Bilettkontrollanters befogenheter

Jag tycker att med allt detta så kan man säga att du ska neka till allt om du blir kontrollerad och även om polisen kommer dit så får det gå till en rättegång där det ska bevisas att du inte har köpt en biljett och det är där problemet är. Även om föraren på den bussen eller spårvagnen säger att du inte har köpt biljett av den personen så kan du ha köpt den på en annan linje. Som sagt så är det stora luckor i lagen och vill man jävlas så är det fullt möjligt.

Hur bli tillvägagångssättet när 2 resenärer går på samma "buss" och den ena betalar för båda med ett 100-kort. Men dom ska till olika hållplatser...

Resenären som inte betalade ska åka längst och blir kontrollerad utan biljett efter att den andre redan har klivit av bussen.

Mao, resenären har betalat för resan men kan en visa upp någon giltig biljett !
[FONT=Arial, Helvetica][/FONT]

Om detta kan man läsa i Västtrafiks resevilkor (finns på västtrafiks hemsida):

2.3 Vid ombordstigning på tåg, buss och fartyg, vid passerande av bemannad ingångsspärr, och när så föreskrivs på annat sätt, skall resenär utan anmodan visa att han har giltigt färdbevis. Resenär skall på anmodan av trafiktjänsteman visa upp eller överlämna färdbevis till trafiktjänstemannen för kontroll. Resenär skall under hela resan inneha giltigt färdbevis.

Om detta kan man läsa i Västtrafiks resevilkor (finns på västtrafiks hemsida):

Om du syftar på: Allmänna bestämmelser för resan 2.2 så går det bort direkt iom att personen har sett till att det finns färdbevis vid resans början!

Sen läste jag nått annat... bland annat följande:

3.8 Det är inte tillåtet att under färd störa föraren eller den som framför fartyg. Biljettköp, ställande av frågor till föraren eller dylikt får endast ske när färdmedlet står stilla.

3.14 Oladdat vapen skall förvaras i fodral.

Om du syftar på: Allmänna bestämmelser för resan 2.2 så går det bort direkt iom att personen har sett till att det finns färdbevis vid resans början!

Ja, det är riktigt att resenär är skyldig att innan eller vid resans början skaffa färdbevis (enl 2.2). Enligt 2.3 ska resenären inneha giltigt färdbevis under hela resan. Det finns inget som "går bort" i det resonemanget.

Åker man två på ett rabattkort måste man alltså se till att man har färdbeviset med sig under hela resan. Åker Kalle och Pelle på samma kort och Kalle går av i Hjällbo, måste kortet följa med Pelle till Angereds Centrum eftersom han ska av där.

Brukar jag alltid följa:tummenupp

När det är laddat bär man det i handen, med fördel riktat mot den man pratar med.

Jag läste att du kände dig besegrad .. jag tackar å bugar ..
jag vet inte om du har förstått det än ..
Men jag e gruppchef (sammordnare) inom biljettkontrollen..
Så där e anledningen till att jag kan en dell..
Jag har jobbat med det i 5 år ... och har aldrig gjort mig skyldig till övervåld eller nåt liknande , fast det har blivit lite turbelens ...
Men jag måste säga att detta var årets trådlyft...:yoparty

Last edited:
Jag läste att du kände dig besegrad .. jag tackar å bugar ..
jag vet inte om du har förstått det än ..
Men jag e gruppchef inom biljettkontrollen..
Så där e anledningen till att jag kan en dell..
Jag har jobbat med det i 5 år ... och har aldrig gjort mig skyldig till övervåld eller nåt liknande , fast det har blivit lite turbelens ...
Men jag måste säga att detta var årets trådlyft...:yoparty

Kunde väl ana att det var något i den vägen. Det är ju inte vem som helst som har den insikten. Antingen är man på den ena eller andra sidan om man kan så mycket, och jag trodde inte att du var en notorisk friåkare som skaffat sig brutalmycket kunskap för att jävlas med kontrollanterna.:tummenupp

Kunde väl ana att det var något i den vägen. Det är ju inte vem som helst som har den insikten. Antingen är man på den ena eller andra sidan om man kan så mycket, och jag trodde inte att du var en notorisk friåkare som skaffat sig brutalmycket kunskap för att jävlas med kontrollanterna.:tummenupp

...Vad hetter den kursen du va på ?

Last edited:
Ja, det är riktigt att resenär är skyldig att innan eller vid resans början skaffa färdbevis (enl 2.2). Enligt 2.3 ska resenären inneha giltigt färdbevis under hela resan. Det finns inget som "går bort" i det resonemanget.

Åker man två på ett rabattkort måste man alltså se till att man har färdbeviset med sig under hela resan. Åker Kalle och Pelle på samma kort och Kalle går av i Hjällbo, måste kortet följa med Pelle till Angereds Centrum eftersom han ska av där.

Allmänna bestämmelser för resan 2.3 innefattar enbart tåg, buss och fartyg.
(tåg och spårvagn är inte samma sak!)

Ok, jag ska försöka förklara...

2.3 Vid ombordstigning på tåg, buss och fartyg, vid passerande av bemannad ingångsspärr, och när så föreskrivs på annat sätt, skall resenär utan anmodan visa att han har giltigt färdbevis.

Detta innebär att du vid ombordstigning på tåg, buss och fartyg utan anmodan ska visa upp ditt färdbevis (det är därför det bara är påstigning genom framdörrarna på buss, stombussar undantaget). På spårvagn behöver du inte visa upp färdbeviset för föraren, därför är det inte upptaget i stycket ovan.

Resenär skall på anmodan av trafiktjänsteman visa upp eller överlämna färdbevis till trafiktjänstemannen för kontroll.

Trafiktjänsteman är t ex bussförare eller spårvagnsförare.

Resenär skall under hela resan inneha giltigt färdbevis.

Det beskrev jag i mitt tidigare inlägg...

Men jag e gruppchef inom biljettkontrollen..

Eftersom jag inte orkar läsa om hela tråden igen så frågar jag om det mest väsentligt direkt.

Kan man fuskåka och klara sig?

Känns ju märkligt som det skulle vara så. Ditt jobb hade ju varit väldigt krångligt då :va

Skulle man kunna få rabatt om du tog en? :tungan

Mark som mest åker R19

Eftersom jag inte orkar läsa om hela tråden igen så frågar jag om det mest väsentligt direkt.

Kan man fuskåka och klara sig?

Känns ju märkligt som det skulle vara så. Ditt jobb hade ju varit väldigt krångligt då :va

Skulle man kunna få rabatt om du tog en? :tungan

Mark som mest åker R19

Du kan tjuvåka.

Risken är att om du blir påkommen av en biljett kontrollant så har dom rätten att skjuta dig i huvudet med sin kontrollantpistol. Kontrollanterna har även rätt att ge dig spöstraff och kissa i såren. Har du bara betalt för lite, alltså stämplat ett 100-kort med för lite pengar på och du blir påkommen kan du komma lindrigt undan. Det kommer då sitta en kontrollant hemma hos dig vid din säng och äta knäckebröd som smular i sängen. Han kontrollerar även att du ligger i sängen hela natten. detta kan pågå upp till en veckas tid, beroende på hur lite eller mycket du hade på ditt 100-kort när du stämplade.

Jag har 1.50kr kvar på mitt 100-kort. Kan man be han äta på gäst-madrassen istället?

Får så rääliga utslag av knäckebröd :huvet

Det är ju bara till att dra till med den breda bonnskånskan och försöka förklara för kontrollanten att den där gröna lilla boxen inte ville ta min hundralapp.
Då förklarar kontrolanten för en hur det fungerar och uppmanar en till att försöka göra rätt nästa gång och önskar en fortsatt trevlig vistelse i gbg.
Har alltid fungerat hittintills. :yoparty

Last edited:
Jag tjuvåkte dryga 2 år till jobbet varje dag utan en ända bot... :tungan funkade kanon... :) men numera har jag blivit rekordelig och betalar för mig, ibland...

Det är ju bara till att dra till med den breda bonnskånskan och försöka förklara för kontrollanten att den där gröna lilla boxen inte ville ta min hundralapp.
Då förklarar kontrolanten för en hur det fungerar och uppmanar en till att försöka göra rätt nästa gång och önskar en fortsatt trevlig vistelse i gbg.
Har alltid fungerat hittintills. :yoparty

Jag brukar ta med mig en flaska vodka och svära på finska!

Alla gör som dom vill.. systemet bygger ju på att man inte ska ha en storebror överaxlarna på sig .. som 08 BORNA.Nån som ser till att du har betalat för dig innan du äns har gått innanför spärrarna ..
ajjajj gillar inte det sättet .. vill själv kunna betala för mig utan att nån ska säga till mig det .Men men om man nu väljer att tjuvåka så ska man ta sitt straff tycker jag . Vissa tjuvåker ju i 2 år utan å åka ditt ju. Jag kommer ihåg en kille som jag skrev upp 2 gånger samma dag ... Och 1 dan efter .kollade upp han om han hade förekommit hos oss ,och det hade han inte men ta mig fan på att killen betalade in allt å en månad efteråt så åker han dit igen, fast denna gången av min kollega ,KATASTROF,:huvet

Alla gör som dom vill.. systemet bygger ju på att man inte ska ha en storebror överaxlarna på sig .. som 08 BORNA.Nån som ser till att du har betalat för dig innan du äns har gått innanför spärrarna ..
ajjajj gillar inte det sättet .. vill själv kunna betala för mig utan att nån ska säga till mig det .Men men om man nu väljer att tjuvåka så ska man ta sitt straff tycker jag . Vissa tjuvåker ju i 2 år utan å åka ditt ju. Jag kommer ihåg en kille som jag skrev upp 2 gånger samma dag ... Och 1 dan efter .kollade upp han om han hade förekommit hos oss ,och det hade han inte men ta mig fan på att killen betalade in allt å en månad efteråt så åker han dit igen, fast denna gången av min kollega ,KATASTROF,:huvet

Nu har jag bara åkt tunnelbana två gånger i Sthlm. Men då har jag inte vart tvungen att visa att jag har någon biljett. Betalade ena gången på fyllan. Andra gången skulle jag bara en två hållplatser, så jag hittade inte någon kontrollant..

Nu har jag bara åkt tunnelbana två gånger i Sthlm. Men då har jag inte vart tvungen att visa att jag har någon biljett. Betalade ena gången på fyllan. Andra gången skulle jag bara en två hållplatser, så jag hittade inte någon kontrollant..

Du betalar innan du går innanför spärrarna . Elr så kan du köpa inne på pressbyrån en enkelbiljett som du sen visar för spärrvakten .tro mig jag åkte tunnelbana sist i sommras ..

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa