Bilar är hårda

Status
Ej öppen för fler svar.
Zoidberg skrev:
Okej, ..som jag m.fl i denna tråd uttryckt bestörtning över så har killen ifråga hjälmen på sig = ingen av typ 20 pers har kunnat/försökt kontrollera/upprätthålla andningen åt killen. ...känner du igen "ABC", eller har du missat det som jag trodde var inpräntat i huvudet på alla uppvuxna i Sverige ?

Jag hittade svaret.

NEJ du har ingen medicinsk utbildning.

Du gissar och gör antaganden.

Prexist som jag trodde, jag har alltid rätt.

Tycker det ger mig en rejäl tanke ställare att se den här filmen. Har många ggr gått i tankarna om det är värt att åka hoj. Risken är så jävla stor att nåt sånt här händer. Man kan göra hur försöktigt som helst. Olyckan kan ändå vara där.
Sen är det nåt man skulle lära sig så är det hur man ska agera på en olycks plats. Skulle nog själv stå som ett fån där o inte veta va jag skulle göra.

O dom som säger att filmen ska tas bort tycker jag bara har hel fel. Denna film funkar precis som dom man fick se i skolan om knarkare mm. Allt för att man ska förstå riskerna.

Tobbe N skrev:
bort med filmen, min åsikt
Ha kvar filmen , min åsikt......
Varför? Om nån annans olycka kan bidra till att 1 annan person klarar sig pga av att dom får en tankeställare så tycker jag att man kan lära nåt av olyckan , och det är det värt , den människan som lär sig nåt av filmen kan vara din bror,syster,pappa,mamma eller vän.....Människor glömmer snabbt och somliga behöver "påminnelser lite då och då......Och jag tycker att det är viktigare än att en del inte gillar trådarna/filmer/bilder med olyckor m.m och mår illa( man kan välja att inte klicka på vissa trådar så slipper man se/läsa).....Kan väl förtydliga att jag inte mår bra själv av att se filmen i denna tråd i fall nån tror det..

Det var jag som länkade till filmen.
Hittade den på en amerikansk aprilia site och där var kommentarerna väldigt råa typ synd på fina akra m.m.

Egentligen borde jag ha lagt ut den här i April för de flesta har kanske redan glömt den när säsongen börjar igen.

Visst är det en film som berör och det var meningen.

Det började kanske med en helt vanlig mc-tur och slutade med tragedi för alla parter. Tror inte inte det har undkommit någon här att sporthoj förare är överrepresenterade bland hojfolk när det gäller olycksstatistiken. Det finns ju ingen anledning till detta egentligen då sporthojen inte har sämre bromsar eller sämre vägegenskaper än övriga hojar utan problemet är förarna.

Sporthojar lockar en speciell kategori "fartglada" människor och det är mycket snack om hur fräckt det är att köra si och så fort och mängder av filmer läggs ut för att bekräfta detta. Många är imponerade och verkar inte bry sig om att tredje part kanske drabbas vid ett enkelt misstag.

Det här är mitt bidrag till att försöka väcka vissa tillbaka till den krassa verklighet. Kan detta rädda en person så är det värt alla "ta bort filmen!!".

Det handlar om riskhantering när man kör hoj och det går att påverka denna risk så att man får bättre odds. Bra klädsel är en del men ger kanske i vissa fall en falsk säkerhetskänsla.

Olyckan på filmen verkar vara en klassisk vänstersväng olycka och sådana är det svårt att värja sig emot. En lägre hastighet ger dock en större chans att överleva en kollision.

Nää, nu har jag svamlat för mycket och tappat tråden och säger,
Kör Försiktigt Där Ute.

Last edited:
mamartin skrev:
Du ser etniskt på det och inte kan ta att det är skillnad i länder emellan på både kultur och tänkande.
Återigen...vid såna här grova olyckor gör människan inte alltid det som de en gång har lärt sig, speciellt inte människor som inte har någon typ av vana att ta hand om såna här situationer. Det är så här det även fungerar här hos oss. Är det jag vill få fram här. Det har inget med olika länders kultur att göra utan om att händelsen i sig är ny och ovan, där även svår chock osv är inblandad.

Visst vore det bra om alla kunde handla enligt räddningstråden från Ambulans här på forumet, men det är inte lika lätt när det väl gäller.

Sett olyckor här i Sverige, som sett precis likadant ut.

Några reflektioner:

Vi skall inte kasta skit på killen som filmar, han har förmodligen drabbats av samma åkomma som krigskorrespondenten som filmar mitt i en gatustrid, det är ett känt psykologiskt faktum att när vi tittar på verkligheten genom en kamerasökare så försvinner också verkligheten, det blir som en film.
Killen med kameran är helt klart chockad, det ser man på det irrationella sätt som han filmar på, han vet inte var han skall rikta kameran.

Att olyckan skulle sett annorlunda ut i sverige? Tja, kanske, om rätt människor skulle ha stannat... jag har sett olycksplatser i sverige som har sett likadana ut, irrationella människor som strosar omkring och röker är ingen ovanlig syn vid sådana här tillfällen, människor reagerar på olika sätt i krissituationer och det har absolut ingenting med i vilket land man lever i.

Jag har själv utbildat i sjukvårdstjänst och när vi sedan övat detta (även i riktigt realistiska situationer) så har vissa av dessa utbilda sjukvårdare "frusit" fast och blivit oförmögna att göra något, det är bara mänskligt.

Jag tycker personligen att det är bra att vi får se dessa filmer, det är bra att vi får se hur det ser ut i verkligheten, när allt det fräna med hojåkning inte gäller, när man själv eller någon annan ligger där och ångrar så in i h-vete att man hängde på den "snabba" killen på den kurviga vägen, eller chansade vid omkörningen som man inte borde ha gjort, alla människor behöver en tankeställare och om den här filmen bara räddar ett liv eller en skada nästa sommar så har det varit värt det.

Sist då några ord om Dr Hising:

Eftersom jag själv har sett "Nurse Ratchet" in action vid en olycka på Mittsverigebanan, så vill jag bara säja att om jag skulle hamna i den situationen att jag själv råkade ut för en olycka, så finns det ingen människa i världen som jag hellre skulle ha haft hos mej då...hatten av för dej Johan...

Deefred skrev:
Det var jag som länkade till filmen.....

Nää, nu har jag svamlat för mycket och tappat tråden och säger,
Kör Försiktigt Där Ute.

Emotionellt påfrestande filmsekvens...huuu....

MEN, jag tycker faktiskt att det var rätt att du länkade ut filmen. Jag sällar mig till den skara som anser att det omständigheterna till trots ÄR nyttigt att se detta och inte köra huvudet i sanden. Ja det är obehagligt, ja det är hemskt men är det "på film"? Nej. Det är verkligenheten som vi alla lever i och som alltför många ignorerar.

Att sedan ha synpunkter på han som filmar kan man förvisso ha. Jag är själv kluven. Jag skulle inte filma min vän på det viset men jag skulle inte ha något emot att själv bli filmad om det var jag som låg där på asfalten. Av samma anledning som jag ställer mina organ till förfogande för att rädda nån annans liv så kanske man indirekt räddar ännu fler iom den tankeställare som åtskilliga i tråden uppger sig ha erfarat.

Att sedan tjafsa om hur motorcyklisten behandlas, medicinskt kunnig eller ej, eller framförallt vems ansvaret är blir ju en aning fel när man egentligen inte känner till vad som föregått själva filmsekvensen. Självklart är en överlevande förlamad människa att föredra framför en en död map att hjälmen faktiskt sitter kvar. Dock kan folk varit för chockade och inte kunnat hantera situationen de första avgörande minutrarna. Men jag delar den frustration som vissa i tråden uttryckt sig uppleva över att inte kunna vara där och göra något utan bara passivt tvingas se på.

/Olzki

Makabel film. Jag såg ca 1 min o det räckte för att ge tillräckligt med obehagskänsla. Hoppas jag slipper vara med om något liknade.

Såg filmen nyss...

Vilket tjaffs om en film, Okej det var ingen vacker syn, men det är oftast inte det då man träffar en bil, buss eller nått liknande... Livet är hårt, men här på SH verkar som att några försöker tränga bort dom här bilderna och leva efter "Det händer inte mig" Å det kan jag tala om att det är en dålig inställning, har alltför många kompisar som dött på snöskoter som levde efter det mottot! Å jag lovar det stämmer inte det minsta, kan det gå fel så gör det så!!!

Garret_Power skrev:
Såg filmen nyss...

Vilket tjaffs om en film, Okej det var ingen vacker syn, men det är oftast inte det då man träffar en bil, buss eller nått liknande... Livet är hårt, men här på SH verkar som att några försöker tränga bort dom här bilderna och leva efter "Det händer inte mig" Å det kan jag tala om att det är en dålig inställning, har alltför många kompisar som dött på snöskoter som levde efter det mottot! Å jag lovar det stämmer inte det minsta, kan det gå fel så gör det så!!!
:fakta

Matin skrev:
Återigen...vid såna här grova olyckor gör människan inte alltid det som de en gång har lärt sig, speciellt inte människor som inte har någon typ av vana att ta hand om såna här situationer. Det är så här det även fungerar här hos oss. Är det jag vill få fram här. Det har inget med olika länders kultur att göra utan om att händelsen i sig är ny och ovan, där även svår chock osv är inblandad.

Visst vore det bra om alla kunde handla enligt räddningstråden från Ambulans här på forumet, men det är inte lika lätt när det väl gäller.

Sett olyckor här i Sverige, som sett precis likadant ut.
Då kan vi alltså avskaffa allmän utbildning i första hjälpen & säkerhetstänkande ( OBS! Kultur ) eftersom Sveriges försprång på detta område enl dig inte gör någon som helst nytta jfrt med mindre utvecklade länder !
...för mig ett obegripligt resonemang !

RoLLER skrev:
Vilken djävla konstig tråd. Alla bråkar och tjafsar.

Varför då?

Deprimerande film att se.

Med tanke på filminnehållet så är det väl inte så konstigt att folk blir upprörda!
Faan man mår bara dåligt! Men man får sig också en riktig dängare till tankeställare!!

JB

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...