Bild på Hitler som avatar!?!?

....sa flickan.
Skål på er nu.
Hitler som avatar går helt bra om man vill det.

Chris Ash skrev:
Menar du högstadiet eller gymnasiet? Högstadiet kan jag faktiskt inte minnas i detalj vad vi läste, men det var ganska knapert med 1900-talshistoria,bara några timmar i slutet av nian, däremot gymnasiet där vi bland annat läste Solsjenitsyn.

Jag menar hela perioden, lågstadie-gymnasium.

Det var inte mycket vikt lagd angående kommunismens baksidor jmf med A.Hitler.
Därför kunde vi ha lite popsnörekommunister i klassen som helt ovetande sprang runt med blandad propaganda i form av t-shirts och "pins" på sina schackrutiga väskor.

Näe jag tar starkt avstånd från all form av fascism o diktatur, trist att folk försöker slingra sig runt o hetsa o provocera med hjälp av dessa trista saker som skett.

tycker personligen det är tämligen omoget.

Chris Ash skrev:
Du är ute på djupt vatten. Det är inte första gången du kommer med revisionistiska antydningar. Är du revisionist?

Grejen med nazismen är att förintelsen är ett unikum i världshistorien. Varken förr eller senare har man bedrivit utrotning av människor på en industriell nivå, byggt fabriker för att ta livet av så många människor som möjligt......
Sen är det givetvis grader i helvetet när man jämför olika massmord/folkmord, alla är ofattbart hemska men man bör vara medveten om att förintelsen har en särställning beträffande sättet den utfördes på.

jag är inte revisionist.. men jag köper inte riktigt allt vad som skrivs i böcker och tidningar. men gör de mig till revisionist så...

det är ju ingen tvekan om att det fanns en plan föratt göra sig av med zigenare, homosexuella, judar och andra mindre välkommna individer i det tredje riket. det i sig är hemsk, att de sedan gjordes på ett såpass utstuderat sätt gör det på sitt sätt unikt.
men är de så olikt det som händer/har hänt i diktaturer överallt i världen, där oliktänkande registreras, grips, torteras, dödas och förföljs i väldigt stor omfattning. skillnaden är väl i stort att de inte har stora avrättningsläger, och inriktar sig på det egna folket för det mesta.

sen att jag tycker att ett folkmord är lika hemskt varesig det drabbar 1000 människor eller om det drabbar 100 000tals, e min högst personliga åsikt..

att ha en bild på mao, saddam, pinochet, hitler, stalin, castro.. de är lika goda kålsupare allihop. men jag tycker att vill nån ha en diktator, massmördare, mördare, gay eller vadfansomhelst, så är de upp till den personen

Superbee skrev:

Därför kunde vi ha lite popsnörekommunister i klassen som helt ovetande sprang runt med blandad propaganda i form av t-shirts och "pins" på sina schackrutiga väskor.

Näe jag tar starkt avstånd från all form av fascism o diktatur, trist att folk försöker slingra sig runt o hetsa o provocera med hjälp av dessa trista saker som skett.

Kommunist kan man vara för att man (av någon anledning) tycker att Marx och Engels idéer är rimliga samt applicerbara på ett modernt samhälle men för den skull behöver man inte tycka att Stalin eller Mao var trevliga pajsare. För jag antar att du knappast sett någon med en tröja med de sistnämndas ansikten på?

heimdal skrev:
att ha en bild på mao, saddam, pinochet, hitler, stalin, castro.. de är lika goda kålsupare allihop. men jag tycker att vill nån ha en diktator, massmördare, mördare, gay eller vadfansomhelst, så är de upp till den personen

Innebär sista meningen att du tycker att det är lika illa att vara homosexuell som att vara massmördare?

Coola Ola skrev:
Kommunist kan man vara för att man (av någon anledning) tycker att Marx och Engels idéer är rimliga samt applicerbara på ett modernt samhälle men för den skull behöver man inte tycka att Stalin eller Mao var trevliga pajsare. För jag antar att du knappast sett någon med en tröja med de sistnämndas ansikten på?

Nejdu, däremot var det den där hammaren och skäran eller vad de nu heter.

Har varit i het diskussion om det här förut. jag tar avstånd från svastikan så också mot den symbolen. Som sagt.

Coola Ola skrev:
Innebär sista meningen att du tycker att det är lika illa att vara homosexuell som att vara massmördare?

lika illa.. hmm.. nej.. det var mest ett exempel.. kunde ju skrivit massmördare eller en straight person, men en som e straight tillhör ju det "normala" vilket en massmördare inte gör. så jag tog en annan grupp av människor som inte är överrepresenterad i samhället.. kunde lika gärna skrivit "person med 3 fingrar ... men vill du hitta nått å klaga på, så vassegod.

du hittade inget mer att klaga på av det jag skrev ovanför det sista stycket?

Superbee skrev:

Ok, hur vill du att fördelningen ska se ut? Känns kulturrevolutionen i Kina lika angelägen för dig som förintelsen? Läste ni mycket om USA:s härjande i Latinamerika? Som jag skrev innan så kan man inte få med allt och då måste man ge vissa saker mindre tid än andra, och vissa måste utelämnas helt. Det finns säkert lika många uppfattningar om hur historieundervisningen ska läggas upp som det finns människor.

heimdal skrev:
jag är inte revisionist.. men jag köper inte riktigt allt vad som skrivs i böcker och tidningar. men gör de mig till revisionist så...

Ok, det var bara en uppriktig undran. Jag är ingen häxjägare om du tror det. Var och en får tro/tycka vad de vill.

heimdal skrev:
det är ju ingen tvekan om att det fanns en plan föratt göra sig av med zigenare, homosexuella, judar och andra mindre välkommna individer i det tredje riket. det i sig är hemsk, att de sedan gjordes på ett såpass utstuderat sätt gör det på sitt sätt unikt.
men är de så olikt det som händer/har hänt i diktaturer överallt i världen, där oliktänkande registreras, grips, torteras, dödas och förföljs i väldigt stor omfattning. skillnaden är väl i stort att de inte har stora avrättningsläger, och inriktar sig på det egna folket för det mesta.

Huruvida det är en stor skillnad eller inte är förstås upp till var och en att avgöra.

heimdal skrev:
sen att jag tycker att ett folkmord är lika hemskt varesig det drabbar 1000 människor eller om det drabbar 100 000tals, e min högst personliga åsikt..

Så är det med rena magnitudskillnader, vissa tycker det har betydelse, andra inte. Jag tycker det har betydelse, ganska stor betydelse till och med.

heimdal skrev:

Jag håller inte med om att de var "lika goda kålsupare", Pinochet och Castro är/var rätt harmlösa jämfört med Adolf Hitler och Josef Stalin.

Däremot håller jag med om att man bör få använda vilka symboler och bilder som helst utan att kunna straffas för det.

Superbee skrev:
Nejdu, däremot var det den där hammaren och skäran eller vad de nu heter.

Har varit i het diskussion om det här förut. jag tar avstånd från svastikan så också mot den symbolen. Som sagt.

Vadan detta ständiga tragglande om symboler? Hammaren och skäran står för samarbetet mellan arbetare (hammaren) och bönder (skäran). Lär er acceptera att alla inte tycker exakt som ni.

Chris Ash skrev:
Vadan detta ständiga tragglande om symboler? Hammaren och skäran står för samarbetet mellan arbetare (hammaren) och bönder (skäran). Lär er acceptera att alla inte tycker exakt som ni.

Varför har du någon som är väldigt lik en viss ond man som avatar?

Chris Ash skrev:
Det finns säkert lika många uppfattningar om hur historieundervisningen ska läggas upp som det finns människor.

Ja där har du helt rätt faktist, huvet på spiken :tummenupp

edit: edit: edit:

Last edited:
ni som har nya avatearer av diverse idoter och mördare ur historian borde ju genast ta bort dom, att ni inte skäms.....?!?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT