Bilförare frias efter dödsolycka

Ozzi

Guest
Vad spelar det för egentlingen om han hade droger i kroppen, kvinnan har ju fortfarande väjningsplikt. Även mot knarkare...

Även om "knarkaren" kommer i 250km/h över ett backrön??
På en sträcka som är 70 skyltad.
 
Last edited:

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Håller heeeelt med dig. Förra sommaren mötte jag en gubbe som körde på min sida av vägen, jag fick gå ut i dikesgruset med hojen för att klara mig. Men det vara bra nära.

mötte två idioter inom en timme på bulten som låg i min fil i skymd kurva, lagom skoj, en bil å en mc. behövde inte gå ändå ut i gruset men ändå.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ja då kommer du bli hyllad som kung en dag. Om jag säger att jag har en liten avsky mot droganvändare i trafiken, förstår du mig lite bättre då?

Jag har absolut lika mycket avsky mot droganvändare i trafiken som dig. Absolut. Men JAG tycker fortfarande väjningsplikt, är väjningsplikt.

mötte två idioter inom en timme på bulten som låg i min fil i skymd kurva, lagom skoj, en bil å en mc. behövde inte gå ändå ut i gruset men ändå.

Att en mc ligger i fel fil är lika idiotiskt som en bil ligger i fel fil.
 
Last edited:

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Ni kan ju inte döma till Damens fördel bara för att MC föraren var
drogpåverkad.
Kan ju vara så att även om han var drogpåverkad så kan han ju
ha kört lagligt vid tillfället för krocken.
När damen svängde så uppmärksammade hon inte MC föraren helt
enkelt. Sen om det var solen, Barnbarnen som stimmade eller om
det var något annat som gjorde att hon för tillfället vid svängen
brustit i uppmärksamheten kommer vi aldrig att få reda på.
Hon gick fri tack vara att föraren var drogpåverkad å det tycker
jag är lite fel dömt.
Sen att MC föraren kör drogpåverkad är ju inte OK.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Att en mc ligger i fel fil är lika idiotiskt som en bil ligger i fel fil.

jo går ju se i ett youtubeklipp ja såg ida me en som krockade in i en annan som låg i fel fil. men vissa vill ju kunna brassa 200 genom skymda kurvor så då antar ja att man måste... tyvärr...
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Fan va cool du är, jag vill också vara lika cool som dig som tycker att folk dödar varandra i trafiken är en samhällstjänst.

SH = SandHlåda ?

Har någon nånsin märkt att man aldrig kan acceptera att en annan tycker annorlunda på detta forumet, utan måste alltid ge ett gensvar med extra överdrift?:va:va:va
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Fick en host medicin mot min 8 veckorshosta, Den var för bra nästan, .
Betyder det att jag var en drogad förare då?:va

Trianglar finns inte på medicinpaket längre enligt nya regler så ska man själv bedömma om man kan framföra fordon.

edit: cocillana-etyfin
Trafikvarning (Läs mer om trafikvarning)
Vid behandling med Cocillana-Etyfin kan reaktionsförmågan nedsättas. Detta bör beaktas då skärpt uppmärksamhet krävs, t ex vid bilkörning. Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra riskfyllda arbeten. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av dess effekter och/eller biverkningar. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker.


Tidningar ska alltid få det att låta som det var värsta pundaren han kunde ju tagit hostmedicin förfasiken.

Om jag inte missminner mig så innehåller nämnda hostmedicin morfin, alt. morfinliknande ämne. Anledningen till att trianglarna försvann är att de ansågs göra att preparat utan trianglar uppfattades alltid som säkra.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Fick en host medicin mot min 8 veckorshosta, Den var för bra nästan, .
Betyder det att jag var en drogad förare då?:va

Trianglar finns inte på medicinpaket längre enligt nya regler så ska man själv bedömma om man kan framföra fordon.

edit: cocillana-etyfin
Trafikvarning (Läs mer om trafikvarning)
Vid behandling med Cocillana-Etyfin kan reaktionsförmågan nedsättas. Detta bör beaktas då skärpt uppmärksamhet krävs, t ex vid bilkörning. Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra riskfyllda arbeten. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av dess effekter och/eller biverkningar. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker.


Tidningar ska alltid få det att låta som det var värsta pundaren han kunde ju tagit hostmedicin förfasiken.

Jag brukar avsky förmyndarsaker, men att ta bort triangeln på mediciner är fan skandal. Cocillana är mig veterligen en medicin med rätt skarpa saker i, att köra bil/MC/whatever på den borde strängt förbjudas. Vissa blir ju fan dåsiga av åksjuketabletter för böveln!

Angående olyckan kan jag inte uttala mig utan mer fakta. Det finns lika många olämpliga personer bakom styret som det finns olämpliga åldringar bakom ratten.
 

Smagatusk

Guest
Ni kan ju inte döma till Damens fördel bara för att MC föraren var
drogpåverkad.
Kan ju vara så att även om han var drogpåverkad så kan han ju
ha kört lagligt vid tillfället för krocken.

Jag tror ju inte de testade honom på sjukan EFTER de hade proppat honom full med smärtstillande?

Det är aldrig tillåtet att köra drogpåverkad.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Yapp väjningsplikt är alltid väjningsplikt men om en hoj kommer rakt mot en bil vars förare har solen i ansiktet, och hojen även kör i 200 knyck, skulle jag nog snarare kalla det olycka istället för vållande, där mc-föraren faktiskt var betydligt mer medveten om situationen än vad tanten var.

Och ärligt talat.. Kan det inte ske en OLYCKA där mcn dör utan att bilföraren ska straffas till tusen?

Om ni sitter i en bil och nån kommer o smäller din sida med en trimmad moped i 90km/h.. Anser du att du ska bli straffad då, eller var det en olycka?

Jag tycker det känns väldigt mycket som att många på SH tycker att hojjare är gudar som alltid kör bättre än bilister och aldrig får solen i ögonen, medans bilförare måste bli straffade även om nån annan gör ett fel.

Seriöst.. I många fall är Bilister och motorcyklister samma människor. Ni som kör mc kör väl betydligt mer bil i genomsnitt? Varifrån kommer då begreppet att bilister kan inte köra ordentligt?
 
Last edited:

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
Varför friades hon? För det fanns spår av knark i snubbens kropp? För vittnen såg honom köra vårdslöst innan händelsen? Man ska skylla sig själv om man kör knarkad, inget snack... Men kvinnan kan fortfarande ha gjort fel för det. Eller resoneras det som så att OM killen var nykter och i rätt hastighet så hade han kunnat undvika krocken? Isf är det helt åt helvete tycker jag. Hon kanske skulle ha friats för vållande till annans död, men absolut inte vårdlöshet i trafik..
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Som vanligt så finns inte alla fakta tillgängliga vilket gör spekulationer vanskliga!

Han hade bevisligen droger i kroppen men ingen vet om det var smärtstillande som du kan framföra fordon med eller rökheroin!

Damen i fråga hade motljus vilket kan vara nog så jobbigt samt en snabbkörande båge men ingen vet om det var 10 år sen hon bytte glasögon sist och näsan tar i tidningen innan hon kan läsa...

Ge mig alla fakta så ska jag uttala mig men inte innan!
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Yapp väjningsplikt är alltid väjningsplikt men om en hoj kommer rakt mot en bil vars förare har solen i ansiktet, och hojen även kör i 200 knyck, skulle jag nog snarare kalla det olycka istället för vållande, där mc-föraren faktiskt var betydligt mer medveten om situationen än vad tanten var.

Och ärligt talat.. Kan det inte ske en OLYCKA där mcn dör utan att bilföraren ska straffas till tusen?

Om ni sitter i en bil och nån kommer o smäller din sida med en trimmad moped i 90km/h.. Anser du att du ska bli straffad då, eller var det en olycka?

Jag tycker det känns väldigt mycket som att många på SH tycker att hojjare är gudar som alltid kör bättre än bilister och aldrig får solen i ögonen, medans bilförare måste bli straffade även om nån annan gör ett fel.

Har man väjningsplik ska man vara extra försiktig ja, särskilt när man har solen i ansiktet. Men kommer en hoj i "warp speed" kan knappast bilisten kallas skyldig.

Men man kan bara spekulera när man inte känner till all fakta i detta fall.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
jag speculerar vilt :)
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Jag har absolut lika mycket avsky mot droganvändare i trafiken som dig. Absolut. Men JAG tycker fortfarande väjningsplikt, är väjningsplikt.

Det tror å hoppas jag att du har. Men nu har det ju gjorts en bedömning efteråt å drogerna tycks ju ha spelat en stor roll i den. Jag tror inte nån lagman uttrycker sig som jag på ett forum att "knarkare ska skylla sig själva" men bryter man mot lagen så kan det ses förmildrande för andras handlande. Det e min bedömning åxå.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Sen är det ju tyvärr så att gamla kan köra bil trots att dom knappt kan gå...
Om man inte kan gå runt sin egen bil utan att hålla i takrailsen och ha bilen som rollator så skall man faan inte köra.

Det borde tyda på att man inte har full koll på sina ben och fötter, är inte det ett krav man borde ha på förare ?
Jo, det borde vara en förutsättning att köra bil, och hör och häpna: Det ÄR en förutsättning. Jag känner folk som blivit av med sina körkort för de blivit sjuka. Hur bra personen än är efter det så får han aldrig mer köra bil. Eller det är mycket svårt att få tillbaka körkortstillståndet. Däremot är det oftast inga större svårigheter ens efter att ha torskat för grov rattfylla och grov vårdslöshet i trafik...

Man kan tro att ni som ursäktar den förolyckade i det här fallet, drogpåverkad eller ej, gör så därför att bilisten var gammal. Men om det hade varit ni själv som körde bilen då? Vi vet ju ingenting om tantens hälsa och eventuella kroppsliga funtionshinder. Bara för att man är gammal betyder inte det att man inte kan gå. Barnbarnen vågade i varje fall åka med...

Angående det här med mer eller mindre trafikfarliga preparat:
Vad jag vet, så görs vid obduktion inte alla tänkbara drogtester för det kostar en jäkla massa pengar. Däremot, om de hittat något känt preparat på den döde, så har de testat om den substansen fanns i den dödes kropp. Jag tror inte man obducerar alla trafikdöda per automatik, utan misstanke om att något är som det inte borde. Man gör inte tester för att finna spår av alvedon. Man letar inte efter spår av ämnen som finns i icke narkotiklassade preparat. Varför skulle man göra det?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Varför friades hon? För det fanns spår av knark i snubbens kropp? För vittnen såg honom köra vårdslöst innan händelsen? Man ska skylla sig själv om man kör knarkad, inget snack... Men kvinnan kan fortfarande ha gjort fel för det. Eller resoneras det som så att OM killen var nykter och i rätt hastighet så hade han kunnat undvika krocken? Isf är det helt åt helvete tycker jag. Hon kanske skulle ha friats för vållande till annans död, men absolut inte vårdlöshet i trafik..

Köra drogpåverkad eller bryta mot väjningsplikt? Pest eller kolera enligt mig, Då man inte sitter inne med fakta ska man låta bli att döma någon enligt mig.

Det som stämmer i olyckor med minst 2 inblandande är att minst 1 gjorde fel. Enda slutsatsen man kan dra av det vi vet.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Måste bara sticka in med en sak som är rätt OT egentligen:

Jag retar mig något grymt mycket på hur folk säger att bilister inte kan uppföra sig mot motorcyklister i trafiken, att de aldrig tittar tillräckligt noga o.s.v. Jag ska statuera ett exempel:

Jag har haft körkort för hoj i snart 5 år och har kört aktiv under nästan hela denna perioden. När jag sitter på hojen kan jag ibland skrika idiot till en bilist som inte ser mig utan bara kör/svänger rakt ut.

För några veckor sedan satt jag i bilen bakom 2 motorcyklister. Höll gott om avstånd. Rätt vad det är får jag syn på att jag nästan har hojjarna uppe på motorhuven och jag får ställa mig på bromsen, för att de fick för sig att bromsa för en ekorre. Ingen skada skedd, men jag hade ju ögonen framåt hela tiden? Ja, men jag tittade inte PÅ motorcyklisterna utan på vägen framför. Trots deras bromsljus uppfattade jag inte att dom bromsade, jag såg inte ljusen, och jag såg inte ljusen tändas fast det var nästan precis bredvid där jag tittade.

Vad skrek jag då i bilen tror ni? IDIOT såklart.. Nu var det helt plötsligt hojjarna som inte kunde köra.

Att man inte uppfattar vissa saker i trafiken har inget med att man är dålig på att köra att göra. Det är helt enkelt så hjärnan är konstruerad. Man ser inte hojjar i trafiken lika ofta som bilar, därför blir det automatiskt att hjärnan inte noterar dem på samma sätt, undermedvetet.

Motorcyklister vet om det, bilister tänker inte på det för de har själva aldrig sett risken från samma vy som en hojjare har. Man kan inte anklaga dem för att vara askassa förare som inte hör hemma i trafiken p.g.a. det.

Alla reklamjippon för motorcyklister med budskapet "se mig" kommer aldrig nånsin fungera. Motorcyklar är ändå på pass sällsynt att den gamla hederliga "sannorlikhetsinlärningen" tar vid. Det kommer vi aldrig ifrån...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top