Bilder på minisar

• Thread starter Thread starter fax
  • Start date Start date
Har sett annonsen och en sådan står absolut på inköpslistan över villhöver!
Men prexis som någon ovan kommenterade så var den ganska skabbig för den pengen och dessutom i HELT fel del av landet för mitt vidkommande.
Kan förvisso hålla med om att skicket lämnar en del att önska, men tyvärr tenderar ju de som är reggade (eller åtminstone har en chans att bli det) att springa iväg i pris... Även sett till skicket är det nog inte helt orimligt för ett objekt med potentiella papper, tyvärr. Hade den varit reggad/besiktad hade den nog kunnat gå för ännu mer, trots det skabbiga skicket.

Dock fattar jag inte varför ägaren inte bara tar och reggar in den igen och besiktar den om det nu är så himla enkelt, det kan ju inte kosta många kronor och skulle antagligen både öka värdet och göra det lättare för folk att ha överseende med skicket. Annonser med någon form av "detta behöver fixas men det är lätt att göra"-formuleringar gör mig lätt skeptisk rent generellt.

Kan förvisso hålla med om att skicket lämnar en del att önska, men tyvärr tenderar ju de som är reggade (eller åtminstone har en chans att bli det) att springa iväg i pris... Även sett till skicket är det nog inte helt orimligt för ett objekt med potentiella papper, tyvärr. Hade den varit reggad/besiktad hade den nog kunnat gå för ännu mer, trots det skabbiga skicket.

Dock fattar jag inte varför ägaren inte bara tar och reggar in den igen och besiktar den om det nu är så himla enkelt, det kan ju inte kosta många kronor och skulle antagligen både öka värdet och göra det lättare för folk att ha överseende med skicket. Annonser med någon form av "detta behöver fixas men det är lätt att göra"-formuleringar gör mig lätt skeptisk rent generellt.
Är inte alla dom svensksålda reggade från början?
Dessa såldes ju som lätt MC på svenska marknaden.
Men det finns en hel del importer från Finland har jag sett, som är oregistrerade.

Och håller med om att den är lite väl skbbig, men framförallt verkar det saknas en del delar.
I övrigt verkar den ju dock original tycker jag att det ser ut som, förutom det han beskriver i texten.
Men för "hopplöst" för min del, tyvärr.

Last edited:
Är inte alla dom svensksålda reggade från början?
Dessa såldes ju som lätt MC på svenska marknaden.
Men det finns en hel del importer från Finland har jag sett, som är oregistrerade.
Vet inte helt säkert men jag tror att en del såldes som rena stug-/depåmoppar då det cirkulerar rätt många oreggade exemplar, och reggades de inte vid import så har jag hört att det ska vara rätt krångligt att lyckas få in dem. Har de en gång haft ett regnummer men fallit ur registret på grund av obetald registeravgift är det nog betydligt lättare, just därför förstår jag inte riktigt varför säljaren av hojen ovan inte bara ser till att lösa det innan försäljning.

Jag är inte helt insatt i hur reglerna ser ut vid finsk import, däröver är de väl reggade som mopeder men här hemma skulle de bli lätt mc och frågan är om det funkar smärtfritt i övergången eller om det strular på grund av det... Vad jag förstått kan de aldrig bli mopeder här hemma, vet dock inte varför då det funnits kinesiska kopior som fick gå som EU-mopeder men Honda original går absolut inte av någon anledning... :va Men troligen är det väl svenska TS som i vanlig ordning är allmänt jävla onödigt mycket motströms... :huvet

Vet inte helt säkert men jag tror att en del såldes som rena stug-/depåmoppar då det cirkulerar rätt många oreggade exemplar, och reggades de inte vid import så har jag hört att det ska vara rätt krångligt att lyckas få in dem. Har de en gång haft ett regnummer men fallit ur registret på grund av obetald registeravgift är det nog betydligt lättare, just därför förstår jag inte riktigt varför säljaren av hojen ovan inte bara ser till att lösa det innan försäljning.

Jag är inte helt insatt i hur reglerna ser ut vid finsk import, däröver är de väl reggade som mopeder men här hemma skulle de bli lätt mc och frågan är om det funkar smärtfritt i övergången eller om det strular på grund av det... Vad jag förstått kan de aldrig bli mopeder här hemma, vet dock inte varför då det funnits kinesiska kopior som fick gå som EU-mopeder men Honda original går absolut inte av någon anledning... :va Men troligen är det väl svenska TS som i vanlig ordning är allmänt jävla onödigt mycket motströms... :huvet
Du kan ha rätt angående att alla svensksålda inte registrerades.
Sedan tror jag att dom går in under det gamla regelverket, det vill säga max 50cc och max 1hk, och då blev dom diskvalificerade.
Nya reglerna skulle väl troligvis kräva ett EU-godkännande, och det är ju omöjligt.
Så jag tänker......kör och var glad, i lagom omfattning :)

Du kan ha rätt angående att alla svensksålda inte registrerades.
Sedan tror jag att dom går in under det gamla regelverket, det vill säga max 50cc och max 1hk, och då blev dom diskvalificerade.
Nya reglerna skulle väl troligvis kräva ett EU-godkännande, och det är ju omöjligt.
Så jag tänker......kör och var glad, i lagom omfattning :)
Jag tycker mest bara att det är lite tragikomiskt att det ska vara så fruktnsvärt jävla fyrkantigt alldeles i onödan...

Här är en modern kinakopia. Den är utrustad med blinkers, bromsljus och allt annat som krävs för att få framföras på allmän väg, den gör cirkus 45km/h och räknas som EU-moppe dvs kräver att föraren fyllt 15 år samt innehar förarbevis. Den får inte framföras på motortrafikled/motorväg:

Här är en reggad Honda original. Den är också utrustad med blinkers, bromsljus och allt annat som krävs för att få framföras på allmän väg och går också i ca 45km/h, men den räknas istället som lätt mc vilket kräver att föraren fyllt 16 år och innehar körkort. Denna får framföras på motortrafikled/motorväg, trots att det varken är mer eller mindre lämpligt jämfört med kinesen ovan:

Alltså... Varför?? :va För alla praktiska avsikter och ändamål så rör det sig om precis samma jävla sak, men rent byråkratiskt är det fullkomligt jävla stopp och belägg, inte alls sammalika, kan aldrig över huvud taget ens jämföras på något plan utan det rör sig om två vitt skilda saker som inte kunde vara mer olika och som därför ska behandlas regelmässigt helt olika och ingen kommer någonsin kunna övertyga någon myndighetsmänniska om något annat... :dummer

Ni skulle bara ha sett kinaimporternas ”dokument ” som följde med hojarna för 20 år sen, taffliga och felstavade. Vansinnigt lätta att förfalska om man nu skulle behöva. Bara att skicka in till transportstyrelsen så dök plåt och regpapper upp efter några dagar. Besiktningspliktade fick köras 3 år utan inspektion. Reggad kina monkey kostade under 6.000:- inkl allt.

Jag tycker mest bara att det är lite tragikomiskt att det ska vara så fruktnsvärt jävla fyrkantigt alldeles i onödan...

Här är en modern kinakopia. Den är utrustad med blinkers, bromsljus och allt annat som krävs för att få framföras på allmän väg, den gör cirkus 45km/h och räknas som EU-moppe dvs kräver att föraren fyllt 15 år samt innehar förarbevis. Den får inte framföras på motortrafikled/motorväg:

Här är en reggad Honda original. Den är också utrustad med blinkers, bromsljus och allt annat som krävs för att få framföras på allmän väg och går också i ca 45km/h, men den räknas istället som lätt mc vilket kräver att föraren fyllt 16 år och innehar körkort. Denna får framföras på motortrafikled/motorväg, trots att det varken är mer eller mindre lämpligt jämfört med kinesen ovan:

Alltså... Varför?? :va För alla praktiska avsikter och ändamål så rör det sig om precis samma jävla sak, men rent byråkratiskt är det fullkomligt jävla stopp och belägg, inte alls sammalika, kan aldrig över huvud taget ens jämföras på något plan utan det rör sig om två vitt skilda saker som inte kunde vara mer olika och som därför ska behandlas regelmässigt helt olika och ingen kommer någonsin kunna övertyga någon myndighetsmänniska om något annat... :dummer
Har tyvärr ingenting att tillägga till det du säger.....förutom att den där Monkeyn ser jäkligt fin ut :)

Villhöver absolut :kär Dock lite köpstopp just nu tyvärr, har behövt prioritera hemmet i vinter då el och vitvaror strulat... :(

@El Presidente, Kanske kunde vara något för dig när jag nu nöp Daxen sist?

Men vad fan, jag villhöver ju också den, men har andra prioriteringar just nu.

Angående skicket, ja sadeln är sprucken, inte helt oväntat, men ett nytt skinn från Kina lär inte kosta mycket, och orginal går säkert också att hitta om man vill behålla nära orginalskick.

Mini-blinkersar såg jag idag för en hundring styck, (eller det kanske var 150: - i en utförsäljningskorg om man vill ha blinkersar på den.

Tanken går att lacka om

Angående skicket, ja sadeln är sprucken, inte helt oväntat, men ett nytt skinn från Kina lär inte kosta mycket, och orginal går säkert också att hitta om man vill behålla nära orginalskick.

Mini-blinkersar såg jag idag för en hundring styck, (eller det kanske var 150: - i en utförsäljningskorg om man vill ha blinkersar på den.

Tanken går att lacka om
Japp, håller med.
Men för egen del så har den därmed tappat hela sin karaktär.
Den blir bara en i mängden av sönderlagade fordon.
Men helt ok om man bara vill ha en körbar Monkey.

Japp, håller med.
Men för egen del så har den därmed tappat hela sin karaktär.
Den blir bara en i mängden av sönderlagade fordon.
Men helt ok om man bara vill ha en körbar Monkey.

Ja, vi har alla olika åsikter om skick, jag anser ju att saker som har använts får vara slitna, och om man lackar om något i orginalfärg och sätter tillbaka orginaldekaler är det inte mera sönderlagat än en ny hoj eller bil som har varit med om en olycka och reparerats på försäkringen.

Men så har jag andra förväntningar på pris också

Tanken går att lacka om
Hade jag inte redan haft sisådär tjugoelva andra projekt som jag borde ta tag i så hade den absolut kunnat vara något för mig då jag också resonerar som så att att defekterna alltid kan fixas till så länge huvudkraven är uppfyllda, och för mig är det att det ska vara en original Honda som antingen är reggad eller åtminstone kan reggas enkelt. Men just nu behöver jag prioritera annat samtidigt som den ser halvtråkig ut och dessutom är långt bort, stjärnorna linjerar helt enkelt inte så bra som de skulle behöva för att jag skulle störtdyka på tillfället liksom. Hade den funnits nästgårds till halva priset hade det varit en annan femma, då hade det känts som ett tillfälle som vore för bra för att missa. Men just nu... Jag avvaktar och hoppas på ett finare objekt något närmre för en Monkey står absolut på inköpslistan, om jag bara hittar en som är reggad, lagom fin, lagom långt bort och kostar ett lagomt pris. Jag tackar så mycket för tipset men tyvärr får jag stå över denna gång :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back