Bildserien ang kraschen i Pentagon???

Gixxer-Anders skrev:
Och ni två tror alltså på fullaste allvar att Estonia var förstasidestoff i Gambia och Bangladesh??
Tillåt mig småle.

Jag vet inte men jag kan inte minnas att varken jag eller Chrille påståt något sådan!?

korvgubbe skrev:
..... Men man får kanske försvara dem med att närhetsprincipen drabbar dem med. ......

Visst är det så och så måste det ju vara också, men jag har sett dokumentärer om stora fartygsförlisningar där Estonia genast nämns efter Titanic. Det luktar illa tycker jag.

Sen tror jag inte att Bangladeshianerna har någon större insikt i vår del av världen heller och det förväntar jag mig inte heller, men jag har vet att amerikanska medier skrev en hel del om Estonia. Undras om de skrev om någon av ”dina” förlisningar. Var tror du, GixxerAnders?

Chrille skrev:
Jag tror att världen är på väg åt rätt håll i de här sammanhangen men det är nog en bit kvar att gå.

Ja, till att börja med kan svensk media sluta rapportera om brottslingar som avrättas i usa i erkända domstolar, och lägga mer krut på rapportering om utförda dödsstraff i länder som inte ens kan svara till rättssäkerhet t.ex. Nigeria, Kina, Iran. Eller....?

Media rapporterar primärt om samhällen som liknar vårat, inget konstigt med det.
Och ja, dödsstraff suger - var än det utförs.

Chrille skrev:
Tror du att dessa vrak kommer vara med när nästa flashiga dokumentär om historiska skeppsvrak spelas in?

Titanic, Estonia och…….Dakar?

Jag tror att världen är på väg åt rätt håll i de här sammanhangen men det är nog en bit kvar att gå.

Känner du dig verkligen så ägd att du måste komma med den här typen av abstrakta flumm-inlägg för att vara säker på att inte bli överbevisad? :arsele

Markus skrev:
Ja, till att börja med kan svensk media sluta rapportera om brottslingar som avrättas i usa i erkända domstolar, och lägga mer krut på rapportering om utförda dödsstraff i länder som inte ens kan svara till rättssäkerhet t.ex. Nigeria, Kina, Iran. Eller....?

Att det läggs så mycket Krut på dödsdommar i USA kan ju bero på att USA avrättat fler "barnbrottslingar" än resten av världen tillsammans Iran inräknat!

korvgubbe skrev:
Att det läggs så mycket Krut på dödsdommar i USA kan ju bero på att USA avrättat fler "barnbrottslingar" än resten av världen tillsammans Iran inräknat!

Låter inte troligt alls. Kan du referera till en trovärdig källa?

Gixxer-Anders skrev:
Låter inte troligt alls. Kan du referera till en trovärdig källa?

Jadå, sitter precis och letar efter den länk jag lade in tidigare där siffran resenterades.

USA hade avrättat 16 personer som begått brottet innan de fyllde 18.
Om jag inte minns fel var IRAN "god tvåa" med 8 avrättningar och därefter kina med 4 eller så..

korvgubbe skrev:

Ja, du har tagit upp det i ett par trådar nu men fortfarande om man ska gradera detta barbariska straff så anser jag det värre med en 14 årig flicka som hängs offentligt för att hennes bror dunkat på henne än en 17 åring som skjutit ihjäl någon han rånade som får stolen.

Skit samma, jag menar att vill man ha objektiv rapportering så borde man vilja ha det jämnt - inte bara när det råkar passa ens egen lilla agenda.

För mig är det en större nyhet med ett svenskt passagerarfartyg som sjunker samma natt (??) som Sjöfartsverket påstått att det är sjödugligt än en tågkatastrof i Indien där 14.000 personer dog för att de satt på taket.

Och nej, det är itne samma sak som att en svensk är mer värd än en indier.

korvgubbe skrev:
Jadå, sitter precis och letar efter den länk jag lade in tidigare där siffran resenterades.

Inte samma artikel men denna är från amnesty:
http://web.amnesty.org/library/index/ENGACT500152004

"Since 1990 Amnesty International has recorded 38 executions of child offenders – 19 of them in the USA. Since 2000 there have been 18 – nine of them in the USA. But even in the USA, such executions are not widespread: 19 of the 38 US states whose laws retain the death penalty exclude its use against child offenders, as does the federal government, and only three states – Oklahoma, Texas and Virginia - have executed child offenders since 2000."

korvgubbe skrev:
Inte samma artikel men denna är från amnesty:
http://web.amnesty.org/library/index/ENGACT500152004

"Since 1990 Amnesty International has recorded 38 executions of child offenders – 19 of them in the USA. Since 2000 there have been 18 – nine of them in the USA. But even in the USA, such executions are not widespread: 19 of the 38 US states whose laws retain the death penalty exclude its use against child offenders, as does the federal government, and only three states – Oklahoma, Texas and Virginia - have executed child offenders since 2000."

Se där ja.
Skulle nog tro att mörkertalet är rätt stort. Men jag får väl se mig själv överbevisad (och lite förvånad; trodde inte att man avrättade så pass många omyndiga i staterna).

Markus skrev:
De pekade på liknande olyckor som det tog ca 12 tim för fartyget att sjunka, vad tog det för Estonia? 30-40 min?

Ser fram emot hänvisning till fartyg som utan bogvisir, utan vattentäta skott på fartygsdäck och i full storm tog 12 timmar på sig att sjunka.

SSB skrev:
Ser fram emot hänvisning till fartyg som utan bogvisir, utan vattentäta skott på fartygsdäck och i full storm tog 12 timmar på sig att sjunka.

Läs texten jag lade in, "någon" tycker i alla fall att det finns jämförbara händelser.
Tycker du annorlunda?

Om vi ändå ska ondgöra oss över dödsstraffet så ska rätt vara rätt, och inte bara det som råkar kännas rätt för vissa:

I USA har 38 delstater samt USA federalt dödsstraffet i sin lagstiftning. Efter ett tioårigt uppehåll, då den amerikanska högsta domstolen förklarat att dödsstraffet såsom det tillämpades i USA var grymt och ovanligt och därmed stred mot den amerikanska konstitutionen återupptogs avrättningarna igen 1977. Under 70- och 80-talen avrättades sammanlagt 120 fångar. 98 avrättningar genomfördes under 1999 vilket är det högsta antalet sedan 1951. I april 2000 blev Tennessee den 31 delstaten i USA som verkställt avrättningar sedan 1977. Under år 2001 avrättades 66 fångar i USA och under 2002 avrättades 71. Amnesty International uppmanar att länder bör, trots koalitionen mot misstänkta terrorister, vägra utlämna fångar till USA där de riskerar dödsstraff. Sedan återinförandet av dödsstraffet 1977 har 944 personer avrättats i USA.

..........................................................................................................................................................................................................................................

Kina är det land i världen där flest personer avrättas. Anklagelser om mutbrott, skattefusk, bensinstöld och våldsbrott har lett till dödsdom och avrättning. Hundratals personer har dömts till döden för narkotikabrott och avrättats under kampanjens slogan "Värdesätt livet, förkasta drogerna". De flesta dödsdomar har offentliggjorts inför massiva åskådarskaror på idrottsarenor och andra offentliga platser. Fångar har även tvingats paradera på gator kantade av tusentals människor innan de slutligen blivit avrättade av en exekutionspluton på åkrar eller andra ställen. En sådan "parad", som genomförts i Yunnanprovinsen, uppges ha direktsänts i statlig tv. Andra "parader" i Shaanxi under april och maj ska ha åsetts av ca 1 800 000 personer.

Siffrorna på antalet avrättningar i Kina är osäkra då någon officiell statistik inte finns. Under 2002 har minst 1 921 personer dömts till döden och minst 1 060 har avrättats i Kina. "Slå hårt" kampanjen fortsatte under 2002, och den intensifierades vid viktiga offentliga händelser. Mörkertalet är dock fortfarande stort och siffran måste ständigt justeras.

Gixxer-Anders skrev:
Känner du dig verkligen så ägd att du måste komma med den här typen av abstrakta flumm-inlägg för att vara säker på att inte bli överbevisad? :arsele

Vill du vinna något i den här diskussionen?? Varsågod du har vunnit vad du vill.

Jag är inte ute efter att bevisa något alls. Allt började med att någon frågade varför man inte gjuter betong över alla vrak. Och jag svarade vad jag trodde.

Grattis, du har uppenbarligen vunnit något.

Markus skrev:
Du får ursäkta, men om jag sett intervjuer med flertalet framstående forskare och fartygskonstruktörer som säger motsatsen så måste du utveckla lite. De menade att det är nästintill omöjligt att verifiera haverikommisionens resultat om de inte får dyka. De pekade på liknande olyckor som det tog ca 12 tim för fartyget att sjunka, vad tog det för Estonia? 30-40 min?

Problemet med just rapporteringen runt Estonia är alla typer av "hittapå"-experter som man skrapar fram från gudvetvar när det ska filmas djuplodande dokumentärer. Jag har sett bassängprover som klart åskådliggör hur förlisningen gått till då en båt i hög fart, med öppet bogvisir, fungerar som en skopa för att extremt snabbt bli instabil och välta och sedan, mycket snabbt, sjunka.

JAg kan tyvärr inte minnas om jag sett detta bassängprov under mitt yrkesutövande som fartygskonstruktör eller i en mer seriös dokumentär, men jag har ALDRIG hört någon ifrågasätta det inom mitt skrå. Däremot har jag varit med om att bygga den typ av säkerhetsportar som blev krav efter Estonias förlisning.... tror du vi hade gjort det efter en omöjlig förlisning?

Last edited:
Markus skrev:
Läs texten jag lade in, "någon" tycker i alla fall att det finns jämförbara händelser.
Tycker du annorlunda?

Ja jag har läst texten. Som jag uppfattar den vill de helt enkelt undersöka saken närmare för att få veta det exakta olycksförloppet. Något som är förståeligt. Dock får de inte göra detta på grund av att olycksplatsen skyddas som gravplats. Huruvida detta är rätt eller fel kan man ju ha delade åsikter om.

Däremot så är jag tämligen övertygad om att denne "någon" har tänjt på jämföranden mellan Estonia och olycka Y när det hävdas att fartyget i olycka Y tagit 12 timmar på sig att sjunka under "liknande betingelser". Liknande är ett vagt ord, och jag frågar då, menar han med "liknande" att fartyget i olycka Y saknade bogvisir, saknade vattentäta skott på bildäck, och att det rådde storm. Är svaret nej på någon av dessa frågor anser inte jag att man kan dra några slutsater av att ett annat fartyg minsann tog 12 timmar på sig att sjunka.

Chrille skrev:
Problemet med just rapporteringen runt Estonia är alla typer av "hittapå"-experter som man skrapar fram från gudvetvar när det ska filmas djuplodande dokumentärer. Jag har sett bassängprover som klart åskådliggör hur förlisningen gått till då en båt i hög fart, med öppet bogvisir, fungerar som en skopa för att extremt snabbt bli instabil och välta och sedan, mycket snabbt, sjunka.

JAg kan tyvärr inte minnas om jag sett detta basängprov under mitt yrkesutövande som fartygskonstruktör eller i mer seriös dokumentärer, men jag har ALDRIG hört någon ifrågasätta det inom mitt skrå. Däremot har jag varit med om att bygga den typ av säkerhetsportar som blev krav efter Estonias förlisning.... tror du vi hade gjort det efter en omöjlig förlisning?

Det här är intressant, du är alltså fartygskonstruktör?! Då måste du ju känna till dem som nämns i texten från uppdrag gransknings hemsida? De är inte så välrenommerade som ug försöker påskina?

Oavsett vilket, följande får jag inte ihop:

-Regering(ar) som ändrar sig
-Absolut dykförbud
-Sannolik militär transport
-Forskare som ifrågasätter
-Prat om övertäckning
-Endast militär fick gå ner direkt efter förlisning (sanningshalt?)

Det är för många teorier, alt. fantasier, det behövs en ny undersökning. Sedan ska man naturligtvis ta uppdrag granskning med en nypa salt, då de mer än en gång haft anledning att ifrågasättas.

Men om du jobbar med detta, kan inte du sprida ljus kring dig? Den här Tessos eller vad han nu hette, är han helt ute och cyklar?

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa