Beta Alp 4.0

Dom där 701 är väl typ samma som Gasgas och KTMs motsvarigheter i liknande cc? Dessa hojar är inga riktiga offroadhojar, mest för gruslek och långturer på grus och lervägar. Inget att leka med i tuffare miljö där man kan slå sig, och hojen. Var det inte dom som också hade problem med den där kammen inne i motorn, som inte fick tillräckligt med smörj?
Deras tvåcylindriga parallelltwin som kunde gå sönder. Polaren har renoverat sin två gånger pga detta.

Deras tvåcylindriga parallelltwin som kunde gå sönder. Polaren har renoverat sin två gånger pga detta.
Vilket får mig att undra vem / var ritas dessa motorer. Är det kanske en färdig Rotax-patent som utvecklats med omsorg och provats med viss typ av tunnare motoroljor, eller är den en skyndad kines-design där man missat vissa saker och hoppas på att inget händer?

Vilket får mig att undra vem / var ritas dessa motorer. Är det kanske en färdig Rotax-patent som utvecklats med omsorg och provats med viss typ av tunnare motoroljor, eller är den en skyndad kines-design där man missat vissa saker och hoppas på att inget händer?
Ölstinn österrikare som trodde kinesens rekommendationer på Temu var sanningar?
Men Alp är skit. KTM är coolt. Ventiler genom toppen det är Ready för Rejs det. 💀

Nu blev jag nyfiken på det här med rörböjar. Blir böjen av sämre hållfasthet när man böjer den sådär osnyggt eller är det bara estetiskt?
Eller tappar den viss styrka med graden av böj?
Någon kunnig fyll in! Jag vill veta. Man ser ju det på olika håll. Inte bara på just den här hojen.
Det är nog mest estetiskt faktiskt.

Vi bockar väldigt mycket rör på jobbet, och jag har jobbat här som konstruktör lite för länge, sisådär 30 år. Vi vill inte ha rynkiga rör, det ser helt enkelt billigt ut och det är inte snyggt.

Förr i tiden hade vi mest rör som var ganska tjocka i godset, mestadels 3,2 mm gods, och med ett stårrör av standardhållfasthet. För att inte få rynkiga rör drog vi rätt hårt i bocken, med en dorn invändigt i rören, med resultatet att det blir en snygg rund profil både i innerradien och i ytter. Det blir även så att rören blir tunnare i speciellt yttersidan, i vissa fall så tunt som 1,5-2mm. Det är "för mycket" material i innerböjen som man måste göra av med på något sätt.

Idag använder vi rör med tunnare gods fast mer höghållfasta (och billigare, det är princip samma kilopris, fast nu har vi 2,0 mm istället för 3,2 mm, så ca en tredjedel i vikt och pris). Nu kan vi inte dra lika hårt, då spricker rören när de bockas, men det är fortfarande för mycket material i innerböjen som vi måste "göra oss av med", på ett kontrollerat sätt för att det inte ska bli rynkigt. Det gör vi med en "rilla" i innerböjen, då blir det ungefär lika tjockt gods både i böjarna och på resten av röret.

1747212855861.png

Jämför med "billiga" böjar, tex avgasrör eller billiga möbler med stålrör, där trycks det in ganska mycket material i nån klump i böjarna för att det helt enkelt blir så, materialet måste ta vägen någonstans.

Fast detta är ganska långt utanför Beta Alp känner jag, men vad är väl Sporthoj om det inte spårar ur lite emellanåt... :)

Det är nog mest estetiskt faktiskt.

Vi bockar väldigt mycket rör på jobbet, och jag har jobbat här som konstruktör lite för länge, sisådär 30 år. Vi vill inte ha rynkiga rör, det ser helt enkelt billigt ut och det är inte snyggt.

Förr i tiden hade vi mest rör som var ganska tjocka i godset, mestadels 3,2 mm gods, och med ett stårrör av standardhållfasthet. För att inte få rynkiga rör drog vi rätt hårt i bocken, med en dorn invändigt i rören, med resultatet att det blir en snygg rund profil både i innerradien och i ytter. Det blir även så att rören blir tunnare i speciellt yttersidan, i vissa fall så tunt som 1,5-2mm. Det är "för mycket" material i innerböjen som man måste göra av med på något sätt.

Idag använder vi rör med tunnare gods fast mer höghållfasta (och billigare, det är princip samma kilopris, fast nu har vi 2,0 mm istället för 3,2 mm, så ca en tredjedel i vikt och pris). Nu kan vi inte dra lika hårt, då spricker rören när de bockas, men det är fortfarande för mycket material i innerböjen som vi måste "göra oss av med", på ett kontrollerat sätt för att det inte ska bli rynkigt. Det gör vi med en "rilla" i innerböjen, då blir det ungefär lika tjockt gods både i böjarna och på resten av röret.

View attachment 515081

Jämför med "billiga" böjar, tex avgasrör eller billiga möbler med stålrör, där trycks det in ganska mycket material i nån klump i böjarna för att det helt enkelt blir så, materialet måste ta vägen någonstans.

