Bilar som blockerar utfarten från mitt garage

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Jag hyr ett garage av en mindre bostadsrättsförening och använder detta till min bil och hoj. Garaget ligger i källarplan under bostadsfastigheten (bor inte själv i föreningen) och har en uppfart som leder ut mot gatan. När jag tecknade avtalet för garaget var det ingen i föreningen som hade intresse av det, så föreningen ville hyra ut det under en längre tid. Förhandlade för säkerhets skulle ändå till mig en uppsägningstid på 9 månader eftersom jag vet hur svårt det är att få tag på garage i området. Det gick dock bara en kort tid innan jag blev uppsagd från garaget eftersom en nyinflyttad medlem i föreningen vill ha garaget. Jag har nu några månaders uppsägningstid kvar innan jag behöver lämna garaget.

Efter att jag blivit uppsagd har jag fått problem med att bilar börjat parkeras så de blockerar min utfart från garaget. För ett par veckor sedan hade någon parkerat på själva uppfarten. Jag tutade och till slut kom en person ut. När jag påpekade att jag inte kom in i mitt garage och att han inte kunde parkera där (jag har inskrivet i hyresavtalet att både jag och föreningen är skyldiga att se till att utfarten inte är blockerad) fick jag en utskällning där han menade att han visst kunde parkera där för att han minsann ägde en lägenhet i huset.

Jag mailade då ordföranden i föreningen (som är min kontaktperson för hyresavtalet) och påpekade problemet och bad honom förtydliga för föreningens medlemmar att så länge uppsägningstiden inte gått ut är det fortfarande avtalet som gäller och uppfarten skall vara fri.

I stort sett dagligen står dock samma bilar parkerade på gatan så att de delvis blockerar utfarten, men jag brukar ändå lyckas trixa mig ut. Jag är i stort sett säker på att dessa bilar tillhör boende i huset. Idag stod en av bilarna så att halva utfarten blockerades och jag inte kunde ta mig ut. Jag ringde kommunen och påpekade att det stod en felparkerad bil på deras gatumark som blockerade mitt garage. De kunde dock inte hjälpa mig utan hänvisade till polisen. Ringde polisen och efter en halvtimme i telefonkö fick jag veta att de inte kunde hjälpa mig utan hänvisade mig tillbaka till kommunen eller att ta kontakt med bilägaren. Då jag inte hade varken namn eller kontaktuppgifter till bilägaren (leasingbil) så mailade jag istället ordföranden i föreningen och påtalade problemet. Han blev då förbannad och menade att det inte är hans jobb att vara parkeringsvakt utan om jag inte får tag på den som äger bilen är det mitt problem, så nu har jag en konflikt med honom också och han vill inte hjälpa mig vidare för att lösa problemet.

Någon som har något förslag på hur jag får de aktuella bilägarna att sluta blockera utfarten till mitt garage? Jag misstänker att åtminstone två av de som brukar stå i vägen är nyinflyttade i föreningen. Tror deras agerande bottnar i att de har fina bilar som de själva vill ha garageplats för och är irriterade på att jag som "utomstående" har garaget medan de får parkera på gatan där det ofta är svårt att hitta parkering.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varje kommun har en fordonsflyttsansvarig. Denne brukar vara en av parkeringsvakterna eller en anställd på trafikkontoret. Bor du i Göteborg så kan jag garantera att det finns en på kommunens gatufastighetskontor eller vad de numera kallar sig.
Det är denne som åker ut, gör bedömningen om fordonsflytt får tillämpas och tillkallar bärgare som sedan fraktar iväg bilen till uppställningsplats.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varje kommun har en fordonsflyttsansvarig. Denne brukar vara en av parkeringsvakterna eller en anställd på trafikkontoret. Bor du i Göteborg så kan jag garantera att det finns en på kommunens gatufastighetskontor eller vad de numera kallar sig.
Det är denne som åker ut, gör bedömningen om fordonsflytt får tillämpas och tillkallar bärgare som sedan fraktar iväg bilen till uppställningsplats.

