Jaha, då var det dags att komma till punkt i denna fråga. Tog tillfället och diskuterade denna fråga med två yttre kommisarier, en jurist, en tingsnotarie och två nyutexaminerade poliser.
Den kombinationen var kul, mycket snack och väldigt lite hockey

.
Men om man skall ta den korta versionen: Rent juridiskt är det på det viset att när du går på fordonet så godkänner du de regler som gäller för resan, detta rent civilrättsligt. Rent teoretiskt kan man nu förutsätta att den som inte kan visa giltigt färdbevis inte har betalt för resan. Han har följdaktligen gjort sig skyldig till bedrägligt beteende och är därmed gripbar (fängelse i straffskalal osv..).
Men lika tydligt i teorin är det så att om den som begått överträdelsen lämnar fordonet omedelbart så har biljettkontrollanten fullföljt sina plikter och problemt skall därmed anses löst. Här kan nämligen den som inte har giltig biljett hävda att han har en och sedan lämna fordonet omedelbart. För enligt ovan resonemang om att man kan anses inte ha betalt om man ej kan visa biljett, så kan man ej heller förutsätta att en person som hävdar att han har betalt i verkligheten inte har det.

Djupt resonerat här, blev lite rörigt men i den juridiska världen funkar det så.
Biljettkontrollanten kan ju välja två vägar och på den ena vägen så blir det lite brötigt. Däremot kan ju inte kotrollanten åka dit för olaga frihetsberövande om han har resonerat som ovan. Det som på sin höjd kan hända är att polisen prövar gripandet och finner att den misstänkte inte kan kvarhållas. Har biljettkontrollanten använt våld för att kvarhålla personen och scenariot är enligt resonemang två så är han ute på mycket hal is. Här kan det bli tal om tjänstefel eller liknande.
Så visst har vi båda rätt på våra egna små vis, det beror bara på hur man resonerar. Men poliserna var väldigt klara med att det finns luckor i lagen när det gäller detta ämne och även få prejudicerande domar. Utrymmet för tolkningar är stort och det finns egentligen fler resonemang som skulle kunna komma ifråga och knasa till det ännu mer, vi gick igenom några men det var de två översta som var mest relevanta. Summan var här att gör man på det ena viset skall inte kontrollanten göra något och i dom andra att kontrollanten har rätt att göra en åtgärd.
Man var oxå överens om att det finns gott om kontrollanter som skulle lära sig att hellre fria än fälla för att slippa hamna i dessa problem.
Är vi överens om att detta verkar vettigt?