Bilettkontrollanters befogenheter

<<Spider>> skrev:
Man kan väl säga att jag har ett skadat intresse för att veta mer om lagar än jag behöver. Det är bra att ha när man gjort något i den berömda gråzonen :hihi .
Men jag skulle aldrig jobba som biljett kontrollant eller ännu värre p-nisse :näsblod .

Jag tror att jag efter moget övervägande väljer att hålla karriären hemlig :lol . Kanske om jag dyker upp på någon av alla trevliga fester så kan ju munnen glappa med rätt mängd sprit i kroppen. Hoppas bara att någon fest inträffar när jag inte jobbar eller har något annat måste som ligger ivägen. Har tappert försökt komma iväg på någon av alla fikastunder, men det har inte varit lätt.
Bäng? Säger man A får man säga B..

Mark skrev:
Inte ens cyklar med punktering får man ta med!
Dock fick jag en gång ta med en cykel när jag hade blivit bestulen på mitt framhjul och var två hållplatser från ändhållplatsen.

Surt med hunden :(

Blue_F, ang länken, där det står om en 7-åring som åkte på 800 kr i böter så låter ju det väldigt märkligt. Är man under 15 så kan man mig veterligen inte åka på böter av detta slag. Känns ju konstigt att hon har skrivit en sådan artikel. Verkar helt och hållet påhittat.

Over and Out

Mark

Det är möjligt... men som spider sa så kallar dom det för tillläggsavgift... Det kanske gör att de kommer undan med sånt..?

Blue_F skrev:
Det är möjligt... men som spider sa så kallar dom det för tillläggsavgift... Det kanske gör att de kommer undan med sånt..?
När jag var 14 och en polare var 15 så höll polarn på att åka fast av en kontrollant, men han ljög och sa att han var 14, så han klarade sig. Så var det iaf för 12 år sedan.

Jag kände inte till den här regeln så jag sa ju -Men, du är väl 15? :kocko
Fick en arg blick tillbaka och sen skämdes jag som en hund. :rolleyes:

Långa farbron skrev:
Det hela var väl uppe på 3:an med aschberg för ett tag sedan

I slutet på programet sa han att om man har till och med rätt till envarsgripande (eller vad det nu heter) om man är helt säker på att någon tjyvåker...

Det låter lite konstigt i mina öron, men det var det jag tror han sa... :va

sirSmokealot skrev:
I slutet på programet sa han att om man har till och med rätt till envarsgripande (eller vad det nu heter) om man är helt säker på att någon tjyvåker...

Det låter lite konstigt i mina öron, men det var det jag tror han sa... :va

Får inte gripa ngn om inte brottet ger påföljden fängelse!!!

Rasorblade skrev:
Får inte gripa ngn om inte brottet ger påföljden fängelse!!!

Jag tror också det, men han sa nått sånt i slutet på programet...

Hur blir det med mitt kapell?? Inte lite glömsk hehe :D :D

Och, VAD JOBBAR DU MED??!???!??!!!!! :mad:[/QUOTE]

Ja,ja,ja! :4skrika
Jag jobbar som följande:
Ordningsvakt och en massa annadra tillägg i samma bransch. (Dock ej Liseberg.)

Så därmed måste ju privatlivet vara lite oordning.

Nöjda nu? :va

<<Spider>> skrev:
Och, VAD JOBBAR DU MED??!???!??!!!!! :mad:

Ja,ja,ja! :4skrika
Jag jobbar som följande:
Ordningsvakt och en massa annadra tillägg i samma bransch. (Dock ej Liseberg.)

Så därmed måste ju privatlivet vara lite oordning.

Nöjda nu? :va[/QUOTE]

Nej vi är inte nöjda du måste ju berätta vilken krog vi kan få lite kövalla i!

Blondie skrev:
Det enda som de har rätt till är väl att kvarhålla dig om du vägrar att uppge namn osv tills en polispatull kommer o tar med dig.

Slår du till någon och försöker smita så är det våld mot tjänsteman=INTE VÄRT DET!

Så enklast av allt köp ett hundrakort eller skit i det.

Man behöver väl knappast slåss för att komma fri från en gammal, övergödd biljettkontrollant?
ryck bara till lite med armen och spring som fan.
Japp jag har provat i yngre dar :tummenupp

Hej ,
jag säger så här och tro mig jag vet det ,
dom har rätt att kvarhålla dig som tjuvåker
varför jo för att du har gjort dig skyldig till bedrägligt betende som kan ge 6 månaders fängelse om rätten nu dömer dig till det .Varför kan dom hålla kvar dig, jo för att alla mäniskor kan göra envarsgripande ,
sen snälla människor om dom inte visste vad som gällde på vagnarna så gör det, dom går en utbildning på 6 månader läser juridik , sen är det en hel del praktikt bland annat om hur man hanterar en krishantering och konflikthantering,
dom träffar på en massa människor som inte tror att dom får kvarhålla dom. Men när polisen kommer så får dom sig en överaskning. Dom är trots allt tjänstemän, men lyssna här man behöver inte vissa upp id till dom , men samtidigt så får man ju vänta på polisen och då kan man vänta upp till 2 timmar.

