Bilförare frias efter dödsolycka

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
KingCity, Skåne
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Vet inte om ja kan hålla med om att det är förmildrande omständighet.. ser det som ytterligare en anledning att inte "bara svänga" utan ta det ännu försiktigare...
men alla kan fela.. ingen är perfekt..

Du menar att om man bara kan se 100 meter framåt efter korsningen man ska svänga i kan man aldrig svänga på en 70-väg, för att det kan komma någon i 300km/h från andra hållet eller bakifrån som du inte har en chans att se och då smäller det?
Nu talar vi inte om en skymd korsning eller liknande, utan bara att hastigheten hos det andra fordonet varit så hög att det inte fanns i ditt synfält när du påbörjade svängen men ändå hann fram till dig innan du avslutat svängen. Det är av denna anledningen det finns hastighetsbegränsningar.

Det skulle t.ex. bli extremt jobbigt för mig att ta mig ut på vägen från mitt hus om man var tvungen att ta hänsyn till extrema hastighetsöverträdelser. Jag kör ut på en 70-väg, kommer någon i 70km/h från höger hinner jag lätt ut och accelerera iväg till vänster om den inte syntes när jag började köra. Kommer någon i 100km/h eller strax däröver funkar det men kan bli ganska tight. Kommer någon i 150km/h eller fortare är han/hon chanslös och kommer att antingen få väja ut på åkern eller köra på mig.
Jag kommer INTE att känna mig skyldig om en motorcykel kör in i mig bakifrån om den kom i 200km/h och därmed praktiskt sett var omöjlig för mig att se och därmed lämna väjningsplikt för.
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Nej det får du inte om det försämrar dig som förare.
Detta oavsett vilka mediciner du äter.
Recept eller ej spelar ingen roll.

Varningstriangeln tog bort för fyra år sedan.


Det jag menar är att han kanske hade något som han FÅR köra på(dvs inte försämrar dig som förare), men som är narkotikaklassad.
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Hur menar du då att han skulle ha kört påverkad?


Som exempel, finns ett flertal medicinska opiater (stark smärtlindring) som är klassade som narkotika men som inte påverkar dig som förare..

Edit, när jag själv fick liknande mediciner så var första frågan om jag fick köra bil/mc på dem. Och svaret var ja, om du som förare anser dig lämplig (då det varierar lite beroende på vilka mediciner det handlar om). Vissa är frid och fröjd, men andra är det tvärstopp med..
 
Last edited:

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Jag har ett stort problem med detta. Om jag har solen i ögonen och inte ser något, då chansar jag väl för f-n inte och kör ändå!!!
Bra att hon blev fälld i hovrätten!

Hade mc:n hållit hastigheten så hade incidenten kanske blivit mildare? Ska man stå och vänta tills solen går ner eller? Det finns som sagt en regel som går emot absoluta regler som väjningsplikt. Kör med insidan av huvudet och kör inte som en galning och ta inte för givet att alla ska följa reglerna i alla lägen. Smäller gör det men att köra för fort ökade olycksrisken i detta fallet.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
danke.. satt precis å letade efter det..



vad som säger att hon gjorde en vänstersväng på landsväg?
står ju i artikeln.. :va


Att hon gjorde en illegal vänstersväng menade jag och undrade om det är några av dessa markeringar på platsen.

1. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Vagmarkeringar/Korfaltspilar/

2. http://korkortonline.se/teori/vagmarken/forbudsmarken/c25/


Att hon har solen i ögonen och MCn kommer i högfart gör ju att hon tror att hon har fri väg och kan köra riskfritt

-refererar till:

SFS 1998:1276 24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

SFS 1998:1276 26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.





Eller tror ni att damen har sett MCn och tänkt att den där jäveln är säkert påtänd han kör vi över...:krama
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Som exempel, finns ett flertal medicinska opiater (stark smärtlindring) som är klassade som narkotika men som inte påverkar dig som förare..


håller med dig här

Efedrin är narkotika klassat pga att man kan använda det till att tillbverka amfetamin. Men efedrin i sitt rena form funkar som en prestaionshjjare där du får bättre fokus andas lättar reagerar snabbare..

Dessa egenskaper gör ju inte dig till en sämre förare men klassas som narkotka utav polisen

Efedrin används som astma medicin i flera länder runt om i världen. känner folk som tar det ochkör bil i england tex
 

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Än så länge
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
håller med dig här

Efedrin är narkotika klassat pga att man kan använda det till att tillbverka amfetamin. Men efedrin i sitt rena form funkar som en prestaionshjjare där du får bättre fokus andas lättar reagerar snabbare..

Dessa egenskaper gör ju inte dig till en sämre förare men klassas som narkotka utav polisen

Efedrin används som astma medicin i flera länder runt om i världen. känner folk som tar det ochkör bil i england tex


Efedrin klassas inte som narkotika, dock som dopingpreparat vid tävling.. Du får innehava det i sverige men inte köpa/sälja.. Du tänker på metamfetamin..

/edit. även sverige har ett par mediciner som innehåller efedrin.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top