Bild på Hitler som avatar!?!?

Chris Ash skrev:
Arkiven har varit öppna i ungefär tio år, det är alltså inte kommunister som forskat. Innan de öppnades var spridningen stor, siffror uppåt 80 miljoner ryssar nämndes, men det var på basis av de folkräkningar som genomförts innan och efter VK2 (och som kommunisterna hemligstämplade för att de var "otillfredsställande") Dvs där fanns alla krigsoffer och "statistiska förluster" dvs barn som beräknats födas av statistiker men inte gjort det pga av miserabla levnadsförhållanden. Sovjutunionens förluster till följd av kriget beräknas till mellan 25-30 miljoner. Offer vid de stora svältkatastroferna på 30 talet mellan 10-20 miljoner. Antal avrättade 0.5-3 miljoner, Döda i Gulag 1-4 miljoner, döda till följd av tvångsdeportering 1-2 miljoner. Dvs nånstans 15-30 miljoner döda under Stalins välde till följd av svält, deportering, tvångsarbete och avrättningar.

Vad har du för anledning att ifrågasätta dessa vetenskapligt framtagna siffror?
15-30 miljoner döda ifrågasätter jag inte, det är just den siffran som är min poäng. Att inte kommunistynglen med hammaren och skäran på tröjan fattar detta är beklämmande.

Last edited:
Nä, nu får ni kamma er!
Kommunismen innebär arbetarklassens befrielse från kapitalets diktatur och från den s.k "borgerliga demokratin", dvs från fascismen.

Men det är ingen idé att försöka läsa sig till i uppslagsböcker eftersom dessa är skrivna av revisionister, reformister, småborgare och fascister. Gå direkt till källorna. Läs "Das Kapital" (Karl Marx) och "Manifest der Kommunistischen Partei" (Marx/Engels) för bövelen, på originalspråk för att slippa förvanskningar gjorda av tänkbara antirevolutionära/småborgerliga översättare.

Arbetare i alla länder - förenen eder!

Fniss fniss

eus skrev:
Nä, nu får ni kamma er!
Kommunismen innebär arbetarklassens befrielse från kapitalets diktatur och från den s.k "borgerliga demokratin", dvs från fascismen.

Men det är ingen idé att försöka läsa sig till i uppslagsböcker eftersom dessa är skrivna av revisionister, reformister, småborgare och fascister. Gå direkt till källorna. Läs "Das Kapital" (Karl Marx) och "Manifest der Kommunistischen Partei" (Marx/Engels) för bövelen, på originalspråk för att slippa förvanskningar gjorda av tänkbara antirevolutionära/småborgerliga översättare.

Arbetare i alla länder - förenen eder!

Fniss fniss

Jag får gåshud...

Och den genomsnittlige sovjetmedborgaren var friare än den genomsnittlige amerikanska medborgaren? Den genomsnittlige kubanska medborgaren är friare än den svenska?

Istället för att läsa en bok kan man ju titta på verkligheten, det fungerar också rätt bra.

Varsågod, här får du en kam.

/SSB - Känner sig väldigt förtryckt den 25.e

SSB skrev:
Och den genomsnittlige sovjetmedborgaren var friare än den genomsnittlige amerikanska medborgaren? Den genomsnittlige kubanska medborgaren är friare än den svenska?

Istället för att läsa en bok kan man ju titta på verkligheten, det fungerar också rätt bra.

Varsågod, här får du en kam.

/SSB - Känner sig väldigt förtryckt den 25.e
Äh, ni missade ju min vita text.
Förlåt, det var omoget men jag kunde inte låta bli.

abstruse skrev:
Jag känner mig förtryckt varje gång det är dags att deklarera.
Ja, att skicka ett SMS är verkligen tungt, speciellt när man får tillbaka en massa pengar :D

sandstream skrev:
Ja, att skicka ett SMS är verkligen tungt, speciellt när man får tillbaka en massa pengar :D

Antingen gör du dig till eller så missar du poängen, men ok, "den" delen av deklarationen är ju trevlig.

Jahå! Här tjivas det.. äre lågt nog för att stänga tråden? Har inte "orkat" läsa igenom allt, men allt om nazi-tiden och att upphäva det genom att ha en avatar som "gynnar" dess grund är nog enligt min mening inte speciellt bra.

Swedie skrev:
Jahå! Här tjivas det.. äre lågt nog för att stänga tråden? Har inte "orkat" läsa igenom allt, men allt om nazi-tiden och att upphäva det genom att ha en avatar som "gynnar" dess grund är nog enligt min mening inte speciellt bra.

Vi har slutat tjivas nu, och jag har desutom bytt avatar.

Ni som fortfarande tvivlar på att Stalin ensam ansvarar för fler människors död än det samlade Nazityskland kan ta och läsa "Sovjet från början till slutet" och "Aldrig mer!" av Staffan Skott. Där ges exakta och mycket detaljerade redovisningar av antalet döda under Bolsjevikernas tid vid makten.

Edit: Staffan Skott har även skrivit ett par andra intressanta böcker, bla. "Liken i garderoben lever än" som handlar om det svenska Vänsterpartiets förflutna. :hihi

Ni hittar böckerna på www.hohforlag.se eller på närmaste bibliotek.

Last edited:
McB skrev:
Ni som fortfarande tvivlar på att Stalin ensam ansvarar för fler människors död än det samlade Nazityskland kan ta och läsa "Sovjet från början till slutet" och "Aldrig mer!" av Staffan Skott. Där ges exakta och mycket detaljerade redovisningar av antalet döda under Bolsjevikernas tid vid makten.

Edit: Staffan Skott har även skrivit ett par andra intressanta böcker, bla. "Liken i garderoben lever än" som handlar om det svenska Vänsterpartiets förflutna. :hihi

Ni hittar böckerna på www.hohforlag.se eller på närmaste bibliotek.

Det är väl ingen som tvivlar på att Stalin var ansvarig för tiotals miljoner människors död men vad åtminstone jag vänder mig mot är att kalla det "kommunismens brott" då det ju inte är kommunism som ideologi - oavsett vad man tycker om kommunismen som sådan - som är orsaken till dessa människors död utan en paranoid diktators maktutövande. T.ex. förintelsen av judar är ju en direkt följd av nazismen som ideologi, den gick uttryckligen ut på att "lägre stående" människor inte förtjänade att leva och några tankar i den vägen hittar man inte i den kommunistiska ideologin. Ska man använda det resonemanget så har kapitalismens eller religionens brott inneburit mängder av offer också.

Att de försök till kommunism har blivit katastrofala misslyckanden som inneburit mycket mänskligt lidande kan man kanske härröra till att ideologin är utopisk och för lätt att utnyttja av starka personligheter men att de dikaturer som kallat sig kommunistiska också genomfört stora brott mot mänskligheten har ju ingenting med kommunismen som sådan att göra.

Coola Ola skrev:
Att de försök till kommunism har blivit katastrofala misslyckanden som inneburit mycket mänskligt lidande kan man kanske härröra till att ideologin är utopisk och för lätt att utnyttja av starka personligheter men att de dikaturer som kallat sig kommunistiska också genomfört stora brott mot mänskligheten har ju ingenting med kommunismen som sådan att göra.

Var går då gränsen? Hur bestämmer man när det är politikens eller religionens fel, och inte regimens?

McB skrev:
Var går då gränsen? Hur bestämmer man när det är politikens eller religionens fel, och inte regimens?

När det gäller religion är det förstås mycket knepigare eftersom religion är väldigt öppen för tolkningar. Kanske var det dumt att bland in religion därför men det var mest för att illustrera att det är lätt att sätta en stämpel på vissa handlingar utan att det för den skull egentligen betyder nånting.

När det gäller klart uttalade politisk ideologier, som t.ex. kommunism eller nazism, så är det betydligt enklare. Om man finner stöd för en handling, god eller ond, i de texter som förklarar ideologin så är det politikens fel (eller rätt). Om ideologin inte tar upp sagda handling är det regimen som är ansvarig.

Visst kan man se Stalins diktatur som en perverterad variant av kommunism men att de personer som idag har klädesplagg med hammaren och stjärnan bekänner sig till Stalins "kommunism" tror nog inte ens valmers.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!