Bilar är hårda

Status
Ej öppen för fler svar.
Hemsk film... Men som sagt, inget man ska blunda för...
Jag kör själv alldeles för fort ibland, men man kan ju "hoppas" att de som kör med tidtagning på allmänna vägar tar en titt på denna film strax innan de ger sig ut..
Vill inte att mina nära & kära får en båge i sidan av bilen bara för att killen vill sätta nya rekord & slänga upp "coola" filmer på SH...

Brännström skrev:
Idiot som går runt och filmar! :kocko
Lite respekt och hänsyn borde han ha kunnat visa iallafall :fatta!
Hänvisar till sista inlägget på sidan 2...

HanneZ skrev:
Vad funkar inte hur?
människan har en egenskap som kallas nyfikenhet som i vissa tillfällen tar över även om man vet med sig att man inte pallar att se det...

Är det nått fel att ja tycker att filmer på olyckor inte är helt fel?
När det hela tiden pumpas ut filmer med farliga stunts på trafikerad väg och likn, kan man väll också visa att det är farligt att köra mc,fort eller bland trafik...

MostWanted skrev:
människan har en egenskap som kallas nyfikenhet som i vissa tillfällen tar över även om man vet med sig att man inte pallar att se det...

Är det nått fel att ja tycker att filmer på olyckor inte är helt fel?
När det hela tiden pumpas ut filmer med farliga stunts på trafikerad väg och likn, kan man väll också visa att det är farligt att köra mc,fort eller bland trafik...
Så sant så!

Man kan ju tycka att folket som går runt killen som ligger ner är idioter bara för dom inte gör nåt, men dom är antagligen chockade och rädda för att göra fel. Många har ju inte varit med om nånting sånt här och vet inte hur dom ska agera, tycker inte det är så konstigt. Sen att nån sa att dom kan skada ryggraden om dom tar av hjälmen är ganska ovesentligt i ett sånt läge när killen håller på att dö, men då är det samma sak igen..folk är rädda för att göra fel och kanske inte vet hur dom ska agera...

För min del så tänker jag inte på att jag ska köra saktare nästa sommar, för när man väl kommer ut på den där härliga kurviga vägen känns det inte som det hjälper att man sett en sån här film. Det är så härligt och roligt så man gasar på endå....

Därimot tycker jag det ser hemskt ut att ingen kan hjälpa killen, min tankeställare går åt att man borde nog åtminstonde läsa lite om hur man ska bete sig när olyckan är framme...

Som några andra även påpekade, respektlöst att gå och filma vid en sån hemsk händelse...

Jag tycker som en del andra i tråden att denna filmen kan vara nyttig för vissa av oss, men är inte stålmannen o att överleva av en rejäl krock bara finns i filmer. Jag tyckte inte att det var en bra film så jag stödjer den inte på det sättet men på ett informativt sätt. Det går så jädra snabbt när det väl händer. Detta kanske bidrar till att vissa håller igen lite på gashanden och tänker sig för lite o skaffar sig informationen om hjärt o lungräddning. Jag försöker inte verka vara ett gott exemplar för jag både gasar och är inte särsklit insatt i hjärt o lungräddning men det kan no vara en bra gärning o skaffa sig.

Tycker visserligen det e synd att killen förmodligen försvann p.g.a ingen vågade sig på ett försök ens o få liv i han ens verkade det som, det var ju t.o.m nån här som hade tolkat filmen o att dom hade hört hans hjärtslag.

Jag fick en tankeställare i alla fall...

Kostet78 skrev:
hört talas om Första hjälpen ABC... kanske han hade klarat sig?!
Precis, ...vilket jävla land! 20 pers & ingen kan första hjälpen (alt. tänka logiskt !) ?

PS ! ...den enda som gjorde ett bra jobb var filmaren. Den filmen kan göra mycket nytta i det landet.

Last edited:
.. om ni ska vara arg på någon så är nästan kameramannen fel person o vara arg på...
Något som tog rätt "hårt" är att den vi Xantal tillfällen inte var någon vid mc killen.
För hans egen del hoppas jag nästan att han redan hade avlidit..

Tänk dig själv.. du ligger döendes och folk går ifrån dig....

Sen så tycker många att denna filmen inte hör hemma här..
Vill man inte titta så titta inte.. Men som det sades tidigare så händer såna saker också.

Får man aldrig se verkligheten så finns den inte...

Har man aldrig varit med om att man har skurit sig på kniven så är den heller inte farlig(kanske barnslig jämnförelse)

idag

Sitter o tittar lite på forumet som vanligt idag...men det är inte självklart, för idag klockan 11.30 blev min bil mosad av en lastbil i en korsning i västerås och jag kunde ta mej ut via bilens splittrade sidoruta nästan helt oskadd (lite ont i bröstet efter säkerhetsbältet bara) Jo man får otäcka tankeställare ibland och just idag är jag glad att jag inte åkte motorcykel.