Hjälper inte på helgen. Kommunens växel har stängt och för akuta gatuärenden kopplas man till en larmcentral som inte hjälper till med sådana frågor utan bara hänvisar till polisen (som inte kan göra något). När man väl får tag på kommunen på nästkommande vardag är förstås bilen redan flyttad. Det här handlar ju inte heller om bilar som står uppställda i veckor/månader, utan om människor som ideligen trotsar parkeringsförbudet.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
images
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hjälper inte på helgen. Kommunens växel har stängt och för akuta gatuärenden kopplas man till en larmcentral som inte hjälper till med sådana frågor utan bara hänvisar till polisen (som inte kan göra något). När man väl får tag på kommunen på nästkommande vardag är förstås bilen redan flyttad. Det här handlar ju inte heller om bilar som står uppställda i veckor/månader, utan om människor som ideligen trotsar parkeringsförbudet.
Har de inte någon jourtelefon till p-vakt eller dyl..?
Nu är det ju iofs ett problem som snart är ur världen, men hade det inte varit det hade jag i din situation tagit kontakt med personen när det gått och förklarat att det oftast är på helger och att du blir fastlåst i garaget med allt vad det innebär och frågat snällt om hen inte kunde ordna med jour på just detta specifika ärenden några gånger.
Hen får övertid och får faktiskt bogsera bort en syndare samt att du blir glad och kommer ut ur garaget. win-win
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag skulle föreslå att, om du nu inte redan vet vem som ska ha garaget efter dig, ta reda på vem det är och berätta vad som väntar. Det funkar förstås bara om det inte är den/de som nu ställer till det för dig. Det kan ev. tänkas göra bostadsrättföreningens ordförande mer intresserad av att långsiktigt lösa problemet.

Funkar inte dialog och sunt förnuft så är väl William Fosters metod den enda rätta...lite beroende på hur mycket du har att förlora.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Dom som ställer sina bilar framför infarten vet att ingen kan eller gör någe åt de... Finns gått om sånna egotrippade idioter..
Hade liknande problem med parkerade bilar på gatan så man inte kunde komma ut från tomten för gatan är så smal.. Ända lagliga åtgärden man hade va att parkera in dom bilar då.. Typ 5-10 cm framför å bakom.. Får även den värsta egoistiska idioten att tänka om.. Klaga dom så svara jag bara att dom har väl ratt på bilen å förhoppningsvis även kunskaper att kunna parkera.. Å va komentaren att varför måste du stå så nära, så va svaret att de är så trångt på gatan..
De va de lagliga sättet för komun en vill inte ta tag i ett sånt problem..
Annars kan man alltid repa bilen me en nykeln eller så.. Även om dom vet me typ 99% säkerhet vem de är, men va kan dom bevisa.. Tyvärr inget..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har de inte någon jourtelefon till p-vakt eller dyl..?
Nu är det ju iofs ett problem som snart är ur världen, men hade det inte varit det hade jag i din situation tagit kontakt med personen när det gått och förklarat att det oftast är på helger och att du blir fastlåst i garaget med allt vad det innebär och frågat snällt om hen inte kunde ordna med jour på just detta specifika ärenden några gånger.
Hen får övertid och får faktiskt bogsera bort en syndare samt att du blir glad och kommer ut ur garaget. win-win
Det var journumret jag ringde och blev kopplad till SOS Alarm. De vägrade hjälpa mig, utan hanterar bara anmälningar av akuta problem typ vattenläckor, vägskador och liknande. Göteborgs Stads växel är stängd på kvällar/helger och det finns inga andra nummer att ringa än journumret jag redan testat. Felparkeringar hanteras tydligen bara på kontorstid, alternativt av polisen (som ändå inte har tid). Polisen sade dessutom att de inte får bogsera bort bilar förrän efter flera veckor, när det står utom allt rimligt tvivel att det är något uppställt vrak från en bilmålvakt eller liknande.

Jag skulle föreslå att, om du nu inte redan vet vem som ska ha garaget efter dig, ta reda på vem det är och berätta vad som väntar. Det funkar förstås bara om det inte är den/de som nu ställer till det för dig. Det kan ev. tänkas göra bostadsrättföreningens ordförande mer intresserad av att långsiktigt lösa problemet.

Efter fortsatt mailväxling med ordföranden fick jag reda på följande: ordföranden är inte längre ordförande. Ny ordförande är... Porschekillen som blockerade utfarten i morse så jag inte kom ut med bilen. :huvet

Den som skall ha garaget efter mig är... personen som parkerade på uppfarten härom veckan och som skällde ut mig när jag påpekade att det enligt avtal skall vara fritt framför garaget och att det blir väldigt besvärligt för mig när jag som då kom hem en sen kväll efter ett försenat flyg och hade bilen full med tung packning och inte kom in i mitt garage. Han är också nyinvald ledamot av styrelsen. :huvet

Bestämde mig i alla fall för att ta en hojtur. När jag kommer till garaget står det en bil på uppfarten. Det är Porschekillen som står och tvättar bilen alldeles framför mitt garage. Bra, då hade jag i alla fall möjlighet att be honom flytta på bilen så jag kom ut, samtidigt som jag påpekade hur knepigt det blir för mig när han parkerar bilen så garageuppfarten blockeras, som han gjorde i morse.

Efter att jag kommit hem från hojturen uppstår nästa problem. Två tjejer på väg till någon fest i området har under tiden jag stod och låste fast hojen i garaget (med öppen garageport) parkerat mitt framför garageuppfarten. Får springa ifatt dem i full mundering och be dem flytta bilen.

Alltså, vad är det för fel på folk?? :va


Funkar inte dialog och sunt förnuft så är väl William Fosters metod den enda rätta...lite beroende på hur mycket du har att förlora.

Känns som att det är enda metoden som återstår snart.
 
Last edited by a moderator:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ajja nu vet du var du kan ställa nån gammal bil sen när du lämnat över garaget.Gärna en Fredagkväll
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hjälper inte på helgen. Kommunens växel har stängt och för akuta gatuärenden kopplas man till en larmcentral som inte hjälper till med sådana frågor utan bara hänvisar till polisen (som inte kan göra något). När man väl får tag på kommunen på nästkommande vardag är förstås bilen redan flyttad. Det här handlar ju inte heller om bilar som står uppställda i veckor/månader, utan om människor som ideligen trotsar parkeringsförbudet.

Det räcker nog att någon eller några får sina bilar flyttade en veckodag så sprids det nog snabbt i huset.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Polisen sade dessutom att de inte får bogsera bort bilar förrän efter flera veckor, när det står utom allt rimligt tvivel att det är något uppställt vrak från en bilmålvakt eller liknande.
Polisen har fel (älskar när man kan säga det :D)
På en vanlig parkering så gäller det att man står ogiltigt i 7 dygn innan flytt. Men detta är ju ingen parkering. Det är ju en utfart.
Står så man blockerar så kan man flyttas med omedelbar verkan, helst gör en kortflytt till plats i närheten där du inte står i vägen och om det inte går köra till uppställningsplats. Kolla bara i Sthlm när någon jetsettare parkerar utanför utfarten till ett p-garage. Bilen är lätt borta inom timmen utan att överdriva.
Sen finns det en massa andra giltiga skäl för fordonsflytt, skrotbil, miljöbrott, trafikfarligt, osv.

Dessa gäller gatumark.
Tomtmark är en annan visa, tyvärr.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hoppas att du slutar betala hyran och hänvisar till att du inte kan nyttja garaget.
Du kan ju alltid skicka lite bilder till dom i styrelsen
 

Raderad medlem 51742

Guest
Polisen har fel (älskar när man kan säga det :D)
På en vanlig parkering så gäller det att man står ogiltigt i 7 dygn innan flytt. Men detta är ju ingen parkering. Det är ju en utfart.
Står så man blockerar så kan man flyttas med omedelbar verkan, helst gör en kortflytt till plats i närheten där du inte står i vägen och om det inte går köra till uppställningsplats. Kolla bara i Sthlm när någon jetsettare parkerar utanför utfarten till ett p-garage. Bilen är lätt borta inom timmen utan att överdriva.
Sen finns det en massa andra giltiga skäl för fordonsflytt, skrotbil, miljöbrott, trafikfarligt, osv.

Dessa gäller gatumark.
Tomtmark är en annan visa, tyvärr.

Allt det där är ju rätt i teorin, men det hjälper inte så mycket när såväl Polisen som kommunen saknar förmåga att göra det i praktiken.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hoppas att du slutar betala hyran och hänvisar till att du inte kan nyttja garaget.
Du kan ju alltid skicka lite bilder till dom i styrelsen

Problemet är ju att de som blockerat garaget ÄR styrelsen. De behöver inga bilder. De vet redan hur de brukar parkera. Mitt problem just nu är att så länge jag inte har fått tag på nytt garage (vilket är väldigt svårt där jag bor, tog 5 år förra gången) är jag i beroendeställning till dem. Vill inte eskalera konflikten på ett sätt som gör att jag riskerar att bli av med garaget ännu tidigare.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Japp, allmän vardag när man har med flerbostadshus att göra. Ända långsiktiga lösningen är tyvärr att fly skiten, finns för mycket puckon som inte ser längre än den egna kaggen.
Fasen vad skönt det är att vara villaägare (nåja), med eget garage och verkstad. :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Japp, allmän vardag när man har med flerbostadshus att göra. Ända långsiktiga lösningen är tyvärr att fly skiten, finns för mycket puckon som inte ser längre än den egna kaggen.
Fasen vad skönt det är att vara villaägare (nåja), med eget garage och verkstad. :)

Ja, så är det och det är precis den slutsats jag själv dragit och därför är mitt mål att fly storstaden och skaffa ett hus med mitt eget garage och verkstad någonstans på behörigt avstånd från idioter men nära fina hojvägar. Problemet är bara att det kan realiseras tidigast till årsskiftet. Hade räknat med att kunna ha kvar garaget lite längre, men nu blir jag av med det i augusti och har dagliga problem pga. att tidigare omtalade människor flyttat in i bostadsrättsföreningen jag hyr garaget av.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skaffa ett hjullås likt de använder utomlands. Lämna inga kontaktuppgifter. Låt dem lösa eländet själv. Då får de känna på samma mynt. Kanske lär sig något på kuppen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top