Last edited:
Jag vet jag med, jag har provat (några veckor sedan) & med mobilen som filmkamera tagga dem ner & höll avstånd.. ringde polisen.. o inget hände mer än att dem tröttna o jag gick därifrån.
Jag hade en vänlig ton hela tiden & inget otrevligt hände.

Nej, det var ingen tjuvåkning.

zajtar skrev:
hej ,
jag säger så här och tro mig jag vet det ,
dom har rätt att kvarhålla dig som tjuvåker
varför jo för att du har gjort dig skyldig till bedrägligt betende som kan ge upp mot 6 månaders fängelse om rätten nu dömer dig till det .varför kan dom hålla dig jo för att alla mäniskor kan göra envarsgripande ,
sen snälla människor om dom inte visste vad som gällde på vagnarna så skulle dom inte gör det r , dom går en utbildning på 6 månader läser lagar å juridik , sen e det en hel dell praktikt blandannat om hur man hanterar en krishantering och konflikthantering,
dom träffar på en massa människor som inte tror att dom inte får kvarhålla dom, sen när polisen kommer så får dom sig en överaskning sen så hjälper ju det att dom e tjänstemän, men lyssna här man behöver inte vissa upp iden till dom elr biljett men samtidigt så får man ju vänta på polisen och då kan man vänta upp till 2 timmar , och när väll dom kommer så e dom förbannade ,
Detta me kamera å så , herregud dom råka ut för det en gång å det var bara bra för då såg man hur den tjuvåkaren knuffade å slogs , till sist så va dom tvungen att lägga ner han i backen ,jo va hände inget , mer än att det kom till rätte gången och killen åkte in en månad ,
Så snälla betala elr stå för ditt kast som en man ,

Här måste jag medge ett tillkortakommande från min sida :kocko . Naturligtvis är det sex månader i straffskalan för bedrägligt beteende och inget annat :tomten . Sorry :Bugar . Naturligtvis kan de göra ett envarsgripande, men då måste de kunna bevisa att du begått brottet. Det är där det blir knivigt.

Alltså beviset är ju framför dom ,
när dom väl utlyser en kontroll på vagnen så har dom sett att du har åkt minst en hållplats eftersom du är ju på vagnen när dom väl kliver på ,
senare om du väl vill bevisa motsatsen så har du tre veckor på dig att överklaga lika väl som du har tre veckor på dig att betala , det är ju samma sak som en böteslapp för bälte , om du nu kört bil , antingen så erkänner du elr så tar du det till rättegången , och där dömer dom.

Last edited:
zajtar skrev:
alltså beviset e ju framför dom ,
när dom väll utlyser en kontroll på vagnen så har dom sett att du har åkt minst en hållplats eftersom du e ju på vagnen när dom väll kliver på ,
senare om du väll vill bevisa motsatsen så har du tre veckor på dig att överklaga lika väll som du har tre veckor på dig att betala , det e ju samma sak som en böteslapp för bälte , om du nu kört bil , antingen så erkänner du elr så tar du det till rättegången , och där dömer dom.

De kan ju inte vara 100% säkra på att jag inte faktiskt har en biljet och bara inte vill visa den. Det finns ju alltid folk som vill jävlas.

Stortryne skrev:
De kan ju inte vara 100% säkra på att jag inte faktiskt har en biljet och bara inte vill visa den. Det finns ju alltid folk som vill jävlas.

Jo men om resenären inte vill visa biljett så får man gripa resenären tills polis kan komma , eftersom han är mistänkt för bedrägligt betende , och bara polisen kan släppa han igen ,dom kan inte tvinga någon att visa dom biljett men enlig lagen så säger det att den som färdas med något fordon som västrafik har tagit fram så e man skylidg till å vissa biljett , om man nu ska ta det på enkel svenska , men annars kan jag skriva imorn alla paragrafer , ska hämta dom från jobbet imorn ,

Last edited:
zajtar skrev:
jo men om resenären inte vill visa biljett så får man gripa resenären tills polis kan komma , eftersom då e han mistänkt för bedrägligt betende , och bara polisen kan släppa han igen ,dom kan inte tvinga någon att visa dom biljett men enlig lagen så säger det att den som färdas med något fordon som västrafik har tagit fram så e man skylidg till å vissa biljett , om man nu ska ta det på enkel svenska , men annars kan jag skriva imorn alla paragrafer , ska hämta dom från jobbet imorn ,

Dom får aldrig gripa någon på misstanke! Det är det enbart polisman som får göra. Därom råder inget tvivel.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage