Bild på Hitler som avatar!?!?

grejen med nazismen är väl att det som gjordes i dess namn, hur hemskt det än var, så har det ältats så många gånger att man automatiskt förknippar det med ondska när man kommer i kontakt med det. det har inte gjorts likadant med andra folkmord vad jag vet.

hade vi från barnsben fått höra att ett visst folkmord var "unikt baraföratt det hände en viss folkgrupp", eller att "det är de värsta folkmordet i mänsklighetens historia" el. dyl, så hade vi reagerat på samma sätt inför den ideologin som förövarna tillhörde.

men de e ju som det alltid varit, att segrarna skriver historien, och krigspropaganda som överlever till efter kriget blandas med sanningar till en soppa av halvsanningar & halvlögner. och om tillräckligt många tror på en lögn blir det en sanning.

jag tycker att man ska få ha vilken avatar man vill, typ stalin, hitler, mao, en könsförvirrad groda, lesbiska morötter, polpot, vemsomhelst.
och stör det någon så kan ju den personen ta upp det för diskussion i en tråd eller vadsomhelst

heimdal skrev:
grejen med nazismen är väl att det som gjordes i dess namn, hur hemskt det än var, så har det ältats så många gånger att man automatiskt förknippar det med ondska när man kommer i kontakt med det. det har inte gjorts likadant med andra folkmord vad jag vet.

hade vi från barnsben fått höra att ett visst folkmord var "unikt baraföratt det hände en viss folkgrupp", eller att "det är de värsta folkmordet i mänsklighetens historia" el. dyl, så hade vi reagerat på samma sätt inför den ideologin som förövarna tillhörde.

men de e ju som det alltid varit, att segrarna skriver historien, och krigspropaganda som överlever till efter kriget blandas med sanningar till en soppa av halvsanningar & halvlögner. och om tillräckligt många tror på en lögn blir det en sanning.

jag tycker att man ska få ha vilken avatar man vill, typ stalin, hitler, mao, en könsförvirrad groda, lesbiska morötter, polpot, vemsomhelst.
och stör det någon så kan ju den personen ta upp det för diskussion i en tråd eller vadsomhelst

Du är ute på djupt vatten. Det är inte första gången du kommer med revisionistiska antydningar. Är du revisionist?

Grejen med nazismen är att förintelsen är ett unikum i världshistorien. Varken förr eller senare har man bedrivit utrotning av människor på en industriell nivå, byggt fabriker för att ta livet av så många människor som möjligt......
Sen är det givetvis grader i helvetet när man jämför olika massmord/folkmord, alla är ofattbart hemska men man bör vara medveten om att förintelsen har en särställning beträffande sättet den utfördes på.

Tjoffe skrev:
Tycker ni det är ok om jag har en bild på Hitler som avatar?

Det tycker nämligen inte jag! Lika lite som jag tycker det är ok att ha bilder på mördande kommunistiska svin som avatar. Oavsett om det bara är för att reta Markus och Valmers.

Jag upplever dessa avatarer som en barnslig provokation och inget annat.

Detta eftersom man känner till personernas ifrågas "generella uppfattningar" och vet att dessa inte har något gemensamt med de porträtterade vidriga personernas gärningar att göra. Hade avatarerna avspeglat de åsikter som ventilerades hade min rekommendation varit banning.

Anledningen till att Hitler inte på samma sätt skulle kunna användas som provokations-avatar har att göra med att kännedomen om dennas historiska gärningar är total. Kunskaperna om kommunismens och andra totalitära regimers hemskheter är, kanske av politiska skäl, tyvärr inte lika omfattande i Sverige.

/Olzki

Last edited:
Olzki skrev:
Anledningen till att Hitler inte på samma sätt skulle kunna användas som provokations-avatar har att göra med att kännedomen om dennas historiska gärningar är total.
/Olzki

Hoho, får man "total kännedom" om hans gärningar av att läsa aftonbladet eller?

Chris Ash skrev:
Hoho, får man "total kännedom" om hans gärningar av att läsa aftonbladet eller?

Vill påpeka som relativt nyutexaminerad från det kommunala läroverket, därav har jag glömt(förträngt) lite av de essentiella kunskaperna i skrift som vi använder oss av på internet, ursäkta därför min dåliga meningsbyggnad.

Hur mycket läste du om kommunismens illgärningar under historialektionen jmf med A.Hitler o hans gäng dumskallar?

Självklart kan man ha Hitler som avatar.

Censur och förbud har väl aldrig lett till något bra?

(Edit, förbud avser förbud i skrift och tryck, dårå.)

Superbee skrev:
Vill påpeka som relativt nyutexaminerad från det kommunala läroverket, därav har jag glömt(förträngt) lite av de essentiella kunskaperna i skrift som vi använder oss av på internet, ursäkta därför min dåliga meningsbyggnad.

Hur mycket läste du om kommunismens illgärningar under historialektionen jmf med A.Hitler o hans gäng dumskallar?

Menar du högstadiet eller gymnasiet? Högstadiet kan jag faktiskt inte minnas i detalj vad vi läste, men det var ganska knapert med 1900-talshistoria,bara några timmar i slutet av nian, däremot gymnasiet där vi bland annat läste Solsjenitsyn.

Chris Ash skrev:
Menar du högstadiet eller gymnasiet? Högstadiet kan jag faktiskt inte minnas i detalj vad vi läste, men det var ganska knapert med 1900-talshistoria,bara några timmar i slutet av nian, däremot gymnasiet där vi bland annat läste Solsjenitsyn.

... och vid vilken tidpunkt i ditt liv blev du vapen- och militärfrälst?

Glad påsk.

Jag tycker man skall välja en avatar som visar vem du är, dock skall den inte bedriva hets mot andra då detta är förbjudet enl svensk lag.

Chris Ash skrev:

Du kan svårligen tro att svenska folket i allmänhet vet (eller vill veta) mer om kommunismens fasor än om Hitlers. Jag håller med dig i det du skrev tidigare i tråden om grader i helvetet, Hitler är i någon mening värst. Men varför tramsa runt med avatarer på någon som är snäppet mindre djävulsk?

/O

Olzki skrev:
Du kan svårligen tro att svenska folket i allmänhet vet (eller vill veta) mer om kommunismens fasor än om Hitlers. Jag håller med dig i det du skrev tidigare i tråden om grader i helvetet, Hitler är i någon mening värst. Men varför tramsa runt med avatarer på någon som är snäppet mindre djävulsk?

/O
Hahaha, du kunde inte hålla dig :lol

Bingo skrev:
Hahaha, du kunde inte hålla dig :lol

Från att....?

Edit: Från att kommentera avatarerna?....Nu frågade ju någon specifikt om vad folk tyckte om sådana avatarer. Hade inte kommenterat det annars. Noterar att du bytt.

/O

Last edited:
Olzki skrev:

/O

Nej antagligen inte men det har troligtvis sin förklaring i att tredje riket befann sig precis bakom husknuten och att de satte ganska djupa spår i europa som vi känner det, bland annat eftersom de var med och startade det största kriget i världshistorien, ett krig vi undvek att dras in i på det berömda håret.Att de massutrotade judar ett femtiotal mil härifrån spelar säkert in också. Tyskland är dessutom väldigt närbesläktat med oss rent kulturellt sett, varför många säkert ställer sig frågan hur det kunde hända i ett land som var så likt vårt, en modern högutvecklad stat i västeuropa.

I Indien och Kina är inte intresset för nazismen lika stort, och Hitler har en
helt annan ställning i folks allmänna medvetande där. Det faller sig liksom naturligt.

Detta kan omöjligt förklaras med historieundervisningen i skolan. Fascinationen för Hitler, SS, Wehrmacht och deras tredje rike går igen i de flesta media i västvärlden. Det skrivs helt enkelt hyllkilometrar mer här i europa/USA om det än om tex kommunismen i Kina eller Kampuchea.

Jag tycker personligen att Hitler och nazismen känns mer relevant under den alltför korta tid en svensk skolelev läser historia, precis som att man bör prioritera Karl XII före hertigen av Marlborough. Men bara för att man nödgas göra prioriteringar så behöver inte det betyda att man helt utelämnar Mao Zedong eller Pol Pot för att nämna två.

Mavve skrev:
:lol :lol
Vad är du egentligen för nåt??????????
:hihi :lol
Stålgubben...en hård typ :D Men det tror jag allt att ni redan har förstått :rolleyes:

Chris Ash skrev:
Nej antagligen inte men det har troligtvis sin förklaring i att tredje riket befann sig precis bakom husknuten och att de satte ganska djupa spår i europa som vi känner det, bland annat eftersom de var med och startade det största kriget i världshistorien, ett krig vi undvek att dras in i på det berömda håret.Att de massutrotade judar ett femtiotal mil härifrån spelar säkert in också. Tyskland är dessutom väldigt närbesläktat med oss rent kulturellt sett, varför många säkert ställer sig frågan hur det kunde hända i ett land som var så likt vårt, en modern högutvecklad stat i västeuropa.

I Indien och Kina är inte intresset för nazismen lika stort, och Hitler har en
helt annan ställning i folks allmänna medvetande där. Det faller sig liksom naturligt.

Detta kan omöjligt förklaras med historieundervisningen i skolan. Fascinationen för Hitler, SS, Wehrmacht och deras tredje rike går igen i de flesta media i västvärlden. Det skrivs helt enkelt hyllkilometrar mer här i europa/USA om det än om tex kommunismen i Kina eller Kampuchea.

Jag tycker personligen att Hitler och nazismen känns mer relevant under den alltför korta tid en svensk skolelev läser historia, precis som att man bör prioritera Karl XII före hertigen av Marlborough. Men bara för att man nödgas göra prioriteringar så behöver inte det betyda att man helt utelämnar Mao Zedong eller Pol Pot för att nämna två.

Håller med dig i stort, inte för att jag vet hur historieundervisningen läggs upp idag men det du skriver låter rimligt.

/Olzki

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...