Så piiinsamt!!

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Asså, vaddå maximal otur?!

Jag hoppade på vagnen imorse och skulle till jobbet precis som vanligt.....stämplar månadskortet och maskinf*n börjar tjuta......tittar på baksidan av kortet och ser att det är giltigt tom. 21 feb.
Shiit, tänkte jag.....det hade jag glömt... :va
Jag satte mig ner och planerade ett nytt inköp när jag kom till stan eftersom de inte säljer månadskort på vangnarna utan lösa biljetter...
En kontrollant hade jag inte sett på ca. 5 månader, luuungt tänkte jag för mig själv...
O vem F*N tror ni dyker upp halvvägs till stan??
Tro faaan det, den jävla gubben med grön jacka.... :mad:
Jag som alltid åker ärligt och har ganska bra koll på när kortet går ut...
Så jag fick en trevlig liten lapp av honom som det stod 800 :- på! :kocko

Blev ännu mer vansinnig när han såg datumet på baksidan på mitt månadskort och flinade åt mig!! :4skrika

Last edited:
Fan vad surt. Vad har en kontrollant för befogenheter, får han typ hålla fast dig så att du inte kan stiga av. Har han rätt att använda fysiskt våld mot en om man inte samarbetar?

FUBAR skrev:
Fan vad surt. Vad har en kontrollant för befogenheter, får han typ hålla fast dig så att du inte kan stiga av. Har han rätt att använda fysiskt våld mot en om man inte samarbetar?

Näää, asså jag tror de får hålla fast dig, men inget fysiskt våld....
Men då äre ju bara att slita loss sig o springa iväg....

Men det skulle aldrig jag göra ändå, skulle skämmas ihjäl :död

tjenare.. vilken svinig jefla förtryckt stackare.. han e nog en såndär som vill ha makt med den enda makt han har e att ta ickebetalare..

tycker han kunde bjutt på det.. eftersom de bara va 1 dag gammalt..

de e som med kass snutar.. de ger hela kåren kass rykte .. eller nått

Visst är det surt att åka dit när man tjuvåker men det är bara att ta böterna ifall det händer. Jag har visserligen tjuvåkt ett antal ggr och aldrig åkt dit för det men jag har å andra sidan också varit fullt beredd på att ta böterna om det skulle hända. Helt meningslöst att tjafsa om sånt, en dag eller två veckor spelar ingen roll, klart som fan att kontrollanten inte skulle bjussat på det.

Dock är det ju drygt av kontrollanten att flina åt att du hade ett en dag för gammalt kort men de har väl inte mycket att garva åt i sitt jobb å andra sidan.

FUBAR skrev:

Är det inte våld mot tjänsteman om du bråkar med en kontrollant? :va

PlastRaketen skrev:
Asså, vaddå maximal otur?!

Jag hoppade på vagnen imorse och skulle till jobbet precis som vanligt.....stämplar månadskortet och maskinf*n börjar tjuta......tittar på baksidan av kortet och ser att det är giltigt tom. 21 feb.
Shiit, tänkte jag.....det hade jag glömt... :va
Jag satte mig ner och planerade ett nytt inköp när jag kom till stan eftersom de inte säljer månadskort på vangnarna utan lösa biljetter...
En kontrollant hade jag inte sett på ca. 5 månader, luuungt tänkte jag för mig själv...
O vem F*N tror ni dyker upp halvvägs till stan??
Tro faaan det, den jävla gubben med grön jacka.... :mad:
Jag som alltid åker ärligt och är ganska bra koll på när kortet går ut...
Så jag fick en trevlig liten lapp av honom som det stod 800 :- på! :kocko

Blev ännu mer vansinnig när han såg datumet på baksidan på mitt månadskort och flinade åt mig!! :4skrika
I Stockholm är det bara att gå om en kontrollant kommer, dom har ingen rätt att hålla kvar dig, är det andra regler i Göteborg?

Det är pga detta jag oftast har ett 100-kort med mig i fickan också ifall mitt månadskort råkar krångla eller gått ut...

KalleNorton skrev:
I Stockholm är det bara att gå om en kontrollant kommer
Det var exakt det jag gjorde i gbg för ca 6-7 år sen, men när jag skulle gå av flög dom bägge på mig och försökte koppla diverse nackgrepp på mig. Jag lyckades iof att ta mig av vagnen ändå.

Grejen är ju att kontrollanten har väldigt få befogenheter. De kan inte lagligen kvarhålla dej mot din vilja och de kan inte tvinga dej legitimering.
Är man kaxig knatar man därifrån, utan ett ord. Om de försöker kvarhålla dej mot din vilja räknas det som olaga frihetsberövande och eventuellt skadestånd lär nog täcka böterna för plankningen.

Min syster fick 800:- i böter trots att hon hade ett giltligt månadskort för 1400 kr. Man var tvungen att ha med kvittot på månadskortet också och visa upp vid kontroll. Och det hade de inte informerat om vid köpet av månadskortet. :3freak

t-rex skrev:
Surt. Jag har slutat tjuvåka, jag har inte nerver för det längre. Har till och med gått till jobbet ett par gånger...

Jag satt faktiskt med metro i handen och skulle läsa, men jag bet naglarna hela tiden, jag var faktiskt nervös.....
Jag tycker inte själva boten det värsta, utan det är sååå piiinsamt! Hatar sånt!

Jag har då aldrig fått ett kvitto vid köp av varken terminskort eller månadskort. :va

Men skicka in böterna till Planka.nu
Dom betalar.

Deztallica skrev:
Jag har då aldrig fått ett kvitto vid köp av varken terminskort eller månadskort. :va

Men skicka in böterna till Planka.nu
Dom betalar.

Va inne precis i "http://www.planka.nu", där det stod...
"Obs! Vi betalar bara dina böter om du är med i P-kassan, det går alltså inte att gå med och få gamla böter betalda."

Så det alt. kan jag glömma..

PlastRaketen skrev:
Va inne precis i "http://www.planka.nu", där det stod...
"Obs! Vi betalar bara dina böter om du är med i P-kassan, det går alltså inte att gå med och få gamla böter betalda."

Så det alt. kan jag glömma..

På den sidan står det ju även exakt alla sätt du bgehöver ta till med för att slippa betala, du kan klara dig bara du är riktigt snål och orkar engagera dig.
Men det verkar ju inte så jättevärt i detta fall.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa