Bildserien ang kraschen i Pentagon???

SSB skrev:
Ramlar bogvisiret bort så att allt vatten åker in på så går det just så snabbt.

Vill minnas att en besättningsman uttryckte det ungefär såhär: "Står vattnet på bildäck dig till fotknölarna är det jävligt bråttom. Har du vatten till knäna är det kört."

Åker man 20 knop och och öppnar "framdörren", ja då stiger nog vattnet till knäna på i det närmaste nolltid.

Det var ganska hög sjö också, fartyg kan sjunka sjukt fort. Klart under minuten om betingelserna är de rätta.

SSB skrev:
Ramlar bogvisiret bort så att allt vatten åker in på så går det just så snabbt.

Du får ursäkta, men om jag sett intervjuer med flertalet framstående forskare och fartygskonstruktörer som säger motsatsen så måste du utveckla lite. De menade att det är nästintill omöjligt att verifiera haverikommisionens resultat om de inte får dyka. De pekade på liknande olyckor som det tog ca 12 tim för fartyget att sjunka, vad tog det för Estonia? 30-40 min?

Markus skrev:
De menade att det är nästintill omöjligt att verifiera haverikommisionens resultat om de inte får dyka.

Jutta Rabes dykare dök och filmade en hel del.. De borde väl ha upptäckt orsaken om det vore något mer förödande än bogvisiret, säg en explosion exempelvis..

Såg ni det här programmet?
Egentligen är all text intressant, den fetmarkerade anser jag vara extra intressant dock.

Estonia - tio år efter katastrofen
REPORTAGE: Det har gått tio år sedan Estonia förliste en mörk septembernatt. Från officiellt håll anses orsaken till katastrofen utredd så långt det går.
Men det finns svensk och internationell expertis som tror att fortsatta studier kan ge mer kunskap och ge en bättre framtida sjösäkerhet.

På kvällen den 27 september 1994 lämnade M/S Estonia Tallinn för att anträda sin sista resa. 01.50 sjönk fartyget utanför finska Utö och av passagerarna kunde bara 137 räddas till livet.
852 människor, varav 501 svenskar, omkom i vågorna.

Dagen efter olyckan tillsattes en haverikommission med representanter från Sverige, Finland och Estland. I den slutrapport kommissionen lade fram 1997 beskrivs deras uppfattning om hur katastrofen kunde ske.

Haverikommissionen ansåg att Estonia var fullt sjöduglig när hon lämnade Tallinn på kvällen, men att fartyget i stormen på natten till 28 september mötte exceptionellt höga vågor som bröt sönder bogvisirets lås. Visiret drog med sig rampen när det slets av och mängder av vatten kunde strömma in på bildäck och på bara en timma sjönk Estonia mot botten.
Den här bilden av skeendet stöds av vittnesmål från överlevande.

Efter olyckan enades man också i det internationella sjösäkerhetssamarbetet om nya och bättre regler för hur fartyg ska klara stora mängder vatten på bildäck.

Men det finns många som tvivlar på den officiella bilden av hur fartyget kunde sjunka framför allt hur det kunde ske på så kort tid. Några tror till och med att myndigheterna hindrat uppgifter från att komma fram om vad som hände ombord den där natten för tio år sedan.

Bland dem som vill se fördjupade studier om förlisningen finns, förutom anhörigorganisationer, också fem riksdagsledamöter från olika partier. I gruppen riksdagsmän ingår miljöpartisten Lars Ångström, moderaten Henrik S Järrel, kristdemokraten Björn von der Esch. vänsterpartisten Tasso Stafilides och socialdemokraten Kent Härstedt, som själv var ombord på Estonia olycksnatten och överlevde katastrofen.

- Vi vill att man ska öka klarheten kring Estonias förlisning. Det är helt oacceptabelt att man dels inte har konstaterat sjunkförloppet, då är det svårt att vidta rätt åtgärder för framtiden, men det är också oacceptabelt att ett halvt tusen medborgare dött utan att ansvar utkrävts. Det kan inte vara så i en rättsstat, säger Lars Ångström.

Gruppen har lagt en riksdagsmotion med kravet på en ny oberoende haveriutredning. De hoppas att den ska leda till beslut under hösten.
- Det handlar inte om att bara frustrerade anhöriga och privatspanare utan det har riktats väldigt tung och välgrundad kritik från Sveriges främsta sjöfartsexpertis. Det är viktigt att man rätar ut frågan, så att man får medborgaren att lita på haveriutredningar och myndigheter. Och i förlängningen att lita på att parlamentariska demokratin fungerar i så svåra situationer, säger Lars Ångström.

Haverikommissionen förklarade aldrig i sin rapport varför Estonia sjönk som hon gjorde. Den nöjde sig med att beskriva början av olycksförloppet. Hur vatten kom in under bildäck förblev outrett.

Att Estonia sjönk på det sätt hon gjorde och att det inte utreddes av haverikommissionen gav näring till misstankar om att färjan tagit in vatten genom något okänt hål i skrovet och att det inte var meningen att den möjligheten skulle undersökas.

När kritiken från anhörigföreningar och internationell skeppsteknisk expertis om den här bristen i utredningen växte sig stark beslöt det ansvariga svenska statsrådet, Mona Sahlin, 2001 att ge Styrelsen för Psykologiskt försvar, SPF, i uppgift att ta fram en studie av själva sjunkförloppet för att ge ett exempel på hur det kunde ha gått till.

Uppdraget att göra studien gavs till viceamiral Frank Rosenius och civilingenjören Staffan Sjöling som arbetar som skeppsteknisk expert vid Försvarets Materielverk. De skulle försöka ge exempel på vad som kunde ha hänt när Estonia sjönk, utifrån haverikommissionens beskrivning av
händelseförloppet i stort.
Sjunkförloppsstudien var klar förra våren och publicerades på SPF:s hemsida (se länk nedan!).

En av Sveriges främsta experter på området, Olle Rutgersson, professor i skeppsteknik och prefekt vid för Sjöfartshögskolan vid Chalmers Lindholmen i Göteborg, fick rapporten skickad till sig från SPF som bad honom att komma med synpunkter.
Rutgersson skrev då i sitt svar att det var viktigt att gå vidare med en noggrannare utredning.

- Det var en inledande studie och det de har gjort är bra, men man måste gå vidare om man ska komma helt på det klara med olika möjligheter. Man måste då ställa upp andra hypoteser, säger Olle Rutgersson till Uppdrag granskning.

Rosenius och Sjölings arbete utgick från haverikommissionens antaganden om hur olyckan gick till och de prövade inga andra möjligheter. Det borde man göra i en fördjupad studie, menar Olle Rutgersson:
- Då skulle man kunna systematiskt kunna plocka fram och gå igenom de olika hypoteser som funnits, till och med det här med sprängning och hål i botten. Man får en slags kokbok där man kan se att om det gick till så där, skulle det se ut så här.

Skulle man då kunna avfärda en del hypoteser?
- Ja, det tror jag. Man skulle vinna ett slags förtroende för utredningen, säger Olle Rutgersson.
Olle Rutgersson skrev i sitt svar till Styrelsen för psykologiskt försvar att det var viktigt att gå vidare med en fördjupad studie också för den framtida sjösäkerheten.

- För framtida fartygskonstruktioner är det väldigt viktigt att man konstruerar fartyg så att de inte tar in vatten onödigtvis, och då tyckte jag att Estonia var ett sånt fall där man skulle gå igenom hur vattnet tog sig in, och undvika sådana konstruktioner framöver.
Rutgersson menar att en fortsatt studie borde göras av internationell expertis, utanför Sverige, för att få största möjliga acceptans. Ledande i Europa, menar han, är teamet kring professor Dracos Vassalos i Glasgow i Skottland.

Professor Vassalos är verksam vid institutionen för skeppsbyggnad vid University of Strathclyde. Hans institution förfogar över mycket avancerade datasimuleringsprogram och en modern experimenttank för modellprov.

Han anser att en djupare studie över Estoniaolyckan är ytterst angelägen:
- Jag kan inte förstå hur vi kan slå oss till ro utan att veta exakt vad som hände när 852 människor dog, säger han.
Enligt professor Vassalos är stora delar av Estonias sjunkförlopp ännu bara spekulationer. Den officiella kommissionens rapport och den senaste förstudien har varit goda försök, men man har inte haft rätt verktyg för att nå fram till sanningen, säger han.

Viktig kunskap finns att hämta från katastrofen för sjösäkerheten. Någonting, okänt vad, gjorde att Estonia tvärtemot teorin inte välte runt när hon fick kring 40 graders slagsida - som skedde med färjan Herald of Free Enterprise i Engelska Kanalen 1986.
- Varför välte den men inte Estonia? frågar Vassalos. Får vi svaret på det kan vi bygga in det kunnandet i framtidens passagerarfärjor, så att de resande vid en olycka får längre tid på sig att evakuera fartyget
.

En fördjupad studie skulle kunna finansieras med pengar som finns tillgängliga för sådan forskning. Det misslyckade försöket att täcka över Estonia med betong kostade svenska staten 250 miljoner kronor, men 100 av dessa miljoner lyckades man få tillbaka när övertäckningen avbröts.

De avsattes till forskning om framtida sjösäkerhet, men av de projekt som hittills dragits igång har inget gällt Estonia.
Sjösäkerhetsdirektören Johan Franson vid Sjöfartsverket menar emellertid att fortsatt utredning av katastrofen inte är någon angelägen satsning. Det är dock ett beslut som
i sista hand tas av regeringen, säger han.

Hittills har den svenska regeringen konsekvent sagt nej till en fortsatt utredning av Estoniatastrofen.

För att skaffa djupare kunskaper om Estonias förlisning måste nya dykningar göras på fartyget. Det är inte tekniskt omöjligt - färjan ligger på bara 80 meters djup - men däremot är dykningar förbjudna enligt lag eftersom gravfrid lyst över området.

Estniska regeringen säger också till Uppdrag granskning att man oavsett omständigheterna inte skulle tillåta nya dykningar. Detta för att inte såren på nytt ska rivas upp.

Text: PETER BAGGE och LARS BORGNÄS

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15777&a=254595

Det känns ju betryggande att så kompetenta personer som Mona Sahlin tilldelats ledande uppgifter i denna infekterade fråga.

korvgubbe skrev:
Jutta Rabes dykare dök och filmade en hel del.. De borde väl ha upptäckt orsaken om det vore något mer förödande än bogvisiret, säg en explosion exempelvis..

Det påstod hon väl att hon gjorde också? Det var ju bilder på skrovet som "såg ut" som det hade varit en explosion men man såg inte själva hålet för det var på insidan liksom.

Oavsett vilket, så är det taffligt skött. Det är inte utan anledning det finns en partiöverskridande grupp i Riksdagen ang detta.

Här finns mer, sidans seriositet kan jag inte bedöma.
(I och med uttryck som "rosenröd regering" så kan den nog ifrågasättas)

www.svenskhistoria.org/artiklar/EstoniaBevis.asp

Det står bland annat:

"Fortfarande finns det på UD mer än 400 dokument rörande Estoniakatastrofen som är hemligstämplade."

Jaha, vad bra. Inget misstänkt med det inte.

Markus skrev:
Det påstod hon väl att hon gjorde också? Det var ju bilder på skrovet som "såg ut" som det hade varit en explosion men man såg inte själva hålet för det var på insidan liksom.

Oavsett vilket, så är det taffligt skött. Det är inte utan anledning det finns en partiöverskridande grupp i Riksdagen ang detta.

http://factgroup.nu/est/tenyears_se.html

t-rex skrev:
Just det där att gjuta in det i betong verkar lite fyndigt. Vad är bakgrunden till det? Förhindra plundring? Om så, gör man i så fall samma sak med andra fartyg som sjunker?

Eller så kanske det mest blir aktuellt med riktigt stora båtar, extrema mängder dödsoffer(vita så klart) på relativt hanterbara djup i ilands-vatten. Hur många såna vrak tror vi att det finns??

Generellt är vrak avden här "digniteten" extremt ovanliga och mycket svåra att utforska - jmfr m Titanic.

Personligen tror jag sammansvärjningar av större omfång när det gäller Estonia bara är nys. De sammansvärjningar som funnits tror jag har gällt döljande av byggares/redares/besättnings eventuella skuld och de tror jag är ofrånkomliga när folk slåss för sin existens i de här sammanhangen.

Last edited:
Gixxer-Anders skrev:
Vad menade du med detta? Förklara dig.

Vad tror du? Estonia anses vara den största fartygskatastrofen sen Titanic i fredstid......men letar man pyttelite så är det lätt att hitta ett par större förlisningar med asiater odyl som inte är lika mycket värt i media och världens ögon. Tydligast minns jag dödstal i storleksordningen 2-3000 i i trakterna kring Indien (den som vill ha referenser får leta själv) i en enda förlisning vilket är ungefär som Titanic o Estonia ......tillsammans.

Chrille skrev:
Vad tror du? Estonia anses vara den största fartygskatastrofen sen Titanic i fredstid......men letar man pyttelite så är det lätt att hitta ett par större förlisningar med asiater odyl som inte är lika mycket värt i media och världens ögon. Tydligast minns jag dödstal i storleksordningen 2-3000 i i trakterna kring Indien (den som vill ha referenser får leta själv) i en enda förlisning vilket är ungefär som Titanic o Estonia ......tillsammans.

Och du inbillar dig att Estonia är mycket värt i världens ögon?
Människor förfäras naturligtvis mer av saker som händer i deras geografiska närhet än saker som händer långt bort.
Gör inte allting till en rasfråga.

Gixxer-Anders skrev:
Och du inbillar dig att Estonia är mycket värt i världens ögon?
.....

Det är det, inbillar mig ingenting. När Estonia sjönk var det rubriker över hela västvärlden eftersom det ansågs vara just den största fartygskatastrofen sen Titanic i fredstid.

Chrille skrev:
Det är det, inbillar mig ingenting. När Estonia sjönk var det rubriker över hela västvärlden eftersom det ansågs vara just den största fartygskatastrofen sen Titanic i fredstid.

Bemöt faktauppgifterna om du tvivlar, försök inte utmåla en partiöverskridande riksdagsgrupp som neo-fascister istället. Löjligt.

Det finns inga bevis för att någon torpederat Estonia, men det är för mycket hysch hysch.

MikkE skrev:
jag är 80% säker på att USA sköt på dem själva för att få fler anledningar att bomba "fienden"

...eller för att förstärka anledningen till att få gå in i Irak och kriga. Efter att ha sett Farenheit 9/11 var detta målet hos Bush och hans regering INNAN han ens blev vald! Attacken 9/11 användes efteråt för att sprida rädsla hos det amerikanska folket så att de skull stå bakom beslutet att gå in i Irak... eftersom det egentligen inte fanns ngn anledning för det.

Man får se intervjuer med Collin Powel m.fl. där de säger (2000) att Irak inte har några vapen och att de inte har möjlighet att skapa några. 3 år senare påstår de att det finns massor av vapen och att Irak var farliga.

Kan det ha varit så att Bush inte hade ngn bra anledning att gå in i Irak men när attacken den 11 september kom, såg han sin chans att göra det han alltid velat göra?

korvgubbe skrev:
Gjorde bara en enkel sökning på Google. Hittade bl.a. dessa två artiklar om katastrofer som jag inte hört ett ord om. Sammanlagt 1650 döda..
Jag kan knappast dra mig till minnes att någon av dessa händelser var förstasidesstoff i veckor..
....

Det var bara det jag var ute efter. Inget annat än ett påpekande om vad jag anser vara en motbjudande tendens hos våra medier.

korvgubbe skrev:
Gjorde bara en enkel sökning på Google. Hittade bl.a. dessa två artiklar om katastrofer som jag inte hört ett ord om. Sammanlagt 1650 döda..
Jag kan knappast dra mig till minnes att någon av dessa händelser var förstasidesstoff i veckor..

Indien
http://www.seko.se/magasinet/2002/10/utrik.htm#1

Gambia
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,329428,00.html

Chrille skrev:
Det var bara det jag var ute efter. Inget annat än ett påpekande om vad jag anser vara en motbjudande tendens hos våra medier.

Och ni två tror alltså på fullaste allvar att Estonia var förstasidestoff i Gambia och Bangladesh??
Tillåt mig småle.

Chrille skrev:

Jo, nog är det en tydlig tendens. Men man får kanske försvara dem med att närhetsprincipen drabbar dem med. Däremot gäller det att vara medveten om att man lätt drabbas av detta "tunnelseende". Här på SH kan detta fenomen bli extra tydligt...

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa