Bilar är hårda

Status
Ej öppen för fler svar.
Nurse RatchedEdit: Helvete skrev:
Jo jag hajjar inte riktigt heller. Jag hade åtminstonde gjort de grundläggande, ordnat så någon ringde efter ambulans, kollat puls och andning vidta nödvändiga åtgärder. Inte fan skulle jag gå runt och glo, visst för jag skulle vara upprörd, rädd och darrig som fan men skulle vara tvungen att göra NÅGOT iaf.

Hans polare verkar så lugna på något sätt, man ser inget tydligt tecken på att någon är orolig. Inga av hans vänner som skriker, gråter eller liknande.

Sen som någon skrev skulle det kännas fel att lämna en döende ensam. Bara går därifrån. Och de verkar inte hjälpa till att få ut tanten heller..

Nurse Ratched skrev:
Hjärt och lungräddning har ingen plats vid ett trauma. slår inte hjärtat direkt efter en olycka så är patienten död.

dock så måste man ju tillse fria luftvägar. Låta någon dö för att man är rädd för att ta av hjälmen låter väl kontraproduktivt. Jag är utbildad för dessa situationer och jag har också sett personer dö inför mina ögon. Trots att jag är proffs så bävar jag inför att se denna film, hjärtat hamrar. filmen är nedladdad och jag måste se den då det är mitt yrke och jag jobbar ofta som tävlingsläkare på MC-tävlingar. Det vore oetiskt av mig att missa ett tillfälle till kunskap som kan göra mig till en bättre akutläkare. Men ni andra, hur fan pallar ni att se sånt här???

Dr Hising

Bra inlägg - tack för att du nyanserade lite. Ja, inte är det lätt att se en sån här sak. Själv snabbspolade jag - jag finner ingen vits i att se hela klippet.
Jag fick dock intrycket att personer kring motorcyklist-offret ganska fort bestämde sig för personen var avliden, och därför inte gjorde någon insats.
Men visst går pulsen upp, och visst sätter man sig rak i stolen, och visst reagerar man, precis som vid alla filmsnuttar man sett när folk kör åt pipan. Och visst far tankarna efteråt.
Dock - en kort reflektion - eftersom du är utbildad, och vet vilken avgörande roll du har i en liknande situation och känner igen situationen, så kanske du reagerar starkare än 'lekmän'. För oss andra så är ju situationen mer främmande.

Återkom gärna med kommentarer när du sett klippet.

Edit: Såg nu att du kikat på klippet. Är det inte svårt att ha ett sånt yrke som du har när du är så mänsklig? /edit

Last edited:
Nurse Ratched skrev:
Det vore oetiskt av mig att missa ett tillfälle till kunskap som kan göra mig till en bättre akutläkare. Men ni andra, hur fan pallar ni att se sånt här???
Dr Hising

Faktum är det rör mig inte i ryggen, hade jag blivit kallsvettig, tänkt irrationellt, förblindats av situationen osv osv, så hade jag sett till att ta tag i mitt liv så jag kunde hantera detta på det sättet jag faktiskt anser mig kunna nu.. Att folk skriver: "fy fan kunde inte titta på det, var tvungen att stänga av, höll på att svimma osv".. Bevisar bara hur "skyddade" gemene man är i svea.. Detta är´en del av livet,en fruktansvärd del, men en del..

Desutom.. Missförstå mig rätt, Jag tycker det är tragiskt för dom inblandade.. Jag menade i ett direkt åskådarperspektiv..
Man måste kunna handskas med sådant här varken man vill eller inte..

Eftersom jag är aldeles för värdelös på räddning etc så passade jag på att läsa den välskrivna tråden om ämnet. Har bara läst hälften än så länge. Bara ett tips, så har filmen haft lite nytta i alla fall. Fotografen borde iofs ha slängt kameran och satsat på andra aktiviteter istället. Men man gör ju sina prioriteringar här i livet. :rolleyes:

I fall ni kommer först till en olycka

Zoidberg skrev:
Precis, ...vilket jävla land! 20 pers & ingen kan första hjälpen (alt. tänka logiskt !) ?

PS ! ...den enda som gjorde ett bra jobb var filmaren. Den filmen kan göra mycket nytta i det landet.

Vet inte om det hade varit så stor skillnad om olyckan hade hänt här i Sverige... se bara på exemplet Anna Lindh, neddragen till marken och sedan nedstucken med kniv, mitt i ett köpcentra i centrala Sthlm, under rusningstid.... och inte en käft ingriper... finns hur många andra exempel som helst också för den delen... kanske inte direkt jämförbart, men det ger nog en fingervisning; "det är lätt att snacka nu, men när man väl står där..."

Paroxyst skrev:
Vad som skrämmer mig mest är att jag är helt orörd av filmen. Totalt avtrubbad. Kanske för att jag jobbat 4 år på akuten och sett det mesta. Nej jag blir mest irriterad på killen där eftersom han kört så ovarligt att han riskerar livet på hon som satt i bilen. Som sagt.. avtrubbad..inte mitt fel..men ändå kanske. Märkväl. I USA tvingar dom folk som kör i fyllan eller skadat/dödat folk i trafiken att titta på dessa filmer (liknande) fast ännu asigare som en del av deras "rehabilitering" tillbaka till trafiken. Scare them straight.

Då hoppas jag verkligen att du har slutat i sjukvården. är man oberörd inför lidande och död låter sjukvård som 100% fel yrke. Du har väl ingen aning om det är motorcyklisten som riskerat bilistens liv? eller kan du utläsa ur filmen hur olyckan gått till? I sådana fall ber jag om ursäkt. Förstår inte heller att din spontana reaktion på en död ung människa är irritation. För mig är skador och död den fiende som jag lägger all min själ i för att övervinna och för mig är varje skadad eller död människa en större eller mindre sorg. Det låter som att du är något empatistörd

/Hising

Paroxyst skrev:
Nej jag blir mest irriterad på killen där eftersom han kört så ovarligt att han riskerar livet på hon som satt i bilen.

Börja inte lägga skulden på någon.....
Du vet inte om det var bilens fel eller om det va mcn.. det blir mycket trevligare om det inte kastas skit i tråden.....

hur olyckan i sig gick till tycker jag är självklar...

sedan hurvida vem som var vållande till olyckan är oviktig

Bifogat

• olycka.jpg
    olycka.jpg
    33.8 KB · Visningar: 32
Pejo skrev:
Återkom gärna med kommentarer när du sett klippet.

Edit: Såg nu att du kikat på klippet. Är det inte svårt att ha ett sånt yrke som du har när du är så mänsklig? /edit

Jag tror att det är mitt yrke som gör att jag får ångest av att vara passiv - får jag vara aktiv så är jag som en maskin. Jag har haft stunder efter jourer när jag undrat om jag är en skadad människa då jag till exempel gick omkring med en lyckokänsla då akuten var som en krigskadeplats efter en bussolycka där 4 dog, 13 var svårt skadade. Jag menar - känna glädje när andra lider. Jag analyserade det dock som så att jag var så full med adrenalin och det har en positiv inverkan på mig, jag får en kick. Detta gör att jag bara orkar mata på hur länge som helst i dessa situationer och hos mig väcks inte flyktinstinkterna vilket är en annan rimlig reaktion. Kort kan man säga att man kan vilja "stanna och slåss eller fly" i dessa situationer.

Sen kan jag väl tillstå att det finns andra situationer där det är jobbigare att vara "mänsklig". Idag hade jag en 2-årig kille som sedan några dagar vägrat gå och klagat på smärta diffust. När gossen skulle försöka gå i akutrummet så vrålade han ut sin smärta och ramlade ihop på golvet. Jag erkänner att ögona blir blanka av tårar i dessa situationer och att jag är allt annat än tuff. Nåväl, vi hittade en infektion i en ryggkota och han är inlagd nu och bör bli helt bra så imorgon när jag rondar barnavdelningen så kanske vi skrattar åt eländet istället. Jag har världens bästa jobb!!

/Hising

Jag tycker filmen var en tankeställare, klart att jag vet att det inte är hälsosamt att klota med hojen, men det är abstrakt, filmen är konkret!

Det är lätt att döma personerna på platsen efter att ha sett filmen och tala om vad som borde ha gjorts, men eftersom jag inte var där så kan i varje fall inte jag döma..

Min reaktion på filmen var att läsa första hjälpen-tråden.

Nurse Ratched skrev:
Hjärt och lungräddning har ingen plats vid ett trauma. slår inte hjärtat direkt efter en olycka så är patienten död.

dock så måste man ju tillse fria luftvägar. Låta någon dö för att man är rädd för att ta av hjälmen låter väl kontraproduktivt. Jag är utbildad för dessa situationer och jag har också sett personer dö inför mina ögon. Trots att jag är proffs så bävar jag inför att se denna film, hjärtat hamrar. filmen är nedladdad och jag måste se den då det är mitt yrke och jag jobbar ofta som tävlingsläkare på MC-tävlingar. Det vore oetiskt av mig att missa ett tillfälle till kunskap som kan göra mig till en bättre akutläkare. Men ni andra, hur fan pallar ni att se sånt här???

Edit: Helvete, pallade 1,42 min innan ångesten tvingade mig att stänga av. Ofattbart att folk bara strosar omkring. Hade jag varit där hade det inte varit ett piss otäckt paradoxalt nog för då hade jag jobbat skiten ur mig. Snacka om vidrigt att vara betraktare i sådana här lägen...

Dr Hising

Jag kan tyvärr inte språket de talar... men det skrevs tidigare i tråden att hjärtat slog snabbt på killen som var livlös i början av filmen....men slutade slå efter en stund. Hade inte HLR varit på sin plats då??

Ludde78 skrev:
Vet inte om det hade varit så stor skillnad om olyckan hade hänt här i Sverige... se bara på exemplet Anna Lindh, neddragen till marken och sedan nedstucken med kniv, mitt i ett köpcentra i centrala Sthlm, under rusningstid.... och inte en käft ingriper... finns hur många andra exempel som helst också för den delen... kanske inte direkt jämförbart, men det ger nog en fingervisning; "det är lätt att snacka nu, men när man väl står där..."
Tror inte jag är naiv när jag inbillar mig att fler än 0 av 20 pers i Sverige hade begripit/lärt sig att använda första hjälpen, ..trots den obehagliga situationen. Har själv både legat där & stått bredvid & min erfarenhet är att ganska få blir "handlingsförlamade". Skillnaden ligger nog i den tradition av säkerhetstänkande & utbildning därefter (mer utvecklad civilisation om man så vill) vi har förmånen att avnjuta i Sverige.

Vad som hände med Anna Lindh känner jag inte till i detalj, men har inte hört att bristande akutinsats skulle ha haft inverkan, ...var det inte inre organskador som var dödsorsak ?

Nu har jag också sett filmen och den kändes väldigt abstrakt för mig iaf. Svårt att förstå att det verkligen ligger en död kille där... :3freak :(

Nurse Ratched skrev:

Edit: Helvete, pallade 1,42 min innan ångesten tvingade mig att stänga av. Ofattbart att folk bara strosar omkring. Hade jag varit där hade det inte varit ett piss otäckt paradoxalt nog för då hade jag jobbat skiten ur mig. Snacka om vidrigt att vara betraktare i sådana här lägen...

Dr Hising
Där ser man så nyttig filmen redan varit, ...plötsligt har en massa människor lärt sig en massa om första hjälpen.
...fråga till dig som proffs:
Vad är anledningen till att ett stannat hjärta inte går att få igång vid ett trauma, ..& gäller det både om det stannat direkt eller efter en stund ?

Nurse Ratched skrev:
Jag tror att det är mitt yrke som gör att jag får ångest av att vara passiv - får jag vara aktiv så är jag som en maskin. Jag har haft stunder efter jourer när jag undrat om jag är en skadad människa då jag till exempel gick omkring med en lyckokänsla då akuten var som en krigskadeplats efter en bussolycka där 4 dog, 13 var svårt skadade. Jag menar - känna glädje när andra lider. Jag analyserade det dock som så att jag var så full med adrenalin och det har en positiv inverkan på mig, jag får en kick. Detta gör att jag bara orkar mata på hur länge som helst i dessa situationer och hos mig väcks inte flyktinstinkterna vilket är en annan rimlig reaktion. Kort kan man säga att man kan vilja "stanna och slåss eller fly" i dessa situationer.

Sen kan jag väl tillstå att det finns andra situationer där det är jobbigare att vara "mänsklig". Idag hade jag en 2-årig kille som sedan några dagar vägrat gå och klagat på smärta diffust. När gossen skulle försöka gå i akutrummet så vrålade han ut sin smärta och ramlade ihop på golvet. Jag erkänner att ögona blir blanka av tårar i dessa situationer och att jag är allt annat än tuff. Nåväl, vi hittade en infektion i en ryggkota och han är inlagd nu och bör bli helt bra så imorgon när jag rondar barnavdelningen så kanske vi skrattar åt eländet istället. Jag har världens bästa jobb!!

/Hising

Kan hålla med, jag har jobbat både som Brandman och Bärgare varit på många olyckor både svårt skadade och döda. Men när man är på en olycksplats så tänker man inte så mycket utan jobbar på. Men efteråt så kan en del tankar komma upp, och då är det rätt vanligt att man skämtar bort mycket av det svåra. Det låter nog rätt hårt i andras öron men det hjälper en hel del. Sen inom Brandförsvaret så brukar man sätta sig ner efter och prata med varandra om själva olycka och se att alla är okej.

Nurse Ratched skrev:

Dr Hising
Jo jag menade "hela paketet" liksom.
Bara det att man inte ser ngn som försöker få kontakt med honom.
Men som sagt vanligt folk som inte jobbar med detta eller är väl förberedda på att ta hand om liknande situationer ställer sig nog i större utsträckning som lama och betraktar.
Man är förmodligen tragiskt nog mer rädd för att göra fel än att rädda som ngr redan sagt.
Självfallet är det ju skillnad för dig, det är ju din profession att rädda liv.
Men jag är ganska övertygad om att jag skulle bryta ihop gelt om detta hände mig.
//Tobbe

Zoidberg skrev:
Tror inte jag är naiv när jag inbillar mig att fler än 0 av 20 pers i Sverige hade begripit/lärt sig att använda första hjälpen, ..trots den obehagliga situationen. Har själv både legat där & stått bredvid & min erfarenhet är att ganska få blir "handlingsförlamade". Skillnaden ligger nog i den tradition av säkerhetstänkande & utbildning därefter (mer utvecklad civilisation om man så vill) vi har förmånen att avnjuta i Sverige.

Vad som hände med Anna Lindh känner jag inte till i detalj, men har inte hört att bristande akutinsats skulle ha haft inverkan, ...var det inte inre organskador som var dödsorsak ?

Ja DÖDSORSAKEN var väl inre organskador, men det jag ville få fram var just det att INGEN ingrep i SITUATIONEN, och sprang ikapp gärningsmannen... eller ingrep när han låg över Anna, och högg kniven i henne gång på gång.... NÅGON borde ju ha gjort NÅGOT... med tanke på hur alla så här efteråt funderar över varför ingen ingrep.

Därför är det väl också ganska logiskt, att inte alla, som när dom sitter framför datorn och säger att dom skulle ha gjort si och så, verkligen SKULLE ha varit så handlingskraftiga om olyckan skulle vara framme... det finns ju massvis med till synes obegripliga fall av olyckor/våld, när INGEN har ingripit...

Men jag HOPPAS det är som du säger, att det man såg i filmen inte skulle hända här.

Ludde78 skrev:
Ja DÖDSORSAKEN var väl inre organskador, men det jag ville få fram var just det att INGEN ingrep i SITUATIONEN, och sprang ikapp gärningsmannen... eller ingrep när han låg över Anna, och högg kniven i henne gång på gång.... NÅGON borde ju ha gjort NÅGOT... med tanke på hur alla så här efteråt funderar över varför ingen ingrep.

Därför är det väl också ganska logiskt, att inte alla, som när dom sitter framför datorn och säger att dom skulle ha gjort si och så, verkligen SKULLE ha varit så handlingskraftiga om olyckan skulle vara framme... det finns ju massvis med till synes obegripliga fall av olyckor/våld, när INGEN har ingripit...

Men jag HOPPAS det är som du säger, att det man såg i filmen inte skulle hända här.
OK ...men att det var en våldsman med kniv man skulle ingripa mot kan nog ha påverkat (som sig bör).

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma