Bilar är hårda

Status
Ej öppen för fler svar.
Dioxin skrev:
Alltid trevligt med folk som sätter ut såna filmer.. :kocko :kocko

Vad e syftet egentligen???
Säkert mår du/ni bättre av att få se svar som "..usch va äckligt.. mår illa.. " osv...

Trött på sånt :finger

:fatta! :kocko

Jag skulle tro att dom flesta som väljer att se filmer som denna vet ungefär vad dom kan vänta sig.

Att dom sen kommenterar som dom gör får dom väl själv stå för.

För att sammanfatta: Fattar du att du kommer att ta anstöt av att se filmen, ge då fan i att göra det.

Nurse Ratched skrev:
Jag tror att det är mitt yrke som gör att jag får ångest av att vara passiv - får jag vara aktiv så är jag som en maskin. Jag har haft stunder efter jourer när jag undrat om jag är en skadad människa då jag till exempel gick omkring med en lyckokänsla då akuten var som en krigskadeplats efter en bussolycka där 4 dog, 13 var svårt skadade. Jag menar - känna glädje när andra lider. Jag analyserade det dock som så att jag var så full med adrenalin och det har en positiv inverkan på mig, jag får en kick.

/Hising

Hycklare?

Zoidberg skrev:
Citat Matin: "Olyckan kunde lika gärna varit i Sverige, ni som verkar anse er som förmer än andra pga var vi bor är bara tragiska!"

Det finns något som heter miljöpåverkan och traditioner (ex säkerhetstänkande) och man behöver inte anse sig förmer än någon annan för att förstå att detta kan påverka. Så kom inte här med pekpinnar om rasism (om det är det du insiniuerar) !
Fanns inget på filmen, som stödjer det du säger. Filmen kunde lika gärna kommit från Sverige...

Hultan skrev:
Nummerplåtarna kanske?
Precis...men är ju det som är själva poängen...hade vi inte haft vetskapen om detta hade det lika gärna kunnat vart filmat här i Sverige.

Trodde vi pratade om beteendet på människorna som fanns vid olyckan. Förstår inte var ni får in ursprungsland, som en anledning till att det såg ut som det såg ut. Bilar är lika hårda här, människor beter sig likadant vid olyckor även här osv....

Matin skrev:
Precis...men är ju det som är själva poängen...hade vi inte haft vetskapen om detta hade det lika gärna kunnat vart filmat här i Sverige.

Trodde vi pratade om beteendet på människorna som fanns vid olyckan. Förstår inte var ni får in ursprungsland, som en anledning till att det såg ut som det såg ut. Bilar är lika hårda här, människor beter sig likadant vid olyckor även här osv....
Man får in ursprungsland om man upplevt kultur, männsior osv. Under en längre tid i ett sånt land... Känner igen mönstret liksom..

Matin skrev:

Jaja , ..om du inte tror att säkerhetstänkande (jfr tex olycksstatistik) och utbildning därom spelar någon roll är det ditt problem.

Zoidberg skrev:
Jaja , ..om du inte tror att säkerhetstänkande (jfr tex olycksstatistik) och utbildning därom spelar någon roll är det ditt problem.
Återigen...vad har det med den här olyckan att göra??? Tror du det skulle sett annorlunda ut om den hänt här i Sverige?

Matin skrev:
Återigen...vad har det med den här olyckan att göra??? Tror du det skulle sett annorlunda ut om den hänt här i Sverige?
JAA, ...är det inte uppenbart för dig att Sverige har högre säkerhetstänkande = bl.a mer/bättre utbildning i t.ex. första hjälpen, än dom flesta andra länder? ..inkl Rumänien om det nu var där olyckan hände.

Bifogar bild som kanske hjälper till att förstå lite om skillnader i traditioner & miljöpåverkan i olika länder även i trafiken !

Bifogat

• 1112.JPG
    1112.JPG
    42.2 KB · Visningar: 198
Zoidberg skrev:
JAA, ...är det inte uppenbart för dig att Sverige har högre säkerhetstänkande = bl.a mer/bättre utbildning i t.ex. första hjälpen, än dom flesta andra länder? ..inkl Rumänien om det nu var där olyckan hände.

Bifogar bild som kanske hjälper till att förstå lite om skillnader i traditioner & miljöpåverkan i olika länder även i trafiken !

Det som inte är uppenbart för mig är hurvida era påståenden om säkerhetstänkande, ursprungsland osv skulle spela roll i den här olyckan???
Jag har inte pratat om vad som skiljer olika länder åt, utan om just den här olyckan vi fått se på filmsnutten.

Jag anser att erat prat om skillnader mellan länder saknar relevans i den här olyckan. Verkar vara en av de vanligaste olyckstyperna...vänstersvängande bilist ser inte MC, som ränner rakt in i bilen. En del folk har stannat, kaos, chock och förtvivlan....Vad skiljer sig detta mot en liknande olycka här i Svergie?

Matin skrev:
Det som inte är uppenbart för mig är hurvida era påståenden om säkerhetstänkande, ursprungsland osv skulle spela roll i den här olyckan???
Jag har inte pratat om vad som skiljer olika länder åt, utan om just den här olyckan vi fått se på filmsnutten.

Jag anser att erat prat om skillnader mellan länder saknar relevans i den här olyckan. Verkar vara en av de vanligaste olyckstyperna...vänstersvängande bilist ser inte MC, som ränner rakt in i bilen. En del folk har stannat, kaos, chock och förtvivlan....Vad skiljer sig detta mot en liknande olycka här i Svergie?
Okej, ..som jag m.fl i denna tråd uttryckt bestörtning över så har killen ifråga hjälmen på sig = ingen av typ 20 pers har kunnat/försökt kontrollera/upprätthålla andningen åt killen. ...känner du igen "ABC", eller har du missat det som jag trodde var inpräntat i huvudet på alla uppvuxna i Sverige ?
Ställ dig frågan om du helst vill krascha i Sverige eller Rumänien så får du också svar på dina frågor !

Vilken djävla konstig tråd. Alla bråkar och tjafsar.

Varför då?

Deprimerande film att se.

Last edited:
RoLLER skrev:
Vad alla tjafsar. Varför då?

Skärp till er nu innan jag säger som mormor sa, på skarpen!

Va glad så länge du är frisk!

Deprimerande film att se.
Varför, ...en del verkar inte tycka det är konstigt att ingen vid olycksplatsen har gett killen första hjälpen !
Kan väl vara bra att klargöra vikten av att göra detta, ...eller?

Matin skrev:

Jo om i Sverige skulle det vart grönare, alla skulle hjälpt till, ambulansen skulle vart där på 2 röda och alla skulle levt :)

Nee men det skulle nog vart lite skillnad, folk är mer upplysta om första hjälpen. Och även om killen var död så kan man försköka hjärt och lungräddning. Ifråga om det går att återuppliva nåfon i trauma vet jag inte, men han kan ha dött av chock då verkar det logiskt att kunna återuppliva han igen. Vilket fall skulle man väl inte bara stå "oberörd" Skulle inte vart så trevligt att ligga där och inte ha nån jämte sig.

Du ser etniskt på det och inte kan ta att det är skillnad i länder emellan på både kultur och tänkande.

Zoidberg skrev:
Varför, ...en del verkar inte tycka det är konstigt att ingen vid olycksplatsen har gett killen första hjälpen !

"ingen vid olycksplatsen har gett killen första hjälpen"

Hur vet du det?

Jag tror att alla inblandade gjort sitt bästa.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma