Markus skrev:
Kommer inte ihåg, det var ett antal år sedan (eller mer). Ikväll kommer väl "bevis" om jag förstått trailern rätt. Någon fd militär eller liknande som träder fram.
Som jag förstått det så var det just första dygnet som militären dök, sedan tog räddningstjänsten över. Förmodligen brandmän och andra innebandyutövande yrkesgrupper. Skulle vara intressant att veta varför.
Sammantaget så dyker det upp fler frågetecken varje gång någon gör ett reportage om detta, om det inte finns något att dölja - tillåt undersökningar.
Hittat på nätet...
"Ett vet jag. Alla som pratar om M/S Estonia sätter inte den båten i samband med M/S Jan Heweliuz. Det gör jag.
M/S Jan Heweliuz sjönk 1991. Under stormen som pågick flera dagar i området så var "någon" där och sågade upp ett jättestort fyrkantigt hål under vattnelinjen på henne och lyfte ut något ur henne. Att göra det utan att upptäckas torde naturligtvis ha krävt ubåtar. Vilka har ubåtar? Fartyget sjönk för övrigt efter en klart "crazy" manöver av den polska kaptenen. Smugglades någonting militärt ombord på fartyget? Tvingades kaptenen att sänka fartyget? Alla polackerna ombord kom i livräddningsflottarna och hade räddningsdräkterna på sig. Hur kom det sig när förloppet gick så fort?
Du kan vidare se på det så här:
Om du ville ha ut någonting sådant ur Sovjetunionen 1991 då kunde du få ut det över den då ganska läckande "sovjetiska" nationella gränsen och därefter ta det till Sverige med båt från Polen. Alternativt är detta "något" värt att smuggla på väg från DDR alternativt annan fd WP-stat till Ryssland och kommer på "avvägar".
Om du däremot ville få ut något ur det fd Sovjetunionen, alltså Ryssland år 1994 då torde du ha tagit ut det via en "ny" nationell gräns som var tämligen ny och därmed svår att övervaka särskilt givet Rysslands dåvarande ekonomiska problem, alltså kanske gränsen mellan Estland och Ryssland. Gränsen till Polen hade då skärpts ytterligare och gränsen till Finland kom inte på fråga. Att sedan ta det till Sverige innebär förstås båt. Alltså M/S Estonia. Knappt någon förnekar att estnisk militär körde ombord lastbilar på fartyget och att de ställdes längst fram i fören så...
Om Ryssland visste om att det fanns sådan militär materiel ombord på fartyget då skulle de ha försökt stoppa fartyget genom hot. Men "vi" alt. andra smugglare sket i det och lät båten gå trots allt, därav kanske också fartygets höga fart. Sen sänkte ryssarna fartyget. Vi vet också att det finns hål under vattenlinjen. Det har till och med Mona Sahlin bekräftat att det gör. Men mycket lägligt så har "någon" varit där och skyfflat upp sand just precis på den plats där hålet är. Man ville också skyffla ut sådär ett par miljoner ton sten och betong över fartyget på botten. Det ger i alla fall mig en ond aning. Vad är det man brukar skyffla betong över?
Hint: Tjernobyl.
På dykfilmen från vraket ser man dykare som jobbar från ytan med luftslang. De enda som skulle dyka där hade just enligt uppgift slang från ytan. Eftersom det annars skulle krävas dykarklocka eller ubåt. Men märkligt nog så ser man minst en dykare som inte har slang. Dessutom har MUST lagt på en störsignal på dykfilmen.
Vidare så var det historien med den så kallade "man över bord"-båten som "drev" ett antal (ganska många) sjömil norrut mot vinden medan alla andra båtar drev söderut. Den båten försvann sedermera vilket i sig är mycket märkligt.
I say no more, trots att jag vet mera. Men det jag vet utöver det här ovan som är allmänt känt, säger mig att det här ovan inte är otroligt. Men jag lägger inga värderingar i det. Förhoppningsvis var det värt det.
Jag kan däremot säga att inom cirka 6 månader efter M/S Estonia så avgick eller byttes följande personer:
Statsministern, Försvarsministern, Utrikesministern, ÖB och C MUST.
Det säger mig att det inte var värt det."