/mike

... dessutom var det inte bra filmat, går runt runt... två stillbildsfoton hade haft större genomslagskraft.

Innehållet... tja, shit happens, och det är jävligt tråkigt. Vi är sköra, och det borde man veta om.

Det var ett ramaskri i sverige's kvällspress för några år sedan då nån rännde av vägen i 150+ mot träd i sidled och bilen gick i två delar... man klagade på volvo(?) över att bilen var kass, att det var farligt bla bla. Det ingen i den debatten reagerade på var att 1500+ kg mot ett träd i 150+ är svårt att klara hur man en konstruerar bilen.
Vi människor är inte konstruerade för att klara annat än gång och springfart.... evolutionen behöver lite mer tid på sig.

Edit: jyx - vilken korsning?

korsningen

Pejo skrev:
... dessutom var det inte bra filmat, går runt runt... två stillbildsfoton hade haft större genomslagskraft.

Innehållet... tja, shit happens, och det är jävligt tråkigt. Vi är sköra, och det borde man veta om.

Det var ett ramaskri i sverige's kvällspress för några år sedan då nån rännde av vägen i 150+ mot träd i sidled och bilen gick i två delar... man klagade på volvo(?) över att bilen var kass, att det var farligt bla bla. Det ingen i den debatten reagerade på var att 1500+ kg mot ett träd i 150+ är svårt att klara hur man en konstruerar bilen.
Vi människor är inte konstruerade för att klara annat än gång och springfart.... evolutionen behöver lite mer tid på sig.

Edit: jyx - vilken korsning?
den där vid infarten till MB racing efter rondellen med mcdonalds o statoil macken

Hultan skrev:
Varför snackar folk om hur fort dom körde osv.? Filmen började ju när olyckan var över?
Sen så är jag inte ett dugg förvänad, Det såg ju ut att vara något mellaneuropeiskt land..
Dom ser civiliserade ut, har vissa likheter med civilisation, med våra mått mätt, men beter sig inte riktigt civiliserat.. Med våra mått mått alltså..
My 2 cents..

Mitt tycke också...Ser inte ut att vara så civiliserade direkt. Nonchalanta på nåt vis.

mamartin skrev:
Mitt tycke också...Ser inte ut att vara så civiliserade direkt. Nonchalanta på nåt vis.
Precis.. Jag har upplevet det, upplever det, och kommer fortsätta uppleva det.. Olika människor helt enkelt..

tobbeviking skrev:
Helt sant...
Jag tror inte heller att det gick så fort :näsblod 100-150 satt jag och funderade på...
Jag har klarat mig från liknande situationer, ingen kunde ta miste på om jag levde eller inte då jag smällde.
Men undras hur effektiv och kall är man egentligen?
Jag har upprepade gånger övat hjärtlung genom jobbet, men frågan är hur samlad man skulle vara om man hade sin kompis liggandes framför sig livlös? :(
//Tobbe

Hjärt och lungräddning har ingen plats vid ett trauma. slår inte hjärtat direkt efter en olycka så är patienten död.

dock så måste man ju tillse fria luftvägar. Låta någon dö för att man är rädd för att ta av hjälmen låter väl kontraproduktivt. Jag är utbildad för dessa situationer och jag har också sett personer dö inför mina ögon. Trots att jag är proffs så bävar jag inför att se denna film, hjärtat hamrar. filmen är nedladdad och jag måste se den då det är mitt yrke och jag jobbar ofta som tävlingsläkare på MC-tävlingar. Det vore oetiskt av mig att missa ett tillfälle till kunskap som kan göra mig till en bättre akutläkare. Men ni andra, hur fan pallar ni att se sånt här???

Edit: Helvete, pallade 1,42 min innan ångesten tvingade mig att stänga av. Ofattbart att folk bara strosar omkring. Hade jag varit där hade det inte varit ett piss otäckt paradoxalt nog för då hade jag jobbat skiten ur mig. Snacka om vidrigt att vara betraktare i sådana här lägen...

Dr Hising

Last edited:
Vad som skrämmer mig mest är att jag är helt orörd av filmen. Totalt avtrubbad. Kanske för att jag jobbat 4 år på akuten och sett det mesta. Nej jag blir mest irriterad på killen där eftersom han kört så ovarligt att han riskerar livet på hon som satt i bilen. Som sagt.. avtrubbad..inte mitt fel..men ändå kanske. Märkväl. I USA tvingar dom folk som kör i fyllan eller skadat/dödat folk i trafiken att titta på dessa filmer (liknande) fast ännu asigare som en del av deras "rehabilitering" tillbaka till trafiken. Scare them straight.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma