Det är nog mest estetiskt faktiskt.
Vi bockar väldigt mycket rör på jobbet, och jag har jobbat här som konstruktör lite för länge, sisådär 30 år. Vi vill inte ha rynkiga rör, det ser helt enkelt billigt ut och det är inte snyggt.
Förr i tiden hade vi mest rör som var ganska tjocka i godset, mestadels 3,2 mm gods, och med ett stårrör av standardhållfasthet. För att inte få rynkiga rör drog vi rätt hårt i bocken, med en dorn invändigt i rören, med resultatet att det blir en snygg rund profil både i innerradien och i ytter. Det blir även så att rören blir tunnare i speciellt yttersidan, i vissa fall så tunt som 1,5-2mm. Det är "för mycket" material i innerböjen som man måste göra av med på något sätt.
Idag använder vi rör med tunnare gods fast mer höghållfasta (och billigare, det är princip samma kilopris, fast nu har vi 2,0 mm istället för 3,2 mm, så ca en tredjedel i vikt och pris). Nu kan vi inte dra lika hårt, då spricker rören när de bockas, men det är fortfarande för mycket material i innerböjen som vi måste "göra oss av med", på ett kontrollerat sätt för att det inte ska bli rynkigt. Det gör vi med en "rilla" i innerböjen, då blir det ungefär lika tjockt gods både i böjarna och på resten av röret.
View attachment 515081
Jämför med "billiga" böjar, tex avgasrör eller billiga möbler med stålrör, där trycks det in ganska mycket material i nån klump i böjarna för att det helt enkelt blir så, materialet måste ta vägen någonstans.
Fast detta är ganska långt utanför Beta Alp känner jag, men vad är väl Sporthoj om det inte spårar ur lite emellanåt...