Bilar är hårda

Status
Ej öppen för fler svar.
Nurse Ratched skrev:
Då hoppas jag verkligen att du har slutat i sjukvården. är man oberörd inför lidande och död låter sjukvård som 100% fel yrke. Du har väl ingen aning om det är motorcyklisten som riskerat bilistens liv? eller kan du utläsa ur filmen hur olyckan gått till? I sådana fall ber jag om ursäkt. Förstår inte heller att din spontana reaktion på en död ung människa är irritation. För mig är skador och död den fiende som jag lägger all min själ i för att övervinna och för mig är varje skadad eller död människa en större eller mindre sorg. Det låter som att du är något empatistörd

/Hising
På akuten har man INTE tid att bryta ihop och tycka en massa. Det som gäller är stenhårt medicinskt kunnande och snabbt assistera läkare i en akutsituation. Finns ingen som helst tid för att bli svimfärdig eller spy som andra nämnt tidigare. Klart man har empati för patienten men man låter INTE det ta överhanden när det gäller att göra god akutvård. Att kalla mig empatistörd tar jag som en förolämpning. Du har ingen aning om hur miljön på en akutmottagning härdar en människa så behåll dina åsikter för dig själv om du nu inte själv jobbat på akutmottagning. Inte fan är jag en sämre vårdare bara för att jag inte bryter ihop varje gång någon kommer in med tarmarna och halva ansiktet i en plastpåse. Nej vet hut!!

Vad gäller olyckan så vet jag naturligtvis inte om bilen körde ut framför mc:n men av förödelsen att döma så ser jag att mc:n hade för hög fart. Den har träffat hjulet på bilen och ändå tryckt in den en halv meter. Inga farter under 110km/t där inte.

Last edited:
Zoidberg skrev:
OK ...men att det var en våldsman med kniv man skulle ingripa mot kan nog ha påverkat (som sig bör).

Exakt... ursäkterna kommer. När man väl står där. Eller så är det uppenbarligen för väldigt många i alla fall.
Folk hamnar väl i chocktillstånd helt enkelt.
Jag tror inte knuttarna i filmen är kallare än vi svenskar, och "skiter i" att deras kompis ligger där, kanske fortfarande levande.
Dom är väl antagligen djupt chockade.
Dessutom; man ser ju inte från vad som hände från början i filmen.
Kanske dom hade konstaterat att han var död INNAN dom började filma?

Hm, filmen var inte så hemsk som man först fick intryck av att den skulle vara efter att ha läst alla inlägg här i tråden. Brukar vara värre bilder som kablas ut via t ex Rapport. Man ser en person ligga på marken i mc-ställ och en kvinna som sitter kvar i bilen.

Tycker gnället mot kameramanen osv är lite obefogat, eftersom filmen börjar efter olyckan. Vi vet inte hur mycket som gjorts innan osv. Folk försöker hjälpa kvinnan som sitter fastklämd i bilen så gott de kan, dvs ge stöd och lugnande ord osv. Inte lätt att få ut någon som sitter fastklämd....
Finns folk runt mc-killen också, men där finns det inte så mycket att göra. Tycker de kanske borde tagit av hjälmen och sett till så att luftvägar osv var ok och om det fanns chans försökt hållt honom i liv i ett tidigare skede.

Olyckan kunde lika gärna varit i Sverige, ni som verkar anse er som förmer än andra pga var vi bor är bara tragiska!

Jag hörde för nått år sedan en Polis berätta om hur att dom påvärkas psykist av utäcka och ofta u-nödiga MC olyckor.
Att komme på olycks platsen och se MC killens kropp splitrad i 2 bitar - för att han hade flygit in i en stolp bredvid vägen - är något som själv den tuffasta får ta med sig resten av livet!
- Att Polisen sen ska hem till en ensam stående mamma och berätta är inte enkelt! Ofta blir en den Polis som lämnar ett sånt besked den enda mentala kontakt som en efterlevande har till avlidna! Polis kan altså ha kontakt i flera år med en lidande mamma!

- Vi glömmer sånt - och menar kaxigt att det vår ägen sak om vi ve kör ihjel oss?

Jag har vårt med om olyckor oxå - och det är olika hur man reagerar. Jag har konkluderad att det är viktigt att gruppen man kör i är diciplinerad - då funkar en olyckssits mera strukturerad..

Kanske SMC´s sporthojs projekt sku ta sig en fundera på att ha lite "Ambulans kväller" innan säsongen drar i gång??

- Yepzz, jag är berörd av filmen - och nöjd med att jag så den - jag med mig dette når jag kör landsväg!

Ludde78 skrev:
Jag tror inte knuttarna i filmen är kallare än vi svenskar, och "skiter i" att deras kompis ligger där, kanske fortfarande levande.

Jag tror inte dom är kallar och inte mindre människor an svenskar heller..
Därimot står jag hårt och fast vid att dom har annan moral, värderingar och karaktär än en "normal svennson svensk"..
Och då menar jag till det sämre..

Ludde78 skrev:
Exakt... ursäkterna kommer. När man väl står där. Eller så är det uppenbarligen för väldigt många i alla fall.
Folk hamnar väl i chocktillstånd helt enkelt.
Dessutom; man ser ju inte från vad som hände från början i filmen.
Kanske dom hade konstaterat att han var död INNAN dom började filma?
...men i mina ögon är det svårt att göra upplivningsförsök eller andningskontroll med hjälmen på.
Men visst kan folk balla ur, ...men knappast alla som var den olycksplatsen, situationens allvar kan &så skärpa sinnet (och plocka fram inlärda kunskaper).

Matin skrev:
Hm, filmen var inte så hemsk som man först fick intryck av att den skulle vara efter att ha läst alla inlägg här i tråden. Brukar vara värre bilder som kablas ut via t ex Rapport. Man ser en person ligga på marken i mc-ställ och en kvinna som sitter kvar i bilen.

Tycker gnället mot kameramanen osv är lite obefogat, eftersom filmen börjar efter olyckan. Vi vet inte hur mycket som gjorts innan osv. Folk försöker hjälpa kvinnan som sitter fastklämd i bilen så gott de kan, dvs ge stöd och lugnande ord osv. Inte lätt att få ut någon som sitter fastklämd....
Finns folk runt mc-killen också, men där finns det inte så mycket att göra. Tycker de kanske borde tagit av hjälmen och sett till så att luftvägar osv var ok och om det fanns chans försökt hållt honom i liv i ett tidigare skede.

Olyckan kunde lika gärna varit i Sverige, ni som verkar anse er som förmer än andra pga var vi bor är bara tragiska!
Håller med dig angående filmen, inte angående "förmer"
Har du sett dig om i världen det senaste..
Vi är inte bättre människor, men när det kommer till att vara upplysta, lärda och ha sunda värderingar, så ligger vi i ett annat plan än många andra nationer, bland dom, den det handlar om.....

Varför gör ingen hjärt och lung kompressioner och ser till att hjärnan får syre tills riktig personal kommer till platsen och kan ta över , då har han en chans i varjefall ....Jag är inte handlingrädd och har råkat ut för en del händelser och skulle inte tittat på.... Men jag hoppas och tror att folk här i landet är mer handlings benägna , jag gjorde en ordentlig vurpa i hög fart och trots att det var en tidig helgmorgon med lite trafik så var det folk framme snabbt och gjorde rätt saker , fast jag hade i och för sig inte hjärtstillestånd eller så.....Men den där filmen är en tankeställare även om den är läskig ....Kör försiktigt och händer det nåt så hjälp varandra , även om det är läskigt , tänk er själva om ni får veta att en person kanske skulle överlevt om nån gjort nåt men alla istället bara stod och tittade på..

Citat Matin: "Olyckan kunde lika gärna varit i Sverige, ni som verkar anse er som förmer än andra pga var vi bor är bara tragiska!"

Det finns något som heter miljöpåverkan och traditioner (ex säkerhetstänkande) och man behöver inte anse sig förmer än någon annan för att förstå att detta kan påverka. Så kom inte här med pekpinnar om rasism (om det är det du insiniuerar) !

Last edited:
Zoidberg skrev:
Citat Matin: "Olyckan kunde lika gärna varit i Sverige, ni som verkar anse er som förmer än andra pga var vi bor är bara tragiska!"

Det finns något som heter miljöpåverkan och traditioner (ex säkerhetstänkande) och man behöver inte anse sig förmer än någon annan för att förstå att detta kan påverka. Så kom inte här med pekpinnar om rasism (om det är det du insiniuerar) !
Japp, så sant.. Vissa är alltid rädda för att verka vara rasister, man måste väl kunna diskutera sånt utan att vara det?!

.,..att rycka in om nått hänt är inte såå självklart då man kan ur juridisk synpunkt åka dit själv på kuppen.

Ponera att du har ingripit vid en olycka och personen blir förlamad för t ex att du forserade hjälmen. Vissa har blivit stämda trots att dom kanske räddade livet på en person men gjorde den totalförlamad.

Tror att denna rädsla samt chock och att man inte vet hur man skall göra kan vara bidragande orsaker till att folk inte vågar ingripa.

Kan dock ha fel precis som vilken annan mänsklig person här som helst..

young_rider skrev:
.,..att rycka in om nått hänt är inte såå självklart då man kan ur juridisk synpunkt åka dit själv på kuppen.

Ponera att du har ingripit vid en olycka och personen blir förlamad för t ex att du forserade hjälmen. Vissa har blivit stämda trots att dom kanske räddade livet på en person men gjorde den totalförlamad.

Tror att denna rädsla samt chock och att man inte vet hur man skall göra kan vara bidragande orsaker till att folk inte vågar ingripa.

Visst kan det vara så, men jag tror inte det är så aktuellt i sverige, USA dock..
I sverige had det inte varit något jag hade tagit med i beräkningen..

Hultan skrev:
Visst kan det vara så, men jag tror inte det är så aktuellt i sverige, USA dock..
I sverige har det inte varit något jag hade tagit med i beräkningen..

USA ja där e "allt" möjligt.....nä får hoppas att Sverige är besparat från detta!

young_rider skrev:

Ja chocken i kombination med att dom inte vet riktigt vad dom kan göra (om det som sagt inte redan FÖRE filmen har konstaterats att killen är död) gör väl kanske att hjälmen fortfarande sitter på...
Hur som helst, nu ska i alla fall jag läsa tråden om "ni kommer först till en olycka"...

Kände att jag behövde skriva nått...

Ehhh.. Blev lite chokad över det jag såg...
Vet ju nån som kommer ta det lite lugnare i sommar, och det kan jag garantera!

Har inte tänkt så mycket på vad som kan hända vid en smäll, innan faktiskt (konstigt). Har väl tänkt att så jävla farligt kan det inte vara, när man som jag mest bara kör landsväg i 70-90 blås... Och efter att ha blivit påkörd av en bil när jag gick över en gata och klarat mig med en kraftig hjärnskakning och ett förbannat svullet knä. Så började jag väl tro för mycket på kroppens hållbarhet.

Nä, man har ju tre tjejer hemma som man gärna vill kunna krama om efter en hojtur... Vill inte ens tänka på hur de skulle reagera om man inte kom hem alls efter en "cyckeltur"...

Paroxyst skrev:
På akuten har man INTE tid att bryta ihop och tycka en massa. Det som gäller är stenhårt medicinskt kunnande och snabbt assistera läkare i en akutsituation. Finns ingen som helst tid för att bli svimfärdig eller spy som andra nämnt tidigare. Klart man har empati för patienten men man låter INTE det ta överhanden när det gäller att göra god akutvård. Att kalla mig empatistörd tar jag som en förolämpning. Du har ingen aning om hur miljön på en akutmottagning härdar en människa så behåll dina åsikter för dig själv om du nu inte själv jobbat på akutmottagning. Inte fan är jag en sämre vårdare bara för att jag inte bryter ihop varje gång någon kommer in med tarmarna och halva ansiktet i en plastpåse. Nej vet hut!!

Vad gäller olyckan så vet jag naturligtvis inte om bilen körde ut framför mc:n men av förödelsen att döma så ser jag att mc:n hade för hög fart. Den har träffat hjulet på bilen och ändå tryckt in den en halv meter. Inga farter under 110km/t där inte.

Ta det gärna som en förolämpning för det var det meningen som. Du är empatistörd som du beskriver det när du ser filmen. hur du är på akuten har jag ingen aning om och där ska man inte bryta ihop men det här har inget med det att göra. kan man titta på döda eller döende människor på film utan att man känner något så är det fel på känslolivet. Om man låter vårdyrket härda en när man jobbar på akuten så är man alldeles för vek för det här yrket. Det svåra, och det som gör att man måste vara stark, är att orka fortsätta vara inkännande och mjuk i det här yrket. Har man för klent psyke så förhärdas och härdas man. Än en gång, det var din kommentar angående filmen jag kommenterade. Möjligen hamnar vi på samma akutmottagning någon gång och då får du gärna "snabbt assistera" mig i akutsituationen...

Dr Hising

Jag tycker det var en film som var vettig att ta till sig. Körkortsutbildningen borde handla mer om sådana här vänstersvängar och motorcyklister som kommer i höga hastigheter.

Att visa en sådan här film anser jag inte vara oetiskt.

Jag säger som Stalin:

1 mans död är en tragedi.
1000 personers död är statistik.

Sensmoral: Att läsa statistiktabellerna inför teoriprovet anser jag inte ger den inverkan på körkortsaspiranten som är önskvärd. Däremot måste sekvenser av denna typ behandlas proffesionellt gärna i samarbete med en psykolog och någon från räddningstjänsten. En del människor har förmånen att slippa hamna i dylika situationer. Men eftersom man inte vet hurvida man är en av dom, anser jag att denna typ av information har sin funktion. Ändamålen helgar medlen helt enkelt.

Nurse Ratched skrev:
Ta det gärna som en förolämpning för det var det meningen som.
Dr Hising
Hoppas patienter betackar sig för att "psykutvärderas" av dig om du nu gör denna analys av mig genom 2 av mina inlägg har du lyckats få mig i min yrkesroll och mina arbetskamrater (som är av samma åsikt) ner i skorna. Inte undra på att vården har sådana problem som den har i Sverige.
"fel på känslolivet" "Du är empatistörd" "alldeles för vek för det här yrket" "Har man för klent psyke så förhärdas och härdas man" Personliga mycket nedlåtande påhopp det vad du har lyckats med, grattis!

Alltid trevligt med folk som sätter ut såna filmer.. :kocko :kocko

Vad e syftet egentligen???
Säkert mår du/ni bättre av att få se svar som "..usch va äckligt.. mår illa.. " osv...

Trött på sånt :finger

:fatta! :kocko

Dioxin skrev:
Alltid trevligt med folk som sätter ut såna filmer.. :kocko :kocko
Vad e syftet egentligen???
Säkert mår du/ni bättre av att få se svar som "..usch va äckligt.. mår illa.. " osv...
Trött på sånt :finger
:fatta! :kocko

Vart du tvingad att titta ?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...