömde rätt.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Shit vilka diskussioner!

Ni vet ju inte omständigheterna runt det hela.
Motorcykeln kan ha kommit i 300km/h...tror ni själva att ni skulle ha hunnit reagera om ni svänger ut i en korsning, i ena sekunden finns ingen där och sekunden efter sitter han i sidan på bilen.
Lika väl som det kan ha varit tantens fel kan det ha varit motorcyklistens fel.

Vad ska man säga om motorcyklisten i Bålsta som drog rakt in i en bil i över 200km/h och dödade två pensionärer? Jag menar det måste ju ha varit pensionärernas fel för dom färdades ju ändå i bilen...eller?

Tänk till lite, allt är inte svart och vitt!!!

O r d !
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Fick en host medicin mot min 8 veckorshosta, Den var för bra nästan, .
Betyder det att jag var en drogad förare då?:va

Trianglar finns inte på medicinpaket längre enligt nya regler så ska man själv bedömma om man kan framföra fordon.

edit: cocillana-etyfin
Trafikvarning (Läs mer om trafikvarning)
Vid behandling med Cocillana-Etyfin kan reaktionsförmågan nedsättas. Detta bör beaktas då skärpt uppmärksamhet krävs, t ex vid bilkörning. Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra riskfyllda arbeten. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av dess effekter och/eller biverkningar. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker.


Tidningar ska alltid få det att låta som det var värsta pundaren han kunde ju tagit hostmedicin förfasiken.

Cocallina-etyfin innehåller etylmorfin, det är precis vad det låter som. Morfin mot hostan... Nu krävs det förvisso att man är redigt puckad för att lyckas dö i en ÖD på etylmorfinbaserad hostmedicin, men redigt påverkad kan man allt bli relativt lätt. Att sätta sig på/i ett fordon när man går på skiten är lite som att be om problem. Nu är väl effekten olika stark från person till person o baserad på vilken dos man tar, men det är fortfarande något din läkare borde uppmärksammat dig på när receptet skrevs ut tycker man.


Lite mer OnTopic:
Fantastiskt att det kan bli så mycket diskussion baserat på så lite konkret fakta som en sådan artikel tillhandahåller :rolleyes:
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det står iaf att motorcykeln höll hög hastighet vid kollisionen, så det är definitivt inte enbart drogpåverkan som gav den friande domen. Så vitt vi vet är det inte säkert att spåren av droger påverkade domen överhuvudtaget.

Med infon i artikeln som bas kan jag inte mer än att lita på att de dömde rätt.

Klart som fan han kom i tokhög hastighet, säkert 600km/h om du frågar tanten/barnbarnen, MINST 600 då, alla vet ju hur tokfort dedär motorcyklarna ALLTID kör.

Frågar du killen på hojen så uppger han nog nåt helt annat, nää just det.. svårt att fråga han, altså är polisrapporten uppbyggd på vittnesmål från tanten och hennes barnbarn.

Visst kan han ha kört för fort, men han kan även ha kört 5km/h under gällande hastighetsgräns, lär vi nog aldrig få reda på, för frågar du tant agda kom han körandes i vansinnesfart, alltid....
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Klart som fan han kom i tokhög hastighet, säkert 600km/h om du frågar tanten/barnbarnen, MINST 600 då, alla vet ju hur tokfort dedär motorcyklarna ALLTID kör.

Frågar du killen på hojen så uppger han nog nåt helt annat, nää just det.. svårt att fråga han, altså är polisrapporten uppbyggd på vittnesmål från tanten och hennes barnbarn.

Visst kan han ha kört för fort, men han kan även ha kört 5km/h under gällande hastighetsgräns, lär vi nog aldrig få reda på, för frågar du tant agda kom han körandes i vansinnesfart, alltid....

och utan ljuddämpare
 

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Nu har jag inte läst alla inlägg.Men varför är det nästan alltid bilistens fel ???
läser man det som står i tidningen så står det så här.
I motsatt riktning körandes mot Köping kom en motorcyklist i hög.
vilket är vanligt när en motorcykel är inblandad i en olycka.
se bara alla filmer som läggs in här på SH.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Klart som fan han kom i tokhög hastighet, säkert 600km/h om du frågar tanten/barnbarnen, MINST 600 då, alla vet ju hur tokfort dedär motorcyklarna ALLTID kör.

Frågar du killen på hojen så uppger han nog nåt helt annat, nää just det.. svårt att fråga han, altså är polisrapporten uppbyggd på vittnesmål från tanten och hennes barnbarn.

Visst kan han ha kört för fort, men han kan även ha kört 5km/h under gällande hastighetsgräns, lär vi nog aldrig få reda på, för frågar du tant agda kom han körandes i vansinnesfart, alltid....
Det tar du helt ur luften. Det står ingenting om hur de har bedömt hastigheten. Det kan mycket väl finnas andra vittnen eller bevis som berättar exakt hastighet.

Fortfarande har vi bara informationen i artikeln att gå på och baserat på den anser jag fortfarande att det låter som de dömde rätt. Skulle annan information komma fram så får man ta ställning till den då.
 

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
Med dagens teknik för att upptäcka olika ämnen i blodet är väldigt lätt, en teknik som heter HPLC kan man upptäcka mediciner, droger mm ner till 2 mikromol/L blod och säkert ännu mindre mängder på andra substanser...
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Så du tycker det var rätt åt honom att han avled?
Han kanske hade skiten på recept? Sånt skiter ju tidningarna i att skriva ut.

spela roll.... har man inte vett att låta bli körning om man har kemikalier i kroppen recept eller inte så får kroppen lida.

Handen på hjärtat så åker många hojåkare för fort.
Allt är inte taget ur luften o motorcyklisten är inte alltid sååååå oskyldig.

Jag har ofta solen i ögonen när jag både kör hoj o bil o inte fan ser jag nåt heller, eller mötande ljus i mörker och kurva... ser inte ett skit då heller så det är väl mest tur att man inte kör ihjäl nån som kanske kliver ut i vägen i mörkret eller solljus.

Men varken jag eller nån annan var där o kan vittna om vad som hände, o jag tänker inte lyncha nån för att det skett en tragisk olycka för vem ska jag isf lycnha när en sporthoj bombar förbi medvetet vårdslöst??
 

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
Honda Cbr 900rr
Åter igen är det bevisat att körkortet ska "tas om" vid fyllda 70
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top