Fast detta är ganska långt utanför Beta Alp känner jag, men vad är väl Sporthoj om det inte spårar ur lite emellanåt... :)
Tack för detta svar! Fantastiskt!

Ibland hamnar man utanför spåret med positiva resultat. Du har rätt!

Ett alternativ bland små budget offroad moppar:

Skall bara kosta drygt 5000 euro sägs det.

Jag fick tips om den idag med från en kompis. Ska tydligen vara baserad på KLX300. Ser intressant ut. Försökte kolla på Riejus hemsida men hamnar på en Turkisk Riejusida... 🤷

Återigen, varför gör man en hoj, för offroad, och leder avgasröret UNDER hojen, istället för vid sidan om motorn?

Jag väger 100 kg, jag mosar både hasplåt och rör vid första bästa 'splat' mot berget.

.. eller är det ett sånt där flexibelt avgasrör som man själv kan leda om, som en duschslang?

Återigen, varför gör man en hoj, för offroad, och leder avgasröret UNDER hojen, istället för vid sidan om motorn?

Jag väger 100 kg, jag mosar både hasplåt och rör vid första bästa 'splat' mot berget.

.. eller är det ett sånt där flexibelt avgasrör som man själv kan leda om, som en duschslang?
Den har i alla fall inget oljetråg som sticker ner som Honda transalp. :D
transalp.jpg

Den har i alla fall inget oljetråg som sticker ner som Honda transalp. :D
View attachment 515116

Det där är nog droppen. Nästan så att jag vill köpa en sån hoj, köra den med buken ner i berget första timmen, och sen reklamera fanskapet som odugligt för ändamålet. Men vad "transalp", är det en offroadhoj?

När jag köper hoj, eller bil, så lägger jag mig alltid ner under fordonet för att få en överblick på potentiella katastrofer. Oftast behöver jag inte ligga så länge där, man ser direkt alla 'brister'.

Dom där 701 är väl typ samma som Gasgas och KTMs motsvarigheter i liknande cc? Dessa hojar är inga riktiga offroadhojar, mest för gruslek och långturer på grus och lervägar. Inget att leka med i tuffare miljö där man kan slå sig, och hojen. Var det inte dom som också hade problem med den där kammen inne i motorn, som inte fick tillräckligt med smörj?

På min första "Enduroskola" på Tuvängen hade vi en kille som hade en KTM ~700cc. Kommer ihåg att han stod utanför banan efter bara typ en halvtimme och tittade på, jag stannade och frågade hur läget var; "trött som fan .. vilar".

Efter en timme i skogen hade den hojen fått märken och bucklor i motorn, tror inte den läckte men jag tänkte fan så synd om den dyra fina hojen. Efter några veckor kom han med en ny liten KTM Freeride som jag fick provsitta, superskön liten hoj, två avgasrör. Vi var ett ganska udda gäng där på nybörjarlektionerna. Skitspännande, nåt av det bästa i mitt liv som jag alltid kommer minnas - 'Motormupparnas blåbärsrally' :LOL: .. tror fasen jag körde min Kawasaki då .. 😦
Jag hade min 690 i 6 år, körde både lätt och svår terräng, endurobanor, grus och allt där emellan. Det är en fantastisk hoj förutom att fjädringen inte är super. Motorn däremot är en pärla, stark, lättkörd och snål men lite KTM-skramlig. Offroadegenskaperna sitter i föraren, inte i hojen :)

2016-08-17 JandeToit60 230.jpg

Det är en fantastisk hoj förutom att fjädringen inte är super. Motorn däremot är en pärla, stark, lättkörd och snål men lite KTM-skramlig. Offroadegenskaperna sitter i föraren, inte i hojen :)
Jag förstår, naturligtvis. Men din 690 vore aningens för klumpig för mig att manövrera genom 1) hallen, 2) köket och 3) vardagsrummet. Jag har ett lite mer kompakt liv här i Stockholm.

Du får inte glömma att jag är en pojke med särskilda behov.

IMG_4594.JPG

Jag förstår, naturligtvis. Men din 690 vore aningens för klumpig för mig att manövrera genom 1) hallen, 2) köket och 3) vardagsrummet. Jag har ett lite mer kompakt liv här i Stockholm.

Du får inte glömma att jag är en pojke med särskilda behov.

View attachment 515118
Vad har du för spännande läsning i alla inplastade pärmar ? 🧐

...var du inte en "fullfjädrad demon" nyss...?
Jo, fast efter skymningen, ca kl .. 21.30 ikväll.

Jevflar vilket krypin! Nerd 2.0
Du ska bara veta .. 😁

Vad har du för spännande läsning i alla inplastade pärmar ?
Gamla arkadspel på olika CPU med diverse exklusiv datorarkitektur från 80-90 och 2000-talet. Jag lagade gamla CRT / TV apparater och kretskort för länge sen.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti